Warmtepomp of inverter airco?

• 23 December 2020
  • 23 reacties
  • 1107 Bekeken

Nuttig artikel over warmtepompen in de Gids 2021/1. Maar hoe zit het nu met airco's? Die werken toch ook als warmtepomp, en qua kosten in aanleg ontloopt het elkaar niet heel veel volgens mij. Mede om die reden (koelen in de zomer is ook fijn) hebben wij geen warmtepomp maar een moderne en zuinige airco aan laten leggen, en een dak vol zonnepanelen, ook al ligt er bij ons wel stadsverwarming in de wijk. Volgens de leverancier liggen de kosten van verwarmen met de airco lager dan bij gebruik van stadsverwarming, maar ik krijg dat niet uitgerekend. Stadswarmte is duur, en de prijs is niet transparant...

23 reacties

Reputatie 4
Badge +3

@Chri0014 Je kan radiator berekening maken die geeft het aantal KW aan wat nodig is om te verwarmen van een ruimte: bv https://productconfigurator.vasco.eu/rooms 

vervolgens zoek je dat op in de specificatie van de Airco. Airco verwarming is wel duur als je het continue aan hebt.. zeker veel duurder dan gas. Maar bij een goed geïsoleerd huis kan het een optie zijn… Airco warmte is wel onprettig omdat deze droog is.. Je zult extra lucht bevochtiger moeten installeren. 

Als je een airco als verwarming gebruikt is de situatie op een paar punten na niet anders dan bij gebruik van gewone radiatoren. Het binnendeel van een airco is namelijk óók een radiator. De lucht wordt er dan ook niet droger van dan bij cv-radiatoren. (Dat droger worden geldt in de zomer, en is dan hét grote voordeel naar mijn mening, maar dat is een ander onderwerp)
De twee verschillen zijn de plaatsing en de ventilator, wat volgens mij meteen de twee grootste nadelen van een airco als verwarming zijn. De ventilator maakt geluid. Hoe weinig ook, als je het hoort is het op de lange duur vervelend. De plaatsing van een airco is meestal tegen het plafond. Dat is voor koeling in de zomer de goede plek, maar in de winter heb je er last van dat warmte nu eenmaal niet graag naar beneden wil, dus is het lastig om warme voeten te krijgen. Je hebt dan steeds een warm hoofd en koude voeten. Dat kun je op proberen te lossen door de ventilator van de airco naar beneden te richten en harder te zetten. Maar je wilt zo'n ding echt niet de hele dag op max hebben staan. Dat maakt geluid. Een ander nadeel van plaatsing en ventilator is dat je veel luchtbeweging nodig hebt, en dat kan tochtig aanvoelen. cv-radiatoren zijn niet voor niets heel strategisch onder de koude ramen geplaatst: dat beperkt tocht en rondgaande lucht in de ruimte enorm.
Airco's werken tegenwoordig vanaf een tamelijk lage temperatuur. De onze vanaf -15 graden buitentemperatuur. Hoe ernstig de situatie wordt en of je dan echt geen verwarming hebt als het echt zo koud is weet ik niet maar het is hier al een flink aantal jaren niet kouder geweest dan -8 graden, dus als het als bijverwarming is, dan hebben we het over een paar uur per jaar.
Waarschijnlijk is op dit moment een airco duurder dan gasverwarming als je het hele huis er mee wilt verwarmen, maar als het bv gaat op een studeer/werk/hobbykamer die je per dag maar een kleiner aantal uren gebruikt is het vast goedkoper. Een airoc heeft namelijk het voordeel dat je heel kort kunt verwarmen. Je zet hem aan en tien minuten later is het al aangenaam (net als in de hotelkamers in warme landen een airco de kamer snel koel maakt). Als je klaar bent zet je hem uit. Dan is het ook weel heel snel koud; dat is een teken dat je wel de lucht hebt verwarmd in die kamer, maar niet alle zware spullen erin en de vloer en muren. Het verwarmen van lucht kost nauwlijks energie in vergelijking met het door en door verwarmen van zware meubels of de beokenkast, laat staan muren en plafond...

Reputatie 7
Badge +6

Als een airco net zo goed kon verwarmen als een warmtepomp en niet duurder is  , dan zou vrijwel niemand nog een warmtepomp willen lijkt me . Zeker kan er zowel gekoeld als verwarmd worden met beide dingen die tegenwoordig gefabriceerd worden . Toch is de warmtepomp vooral ontworpen voor verwarmen en de airco voor koelen . Wie voor een warmtepomp gaat en ook wil kunnen koelen , heeft denk ik geen extra airco nodig . Andersom zal de airco normaliter het huis niet voldoende warm kunnen houden . Hangt mede af van de capaciteit , het soort huis en mate van isolatie . Dan hebben we nog de stroomkosten . In combinatie met zonnepanelen en die stroom optimaal benutten scheelt vanzelfsprekend flink . Als we elektrisch verwarmen van het net op momenten dat er geen of te weinig zonnestroom is , dan is bij de huidige tarieven verwarmen op gas nog flink goedkoper . Men wil echter gas steeds duurder maken om ons te stimuleren van het gas af te gaan . Alle opties uitrekenen lijkt me vrijwel onbegonnen werk wegens de vele onzekere factoren .

Toch is de warmtepomp vooral ontworpen voor verwarmen en de airco voor koelen .

Als je een stevige airco met een warmtepomp vergeliijkt zijn het dan niet dezelfde buitenunits met dezelfde compressoren en dezelfde koelmiddelen die er in zitten? Een verwarmende airco raakt de warmte kwijt aan een radiator met ventilator in de binnenunit en de warmtepomp raakt zijn warmte kwijt aan het water van de (vloer)verwarming. Ik zie vrijwel geen verschil in de techniek.
Uiteraard krijg je met een aircootje van 2kW het huis niet warm als het stevig vriest, maar dat is wat anders.

Reputatie 7
Badge +6

Het basisprincipe is eender . Overigens is verwarmen via water inderdaad anders dan rechtstreeks via de lucht . Verder hoor ik regelmatig dat alleen een warmtepomp grote moeite heeft om de boel comfortabel te houden als het flink koud is. Dat is het grote voordeel van hybride , zodat de ketel dan bij kan springen. 

Overigens is verwarmen via water inderdaad anders dan rechtstreeks via de lucht .

Leg eens uit. Koudemiddel zelfde. Compressor zelfde. Temperaturen zelfde. Leidingen zelfde. Wat is anders?
Ik begrijp dat warmtepompen er bij kou moeite mee hebben. Als ik de tests van de CB deze maand lees zijn er zelfs bij die het al voor gezien houden als het buiten een graad of vijf (of kouder) is. Dan heeft het ding niet heel veel zin in de Nederlandse wintermaanden want juist in de maanden dat je heel veel stookt is het heel vaak en lang onder de vijf graden buiten.

Reputatie 7
Badge +6

Principe is eender maar uitvoering iets anders omdat bij een warmtepomp het hoofddoel verwarmen is en bij een airco koelen . Veel verschil is er niet .

Wisselende reacties dus? Mijn zorg was inderdaad dat gas steeds duurder zal worden om ons van het gas af te dwingen. En de prijs van stadswarmte (kan altijd nog bijspringen) volgt die van fossiel stoken op onnavolgbare wijze. In mijn context: een groot en uitstekend geïsoleerd huis, met twee grote Panasonic multisplits op het dak en acht binnenunits. Energie label A+++  meen ik. Zelfs de kleinste binnenunit in huis heeft twee keer zoveel verwarmingscapaciteit als volgens de calculator nodig is. Als je units uitzoekt op benodigde koelcapaciteit krijg je meteen veel meer warmtecapaciteit dan de radiatorverkopers adviseren. Iedere ruimte wordt alleen verwarmd als dat nodig is, en zelfs als het wat frisser is houdt een binnenunit de ruimte op de allerlaagste fan-stand (en in auto/silent mode) behaaglijk. Tot slot (onderbuikgevoel van een alfa) lijkt mij lucht/koelmiddel/lucht efficiënter dan lucht/koelmiddel/radiatorwater/lucht, dat scheelt toch een keer rendementsverlies? Of het in euro's verschil maakt zal de tijd leren. Het ging er mij om dat airco's niet eens genoemd worden in publicaties over warmtepompen, ik vraag mij nog steeds af waarom niet.

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk dat dan zowel koelen als verwarmen geen problemen zal geven zoals je het beschrijft @Chri0014 . Wel zal de stroomrekening oplopen bij flinke warmtevraag en weinig of geen zonnestroom . In de toekomst als naar verwachting gas steeds duurder en stroom goedkoper wordt , verandert dat natuurlijk in gunstige zin . De veranderende saldering kan weer roet in het eten gooien . Ben zeer benieuwd naar de eerste jaarafrekening van een volledig jaar met deze situatie . Die is er nog niet begrijp ik .

Het ging er mij om dat airco's niet eens genoemd worden in publicaties over warmtepompen, ik vraag mij nog steeds af waarom niet.

Ik denk omdat de BV Nederland de burger op dit moment aan de warmtepomp wil brengen. Het woord airco werkt dan tegen omdat het woord airco op een thuisfeestje (die zijn er nu even niet….)  nog altjid een vies woord is als er een paar ‘groene’mensen in de ruimte zijn.
Op een feestje wordt je dus bijna boos aangekeken als je zegt dat je een airco hebt en je bent het mannetje als je zegt dat je een warmtepomp hebt. Als je probeert uit te leggen dat zoiets nagenoeg hetzelfde ding is dan is dat ook weer niet bevorderlijk voor de sfeer.
Het woord warmtepomp verkoopt dus aan een andere doelgroep dan het woord airco.

Reputatie 7
Badge +6

Klopt wel , @Harrie LPP . En bij volledige dekking door zonnestroom en eventueel groene energie van het net blijft er niets over van die anti-airco argumenten . En het gebruikte koelmiddel wordt ook steeds milieu-vriendelijker .

Dank! Beetje jammer dan de CB dan ook meedoet aan het verhaal van de BV Nederland. Benieuwd of de redactie meeleest.

Ik denk overigens dat als het echt koud wordt en de panelen weinig stroom leveren het zinniger is om de CV weer aan te zetten. We zijn benieuwd naar de afrekeningen volgend jaar. Wij zaten trouwens toch al met een flinke verbouwing en een nieuw dak (alles op een tweede hypotheek op de overwaarde), anders hadden we dit vast niet in een keer zo allemaal gedaan.  Het zijn wel stevige investeringen.

Reputatie 4
Badge +3

Voor een warmtepomp krijg je subsidie. Voor een airco niet, omdat dan de subsidie verkeerd kan worden gebruikt.

Op de community van Vereniging eigen huis staan vele topics van mensen die hun woning succesvol met een lucht/lucht warmtepomp verwarmen. (airco)

Reputatie 7
Badge +6

Zeker wordt alles gelezen en indien wenselijk gereageerd en eventueel intern besproken , @Chri0014 . Buiten kantooruren en op feestdagen kan een reactie even duren .

Reputatie 5
Badge +5

@Chri0014 @Harrie LPP klopt wel wat @E.T. Wiersum zegt over feestdagen/vakanties :wink: . Maar met jullie suggestie dat de BV Nederland aan de warmtepomp moet en een airco (lucht/lucht) net zo goed is kan ik niet zo makkelijk instemmen. 

Overigens ging het hierboven aangehaalde artikel in de Consumentengids, en het online artikel over onze test warmtepompen, over hybride warmtepompen. Waarbij de cv-ketel dus het warm water voor douche en keuken regelt, en voor de verwarming bijspringt als het echt koud is. Zodat je ook in net iets minder geweldig geïsoleerde woningen met een laag warmtepompvermogen kan volstaan.

Airco's worden in die artikelen niet genoemd, want een airco kun je niet op die manier aan je cv-ketel koppelen. Je hebt dan een apart warmwaterapparaat nodig. En als je woningisolatie niet geweldig is, zul je als je met airco's gaat stoken een enorm stroomverbruik krijgen.

Maar ook als de isolatie wel heel goed is, zou je in elke ruimte die je wilt kunnen stoken een airco-unit moeten laten installeren, en mogelijk ook meerdere buitenunits nodig hebben.  Zoals @Chri0014aangeeft met zijn ‘twee grote Panasonic multisplits op het dak en acht binnenunits’. Terwijl je een warmtepomp, lucht/water (of bodem/water) dus, op je bestaande radiatoren aansluit en aan 1 buitenunit en 1 binnenunit genoeg hebt. Behalve milieutechnisch is een kleine warmtepomp kostentechnisch en praktisch dus ook vaak een betere optie. Nog afgezien van de vele leidingen met koudemiddel die nodig zijn als je met zoveel units werkt. Die installatie en onderhoud door een gecertificeerd F-gassen monteur nodig hebben. En later bijgevuld moeten worden, etc.

En ook afgezien van het feit dat veel mensen verwarmen via radiatoren comfortabeler vinden dan via luchtstromen uit een airco.

Tot slot, @Chri0014 w.b. je ‘onderbuikgevoel van een alfa’: dat klopt inderdaad niet. Onder meer omdat een warmtepomp efficiënter werkt naarmate het temperatuurverschil tussen de bron (hier de buitenlucht) en de afgiftetemperatuur lager is. Met grote radiatoroppervlakken (bij stoken met een lucht/water warmtepomp) kan die temperatuur laag blijven. Met een enkele uitblaasopening voor warme lucht (bij stoken met een lucht/lucht airco) niet, want dan krijg je de ruimte niet warm. Of het ding zou met een enorme windsnelheid en bijkomend lawaai en overlast moeten werken.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen situaties zijn - bijvoorbeeld als je 1 specifieke ruimte, misschien een zolder, die niet op het cv-systeem is aangesloten af en toe wilt verwarmen, en in een hittegolf wilt koelen, waarin een lucht/lucht reversibele airco/warmtepomp de beste optie kan zijn.

Reputatie 7
Badge +6

Dank voor de uitleg , @Peter van der Wilt . Hopelijk wordt dit onderwerp hierdoor voor alle lezers een flink stuk duidelijker . 

En toch, PvdW, kun je wel alle argumenten noemen waarom het niet zou kunnen maar wij hebben voor de koeling in de zomer een airco gekocht en die blijkt in de winter toch meer te kunnen dan ik eerst dacht.
Het is maar een enkelvoudige 3,5 kW airco waarvan de koelunit in de bovenhal van het huis hangt en de luchtstromen op de slaap/werkkamers gericht kunnen worden.
We hebben hem afgelopen december veel gebruikt om de 100 kWh die we van de zonnepanelen 'over' hadden op te maken. Dat opmaken is niet gelukt, maar we hebben er de hele maand warmpjes bij gezeten op de twee werkkamers zonder dat de radiatoren veel hoefden te doen.
En ja, je kunt het ding niet aansluiten op de HR-ketel maar dat hoeft ook niet want het heeft zelf een  aan-uitknop en een regeling. Voordeel is dat je daarmee gratis ook een zôneverwarming in huis hebt terwijl onze ketel dat helemaal niet zou kunnen.
En nee het is niet ideaal als situatie voor het hele huis en het is niet superhandig in de regeling, maar soms moetje dingen geprobeerd hebben om te zien wat er wel en niet kan.
Normaliter gebruiken wij 1300 m3 gas/jaar, dus ik vond het verbazingwekkend wat 100 kWh stroom in december kon.

Reputatie 5
Badge +5

@Harrie LPP ja, in zo'n heel specifiek geval, met gebruikers die precies weten wat ze doen kan het inderdaad interessant zijn als andere opties niet in aanmerking komen. Maar 100 kWh stroom staat voor slechts zo'n 10m3 aan gas, dus met een hele gunstige COP van 5 kun je daarmee toch niet een veel grotere besparing op je december-gasverbruik dan 50m3 van verwachten. Bedenk ook dat afgelopen december relatief zacht was. En van de 1300 m3 die je noemt zal ongeveer een kwart voor warm water uit de kraan en koken zijn, en van de rest een flink deel (neem ik aan) voor de verwarming van de benedenverdieping. 

Badge

Ik zou zelf op termijn kiezen voor een warmtepomp in plaats van de aansluiting op een stadsverwarmingsnet. De kosten daarvan zijn grotendeels vaste kosten, die kan je zelf helemaal niet beïnvloeden. Het is weliswaar duurder in de aanschaf, een warmtepomp, maar goedkoper in het gebruikt.

Als je langer dan 10 jaar blijft wonen in de woning zou ik zeker op termijn voor een warmtepomp gaan. Voor zowel een aansluiting op een warmtenet als warmtepomp kan je ISDE subsidie krijgen heb ik begrepen. Dat is wel fijn, maar nog lang niet voldoende om de investering binnen 10 jaar eruit te halen...

Interessante discussie. Kwam erin al googelend ivm eventuele aanschaf airco. Nog niet aangeschaft want er zitten veel aspecten aan, zie de discussie boven. Mijn dilemma is: schaf ik een single split airco aan voor de tweede verdieping of een multisplit in combinatie met airco in de woonkamer. Die laatste dan vooral met het oog op de warmtefunctie in de winter. Maar hoe nuttig is dat, vraag ik me af.
Wil voorkomen dat er later nog een buitenunit aangeschaft moet worden. Aan de andere kant; de ontwikkelingen gaan voorlopig nog wel door. Maar dan kan je eigenlijk niets doen, in afwachting van.
De energieadviseur van de gemeente gevraagd, maar het werd steeds gekker. Niet alleen alle dubbele beglazing vervangen, maar dan ook weer door een heel speciale, nieuwe soort HR ++ en ook meteen maar mechanische ventilatie. Ik bedoel maar. 
Maar terug komend op de airco; heeft iemand hier een advies/mening over de airco in de huiskamer en dan vooral als verwarming (behalve als het echt koud is)?

Het werkt, maar…
Ten eerste zul je een airco, die in de eerste plaats ook als airco moet werken, hoog tegen de muur ophangen. Als je dat ding dan als verwarming gebruikt komt de warme lucht er uit op precies de plek waar je heb niet wilt hebben: tegen het plafond. een oplossing is om de luchtstroom dan naar beneden te richten. Dat werkt grotendeels maar echt comfortabel wordt het nooit. Het waait.
Hetzelfde geldt voor het feit dat een airco met een luchtstroom werkt zelf en voor het weinig "blaas”geluid dat een binnenunit van een airco maakt: zo comfortabel als met radiatoren wordt het niet.
Je kunt de unit uiteraard ook op vloerniveau hangen, maar hoe dat dan uitpakt weet ik verder niet.

Qua prijs is het nog maar de vraag of een multi-split voordelig uitpakt. Bij ons in huis hebben we door verschillende installateurs meerdere opties laten doorrekenen en daar bleek uit dat een multi-split nauwelijks goedkoper wordt omdat (1) er voor het 'multi’ betaald moet worden en (2) er vaak extra veel leidingwerk nodig is wat de prijs opdrijft en ook niet mooier binnenshuis wordt. We hebben dan toch maar een single aangeschaft voor boven op de overloop, die het hele huis koelt, maar uiteraard niet de benedenverdieping kan verwarmen, met de wetenschap dat een tweede single unit voor de benedenverdieping er altijd nog bijgezet kan worden. Kortom: vraag offertes.

Ben ik aan het doen, maar de uitkomst van de offerte wordt bepaald door de vraag:). Ik bedoel; leveranciers willen alles leveren, als ik maar betaal. Maar ik vraag me af waar ik verstandig aan doe en daar wordt ik door de leveranciers niet veel wijzer gemaakt. Wel hier op het forum, dus bedankt voor je reactie!

Badge

Ben ik aan het doen, maar de uitkomst van de offerte wordt bepaald door de vraag:). Ik bedoel; leveranciers willen alles leveren, als ik maar betaal. Maar ik vraag me af waar ik verstandig aan doe en daar wordt ik door de leveranciers niet veel wijzer gemaakt. Wel hier op het forum, dus bedankt voor je reactie!

Ik ga er niet teveel op in maar hier vind je alle info die je nodig hebt https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2043376. Ik verwarm zelf nu 2 jaar met airco en het is gewoon top en veel goedkoper dan met gas. Koelen in de zomer was voor mij een mooie bijkomstigheid maar wil nooit meer zonder. Succes

Reageer