Vraag

Wat heeft uw warmtepomp inclusief installeren daadwerkelijk gekost?

• 29 October 2022
  • 10 reacties
  • 1103 Bekeken

Reputatie 6
Badge +5

Ik ben benieuwd wat mensen nu daadwerkelijk hebben betaald voor hun warmtepomp. Hiermee bedoel ik aanschaf-, bijkomende en installatiekosten inclusief BTW.  Mocht u bereid zijn te delen, dan graag vermelden aantal kW vd warmtepomp, volledig of hybride, jaar aanschaf/installatie en met/zonder ISDE subsidie.

Topic is niet bedoeld om uitgebreid te discussiëren/argumenteren. Gewoon sec bedragen op een rij en een paar basisgegevens.

Ik heb zelf (nog) geen warmtepomp.

10 reacties

Reputatie 6
Badge +5

En heb je zelf ook een warmte pomp @RonaldD ?
Wat zijn jou cijfers?

Volledig of hybride?

Mijn volledige warmtepomp heeft met aftrek van subsidie totaal 14000 euro gekost, 10 kW versie en dit jaar geïnstalleerd.
Een detail: BTW en subsidie waren ongeveer even hoog.

Badge +1

En heb je zelf ook een warmte pomp @RonaldD ?
Wat zijn jou cijfers?

Volledig of hybride?

Mijn volledige warmtepomp heeft met aftrek van subsidie totaal 14000 euro gekost, 10 kW versie en dit jaar geïnstalleerd.
Een detail: BTW en subsidie waren ongeveer even hoog.

Hij schrijft dat hij nog geen warmtepomp heeft.

Maar een belangrijke vraag aan jou, wat kost zo’n warmtepomp aan elektriciteit, hoeveel kwh per jaar? 

Reputatie 6
Badge +5

@C.P.A. Lub 
Dat is pas na een jaar te zeggen, de fabrikant geeft als richtlijn bij de 10 kW versie:
Zachte winter 1665 kWh
Gemiddelde winter 3225 kWh
Strenge winter: 4812 kWh
Dit is voor verwarmen, los van warm tapwater en douche.
Daar heb ik wel een idee van, 4,5 kWh per dag waarbij het meeste verloren gaat in het op temperatuur houden van de 300 liter boiler.
Dat is nog eens 1650 kWh per jaar, maar daar zit nog een manco in, het zou niet meer dan 3 kWh per dag moeten zijn, dan kom je op 1100 kWh per jaar.
Elektrisch koken staat hier nog los van, dat meet ik niet apart, maar kan het wel schatten op grond van de grafieken, zal rond de 500 kWh zijn.
Bij een gemiddelde winter kom ik dan op 4800 kWh
Samen met het reguliere stroom verbruik zou ik op 7000 uitkomen.
Mijn zonnepanelen wekken 6000 op, dus moet ik nog 1000 kWh betalen, maar met met de vermindering energie belasting van 785 voor dit jaar en 597 voor volgend jaar kom ik net op nul uit.

Er zit een hoog aanname gehalte in omdat ik niet weet wat voor winter we krijgen en hoeveel hij werkelijk aan stroom gaat kosten, noch hoeveel zon we gaan krijgen.
De kosten zijn ook niet nul als je de afschrijving mee neemt, 11 euro p/m voor een cv ketel tegenover 77 euro p/m voor de warmte pomp.
Voor beide ga ik uit van een levensduur van 15 jaar.
De zonnepanelen zullen tegen die tijd ook vervangen moeten worden, die zijn nu tussen de 5 en 10 jaar oud.
Reken daar ook nog 45 euro per maand voor.
Dus ook al heb ik geen energie kosten, ik moet toch nog een slordige 125 euro per maand opzij leggen.
Ik budgeteer alles, dus dat doe ik dan ook.
Auto is het dubbele, 250 euro per maand aan afschrijving.

Reputatie 6
Badge +5

Nog meer cijfers:
De eerste 11 dagen van november heeft de warmtepomp 94 kWh gebruikt (apart gemeten).
Totaal heb ik 145 kWh van het net gebruikt, maar ook 29 kWh terug geleverd.
De zon heeft 60 kWh opgewekt, dus heb ik 60-29=31 kWh zelf gebruikt. (is iets meer dan 50%)
Totaal heb ik dus 145 + 31 = 176 kWh aan energie gebruikt waarvan 94 kWh voor de warmtepomp.
Dat kun je niet met 3 vermenigvuldigen voor de maand november, de dagen worden korter en kouder.

Reputatie 6
Badge +5

Mijn cijfers de eerste 11 dagen in november. Ik heb geen gasaansluiting meer. De 3,5 kW airco heeft totaal 18,66 kWh verbruikt om de woonkamer (84m3) gemiddeld tussen de 10-14 uur per dag te verwarmen tot 20,5 graden.  Tevens heb ik 15 kg pellets verbruikt om op sommige dagen de woonkamer een aantal uren te verwarmen.  De kachel (5,8 kW) brand totaal zo'n 35 uur in de eco-stand op 15 kg pellets.  In november heb ik 86,8 kWh van het net verbruikt en 25,2 kWh teruggeleverd.  De panelen hebben 58,4 kWh geproduceerd in november sofar.

Het overzichtje toont het verbruik van de airco 14 uur lang (timer) bij laagste temp op zo'n dag, aldus buienradar. Ik heb 125-150 kWh per ‘stookmaand’ begroot voor de airco woonkamer. Levensduur en onderhoudskosten van een airco weet ik (nog) niet. Ik schat in vergelijkbaar met een CV-ketel. De 3,5 kW airco heeft in 2022 sinds 1 januari 270 kWh gebruikt.

Jaarafrekening energie was in 2022 minus 606 euro. Engie verwacht minus 997 euro in september 2023. Van dat geld koop ik o.a. pellets.

Reputatie 6
Badge +3

@RonaldD  Interessant en verhelderend overzicht!
Ik neem aan dat de cijfers m.n. die bi 5°C zonder gebruik van pellets tot stand zijn gekomen.
Betekent 14 u = 0,21 kWh dat de airco in 14 uur maar 0,21 kWh nodig had om de kamer op temperatuur te houden? Lijkt me onwaarschijnlijk.
Of is het gemiddelde elektrische vermogen tijdens de 14 uur 210 W? - Dit laatste lijk me waarschijnlijker.

Het verbruik van de airco is door ca. 72 kWh uit de pellets  (15 kg x ca. 4,8 kWh/kg) natuurlijk lager dan anders.
Ik schat met een gemiddelde COP van 3-4 zou het stroomverbruik ca. 24-18 kWh hoger geweest zijn.

En nu nog een antwoord op de prangende vraag: Wat heeft de 3,5 kW airco (l/l/-wp) gekost?

De jaarafrekeningen  met de negatieve bedragen zeggen op zich niet zoveel.

Reputatie 6
Badge +5

@RonaldD  Interessant en verhelderend overzicht!
Ik neem aan dat de cijfers m.n. die bi 5°C zonder gebruik van pellets tot stand zijn gekomen.
Betekent 14 u = 0,21 kWh dat de airco in 14 uur maar 0,21 kWh nodig had om de kamer op temperatuur te houden?
Of is het gemiddelde elektrische vermogen tijdens de 14 uur 210 W?

En nu nog een antwoord op de prangende vraag: Wat heeft de 3,5 kW airco (l/l/-wp) gekost?

14 uur x 210 W = 2940 W per 14 uur gebruik door de 3,5 kW airco. Boven de 10 graden gebruik ik (over het algemeen) geen pelletkachel. Tussen de 5 en 10 verwarm ik soms de woonkamer met de pelletkachel, waarna de airco het ‘overneemt’ en op 20,5 graden houdt. @Darkfiber : heb jijzelf een warmtepomp?

Mijn investering sofar:

Pellets ca. 5,4 kWh/kg volgens het etiket.

Reputatie 6
Badge +3

@RonaldD  Nog geen wp of airco hier in en aan het huis hangen. Maar wel bezig met informatie verzamelen o.a. bij buren. Gisteren nog een 5 kW split airco (grote woonkamer ca. 160 m³+ slaapkamer ca. 35 m³) bekeken en de (verbruiks)cijfertjes opgeschreven. Verbruik voor verwarmen is helaas door conventionele cv vertroebeld.

Investering (feb. 2020  A-merk): ca. € 3900,- compleet - zal nu een stuk duurder uitpakken!

Kleine correctie: 14 uur x 210 W = 2940 Wh = 2,94 kWh energie
(Watt is vermogen; Watt x uur = Wattuur = Wh)

Zonnepanelen liggen er wel: 4,94 kWp op zuid sinds begin juli,
sinds begin oktober + 1 paneel = 5,32 kWp
Kosten: € 4080,- ex. btw + nieuwe groepenkast (3-fase ready): € 714,- ex. btw
Verwachte opwek: gemiddeld ca. 6000 kWh/jaar (lopend jaar geschat ca. 6400 kWh)
- door de helling ook in voor- en najaar noemenswaardige opwek.
Vandaag bijvoorbeeld waarschijnlijk ca. 17 kWh opwek - ca. 8-9 kWh beschikbaar voor verwarmen met wp of airco.  Gelukkig kan ik deels van de buffercapaciteit van de vloerverwarming gebruik maken.

Reputatie 6
Badge +5

Mijn cijfers de eerste 11 dagen in november. Ik heb geen gasaansluiting meer. De 3,5 kW airco heeft totaal 18,66 kWh verbruikt om de woonkamer (84m3) gemiddeld tussen de 10-14 uur per dag te verwarmen tot 20,5 graden.  Tevens heb ik 15 kg pellets verbruikt om op sommige dagen de woonkamer een aantal uren te verwarmen.  De kachel (5,8 kW) brand totaal zo'n 35 uur in de eco-stand op 15 kg pellets.  In november heb ik 86,8 kWh van het net verbruikt en 25,2 kWh teruggeleverd.  De panelen hebben 58,4 kWh geproduceerd in november sofar.

@RonaldD 
Moet ik daar de conclusie uittrekken dat je alleen de woonkamer verwarmt?
En wat gebruik je voor warmwater?

Bij mij wordt het hele huis op 20 graden gehouden, 190m2 woonoppervlak.
Daarbij is er nog een inpandige garage van 30 m2 die op 15 graden wordt gehouden.
De 14K kosten waren overigens alleen voor de warmtepomp, er ontbreken nog wat kostenposten, maar bij jou zijn ook nog velden leeg in het overzicht.
Bijkomende kosten voor mij was de inductie plaat en pannen € 1000, aanpassen meterkast en aanleg 3 fasen naar de keuken € 250 materiaal kosten, het werk heb ik zelf uitgevoerd.
Wat jou energie meters gekost hebben staat er niet bij, maar ik heb Iungo drie jaar geleden aangeschaft en zo nu en dan uitgebreid met totale kosten van zo'n 600 euro.
Maar dat heeft zich al lang terug verdiend.

Reputatie 6
Badge +5

@RonaldD 
Moet ik daar de conclusie uittrekken dat je alleen de woonkamer verwarmt?
En wat gebruik je voor warmwater?

Ik heb 3 airco's en 2 pelletkachels. De kinderen bedienen zelf de airco's op hun (slaap/werk) kamer. Totaal verbruik 2022 sofar van die 2 is 58 kWh. Schuur wordt incidenteel verwarmd met pellets. Woonkamer wordt idd dus het meest verwarmd. In de badkamer gebruik ik soms een heater of een olie gevuld radiatorkacheltje met thermostaat, indien nodig. De laatste 2 jaar was verwarming niet nodig. Warm (douche) water is geregeld met een E doorstromer 15/18 kW en staat ingesteld op 40,5 graden. Verbruik doorstromer aan kWh in 2022 is sofar 298 kWh, voornamelijk gebruik water in douche. Voor de keuken oriënteer ik mij nu op een klein boilertje, omdat ik te vaak de waterkoker benut.

Ik schat in dat ik dit seizoen (en structureel) nog 1200 kWh per jaar ‘over’ heb voor elektrische oplossingen.

Reageer