Consumentenbond.nl

Warmtepomp in combinatie met zonnepanelen aantrekkelijk?

• 15 juli 2019
  • 21 reacties
  • 1208 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Actieve deelnemer
  • 6 reacties
Het komt nog wel eens voorbij: schaf jezelf een warmtepomp met een flinke set zonnepanelen. Want de warmtepomp heeft stroom nodig om op te draaien. En met zonnepanelen wek je die stroom zelf op. De rekening voor electra vliegt dan niet om hoog ondanks het verbruik van de warmtepomp.

In de praktijk zal een warmtepomp vooral in de koude wintermaanden draaien. En heeft dan veel stroom nodig om de weinig warmte uit de lucht te halen en het water in de radiatoren te verwarmen. Terwijl dan juist de warmtevraag in huis groot zal zijn.En uitgerekend de zonnepanelen laten je dan in de steek: die kunnen nu al in de winter niet voldoende stroom opleveren voor wat wij dagelijks nodig hebben. Extra zonnepanelen bijplaatsen om het extra stroomverbruik voor de warmtepomp op te vangen zal dan ook niet gaan.

Gelukkig is er de salderingsregeling waardoor de stroom van de zonnepanelen die vnl in de zomer wordt opgewekt, toch verrekend kan worden met het verbruik in de winter. Als die zou blijven, zou een investering in een warmtepomp te overwegen zijn.
Maar die regeling gaat verdwijnen. Dan mag je blij zijn dat je nog een kleine vergoeding krijgt voor de zonnestroom die je op het moment zelf niet nodig hebt.
En moet je in de winter flink bijbetalen voor de stroom die je dan voor je huis + warmtepomp nodig hebt en van het net afneemt.

Daar komt bij dat het denkbaar is, dat in de toekomst het overschot van stroom van zonnepanelen en windmolens op zee gaat omgezet worden in waterstofgas, dat dan vervolgens gebruikt kan worden voor de verwarming van woningen. In dat geval ben je blij dat je geen warmtepomp hebt, maar een gewone HR gasketel.

21 reacties

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
Reputatie 7
Badge +6
Daarom is het mijns inziens ook te vroeg om nu al maatregelen te nemen terwijl er nog zo veel onzeker is. Eerst maar eens kijken hoe het zich ontwikkelt . We hebben nog tijd genoeg.
Reputatie 6
Badge +4
Duurzame energie is en blijft een schaars goed en waar schaarste is, is vraag. Ik heb de vorige verlenging van de salderingsregeling ook voorspeld en dat gaat op de 1 of andere manier weer gebeuren. Opgewekte energie is en blijft geld waard, en je ziet nu bv al de energie marktplaatsen ontstaan, dus mocht de regering de salderingsregeling echt stoppen, dan zijn er anderen waar je je energie kwijt kunt.
Reputatie 2
Badge +1
Reken je niet rijk met waterstof. Dat wordt gemaakt uit elektriciteit en daarom zal waterstof, per hoeveelheid warmte, altijd duurder zijn dan elektriciteit. Dit los van de vraag of bestaande infrastructuur of - apparatuur er zo maar mee om kan gaan.
Een bodemwarmtepomp zoals bij mij gebruikte afgelopen jaar ca 1700 kWh aan elektriciteit en gaf 8550 kWh aan warmte af. Inderdaad is het grootste verbruik in de winter, dat is logisch. Het compenseren met de salderingsregeling is nu inderdaad geen probleem. Dat houdt t.z.t. op en dan moet je wél betalen. Hoe beter de warmtepomp, hoe minder je betaalt in de winter. De meest extreme dag afgelopen jaar gebruikte ik 70 kWh aan warmte en kostte dan 14 kWh aan elektriciteit. als ik geen zonnepanelen zou hebben, zou ik 2,94 euro moeten betalen. Zou ik dat met aardgas doen, dan zou ik 7,4 m3 aardgas nodig hebben en 5,16 euro moeten betalen.
Op een gemiddelde winterdag gebruikte ik 40 kWh aan warmte, gemaakt met 8 kWh aan elektriciteit = 1,68 euro per dag (voor verwarming en warm water samen). Meer info hierover op www.huisenergieneutraalmaken.nl
Reputatie 2
Badge +3
Daar komt bij dat het denkbaar is, dat in de toekomst het overschot van stroom van zonnepanelen en windmolens op zee gaat omgezet worden in waterstofgas, dat dan vervolgens gebruikt kan worden voor de verwarming van woningen. In dat geval ben je blij dat je geen warmtepomp hebt, maar een gewone HR gasketel.

Al zou de elektrische energie voor 100% in waterstofenergie worden omgezet, dan nog maakt een warmtepomp daar 6maal meer warmte van dan vrijkomt bij de verbranding van waterstofgas. Lees een en ander na op mijn topic ‘Warmte voor Warmtepompen’.
Reputatie 6
Badge +4
en we blijven inderdaad zoeken naar reden waarom we NIET over hoeven te stappen. ipv daarvan zouden we gewoon de voordelen in moeten zien, en even proberen voorbij die kosten te kijken, want daar hebben onze nakomelingen niet zoveel aan.....
Reputatie 2
Badge +3
Hoezo? Wij zijn al 15 jaar geleden overgestapt op een warmtepomp en 100% vloerverwarming. In mijn stukje leg ik alleen maar de voordelen van een warmtepomp uit. En de onzin van waterstofgas voor verwarmingsdoeleinden.
Reputatie 6
Badge +4
Hoezo? Wij zijn al 15 jaar geleden overgestapt op een warmtepomp en 100% vloerverwarming. In mijn stukje leg ik alleen maar de voordelen van een warmtepomp uit. En de onzin van waterstofgas voor verwarmingsdoeleinden.
sorry, ik reageerde op @adl , niet op jou. We zijn het dus roerend met elkaar eens 😉 En ook ik ga mijn nieuwe woning uit '75 energie neutraal maken incl W/W warmtepomp en zonnepanelen, en daartussen uiteraard isolatie 😉

Ik heb een warmtepomp iets meer dan 2 jaar, vraag ik bij Breman waar ik deze heb gekocht of ze dit apparaat  een keer willen controleren, dit doen ze alleen maar wanneer  ik ook een onderhoudscontract neem. Dus wel verkopen, maar geen onderhoud  willen uitvoeren, is dit normaal?

Reputatie 2
Badge +3

Bij een gasketel is jaarlijks onderhoud noodzakelijk en dat moet je altijd apart afsluiten.

Bij een lucht warmtepomp is jaarlijks onderhoud ook aan te raden, ook apart af te sluiten. 

Bij een warmtepomp op grondwater is geen onderhoud nodig, net zomin als bij je koelkast, slechts een incidentele inspectie (eens per 10 jaar?). 

Reputatie 3
Badge +2

@J.W. Drijver De onderhoudskosten zijn één (kosten)aspect wat de exploitatie betreft, maar er zijn ook andere investeringskosten welke specifiek voor een w/w-warmtepomp zijn, te denken valt aan de kosten voor de bron en de kosten voor de vergunning. Hoe hoog zijn deze kosten? Hoe en wanneer heb je deze kosten terugverdient? - Just my 2cts

Reputatie 6
Badge +4

dergelijke rekenregels zijn heel specifiek voor jou situatie en nooit simpel en algemeen te beantwoorden. Daar zul je dus zelf aan moeten rekenen. En wellicht zou je ook kunnen zeggen dat het niet uitmaakt of je binnen X of binnen Y jaar je investering terugverdient. 

Mijn vraag  gaat niet over de kosten, maar het bedrijf  waar ik de warmtepomp  heb gekocht wil geen onderhoudsbeurt geven. Dit vind ik vreemd. Ze doen het alleen wanneer ik een abonnement neem.

Reputatie 6
Badge +4

tsja, dat is dan de keus van de winkel. en als een winkel niet kan/wil leveren wat je wilt, zou ik naar een andere winkel gaan. jij hebt nl ook een keus 😉

Badge

Ik heb in mijn vrijstaande woning van 1995 klasse B, 4 jaar geleden vol geplakt met 20 zonnepanelen.

Mijn Nefit ketel was 24 jaar oud en ik had veel zonne energie over, dus heb ik besloten voor een hybride instalatie te kiezen. 

Het is de Daikin Alterma geworden (combi ketel met Intergas) ik heb de installatie nu sinds maart vorig jaar en ik heb over januari dit jaar € 147 minder energie kosten uit gegeven dan vorig jaar januari.

Mijn keuze viel op een hybride systeem om zeker te zijn van warmte ook bij - 0°c de keuze op Daikin is gemaakt na installatie's bij gebruikers te hebben bekeken.

Voordelen van een combi ketel/pomp ineen geen communicatie problemen zoals wel voorkomt bij losse units. En Daikin heeft een van de stilste buitenunit's 45 Db op 3m afstand bij maximaal vermogen. Ik ben altijd verzekerd van warmwater, ik gebruik dat alleen voor douchen voor een huishouden van 2 personen zijn zonnecollectoren voor warm water niet rendabel.

Reputatie 2
Badge +3

@J.W. DrijverDe onderhoudskosten zijn één (kosten)aspect wat de exploitatie betreft, maar er zijn ook andere investeringskosten welke specifiek voor een w/w-warmtepomp zijn, te denken valt aan de kosten voor de bron en de kosten voor de vergunning. Hoe hoog zijn deze kosten? Hoe en wanneer heb je deze kosten terugverdient? - Just my 2cts

Volgens de enquête over de kosten van bodembronnen:

https://community.consumentenbond.nl/energie-11/kosten-bodembron-voor-warmtepomp-19235

kost een boring gemiddeld € 30 per geboorde meter. Voor een bodembron is omtrent 100 m in totaal nodig, de kostprijs komt dan dus op € 3.000. De legeskosten verschillen per provincie en bedragen 0 tot ca. € 3.000. Je hebt daarbij passieve vloerkoeling voor een klein prijsje, geen lawaai en een wp die je niet in de steek laat in een koudegolf. 

Badge

De prijs van een water/water is gemiddeld

€ 15.000 dus vind ik in mijn positie van 70jaar een een hybride water/lucht pomp interessant voor mij, die heb ik in +/- 7 jaar terug verdiend .

Reputatie 3
Badge +2

@J.W. Drijver Als ik w/w-warmtepompen met  gesloten bronnen zo bekijk gaat het vaak om 2 boringen van 80m - 120m, dat hangt vermoedelijk samen met de bodemgesteldheid en de warmtebehoefte van de woning.

Heel af en toe zie ik een enkele bronboring. - Met 40 W/m (warmtepomp-info.nl) haal je met een enkele 100 m boring maximaal ca. 4000 W uit de grond, dat is waarschijnlijk vaak niet voldoende, of wel?

Ik lees af en toe iets over het “uitputten” van deze soort kleine bronnen, wat zijn de gevolgen daarvan?

Een (2 x 100 m)-boring=bron? kost dan met € 30/m minimaal € 6000 + eventuele leges.

Reputatie 2
Badge +3

@J.W. DrijverAls ik w/w-warmtepompen met  gesloten bronnen zo bekijk gaat het vaak om 2 boringen van 80m - 120m, dat hangt vermoedelijk samen met de bodemgesteldheid en de warmtebehoefte van de woning.

Heel af en toe zie ik een enkele bronboring. - Met 40 W/m (warmtepomp-info.nl) haal je met een enkele 100 m boring maximaal ca. 4000 W uit de grond, dat is waarschijnlijk vaak niet voldoende, of wel?

Ik lees af en toe iets over het “uitputten” van deze soort kleine bronnen, wat zijn de gevolgen daarvan?

Een (2 x 100 m)-boring=bron? kost dan met € 30/m minimaal € 6000 + eventuele leges.

Je vat zo netjes mijn bezwaren tegen een gesloten bron samen: duur of onbetrouwbaar! Ikzelf heb een open bron, ofwel een warmtepomp op grondwater. Dat blijft zomer en winter op 10 à 11 grC. En een paar m3 grondwater per uur heb je zomaar, voldoende voor 10 kW. Tot 10 m3 per uur is zonder meer toegestaan. Alleen als je pure pech hebt met de plek waar je woont, moet je dieper boren dan 60 m. 

Reputatie 3
Badge +2

@J.W. Drijver Ik heb gehoord dat bij mij in tweestromenland diverse gescheiden waterpakketen zijn, ze hebben het over interferentiegebieden. Kan dat nog problemen met de vergunning opleveren?

Als mijn buren links en rechts en tegenover ook een w/w-warmtepomp met open bron willen gaat dat vermoedelijk op een gegeven moment toch knellen, of niet?

Ik zie net dat er bij een testboring in de wijdere omgeving ook een laag met ijzerhoudend water werd gedetecteerd. Is dat o.k. voor een open bron?

Reputatie 2
Badge +3

@J.W. Drijver Ik heb gehoord dat bij mij in tweestromenland diverse gescheiden waterpakketen zijn, ze hebben het over interferentiegebieden. Kan dat nog problemen met de vergunning opleveren?

Als mijn buren links en rechts en tegenover ook een w/w-warmtepomp met open bron willen gaat dat vermoedelijk op een gegeven moment toch knellen, of niet?

Je hebt daar in elk geval grondwater genoeg. 

Als je de retourleiding op dezelfde diepte laat uitkomen als de bron, moet er geen probleem zijn.

De boorder moet wel netjes alles afsluiten om lekkage tussen de lagen te voorkomen.

Maar daar heeft hij dan ook zijn certificaten voor.

Je moet dit altijd met de gemeente opnemen, die kan er voor waken dat er geen interferentie met de buren optreedt. 

Als die buren heel vlakbij zitten, kun je beter een gezamenlijke bron aanleggen trouwens. 

Reageer