Consumentenbond.nl

Wanneer wordt een zonneboiler interessant voor jou?

Reputatie 4
Badge +5
Met een zonneboiler kun je douchen op zonne-energie. Een gezin van 4 personen bespaart daarmee grofweg de helft van het gasverbruik voor warm water. Dat is zo’n €150 per jaar (op basis van gasprijs van 2018). De komende jaren wordt aardgas waarschijnlijk duurder en daarmee de besparing met een zonneboiler groter.

Het kan interessant zijn om een zonneboiler met een warmtepomp te combineren. Kies sowieso voor een boiler die voor subsidie in aanmerking komt. Lees er alles over in Kosten en opbrengsten van een zonneboiler.

Er zijn moderne boilers in opkomst waarvan wordt geclaimd dat ze zoveel rendement opleveren dat ze ook je huis kunnen verwarmen. Het probleem hierbij is dat je verwarming vooral in het minst zonnige jaargetijde nodig hebt, en de claims van superhoge rendementen lijken ook onwaarschijnlijk. Maar als er iets van klopt, kan dat de investering nog interessanter maken.

Tenslotte kun je de vaak schaarse dakruimte maar 1 keer gebruiken, dus zonnecollectoren voor een zonneboiler moeten dan vaak concurreren met zonnepanelen. Hoewel? Er zijn ook 'PVT'-panelen, die zowel stroom als warm water opwekken.

Ik ben benieuwd of jij nadenkt over een zonneboiler. Welke vragen, voorwaarden of afwegingen spelen bij jou een rol? Vertel het hier.

6 reacties

Reputatie 5
Badge +7
@S.J.A. van Boetzelaer Jouw bericht in je topic Zonneboilers ook voor cv verwarming past wel heel goed onder dit topic van @Peter van der Wilt! Daarom quote ik hem even hier:

S.J.A. van Boetzelaer schreef:

Beste Natalie,

Ik zocht voor mensen die ons vragen stellen over het kopen van van zonnepanelen of zonneboiler wat nou het slimst is. Daarom kwam ik uit op jullie vergelijkend onderzoek over zonneboilers. Wat mij steekt als effectieviteitsfreak is dat er bij zonneboilers alleen naar douchewater gekeken wordt. Terwijl er zoveel meer te zeggen is voor investeren in een goede 'basisboiler' waaruit niet alleen douchewater maar ook bijvoorbeeld warm water voor de wasmachine gehaald kan worden.
Daarmee kom je op een antwoord op de vraag of je voor 5000 euro in electriciteitspanelen of beter in zonneboiler kunt steken. Naar mijn mening is dat afhankelijk van je huishouden en hoe je een zonneboiler gebruikt. Een gezin met veel douche- en waswater kan veel meer rendement uit een zonneboiler van zeg 500 liter halen dan uit zonnepanelen. Als ze maar bereid zijn om een hotfill of en mengkraan naar de wasmachine te gebruiken die je na 10 minuten weer op koud zet.
Neem een gezin met 7 wassen per week. Je kunt in plaats 2,5 kWh per was met een zonneboiler terug naar 0,35 kWh per was als je vult met warm water. Dan bespaar je per week 3,50 euro extra op jullie berekening 3/4 van het jaar. Dat 135 euro extra per jaar bovenop de door jullie berekende besparing.
Een ouder stel zal dat niet snel halen. Maar juist deze informatie is belangrijk om de keus te maken waar je je geld instopt.
Als je vloerverwarming hebt, dan is aansluiten op je zonneboiler nog interessanter; je vloer kun je dan zien als uitbreiding op je warmteopslagcapaciteit van je boiler met veel hogere rendementen.
Wij hebben een systeem met 80 heatpipes en vloerverwarming en halen op topdagen 45 kWh uit de zon. Dit komt overeen met 9 m3 gas. Met een 45Watt pompje.

Reputatie 4
Badge +5
Beste @S.J.A. van Boetzelaer,

Bedankt voor je overwegingen. Goed punt dat de besparing met een zonneboiler groter kan zijn als je er meer dingen mee doet en in het algemeen naarmate je gezin en je warmwaterverbruik (stukken) hoger is dan gemiddeld.
Wel ga je uit van wat verouderde wasmachines w.b. energiezuinigheid. Milieu Centraal gaat bij een 40-graden was uit van 0,5 kWh aan stroom per wasbeurt. Natuurlijk is dat bij 60-graden was een stuk meer. Maar bij enigszins moderne wasmachines zal het dus niet lukken om zoals je schrijft meer dan 2 kWh aan stroom voor het opwarmen van het waswater per wasbeurt te besparen door hotfill met een zonneboiler.

Zijn er andere communityleden die een zonneboiler voor andere zaken gebruiken dan alleen het warme water van badkamer en keukenkraan?
Hallo, sinds vorig jaar augustus heb ik 12 zonnecollectoren op het dak liggen.
Daarvoor moest ik een defect zonneboiler systeem verwijderden .
Omdat ik nog een plat dak heb die gericht is op het zuiden zit ik eraan te denken om zonnepanelen daarop te plaatsen die een 200 liter boiler verwarmen waarmee zowel tapwater als cv voor verwarmd kan worden , dus met dubbele wisselaar of twee afzonderlijke boilers 1 voor tap en 1 voor cv.
Onze woning is van 1968 ( isolatie) en het platte dak ligt circa 2 meter lager dan de zolder waar ik de boilers wil hebben, wat een mogelijk technisch probleem is.
Mijn vraag, zijn er systemen verkrijgbaar die hiervoor geschikt zijn.
Badge
Wij hebben de zonnecollectoren vanuit een bewust energieplan geïnstalleerd:
  1. vervangen oude HR-ketel voor het ATAG ALEC HR+systeem. Dat gebruikt het opgeslagen warme boilerwater (100ltr) zowel voor warmwater als CV-warmtevraag.
  2. Verplaatsen CV-ketel van de zolder naar de berging op de begane grond, naast de keuken.
  3. Vervangen electrische keukenboiler door warm water uit de zonneboiler (afstand keukenkraan-zonneboiler ca. 3 meter)
  4. Vaatwasser in keuken rechtstreeks aangesloten op zonneboiler, niet meer op koud water leiding.
  5. Wasmachine in berging geplaatst met Hot-fill naar zonneboiler.
  6. Ons laag-temperatuur warmtewanden-verwarming vraagt slechts 35 graden CV-watertemperatuur en pakt ook 's winters met mooie dagen warmte van de zonneboiler.
  7. Natuurlijk gelijk ook de isolatie aangepakt. Tonson-folie in de kruipruimte werkt bij ons goed. De houten vloer voelt nu 'warm' aan op blote voeten lopend.
De totale investering van Cv, zonneboilersysteem, omleggen leidingstelsel, van zolder naar de berging en isolatie was € 7000,- Jaarlijks besparen we nu ca. € 800,- op onze energierekening t.o.v. de jaren voor het zonneboilersysteem. Een grote besparing die alleen tot stand kon komen door alle energievraag in ons huis daarin te betrekken en aan te passen. Slechts twee zonneboiler collectoren op onze berging (Zuid-West) leveren dit op. Bewust gekozen voor het dure ATAG ALEC systeem omdat die een extra hoog rendement uit de zonnepanelen kan halen, zelfs bij matig zonlicht. Ook de combi voor warmwater en CV was bij ons belangrijk. De extra onderhoudskosten van € 40,- per jaar zijn dan goed besteed.

Denk je aan zonneboiler dan moet je een individueel energieplan schrijven om een idee te krijgen van investering en opbrengst. Type woning, ligging bijgebouwen en zonnerichting op bruikbare daken, alles telt mee. Ons resultaat is hoger dan dat we tevoren geschat hadden, dat maakt de terugverdientijd gunstiger.
Reputatie 7
Ik kan me niet herinneren ooit iets te hebben gelezen over hoe men dit in de toekomst kan realiseren met stadsverwarming, daar moeten ze toch wel een melkkoe in zien, het hele systeem moet worden veranderd en de kosten daarvan zullen ongetwijfeld worden doorberekend aan de consument. Die zal er vermoedelijk niet minder door gaan betalen.
Goed te lezen dat Hetmar een passend systeem voor hun huis en verbruik gevonden hebben.
Het isoleren van onze woning ligt wat moeilijker omdat wij een kruipruimte hebben die maar voor een klein deel bereikbaar is .
Bouwtechnische gezien zijn er niet veel mogelijkheden om beter te isoleren behalve slaapkamer waar voorzet wanden geplaatst kunnen worden.
Waar ik aan denk is warmte en warm water opwekken met stroom cq panelen en boiler vaten.
De cv boiler zou dan vooral tijdens de minder koude maanden genoeg warmte moeten opwekken om niet bij te moeten stoken de echte koude maande zal gewoon via de cv en/of boiler gaan .Dit geld ook voor tapwater.
Ik denk aan elektrisch verwarmen via panelen omdat in de warme maanden energie over zal zijn die dan weer aan het net geleverd kan worden.

Reageer