Consumentenbond.nl

Warmte voor Warmtepompen

• 5 april 2019
  • 9 reacties
  • 2592 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3

Er is veel onduidelijkheid over de werking van warmtepompen en welke keuzes er gemaakt kunnen worden. In het bijgaande stukje heb ik naast de werking ook de voor- en nadelen van de verschillende types warmtepomp besproken.

9 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Dank!

Misschien is het een idee om een korte... inleiding te maken waarin onderstaande quote nog prominenter staat. Nu staat aan het begin alleen tussen haakjes "(naast een goede isolatie)" . De quote staat uiteraard wel verder op in het stuk.

"Een goede isolatie van de woning is vanzelfsprekend altijd een vereiste. "....

Immers alles wat je via isolatie aan energie bespaart, hoef je niet op te wekken.
Dank voor deze verhelderende toelichting. Voor mij uitermate opportuun, want mijn CV is nu 15 jaar oud en zal dus binnen afzienbare termijn vervangen moeten worden (mijn woning is voldoende geïsoleerd). In het verhaal mis ik informatie over twee zaken:
  1. Hoe zit het met een hybride warmtepomp (is dus een warmtepomp gecombineerd met een kleine CV ketel voor koud weer en voor de warmwatervoorziening)?
  2. Wat betekent het voor het geluidniveau in de omgeving en dus voor de buren als - bijvoorbeeld in rijtjeshuizen - iedereen uiteindelijk massaal aan de lucht-warmtepomp gaat? Eén unit aan een gevel of op het dak gaat nog wel, maar een hele serie? Zijn hier al wettelijke geluidseisen voor? Worden suskasten wettelijk of van gemeentewege verplicht?
Reputatie 2
Badge +3
Dank voor deze verhelderende toelichting. Voor mij uitermate opportuun, want mijn CV is nu 15 jaar oud en zal dus binnen afzienbare termijn vervangen moeten worden (mijn woning is voldoende geïsoleerd). In het verhaal mis ik informatie over twee zaken:
  1. Hoe zit het met een hybride warmtepomp (is dus een warmtepomp gecombineerd met een kleine CV ketel voor koud weer en voor de warmwatervoorziening)?
  2. Wat betekent het voor het geluidniveau in de omgeving en dus voor de buren als - bijvoorbeeld in rijtjeshuizen - iedereen uiteindelijk massaal aan de lucht-warmtepomp gaat? Eén unit aan een gevel of op het dak gaat nog wel, maar een hele serie? Zijn hier al wettelijke geluidseisen voor? Worden suskasten wettelijk of van gemeentewege verplicht?

zaak 1: Een warmtepomp gaat ca. 30 jaar mee waarna waarschijnlijk alleen het compressordeel revisie behoeft. Waar ik woon, in de Achterhoek, wil men al over 12 jaar van het gas af en er zijn meer plaatsen waar je hetzelfde hoort. Dan is een hybride pomp (die niet zonder gas kan!) een verkeerde investering, zeker als je huis al geïsoleerd is en je vloerverwarming hebt.
zaak 2: de vraag stellen is hem beantwoorden.
Reputatie 2
Badge +3
Dank!

Misschien is het een idee om een korte... inleiding te maken waarin onderstaande quote nog prominenter staat. Nu staat aan het begin alleen tussen haakjes "(naast een goede isolatie)" . De quote staat uiteraard wel verder op in het stuk.

"Een goede isolatie van de woning is vanzelfsprekend altijd een vereiste. "....

Immers alles wat je via isolatie aan energie bespaart, hoef je niet op te wekken.

Ik heb - met dank aan A.Roelofs - deze zinsnede in de inleiding van mijn stukje overgenomen. Ik zie nog geen mogelijkheid om in de oorspronkelijke topic de pdf te wijzigen, dus ik heb het hier weer geplaatst. Misschien kan de beheerder dit verder verbeteren . . . .
Badge +8
Ik heb - met dank aan A.Roelofs - deze zinsnede in de inleiding van mijn stukje overgenomen. Ik zie nog geen mogelijkheid om in de oorspronkelijke topic de pdf te wijzigen, dus ik heb het hier weer geplaatst. Misschien kan de beheerder dit verder verbeteren . . . .

Ha @J.W. Drijver, ik heb je PDF aangepast naar de nieuwste versie! ☺
Vraagje over de werking van de warmtepomp als verkoeler.

mijn echtgenoot is bang dat de tegelvloer condensatie gaat vertonen. Hogere luchtvochtigheid bij koele vloer.
de afgelopen week heeft de warmtepomp koelend gewerkt, treedt er dan condensatie op?

er is bij de voorbereidingen van onze woning verzocht om een bron te mogen slaan, dit werd geweigerd door de gemeente omdat de grond er niet voor geschikt zou zijn.
Reputatie 2
Badge +3
In de koelmodus hoort de temperatuur van de vloerverwarming niet lager dan 18 grC te komen, dat is meestal ook zo ingesteld. Bij mij is dat ook zo en ik heb nooit condens op onze tegelvloer waargenomen (de afgelopen 15 jaar).

Op de overheidssite ‘WKO-tool’ kun je zelf nagaan of bij jou boringen wel of niet zijn toegestaan. Dat mag bv niet in waterwingebieden maar die zijn meestal niet in woonwijken.
Bedankt! Goed om te weten

Bedankt voor deze bijdrage.

Reageer