wat is ideale verhouding tussen vermogen warmtepomp en verwarmingsvermogen huis

• 13 January 2017
  • 5 reacties
  • 3204 Bekeken

Wij gaan een verwarmingspomp plaatsen en hebben 2 offertes waaruit wij onze keuze willen maken. Het nominale verwarmingsvermogen van ons huis/hoofdgebouw is ingeschat op 13,3kW. Bij de inschatting van het verwarmingsvermogen is rekening gehouden met 242 m​​² vloeroppervlakte en een warmteverlies van 55 W/m​​² (inschatting op basis van ventilatie met natuurlijke toevoer/mechanische afvoer).Naast de verwarmingspomp gaan wij eveneens PVpanelen plaatsen.

Offerte 1 gaat uit van een warmtepomp Techneco circa 10,4 kW (A7/W35) en 7,9 kW (A-7/W35) verwarmingsvermogen met een RVSboilervat van 300 liter. Techneco geeft hierbij aan dat bij een buitentemperatuur van -7 °C de warmtepomp niet volledig zal dekken. In deze gevallen moet de warmteaccumulatiekachel ingezet worden die wij in de kamer laten plaatsen. (wat op zich niet onze voorkeur heeft)

Offerte 2 gaat uit van een volledige warmtepomp lage temperatuur LT inclusief tapwater voorziening, bestaande uit: Altherma hydrobox EHBX16CB3V met een buitendeel ERLQ014CW1 en boiler van 400 liter.

Natuurlijk is de prijs van offerte 1 lager dan bij offerte 2. Kunt u mij vertellen wat verder de voor- en nadelen zijn van offerte 1 en 2? In offerte 1 is het vermogen van de warmtepomp lager dan het nominale verwarmingsvermogen. Is dit een nadeel voor de efficiëntie van de warmtepomp en de levensduur van de warmtepomp? Wat is voor de werking van de warmtepomp de meest ideale situatie: het vermogen van de warmtepomp hoger of lager of evenredig/gelijk te kiezen in verhouding tot het nominale verwarmingsvermogen van ons huis?

Ik hoop dat iemand mij wat nadere informatie en antwoorden kan geven waarop wij tot een goede keuze kunnen komen.

Alvast bedankt en hartelijke groet.

5 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Vooropgesteld: in specifieke situaties als deze waarin offertes en systeemconfiguraties vergeleken worden kunnen wij vanaf kantoor geen advies geven dat een bezoek van een deskundige energie-adviseur aan huis kan vervangen.

Wat me wel opvalt is dat er bij optie 1 gesproken wordt van de noodzaak van een accumulatiekachel die niet je voorkeur heeft. Het is slechts zelden kouder dan -7, dus in die gevallen een klein beetje bijstoken met een gewoon mobiel elektrisch kacheltje lijkt ook een mogelijkheid. Kijk ook naar op welk comfortniveau (doel-kamertemperatuur, aantal ruimtes dat tegelijk warm gehouden moet worden ook op de koudste dagen) het advies is gebaseerd. En of er nog isolatiemogelijkheden in de woning zijn. Dan kan het best zijn dat optie 1 uiteindelijk prima volstaat.

Het allergrootste deel van het jaar zal de warmtepomp niet in de buurt van z'n nominale vermogen draaien, en ook bij wat hogere buitentemperaturen. Dus ik weet niet of je bang hoeft te zijn voor efficiëntieverlies of invloed op de levensduur bij een wat krapper bemeten warmtepomp. Dit zeg ik zonder de COP's van de beide systemen te kennen; het kan natuurlijk zijn dat 1 van de 2 sowieso een beter rendement heeft.
Dank je wel voor je reactie. Ik heb de COP van de 2 warmtepompen opgezocht. Bij de Techneco Loria 6010 wordt aangegeven COP (A7/W35) 4,4 en COP (A-7/W35) 2,6. Bij de Daikin Altherma LT buitenunit ERLQ014CW1 kan ik alleen COP 4,24 vinden zonder dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende buitentemperaturen zoals bij de Techneco wel wordt aangegeven. Als leek erg lastig om een goede eerlijke vergelijking te maken en daaruit een gedegen keuze te maken. Fijn wanneer iemand ons hierbij kan helpen.
Badge
Geachte mevrouw Schellens-Peters,

Sedert november 2015 hebben we een warmtepomp (Nibé) met bodemwaterwarmte in onze woning. Op basis van een officiële warmteverliesberekening werd verondersteld dat we een 15 K systeem zouden moeten plaatsen. Uiteindelijk is er een 8 K systeem geplaatst en volgens onze installateur was een 6 K systeem wellicht ook voldoende geweest. Onze warmtepomp is gekoppeld aan zogenaamde heatpipes, die voor verwarmd water leveren aan het buffervat. We hebben vloerverwarming op onze benedenverdieping en daardoor kan de temperatuur van het verwarmingswater relatief laag blijven (42 graden max). De aanschaf van de benodigde PV-panelen hebben we nog even uitgesteld omdat we nu nog geen goed beeld hebben van de exacte hoeveelheid benodigde kWh's en de werking van de heatpipes nog geoptimaliseerd moeten worden. Onze externe en onafhankelijke adviseur raadde ons ten sterkste af de PV-panelen direct aan te schaffen en dat eerst te doen na een periode van minimaal een jaar gebruik te hebben gemaakt van het bodemwarnmtesysteem. Succes met alle te maken keuzes. Geert H. Nap
De meeste boilervaten bieden de mogelijkheid om een extra elektrisch verwarmingselement toe te voegen en hebben hiervoor een gat waar je deze in kunt schroeven. Deze kosten niet veel. (ongeveer 125,- voor een 3kW element) Met je extra PV's zou je kunnen kiezen om een beetje stroom in te zetten ter (bij)verwarming van het water. Hiermee ben je wel van het gas af.
Reputatie 2
Badge +3
Het is slechts zelden kouder dan -7, dus in die gevallen een klein beetje bijstoken met een gewoon mobiel elektrisch kacheltje lijkt ook een mogelijkheid.

Hier ligt wel een probleem voor de elektriciteitsvoorziening op lokaal niveau.
Bij een flinke vorstaanval zal in een wijk met warmtepompen op buitenlucht de COP terugvallen naar 2 (à 1) en zal er (vaak automatisch) elektrisch bijgestookt gaan worden met COP = 1. Dat betekent ten opzichte van de 'normale' situatie (temperatuur + 7 grC) een toename van het elektriciteitsgebruik met een factor 2 à 3. De vraag is of het elektriciteitsnet in de wijk dit aankan.
Warmtepompen op bodemwarmte blijven vrijwel constant - ook bij stevige vorst - met hun COP op 5 en zijn dus in dit opzicht verre te prefereren. Nog afgezien van de lagere gebruikskosten.

Reageer