Warmtepomp of inverter airco?

• 23 December 2020
  • 44 reacties
  • 6774 Bekeken

Nuttig artikel over warmtepompen in de Gids 2021/1. Maar hoe zit het nu met airco's? Die werken toch ook als warmtepomp, en qua kosten in aanleg ontloopt het elkaar niet heel veel volgens mij. Mede om die reden (koelen in de zomer is ook fijn) hebben wij geen warmtepomp maar een moderne en zuinige airco aan laten leggen, en een dak vol zonnepanelen, ook al ligt er bij ons wel stadsverwarming in de wijk. Volgens de leverancier liggen de kosten van verwarmen met de airco lager dan bij gebruik van stadsverwarming, maar ik krijg dat niet uitgerekend. Stadswarmte is duur, en de prijs is niet transparant...

44 reacties

Beste Ronald,

dank voor je reactie. Ik zit ook op die lijn: het lijkt me een hele goede uitgaaf, voor warmte en kou. Er is hier wel een kink in de kabel gekomen i.v.m. de nieuwe geluidsnormen van max 40 dB op de erfafscheiding. De gemeente moet een vergunning geven en heeft laten weten de norm te handhaven. Nu is het al een probleem om een buitenunit te vinden van max 40 dB (ik wil 1 single split voor de huiskamer, de buitenunit aan de voorkant van het huis), maar ook: de leveranciers hebben nog niet mer de tool gewerkt of vragen daarvoor 1500,-- extra. 
Mijn plan was: 1 single split voor de huiskamer en 1 multisplit voor 1 slaapkamer en tweede verdieping. De leverancier komt er niet uit vanwege de geluidsnorm maar het is ook een probleem om de koelleidingen in huis een beetje netjes te krijgen. Heb je misschien een tip? 

Vr. groeten,
Juditsky

Die 40dB is een no brainer. Die haal je never nooit of je moet je huis laten afkoelen tot 15 graden binnen tijdens koud weer om te verwarmen. Met koelen zijn ze nog stiller. De kunst met zowel verwarmen als koelen is de temperatuur zo constant mogelijk te houden. Dan werkt een warmtepomp ook het zuinigst. Dan haal je die 40 dB nooit buiten. Als je werkt met een minimale nachtverlaging van 2 graden zal je unit hooguit buiten 30 dBdoen. De mijne staan op de erfgrens en de buren horen nooit iets. En ook geen te zware units nemen want dat is onzin. Je moet juist zorgen dat die dingen in een lage modus werken. Boost kracht is onzin en gebruik he nooit.

Je plan is overigens goed maar mocht je plek hebben voor alleen singles doen. Die lopen een stuk rustiger (pendelen minder) en zijn nog net iets zuiniger. Ik had helaas de ruimte niet maar mijn 4,2 beneden is stiller en loopt mooier dan mijn multi 4,5 boven.

Waarom heb je overigens een vergunning nodig? Hier plaatsen zat mensen dat ding gewoon in de voortuin. Overijverige ambtenaren? :joy:

Badge

Bouwbesluit en de nieuwe geluidsnormen. Ik heb ze gebeld dus nu weten ze van mijn plannen. Wil (en moet nu) aan de voorschriften houden. Ook bij ophangen aan de zijkant van het huis is vergunning nodig (echt waar).
Ik volg je niet over die 40 dB. Iedere buitenunit produceert een max van een bepaald dB, daar gaat het om. Ik heb nog geen buitenunit kunnen vinden met voldoende capaciteit (3,5 kW binnenunit?), die onder de 40 dB blijft. Tips zijn welkom.

Reputatie 6
Badge +5

Beste Ronald,

dank voor je reactie. Ik zit ook op die lijn: het lijkt me een hele goede uitgaaf, voor warmte en kou. Er is hier wel een kink in de kabel gekomen i.v.m. de nieuwe geluidsnormen van max 40 dB op de erfafscheiding. De gemeente moet een vergunning geven en heeft laten weten de norm te handhaven. Nu is het al een probleem om een buitenunit te vinden van max 40 dB (ik wil 1 single split voor de huiskamer, de buitenunit aan de voorkant van het huis), maar ook: de leveranciers hebben nog niet mer de tool gewerkt of vragen daarvoor 1500,-- extra. 
Mijn plan was: 1 single split voor de huiskamer en 1 multisplit voor 1 slaapkamer en tweede verdieping. De leverancier komt er niet uit vanwege de geluidsnorm maar het is ook een probleem om de koelleidingen in huis een beetje netjes te krijgen. Heb je misschien een tip? 

Vr. groeten,
Juditsky

@Juditsky 40db op erfafscheiding hangt echt af van hoever je erfafscheiding van de buiten-unit af is. Geluid/db neemt erg snel af per meter afstand. Een buitenunit met ‘sleep’ modus kan helpen, omdat die proberen het aantal db te verlagen. Hoeveel weet ik niet. Mijn slaapkamer airco 2,5 kw hing voor totaal 1279 euro incl montage en in bedrijf stellen. De 3,5 kw voor 1500 euro. Er is wel een geaarde voeding nodig. Ik heb de buitenunit zo dicht mogelijk bij de binnenunit laten hangen. Dat kon bij mij. Er is wel minimaal 3 meter leiding nodig voor voldoende capaciteit aan koelvloeistof, dus zit bij 1 een aantal slagen leiding achter de buitenunit. Die hangen aan de gevel. In de woonkamer heb ik minimaal aan kabelgoot en valt optisch weg tegen de witte achtergrond. 1500 euro extra zou ik even heel kritisch beschouwen. Meeste gemeentes hebben een soort energiecoach, die mogelijk kan/wil helpen om de 40db norm te helpen verduidelijken.  Want hoe wordt die gehandhaafd? Waar, wie meet de db daadwerkelijk, op welke plaats en wanneer cq waarom? Regels stellen is gemakkelijk, maar handhaven lastiger. Mogelijk komt meten van de norm alleen maar in beeld wanneer buren o.i.d. gaan klagen? MvG RonaldD

Badge

De buitenunit voor de begane grond zou vrij dicht bij de erfafscheiding komen te staan, dat is het probleem. Wel staat er een stenen muurtje naast wat weer voor demping kan zorgen. De rekentool zou dus uitkomst moeten bieden https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/11/12/rekentool-geluid-van-buiten-opgestelde-installaties-voor-warmte--en-koudeopwekking.

De gemeente geeft geen vergunning als het niet allemaal klopt en het erop wagen kan nu niet meer. Zelf doen ze de berekening niet, dat moet ik aanleveren (en dus de installateur).

De prijzen die je noemt zijn heel gunstig! Zou ik de naam van die leverancier kunnen krijgen?

Groeten,
Juditsky

De buitenunit voor de begane grond zou vrij dicht bij de erfafscheiding komen te staan, dat is het probleem. Wel staat er een stenen muurtje naast wat weer voor demping kan zorgen. De rekentool zou dus uitkomst moeten bieden https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/11/12/rekentool-geluid-van-buiten-opgestelde-installaties-voor-warmte--en-koudeopwekking.

De gemeente geeft geen vergunning als het niet allemaal klopt en het erop wagen kan nu niet meer. Zelf doen ze de berekening niet, dat moet ik aanleveren (en dus de installateur).

De prijzen die je noemt zijn heel gunstig! Zou ik de naam van die leverancier kunnen krijgen?

Groeten,
Juditsky

Ik heb Daikins en die produceren max 30dB buiten (zelf gemeten) op een ½ meter afstand. Vanaf 2 meter hoor je die dingen echt niet meer. En wil je van die vergunningsplicht af? Lekker op de grond plaatsen in je achtertuin. Daaag meneer de ambtenaar. Slim zijn…..

Ik heb nog wel een goede leverancier voor je: Climasense.

@RonaldDIs is geen geaarde voeding nodig. Er is aarde nodig. Klein verschil. Ik heb hier een grondpen laten slaan tbv aarding. Heb bijna geen geaarde groepen in mijn huis namelijk.

En die sleepmodus doet maar zo'n 3dB eraf. Maar zoals ik als zei, bij grote kou of warmte die dingen permanent laten draaien. Is zuiniger ook nog en dan hoor je ze echt niet buiten.

Reputatie 6
Badge +5

Groeten,
Juditsky

@Juditsky 

https://www.marktplaats.nl/u/aircoplaza-zwolle/39013552/

Reputatie 6
Badge +5

Groeten,
Juditsky

@Juditsky

https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en-apparatuur/airco-s/m1610980592-airco-daikin-2-5-3-5-5-0kw-goedkoopste-van-nederland?previousPage=lr

Ik heb Daikin

Badge

Groeten,
Juditsky

@Juditsky

https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en-apparatuur/airco-s/m1610980592-airco-daikin-2-5-3-5-5-0kw-goedkoopste-van-nederland?previousPage=lr

Ik heb Daikin

Ronald, dank voor de links maar ik kan hem niet zelf ophangen:) Dus een unit aanschaffen en dan????

@Juditsky Als je hem al zelf kon ophangen mag je hem niet zelf aansluiten. Dat mag alleen een Stek gediplomeerde installateur. Er zijn op Tweakers er zelfs veel die hem importeren uit Italie of Spanje omdat die dingen daar veel goedkoper zijn, maar het vinden van een installateur die hem alleen in werking stelt zal niet makkelijk zijn.

Nogmaals mijn leverancier voor je: https://www.climasense.nl/   Werken door heel Nederland en ik heb 2 jaar geleden voor een 4,2 een 2,5 en een 2 €5600,- betaalt inclusief installatie. Vraag hen eens een offerte en advies. Waren 1 van de weinige die verstand van zaken hadden (en ik heb er veel gesproken). NB: nu gaan inkopen want van het voorjaar wordt het weer gekkenhuis als het warmer wordt. Dan wil iedereen weer airco.

Badge

@JuditskyAls je hem al zelf kon ophangen mag je hem niet zelf aansluiten. Dat mag alleen een Stek gediplomeerde installateur. Er zijn op Tweakers er zelfs veel die hem importeren uit Italie of Spanje omdat die dingen daar veel goedkoper zijn, maar het vinden van een installateur die hem alleen in werking stelt zal niet makkelijk zijn.

Nogmaals mijn leverancier voor je: https://www.climasense.nl/   Werken door heel Nederland en ik heb 2 jaar geleden voor een 4,2 een 2,5 en een 2 €5600,- betaalt inclusief installatie. Vraag hen eens een offerte en advies. Waren 1 van de weinige die verstand van zaken hadden (en ik heb er veel gesproken). NB: nu gaan inkopen want van het voorjaar wordt het weer gekkenhuis als het warmer wordt. Dan wil iedereen weer airco.

Heb inmiddels contact met climasense. Dank voor de tip.
Wat ik me trouwens afvraag is of het maximum van 40 dB op de erfgrens ook geldt voor de achterkant van het huis. Ook daar is de enige acceptabele plek tegen de erfgrens aan (ik doe het er echt niet om).

@Juditsky Die 40 dB moet gemeten worden op de plaats waar de buren er last van zouden kunnen hebben. Die 40dB heeft dus niets te maken met wat een unit kan produceren. Nogmaals, maak je er niet teveel zorgen om want zoals ik je al zei, die niveaus haal je alleen als je unit volle boost staat te rammen. En dat doet hij nooit of je moet in een kartonnen doos wonen. Veel installateurs adviseren ook veel te zware units overigens.

Je kan zelfs overwegen als je een multi koopt voor een 2,5 en een 2 zoals ik bijvoorbeeld een 3,5 buiten te nemen omdat je never nooit volle bak staat te pompen.  Ik heb een 4,5 buiten en als ik 2 units tegelijk aanzet draaien ze max 60procent. Scheelt je dan ook nog wat geld.

Je kan met Daikin dan ook nog eventueel het max vermogen begrenzen met de stroombesparingsstand in de app (is wat anders dan de stille modus die eerder werd genoemd) en dan kan hij zeker niet volle bak. Alleen dan zijn we er weer, waarom zou je dan in het voorbeeld een 4,5 buitenunit nemen?

Reputatie 5
Badge +4

Ik sluit me hier mee aan. Met als meeste treffende kern van het verhaal:  

Airco's worden in die artikelen niet genoemd, want een airco kun je niet op die manier aan je cv-ketel koppelen. Je hebt dan een apart warmwaterapparaat nodig. En als je woningisolatie niet geweldig is, zul je als je met airco's gaat stoken een enorm stroomverbruik krijgen.

Maar ook als de isolatie wel heel goed is, zou je in elke ruimte die je wilt kunnen stoken een airco-unit moeten laten installeren, en mogelijk ook meerdere buitenunits nodig hebben.  Zoals @Chri0014aangeeft met zijn ‘twee grote Panasonic multisplits op het dak en acht binnenunits’. Terwijl je een warmtepomp, lucht/water (of bodem/water) dus, op je bestaande radiatoren aansluit en aan 1 buitenunit en 1 binnenunit genoeg hebt. Behalve milieutechnisch is een kleine warmtepomp kostentechnisch en praktisch dus ook vaak een betere optie. Nog afgezien van de vele leidingen met koudemiddel die nodig zijn als je met zoveel units werkt. Die installatie en onderhoud door een gecertificeerd F-gassen monteur nodig hebben. En later bijgevuld moeten worden, etc.

Maar aan de radiator koppelen? @Peter van der Wilt betekent dat je dan uit gaat van hoge temperatuur warmtepompen? Weet je daar een neutrale webpagina die dit kan vergelijk tov een gas-CV systeem om te kijken hoe de kosten liggen om gasloos te gaan?

En: Is er een technische opzichtpagina waar de in & outs van dit soort zaken en in vergelijking tot andere oplossingen zoals lage T warmtepomp vergeleken worden?

Op Tweakers.net kan er heel wat bij elkaar gesprokkeld worden, maar de bronmelding van de data wordt nog te vaak  gemist. 
Dank.

@Gebruiker1234567890 Hoge temperaturen moeten aanvoeren zijn per definitie voor een warmtepomp onzuinig, killing voor de COP. Zodra je warmer dan 40 graden moet aanvoeren in je watersysteem bij echt koud weer kan je net zo goed kostentechnisch op gas blijven stoken. Overigens kan 40 graden wel gehaald worden met bestaande radiatoren als je maar genoeg afgiftevermogen hebt hangen en voldoende isolatie. Die factoren zijn bij denk ik 80 procent van de woningen in NL niet op orde. Vandaar dat de net/niet oplossing (vind ik) hybride nu een hype aan het worden is. Dus moet je als je echt alleen op een warmtepomp wil stoken goed isoleren en LT radiatoren hangen of grotere radiatoren hangen en/of vloerverwarming aanleggen. Een (hybride) pomp die 50 graden of meer moet aanvoeren is dus een no-go wbt kosten. Altijd.

En de bronmelding is op Tweakers goed te vinden middels gebruikers die zelf zeer precies monitoren wat hun systeem doet, bij welke temperaturen, graaddagen etc etc. Verder wordt daar genoeg verwezen naar onderzoeken etc. Betere bron kan ik niet vinden.

Ik monitor hier ook wat mijn systeem doet. Vanochtend een zeer lage compressor activiteit van 14 (80 is de max), zelfs af en toe uit en een verbruik van 0,5 kWh om de woonkamer op 20 graden te krijgen/houden na nachtverlaging. Oftewel zo’n € 0,12 verstookt aan stroom.

Reputatie 5
Badge +4

@Gebruiker1234567890Hoge temperaturen moeten aanvoeren zijn per definitie voor een warmtepomp onzuinig, killing voor de COP. Zodra je warmer dan 40 graden moet aanvoeren in je watersysteem bij echt koud weer kan je net zo goed kostentechnisch op gas blijven stoken. Overigens kan 40 graden wel gehaald worden met bestaande radiatoren als je maar genoeg afgiftevermogen hebt hangen en voldoende isolatie. 

Dat wist ik…. toch stel ik die vraag…. ik wil daar unbiased naar heen gaan waarom er niet bij vermeld staat of die nu lage of hoge T WP is.  Juist omdat de koppeling met radiatoren genoemd wordt en vanwege de  hoge kosten van een HT-WP en de veel lagere COP ervan en omdat je echt heel goed de isolatie op niveau met hebben, vind ik alleen “warmtepomp” noemen te weinig info. Het verschil warmtepomp versus airco kwam imho wel goed uit de verf.

En de bronmelding is op Tweakers goed te vinden middels gebruikers die zelf zeer precies monitoren wat hun systeem doet, bij welke temperaturen, graaddagen etc etc. Verder wordt daar genoeg verwezen naar onderzoeken etc. Betere bron kan ik niet vinden.

Ik monitor hier ook wat mijn systeem doet. Vanochtend een zeer lage compressor activiteit van 14 (80 is de max), zelfs af en toe uit en een verbruik van 0,5 kWh om de woonkamer op 20 graden te krijgen/houden na nachtverlaging. Oftewel zo’n € 0,12 verstookt aan stroom.

Ik zit pas ca 20 jaar op het Tweakers forum… de zelfwerkzaamheidsfactor is daar alom bekend hoog, maar dat staat imho compleet los van dat je topic starts best wel veel meer bronvermelding zouden moeten bevatten. Waardes, metingen zijn nogal eens bron afhankelijk, zeker als er bijv geen NEN-methode genoemd is waar het op gebaseerd is.  

Voorbeeld van een van de warmtepomp topics op Tweakers met amper bronnen om data te checken en dan bedoel ik natuurlijk niet de links naar de fabrikanten….. 

@Gebruiker1234567890 Denk ook dat er gewoon nog helemaal geen echte onderzoeken naar de verschillende warmtepompen zijn gedaan, zeker niet door echt onafhankelijke wetenschappelijke instituten. Probeer maar eens een echte goede test te vinden hierover. De test hybride van CB hier zegt mij ook helemaal niets. Die en die zijn de beste. Want? Uitgebreide onderbouwing? Waar?

Juist daarom ben ik juist blij met Tweakers waar echte mierenneukers :grinning: hun real life ervaringen en tips delen. Niets beter dan dat dan.

Reputatie 5
Badge +4

@Gebruiker1633091203 …. maar dan zou het toch goed passen om waar wel bekend toch die data te geven. Ben wel blij dat het er is, maar deel je bronnen van je gebruikte en daarmee controleerbare data en de waarde van zo'n topic stijgt echt met sprongen. 

Zoals iets als aluminium-bedekte folies van Tonzon, werkt prima en ook de wetenschap kan er onderbouwd enthousiast over zijn, maar pas je aluminium-bedekte multi-folies toe op een dak beschot is het in eens een anders verhaal. Lees in de pdf waarom.

Het is wel even zoek naar de onderzoeken, maar je vindt ze wel. zoals van:

Kees (ir. A.C.) van der Linden, ex-TH/TU Delft. 
Titel: Reflecterende isolatiematerialen zin en onzin 
Delft, 28 april 2017 

https://klimapedia.nl/wp-content/uploads/2017/04/Refl-isolatie-zin-en-onzin-v4b_170428.pdf

Zijn CV: https://www.aacee.nl/wp-content/uploads/2014/04/AaCee-Bouwen-Milieu-CV_140426.pdf

Een deel van die branche pakte deze kennis op en publiceerde het in/op hun platform Dakenraad :

https://www.dakenraad.nl/reflecterende-isolatie-zin-en-onzin/

Samenvattend:
Reflecterende folies kunnen gewoon een rol vervullen bij de thermische isolatie van een gebouw. Alleen in combinatie met andere isolatiematerialen (of multifoils) in een dikte van 100 – 150 mm worden de vereiste warmteweerstanden van Rc = 4,5 – 6 m2.K/W voor de constructie als geheel (gevels, daken) gehaald. Maar het levert geen ruimtebesparing op, omdat voor de werking van de reflecterende eigenschappen spouwen van 20 – 25 mm breedte nodig zijn. Alleen bij vloeren (warmtestroom naar beneden gericht) kunnen met uitsluitend reflecterende folies hoge isolatiewaarden worden bereikt die aan de eisen voldoen*. Een belangrijke bijkomende eis is verder dat de folies niet mogen vervuilen of verouderen

Voor wanden en daken blijkt dus de noodzaak van een goed aangelegde spouw qua breedte voldoen aan de eis 20-25 mm over de gehele breedte erg belangrijk zijn.

De informatie van Kees is vrij recent, ik heb meer dan 10 jaar geleden al een artikel gelezen over de scepsis ten aanzien van dergelijke materialen, de bron blijkbaar niet bewaard ivm de uitkomst, maar gezien ook op Tweakers de enthousiaste verhalen over de toepassing van zulke multi-folies heb ik toch weer wat bronnen onderzoek gedaan. 

Een andere wat minder uitgebreide bron ging over de combi van een rieten dak samen met een multi-folie. 

https://www.riet.com/media/vfr/pdf/reflecterende%20isolatiefolie%204-7-2013.pdf

Zij verwijzen door naar de Stichting Bouw Research te Rotterdam, www.sbr.nl):

Reflecterende isolatiefolie (19-3-2021)
Er is veel verwarring over de isolatiewaarden van meerlaagse isolatiefolie. Deze verwarring is ontstaan doordat de fabrikanten van deze folies veel te hoge isolatiewaardes opgeven.
De fabrikanten kwamen op deze te hoge isolatiewaardes door testen die niet goed waren uitgevoerd. Om aan de verwarring een einde te maken heeft men in Europa een ontwerprichtlijn ontwikkeld waar helder uiteengezet wordt hoe hiermee gerekend kan en moet worden. In Nederland wordt deze richtlijn uitgegeven door SBR. (Stichting Bouw Research te Rotterdam, www.sbr.nl) Kern van het verhaal is dat de isolatiewaardes voor een multifoil laag zijn, zelfs als deze optimaal worden toegepast

Ze zijn bepaald niet enthousiast over de multi-folies. Eigenlijk komt de grootste bijdrage aan de totale isolatie in hun voorbeeld van het riet en niet van de multi-folie.

En ze verwijzen door naar :

de ontwerprichtlijn die uitgaat van de NTA 8800 (vanaf 1-1-2021) o.a. over isolatie van gebouwen

Dit NTA 8800 document is gratis aan te vragen bij NEN: https://www.nen.nl/nta-8800-2020-a1-2020-nl-278296   Definitief | 1091 pagina's / Publicatiedatum 1 dec. 2020 / Taal Nederlands

Nu is dat NEN boekwerk wel erg dik maar als het nodig is kan het gebruikt worden.

Kortom betrouwbare bronnen over de betrouwbaarheid van wat fabrikanten van isolatie maar ook anderen over deze materialen beweren zijn imho onmisbaar. 

Reputatie 6
Badge +5

@JuditskyAls je hem al zelf kon ophangen mag je hem niet zelf aansluiten. Dat mag alleen een Stek gediplomeerde installateur. Er zijn op Tweakers er zelfs veel die hem importeren uit Italie of Spanje omdat die dingen daar veel goedkoper zijn, maar het vinden van een installateur die hem alleen in werking stelt zal niet makkelijk zijn.

@Juditsky Door mij gestuurde verkoper (link) installeert ook STEK gecertificeerd. Heb betaald in 2019 2900 incl installatie voor een 3.5 en 2.5. Gewoon vragen wat de installatie je gaat kosten. Ik heb ze dus ook niet zelf opgehangen en in werking gesteld. Ter info (middels energiemeter): mijn “3.5 airco” verbruikte gisteren 2.4 kWh voor 11 uren gebruik. Buitentemperatuur 8 graden en binnen hield ie hem stabiel op 20 grd.

Badge

Het werkt, maar…
Ten eerste zul je een airco, die in de eerste plaats ook als airco moet werken, hoog tegen de muur ophangen. Als je dat ding dan als verwarming gebruikt komt de warme lucht er uit op precies de plek waar je heb niet wilt hebben: tegen het plafond. een oplossing is om de luchtstroom dan naar beneden te richten. Dat werkt grotendeels maar echt comfortabel wordt het nooit. Het waait.
Hetzelfde geldt voor het feit dat een airco met een luchtstroom werkt zelf en voor het weinig "blaas”geluid dat een binnenunit van een airco maakt: zo comfortabel als met radiatoren wordt het niet.
Je kunt de unit uiteraard ook op vloerniveau hangen, maar hoe dat dan uitpakt weet ik verder niet.

Qua prijs is het nog maar de vraag of een multi-split voordelig uitpakt. Bij ons in huis hebben we door verschillende installateurs meerdere opties laten doorrekenen en daar bleek uit dat een multi-split nauwelijks goedkoper wordt omdat (1) er voor het 'multi’ betaald moet worden en (2) er vaak extra veel leidingwerk nodig is wat de prijs opdrijft en ook niet mooier binnenshuis wordt. We hebben dan toch maar een single aangeschaft voor boven op de overloop, die het hele huis koelt, maar uiteraard niet de benedenverdieping kan verwarmen, met de wetenschap dat een tweede single unit voor de benedenverdieping er altijd nog bijgezet kan worden. Kortom: vraag offertes.

Hoe je je omgeving ook verwarmt, warme lucht stijgt altijd op.

Wat wil je daarmee zeggen en hoezo is het een reactie op de lap tekst die je citeert van mij?

Reageer