Consumentenbond.nl

warmtescan woning: ervaringen?

• 20 januari 2021
  • 28 reacties
  • 578 Bekeken

Badge +1

Ik ben benieuwd of mensen ervaringen hebben met een warmtescan van hun woning. Daarmee wordt op foto's (niet van mijn huis) zichtbaar waar een woning warmte verliest. Hebben jullie er iets aan gehad?

28 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ik vind dit iets heel moois. Zo kan je zien waar het meeste warmteverlies zit. Hoe roder hoe meer warmteverlies, hoe blauwer hoe minder.

Het verbaast dat de ramen van de slaapkamer blauw zijn en die van de woonkamer rood. Ik denk dat dat komt omdat de slaapkamers minder verwarmd worden en is er dus minder warmteverlies. Ook zo met het dak, dat de zolder niet verwarmd wordt en het dak dan ook blauw is. Dus als je de slaapkamers en zolder zou verwarmen heb je daar misschien meer warmteverlies. 

Onder de dakgoot zie je een rode rand. Ik denk dat de warmte van voorgaande dagen in de zoldervloer is geaccumuleerd en dat die dan warmte uitstraalt. Het zijn niet de ventilatieroosters anders zou het tussen de ramen niet rood zijn.

Reputatie 7
Badge +4

ik heb zelf zo’n camera en dat werkt perfect! je weet precies waar je de focus op moet leggen

Reputatie 7
Badge +6

Een eigen camera is uiteraard het mooiste als we op meerdere momenten willen kunnen scannen . Ik heb een jaar of tien geleden satellietbeelden gezien op een website waarmee we op ons eigen huis en omgeving konden inzoomen . Gaf uiteraard alleen een conclusie van de daken . Onthutsend was het om te zien hoe slecht de isolatie van het dak van een toen splinternieuw verzorgingshuis was , dat naast ons vorige huis gebouwd was . @RonaldD , als je wil weten of die camera's werken , kan ik zeggen dat ik er alle vertrouwen in heb , al heb ik hem zelf niet . 

Badge +1

@E.T. Wiersum Dank voor je reactie. De gemeente kan zo'n scan hier gratis doen, mits er minimaal 5 huiseigenaren mee doen. Soort buurtinitiatief. Daarna volgen uiteraard adviezen, waar ieder mee kan doen wat ie wil (en kan betalen). Ik ben nu wat mensen aan het mobiliseren. Je moet de woning dan ‘s nachts warm houden en 's ochtends rond 08.00 uur worden dan foto’s gemaakt. Soort buurtwandeling. E.e.a. kan plaatsvinden wanneer het buiten niet warmer is dan ongeveer 5 grd. ik vermoed dat veel mensen hun bovenverdieping dan niet verwarmen, hetgeen ik wel wil doen. Dan zie ik ook waar mijn bovenverdieping warmte lekt.

Reputatie 3
Badge +2

@RonaldD 

Jij wilt het hele huis die nacht en die dag ervoor verwarmen. Dan zie je precies waar de isolatiewaarde het slechts is. Jouw buren die normaal ook de bovenverdieping niet verwarmen krijgen dan een foto waar het meeste warmteverlies is. Het is maar waar je voor kiest.

De  bovenstaande foto is duidelijk van een huis waar alleen op de begaande grond verwarmd wordt. Je ziet daar duidelijk waar op de bovenverdieping de ventilatieroosters zijn en op het dak zie je warmteverlies bij de woningscheidende wanden.

Op de begaande grond zie je een voordeur met enkel glas. De muur waarvoor een radiator zit. Je ziet zelf de planten en struiken in de tuin.

Dus jouw vraag: is het nuttig? Ik denk het wel, zeker als je dat voor een prikkie kan laten doen.

Ik heb een simpele thermometer, die gewoon de temperatuur aangeeft op een bepaalde plek.
Niet een uit de aanbieding van de supermarkt.
Daarmee kun je ook me zien waar het lek zit.
En dan denk je dat je warmte verliest door de ruit, maar dat blijkt het stuk muur er boven te zijn.
Lastige klus om op te lossen, kunnen ankers,puin,lood zijn die dat doet.
Ook met deuren, is het vaak de deur zelf en niet de ruit die lekt.

Staat nu een nieuwe buitendeur in de planning. Weet ook nog niet of het HR++ of HR+++ glas gaat worden.
Heeft dat zin in mijn oude woning. Ik heb wel spouw isolatie een rommeltje van verschillende ruiten.
Gewoon dubbel, HR, HR+, HR++ en nog 0,70m² enkel glas.

Reputatie 3
Badge +3

Eerst het hele huis een dag van tevoren op eenzelfde temperatuur brengen denk ik zo, alvorens zo’n scan te maken. Of heb ik dat mis?

Reputatie 4
Badge +3

Ik vind dit iets heel moois. Zo kan je zien waar het meeste warmteverlies zit. Hoe roder hoe meer warmteverlies, hoe blauwer hoe minder.

Het verbaast dat de ramen van de slaapkamer blauw zijn en die van de woonkamer rood. Ik denk dat dat komt omdat de slaapkamers minder verwarmd worden en is er dus minder warmteverlies. Ook zo met het dak, dat de zolder niet verwarmd wordt en het dak dan ook blauw is. Dus als je de slaapkamers en zolder zou verwarmen heb je daar misschien meer warmteverlies. 

Onder de dakgoot zie je een rode rand. Ik denk dat de warmte van voorgaande dagen in de zoldervloer is geaccumuleerd en dat die dan warmte uitstraalt. Het zijn niet de ventilatieroosters anders zou het tussen de ramen niet rood zijn.

@Jan De ramen blijven donker door reflectie.. warmte camera's kunnen dan niet goed meten. Zie :

http://img.warmtecheck.nl/Warmtebeelden%20interpreteren.pdf

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb een simpele thermometer, die gewoon de temperatuur aangeeft op een bepaalde plek.
Niet een uit de aanbieding van de supermarkt.
Daarmee kun je ook me zien waar het lek zit.
En dan denk je dat je warmte verliest door de ruit, maar dat blijkt het stuk muur er boven te zijn.
Lastige klus om op te lossen, kunnen ankers,puin,lood zijn die dat doet.
Ook met deuren, is het vaak de deur zelf en niet de ruit die lekt.

Staat nu een nieuwe buitendeur in de planning. Weet ook nog niet of het HR++ of HR+++ glas gaat worden.
Heeft dat zin in mijn oude woning. Ik heb wel spouw isolatie een rommeltje van verschillende ruiten.
Gewoon dubbel, HR, HR+, HR++ en nog 0,70m² enkel glas.

@Wortelstamper Helaas… Mijn ervaring is dat het altijd de plekken zijn waar je het niet verwacht.. Soms midden in een muur is een koude brug en dat vind je niet als met een thermometer. Van buiten meten is aardig maar de echte kieren vind je als je op een hele koude dag een warmte camera kan huren en in huis meet. Dan zie je het meest. 

Reputatie 4
Badge +3

Eerst het hele huis een dag van tevoren op eenzelfde temperatuur brengen denk ik zo, alvorens zo’n scan te maken. Of heb ik dat mis?

Als je van buiten iets wil zien help dat zeker.. koude dag (onder nul) is het meest prettig … bij een klein verschil(10 buiten -18 binnen) zie je nauwelijks iets… baksteen houd de warmte redelijk vast en straalt uit. Dan moet je echt wachten tot 4 uur 's nachts om iets goed te kunnen zien. Van binnen kan je nog wel iets zien maar ook dat is matig bij een klein verschil. 

Reputatie 7
Badge +6

@Jan De ramen blijven donker door reflectie.. warmte camera's kunnen dan niet goed meten. Zie :

Beste @Chris L dank je wel voor de link. Op de lagere school heb ik al geleerd dat je niet bruin kan worden van de zon - of heel langzaam - als je achter glas ligt te zonnen. Het is me dan ook niet zo duidelijk waarom er mensen zijn die nog denken dat je met een infrarood camera door glas heen kan kijken. Het enige wat die camera ziet is de warmte aan de buitenkant van het glas. En boven is de buitenkant van het glas minder warm dan beneden omdat de slaapkamers minder verwarmd worden.

Want wat is jouw verklaring anders dat het glas beneden wel helemaal rood uitstraalt?

Reflectie op het glas kan er alleen zijn als er iets schijnt op het glas. Op die infrarode foto zie je alleen infrarode straling. Kan jij op de foto aanwijzen welke infrarode straling er van buitenaf schijnt op het glas waardoor je de reflectie ziet die jij bedoelt?

Zou je dan niet een berichtje moeten sturen naar die link dat zij het daar verkeerd zeggen? Want dat is maar door een einzelganger geschreven zonder dat het door de mangelmolen van dit forum is gehaald waar vanuit elke onverwachte hoek de meest vreemde kritiek ten overstaan van het publiek kan komen en we hier alleen maar met onze voornaam of voorletters staan en een enkeling met een foto van z'n toet, en we ons hier niet anders presenteren dan wat we waren toen we geboren werden. Of vind jij een pdf of een website geloofwaardiger dan de mensen hier omdat het een pdf of website is?

Reputatie 7
Badge +6

Als je van buiten iets wil zien help dat zeker.. koude dag (onder nul) is het meest prettig … bij een klein verschil(10 buiten -18 binnen) zie je nauwelijks iets… baksteen houd de warmte redelijk vast en straalt uit. Dan moet je echt wachten tot 4 uur 's nachts om iets goed te kunnen zien. Van binnen kan je nog wel iets zien maar ook dat is matig bij een klein verschil. 

@Chris L Baksteen houdt de warmte niet redekijk vast. Baksteen heeft een veel hogere massa, en om die reden een veel hoger soortelijke warmte. Dat houdt in dat het veel langer duurt om baksteen warm te krijgen. Maar als het eenmaal warm is blijft het veel langer warm als de warmtebron zou worden weggehaald dan de rest wat daar is. Daarom spreekt men van warmteaccumulatie in baksteen, de warnte wordt erin opgeslagen. Het houdt het dus niet redelijk vast, het houdt het 't beste vast ten opzichte van wat daar is, maar het koelt net zo goed weer af, alleen duurt dat langer. Warmte stijgt altijd omhoog, daarom zie je de contouren van de muren in het dak. Daarom heeft het isoleren van je dak meer nut dan de gevels.

Chris L schreef

Helaas… Mijn ervaring is dat het altijd de plekken zijn waar je het niet verwacht.. Soms midden in een muur is een koude brug en dat vind je niet als met een thermometer. Van buiten meten is aardig maar de echte kieren vind je als je op een hele koude dag een warmte camera kan huren en in huis meet. Dan zie je het meest.

Een koudebrug maken ze niet in het midden van een muur. Daar is helemaal geen bouwkundige reden voor en dat mag ook helemaal niet. Dat zijn de dingen waarom je een onvoldoende krijgt op je tentamen en geen promotie op je werk. Er zitten daar spouwankers in de muur om de 40cm horizontaal en verticaal. Met doppen over de spouwankers wordt de isolatie gedrukt tegen het binnenspouwblad. Warmtelekken hoef je daar dus niet te gaan zoeken.

Kieren zijn er alleen waar kozijnen aansluiten op het binnenspouwblad en waar gevelpuien aansluiten op de woningscheidende muren. Dat zetten ze prefab vol met compriband en indien nodig pur-schuim. Daar hoef je niet zo bang voor te zijn.

Reputatie 3
Badge +2

Ik bezit zelf 2 infrarood thermometers. 1 aanbiedingsding en een wat duurdere. Ze werken gelijk.

Het verhaal van de reflecties is mij bekend, maar het effect valt erg mee. Ik meet bewust ook wel eens op glas. Heel aannemelijke temperaturen. Ook is in bovenstaande foto dat effect niet te zien.

Heel exact hoeft de temperatuur ook niet gemeten te worden. Daar zijn andere, betere en preciezere manieren voor. Die niet toegepast worden voor normale metingen. Het warmtebeeld met de professionele camera's is goed genoeg om daar conclusies uit te trekken.

Midden in een muur kan best een koudebrug zitten. Die worden ook regelmatig gevonden. Zeker in oude huizen zonder isolatie kan valspecie wel eens voor koudebruggen zorgen.

Reputatie 7
Badge +6

@basic de valspecie zit dan toch in de 2cm spouw tussen de 5cm isolatie in de spouw van 7cm breed? Dus het raakt nooit de andere muur en is er geen koudebrug. En het zou dan maar een koudebruggetje zijn van 1 cm breed en 20 cm lang op een paar plekjes, dat legt toch geen gewicht in de schaal? Met koudebrug bedoelen ze toch eigenlijk wanneer een binnenmuur of vloer in contact komt met het buitenspouwblad. Daar daar was de spouwmuur toch voor, om binnen en buiten gescheiden te houden? Slimme jongens dan, je gaat een spouwmuur maken om de boel gescheiden te houden, maar je laat het mekaar dan toch raken. 

Reputatie 3
Badge +2

@Jan 

In een muur zonder isolatie, zoals ik schreef, kan natuurlijk wel een koudebrug ontstaan.

Het tweede wat je schrijft is heel waar. Zeker in wijken uit de 60 er of 70 er jaren zijn vaak dergelijke koudebruggen ontstaan. Doorlopende verdiepingsvloeren of draagbalken vooral. Ook bij flats waar de verdiepingsvloer doorloopt in het balkon. Sommig oude flats worden heden ten dage voorzien van een nieuwe geisoleerde buitenmuur. Krijg je van die inpandige balkons van. 

Reputatie 4
Badge +3

Want wat is jouw verklaring anders dat het glas beneden wel helemaal rood uitstraalt?

Boven reflectie naar de hemel, beneden zie je misschien de warmte in de kamer… Het is helemaal afhankelijk van het type glas+coating en of beneden en boven het zelfde glas is geplaatst. Glas kan je het beste gewoon negeren op een warmte camera. 

Zou je dan niet een berichtje moeten sturen naar die link dat zij het daar verkeerd zeggen? Want dat is maar door een einzelganger geschreven zonder dat het door de mangelmolen van dit forum is gehaald waar vanuit elke onverwachte hoek de meest vreemde kritiek ten overstaan van het publiek kan komen en we hier alleen maar met onze voornaam of voorletters staan en een enkeling met een foto van z'n toet, en we ons hier niet anders presenteren dan wat we waren toen we geboren werden. Of vind jij een pdf of een website geloofwaardiger dan de mensen hier omdat het een pdf of website is?

Het document is zeker geen onzin en door het te lezen hebben we tenminste allemaal de zelfde basis kennis. Dat maakt de discussie makkelijker.  

Reputatie 4
Badge +3

@Chris L Baksteen houdt de warmte niet redekijk vast. Baksteen heeft een veel hogere massa, en om die reden een veel hoger soortelijke warmte. Dat houdt in dat het veel langer duurt om baksteen warm te krijgen. Maar als het eenmaal warm is blijft het veel langer warm als de warmtebron zou worden weggehaald dan de rest wat daar is. Daarom spreekt men van warmteaccumulatie in baksteen, de warnte wordt erin opgeslagen. Het houdt het dus niet redelijk vast, het houdt het 't beste vast ten opzichte van wat daar is, maar het koelt net zo goed weer af, alleen duurt dat langer. Warmte stijgt altijd omhoog, daarom zie je de contouren van de muren in het dak. Daarom heeft het isoleren van je dak meer nut dan de gevels.

;-) Dat weet ik ook… Een beetje understatement mag wel. Als de Zon overdag de bakstenen verwarmt zie je dat 15 uur later nog… en is het moeilijk gaten in de schil te vinden. 

Een koudebrug maken ze niet in het midden van een muur. Daar is helemaal geen bouwkundige reden voor en dat mag ook helemaal niet.

Ik heb diverse huizen met mijn FLIR ONE PRO camera bekeken en toch altijd weer verrassingen gevonden. Vanavond zal ik misschien eens wat plaatjes delen maar zelfs in nieuwbouw huizen kom je van alles tegen.  Soms eenvoudige te corrigeren maar als in het dak blokken isolatie zijn vergeten(het was op?) is dat toch heel vreemd en onzichtbaar.   

Reputatie 7
Badge +6

@Chris L op het dak leggen ze toch dakplaten die steunen op gordingen? Waar moeten losse blokken op steunen? Die vallen er dan toch weer uit. Isolatie is nooit op, die platen worden prefab gemaakt in de fabriek.

Helemaal geweldig dat je een mooie camera hebt en vanavond hier mooie plaatjes zal zetten. Daar zullen we met z'n allen met plezier naar kijken. Maar in het gesprek is het off topic, het gesprek gaat alleen over het bovenste plaatje. Als het daarbuiten gaat ga ik liever iets anders doen, want die plaatjes heb ik al gezien in de jaren '70 toen er zo'n probleem was door de oliecrisis en heel Nederland aan energiebesparing moest doen en we allemaal de kop gek gemaakt werden met die plaatjes. Het zijn kiekjes uit de oude doos voor mij.

Ik wou alleen maar iets leuks en aardigs zeggen tegen de topicstarter hierboven uit waardering. Dat soort understatements mogen weer niet van jou.

Chris L. schreef

Het document is zeker geen onzin en door het te lezen hebben we tenminste allemaal de zelfde basis kennis. Dat maakt de discussie makkelijker.  

Maar ze zijn niet door de mangelmolen van dit forum gehaald? Ben jij dan zo weinig kritisch? Dus als wij dan ergens anders op internet met onze tunnelvisie en onze credentials (bijvoorbeeld senior adviser energiemaatschappij huppelepup met groot logo) iets schrijven is het opeens waar voor jou omdat het op een website staat en ga je hier een link ervan zetten omdat het waar is? Dat wordt lachen want dan kunnen we jou makkelijk foppen.

Chris L. schreef

Boven reflectie naar de hemel, beneden zie je misschien de warmte in de kamer… 

De camera ziet alleen infrarode straling. Als er reflectie van infrarode straling naar de hemel zou zijn zou je infrarode straling moeten zien bij het glas aan de buitenkant. Maar je ziet niks, dus is er geen infrarode straling, dus is er geen warmte, daarom is het glas donkerblauw. 

Infrarode straling gaat niet door glas. Dus je ziet de warmte in de kamer niet. Je ziet de warmte op de buitenkant van het glas. Het glas zelf wordt warm en staat zijn warmte af aan de buitenlucht. Dat is wat je ziet.

@Chris L

-

Soms eenvoudige te corrigeren maar als in het dak blokken isolatie zijn vergeten(het was op?) is dat toch heel vreemd en onzichtbaar.   

Jan omschrijft het wel heel mooi hoe het zou moeten maar de medewerkers in de bouw zijn niet allemaal de meest preciezen om het zo maar te zeggen.

Reputatie 3
Badge +2

Isolatie vergeten in het dak, dat zal vandaag de dag niet zo snel kunnen gebeuren. Dat valt zo op als de pannen er niet meer oppassen. In wanden zou dat nog wel eens kunnen gebeuren. Ooit een mooie anekdote gehoord van mijn zwagers. (echt waar) Gebeurd in de 80 er jaren in Deventer. Er was te weinig glaswol. De metselaars kregen de opdracht om de glaswol mee naar boven te trekken als ze zo ver waren. En als er controle was op de bouw, moesten ze stoppen met werken en richting toilet.

Zodoende zijn daar huizen gebouwd waar de glaswol alleen bovenaan zit.:grinning:

Reputatie 4
Badge +3

Hierbij een paar foto's het ziet er allemaal prima afgewerkt uit.. 

Reputatie 3
Badge +2

Ik neem aan dat dit een nageïsoleerd huis is, met kunstschuim platen aan de binnenkant. In ieder geval is de isolatie slecht tegen elkaar geplaatst. Vooral rechtsboven het dakraam.

De middelste foto zegt mij niet zoveel. Ondanks de erg lage temperatuur.

Reputatie 4
Badge +3

Nee, Nieuwbouwhuis 2014 met prefab dak. foto uit 2018

Reputatie 3
Badge +2

@Chris L 

Zeker vreemd voor prefab. Als ik de huidige prefab dakplaten (merk begint met U) zie, dan zijn zulke foto's echt niet mogelijk. Busje pur erbij en perfect dicht.

erbij een paar foto's het ziet er allemaal prima afgewerkt uit.. 

Mooie foto’s Chris. Het laat goed zien wat zo'n klein cameraatje kan.
Bij het huis op de foto van het begin van dit draadje vermoed ik dat de voordeur enkel glas heeft; als ik de kleurtjes goed interpreteer ‘gloeit’ die ruit namelijk het hardst van alles. Ook denk ik dat er veel warmte in de spouwen naar boven lekt, te zien aan de grote lekken aan de bovenkanten van de verdiepingen en de lekken op het dak op de grenzen van de woningen. Misschien is de tussenspouw tussen de woningen niet eens geïsoleerd waardoor daar een enorme trek staat?

Reageer