Consumentenbond.nl
Beantwoord

Wat is jullie ervaring met winddelen van Greenchoice?

Ik overweeg winddelen van Greenchoice te kopen. Wie heeft hier ervaring mee?

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

[Titel aangepast door beheerder om kans op reactie te vergroten]
icon

Beste antwoord door Biemans 8 juni 2016, 11:16

Ik heb in 2012 als een van de eerste 'investeerders' 3 winddelen gekocht bij de Windcentrale voor ca. 350 euro per stuk. Je moet wel je stroom afnemen via Greenchoice om je windstroom te kunnen verrekenen (in mindering te brengen op je rekening). Tot nu toe heb ik weinig profijt gehad van die winddelen: ik betaal per maand nog steeds 64 euro voor mijn stroom (1-persoons huishouden), nauwelijks minder dan voor mijn aankoop van winddelen. Ik ben sinds kort over naar een andere energieleverancier die met windenergie (van boerenbedrijven) werkt, Vandebron, waar ik voor hetzelfde verbruik maar 50 euro hoef te betalen. Ondertussen is de prijs van mijn winddelen flink gezakt naar 193 euro terwijl de verkoop pas plaatsvindt in september... Al met al een flink verlies geleden met de winddelen. Ik heb het wel gehad met Greenchoice en de Windcentrale.

Bekijk origineel

33 reacties

Ik heb in 2012 als een van de eerste 'investeerders' 3 winddelen gekocht bij de Windcentrale voor ca. 350 euro per stuk. Je moet wel je stroom afnemen via Greenchoice om je windstroom te kunnen verrekenen (in mindering te brengen op je rekening). Tot nu toe heb ik weinig profijt gehad van die winddelen: ik betaal per maand nog steeds 64 euro voor mijn stroom (1-persoons huishouden), nauwelijks minder dan voor mijn aankoop van winddelen. Ik ben sinds kort over naar een andere energieleverancier die met windenergie (van boerenbedrijven) werkt, Vandebron, waar ik voor hetzelfde verbruik maar 50 euro hoef te betalen. Ondertussen is de prijs van mijn winddelen flink gezakt naar 193 euro terwijl de verkoop pas plaatsvindt in september... Al met al een flink verlies geleden met de winddelen. Ik heb het wel gehad met Greenchoice en de Windcentrale.
Geachte Biemans,

Een duidelijke reactie, met dank!
Beste lezer,

Ik heb 22 winddelen gekocht op 6 november 2012 voor 351 euro per stuk.

Nu ben ik van leverancier gewisseld en moet ik dus mijn winddelen weer aanbieden aan de windcentrale.

De laatste prijsindicatie was 193 euro per winddeel. een behoor;ijk verschil dus.

Ik ben op 1 april gewisseld van energieleverancier maar volgens de windcentrale kan ik pas op 1 september van mijn winddelen af.

En dus krijg ik geen geld voor opgewekte stroom van 1 april tot 1 september 2016.

Ik vind dit diefstal !!!!!!!!
Precies wat ik zei, en het zou niet zo erg zijn als ik daarmee een flinke korting op mijn energierekening zou hebben gekregen, maar ik heb weinig gemerkt van de zogenaamde voordelen. Dat is dus eens maar nooit weer!
Dank voor de reacties! Tot nu toe alleen maar negatieve ervaringen, zet me aan het denken.
Badge
Zie ook het artikel: http://geldengroen.net/index.php/kennis/16-energie/127-winddelen-geven-een-goed-gevoel-maar-leiden-ze-ook-tot-verduurzaming-en-tot-klinkende-munten
Beste henkzs,

U schrijft een heel duidelijk en onderbouwd artikel, waarvoor dank.

René Wetzels
Is mij ook gebeurd. Zo ben ik door een veiling bij de Consumentenbond bij Greenchoice geraakt en heb toen winddelen gekocht. Omdat ik bij vervolgveilingen in de gaten kreeg dat mijn leverancier helemaal niet meer de goedkoopste was, werd ik een dief van eigen beurs. En zodoende heb ik toen 40% verlies moeten nemen om weer een goedkope energieleverancier te kunnen krijgen,;

Zie ook het artikel: http://geldengroen.net/index.php/kennis/16-energie/127-winddelen-geven-een-goed-gevoel-maar-leiden-ze-ook-tot-verduurzaming-en-tot-klinkende-munten

Geplaatst door henkzs op Nov 1, 2016.

De link van henkzs wekt niet.
Badge
De site geldengroen.net is inderdaad uit de lucht gehaald. De site was van Jurgen Sweegers, journalist. Zie bv: https://twitter.com/jurgensweegers/with_replies . Mogelijk kun je hem via Twitter benaderen.
Ik heb sinds 1 jan 2014 twee winddelen. De gemaakte kosten tot nu toe zijn:

200 euro x 2 "aanschaf", eind '13 € 400,-

onderhoud Greenchoice, eind '16 € 20,-

opbrengsten:

vergoeding door Greenchoice (jaarnota) '15: € 83,68 16: € 87,77 17: € 55,98 (kwh vergoeding resp. € 0,074 0,069 en 0,062).

de aflopende vergoeding stemt niet hoopvol.. de geringe onderhoudskosten wel..

als t ong. zo verder gaat ben ik in '23 uit de kosten en ga k verdienen..
Vanaf 1 mei 2014 heb ik 2 winddelen. Gekocht voor €390,- in totaal.

Opbrengsten tot nu toe €176,44. Kosten voor onderhoud tot nu toe €80,10. Netto dus €96,34

De waarde van de winddelen zullen wel flink zijn afgenomen als ik ze nu verkoop omdat de stroomprijs naar beneden is gegaan de afgelopen jaren. Dat betekend ook dat het nu gunstig is om te kopen https://www.windcentrale.nl/waarde-van-je-winddelen/ natuurlijk.

Met winddelen beleg je in feite in de prijs van energie. Als je geen tijd hebt om te wachten op een gunstig moment om te verkopen, dan zijn winddelen financieel wellicht niet aantrekkelijk. Het is wel altijd gunstig voor het milieu en leuk om op je telefoon je molen te kunnen zien draaien en vaak ook een leuk gespreksonderwerp als je zegt dat je eigenaar bent van zo'n molen.

Ik ben wel superenthousiast over Greenchoice sinds ik daar bij zit. Heel soms zie ik een prijsstunter die het goedkoper kan, maar dat is niet vaak. Meestal zijn de "aanbiedingen" excl. de belastingen of voor veel jaren vast leggen. Als je toch een meerjarig contract wilt, dan kan dat bij GC ook voor een gunstig tarief en dan is alles groen en zo veel mogelijk lokaal.
Badge
Vanaf 1 mei 2014 heb ik 2 winddelen. Gekocht voor €390,- in totaal.

Opbrengsten tot nu toe €176,44. Kosten voor onderhoud tot nu toe €80,10. Netto dus €96,34

De waarde van de winddelen zullen wel flink zijn afgenomen als ik ze nu verkoop omdat de stroomprijs naar beneden is gegaan de afgelopen jaren. Dat betekend ook dat het nu gunstig is om te kopen https://www.windcentrale.nl/waarde-van-je-winddelen/ natuurlijk.

Met winddelen beleg je in feite in de prijs van energie. Als je geen tijd hebt om te wachten op een gunstig moment om te verkopen, dan zijn winddelen financieel wellicht niet aantrekkelijk. Het is wel altijd gunstig voor het milieu en leuk om op je telefoon je molen te kunnen zien draaien en vaak ook een leuk gespreksonderwerp als je zegt dat je eigenaar bent van zo'n molen.

Een rad fortuin of een rad voor de ogen draaien op je telegoon- haha
Het lijkt me geen leuk g.onderwerp. Verder ben je eigenaar van een pasr boutjes met 2 aandelen.
Badge
Mijn naam is Harm Reitsma en ik ben oprichter van de Windcentrale. Ik kan dus niet zeggen dat ik een objectief antwoord kan geven maar ik wil wel graag reageren op bovenstaande vragen en antwoorden. Ik zal dit uiteraard volkomen (verifieerbaar) eerlijk doen.

Met Winddelen word je mede-eigenaar van een windmolen, samen met duizenden andere deelnemers. ALLE stroom van de molen wordt verdeeld over de eigenaren en afgetrokken van hun energierekening. De windcentrale, en we denken ook het merendeel van de Winddelers, streeft een versnelling van de duurzame transitie na. Dat kan natuurlijk pas echt duurzaam als het ook financieel aantrekkelijk is. We begrijpen dus dat het rendement belangrijk is.

De opbrengst van een Winddeel wordt bepaald door de hoeveelheid geproduceerde stroom in een jaar en de stroomprijs in dat jaar. Met name de stroomprijs heeft veel invloed. Bij de start van de Windcentrale was de stroomprijs bijna 9 cent per kWh. Vervolgens is de stroomprijs spectaculair gedaald, met ruim 30%. Dat wil zeggen dat de waarde van de productie van een Winddeel in het begin 500 kWh x 8,9 cent = 44 euro was en vervolgens daalde naar 31 euro. Bij deze lage stroomprijs is de opbrengst van een Winddeel inderdaad negatief. Zoals gezegd, de stroomprijs fluctueert. Deze is namelijk afgelopen jaar weer met 15% gestegen. Dat wil zeggen dat de opbrengst weer positief wordt.

Wat de stroomprijs in de toekomst gaat doen weet niemand. Wel is het zo dat vrijwel iedere studie of rapport uitgaat van een stroomprijs-stijging. In dat geval heeft iedere Winddeler weer een positief rendement.

In oktober verwachten wij weer nieuwe Winddelen te kunnen aanbieden. Deze Winddelen zullen zelfs als de stroomprijs de komende 20 jaar met 2% per jaar daalt een positief rendement hebben.

Ik vind het vervelend dat sommige mensen Winddelen negatief hebben ervaren. De Windcentrale is opgericht om mensen zelf de mogelijkheid te geven om hun eigen duurzame stroom op te wekken. Met de volle overtuiging dat dit financieel ook voordeliger is.

Tot slot nog een korte reactie op de verwijzing naar de website van Jurgen Sweegers van Geldengroen. Het is mij volkomen onduidelijk waarom de heer Sweegers dit stuk heeft geschreven. Al zijn punten zijn aantoonbare lariekoek. Ik heb verscheidenen keren met hem contact gezocht maar hij weigert zijn berichtgeving over de Windcentrale aan te passen. Een paar voorbeelden:
In punt 1 van zijn verslag schrijft hij dat hij twijfels heeft of de molens wel 100% juridisch of economisch in eigendom komt van de cooperatie. Elk jaarverslag van de elke cooperatie van alle afgelopen jaren bevestigd dat het volledige juridische en economische eigendom bij de cooperatie ligt.
Punt 2. De rekensom. Ook hier worden hele opzichtige en makkelijk aantoonbare fouten gemaakt. Zo gaan de eerste windmolens van de Windcentrale niet 10 jaar mee maar minimaal 16 jaar en naar alle waarschijnlijkheid 21 jaar. Door te rekenen met ongeveer de helft van de levensduur gaat zijn rekensom al volledig de mist in. Vervolgens rept hij over de risico’s. Hier zaait hij twijfels over de verzekering. Een eenvoudig telefoontje met de Windcentrale had hem kunnen geruststellen. Alle windmolens worden all in verzekerd, ook voor gemiste productie.
Zijn volgende punt betreft de Belastingen. De heer Sweegers geeft aan dat je vermogensbelasting moet betalen over Winddelen. Dat is juist maar het is ook juist dat je vermogensbelasting moet betalen over je spaargeld. Dus of je het geld op je bankrekening laat staat of Winddelen koopt is volkomen belastingneutraal. Hij geeft ook aan dat je energiebelasting moet betalen over je zelf opgewekte stroom. OOk dat is juist maar je betaalt ook energiebelasting over stroom die je niet zelf opwekt. Dus met Winddelen betaal je geen extra energiebelasting. Voor de goede orde; het feit dat je energiebelasting moet betalen geven wij zeer duidelijk aan in al onze communicatie inclusief onze website, brochure en emails.
Ik ga er vanuit dat deze opsomming aangeeft dat van het hele stuk over Winddelen op Geldengroen helemaal niets klopt. Het is mij onduidelijk waarom iemand een zo slecht geinformeerd stuk schrijft.

Ik hoop met mijn antwoord meer duidelijkheid gegeven te hebben. Indien iemand vragen heeft verneem ik dat uiteraard graag.

met vriendelijke groet, Harm Reitsma
Badge
Beste Harm,

een prima reactie als “de wind juist waait, en de energieprijs verder stijgt.
Gelet op ‘ervaring deskundigen’ - lees negatieve reacties, zelfs diefstal wordt genoemd - zou het sterk zijn als je ook met historische cijfers in een spreadsheet, - voor het gemak voor de laatste 6 jaar en bijvoorbeeld voor iedere molen voor 1 winddeel - het netto rendement geeft, waarbij alle baten/kosten, aangeven zijn.
Ook zie ik graag verduidelijkt wat de gevolgen zijn van de verkoop van een winddeel, omdat de prijs van een winddeel ieder (half) jaar naar beneden keldert. (afnemen vind ik te wazig).
Zoals je stelt, laat je wat mij betreft, renteverlies en vermogensbelasting buiten beschouwing.
Overigens kun je m.i. dan beter in beleggingsfondsen beleggen. Die beleggingsfondsen doen het altijd beter dan winddelen zelfs als resultaten uit het verleden geen garantie zijn.

mvrgr,
één van die dieven van eigen beurs
Badge
Beste Heertje2,

Dank voor je reactie. Ik snap echt oprecht niet waarom je spreekt over diefstal. Dat impliceert namelijk dat je denkt dat de Windcentrale niet oprecht zou handelen. Het tegengestelde is waar, ik durf te beweren dat extreem transparant zijn. Dat kan ook niet anders in een cooperatief model.

De cijfers waarom jij vraagt staan in de Windcentrale App. Die app, voor zowel iOS als Android, is voor iedereen te bekijken. Daarin kan je zien dat met uitzondering van de eerste 2 windmolens, in Delfzijl, de productie van de molens vrijwel volledig loopt volgens verwachting. De gemiddelde productie van de laatste 8 molens gemeten over volle jaren is 99,3%. De productie van de eerste twee molens is 89%. Die blijven dus gemiddeld 11% achter op de verwachting. Wij vinden dit uiteraard ook teleurstellend. Wij hebben de verwachte productie voor deze molens zo goed mogelijk proberen in te schatten en hebben hiervoor externe experts ingeschakeld. Er is gebruikt gemaakt van de zogenaamde Wind index. Destijds berekend door het CBS. Deze Wind index is gebaseerd op het wind aanbod van de periode 1996-2005. Helaas is het gemiddelde wind aanbod de afgelopen 6 jaar meer dan 11% minder geweest dan in de periode 1996-2005. Dit is niet iets dat je de Windcentrale kan verwijten. Het lijkt mij zeker ook niet dat je dan van diefstal kan spreken.

Een andere bepalende factor voor het rendement is zoals gezegd de stroomprijs. Deze was op het moment van de uitgifte van de Winddelen van de Grote Geert en de Jonge Held de 10 jaar daarvoor met gemiddeld 6% per jaar gestegen. De stroomprijs is echter de afgelopen jaren met 30% gedaald. Dit heeft uiteraard een grote impact op het rendement van afgelopen jaren. Ik zie niet in hoe de Windcentrale verantwoordelijk kan worden gehouden voor een dalende stroomprijs. Dat geldt evenmin voor een stijgende stroomprijs. En dat is wat er momenteel aan de hand is. De stroomprijs stijgt nu flink. Dus je zal zien dat je rendement nu ook gaat stijgen. Dat geldt ook voor de waarde van je Winddelen mocht je die willen gaan verkopen. Deze is nu ook het stijgen.

Mocht je meer informatie willen dan ben je meer dan welkom op een cooperatievergadering of bij ons op kantoor. Dan kunnen we je in detail alle berekeningen laten zien. Ik maak me sterk dat je daarna nog twijfelt aan onze intenties of twijfels hebt over je Winddelen.

Hartelijke groet, Harm
Badge
Beste Harm,

Ik neem aan dat jij alle reacties gelezen hebt
  • lees bijvoorbeeld de reacties van M. Rutten van H. Bougie en ik sluit me aan bij zijn opmerking van ‘dief van eigen beurs’.
  • graag beter lezen: wij hebben iets verkeerd gedaan en blijken dief te zijn geweest van onze eigen portemonnee.
De cijfers van de windmolen app zijn mooi, maar zijn slechts productiegetallen van de windmolen. Ik begrijp niet waarom je die app er bij haalt - produktiecijfers, inclusief historische productiecijfers, dat geloof ik wel.
Als men super extreem transparant was geweest, was het iets meer moeite geweest om de vertaalslag naar bruto/netto/kosten per windmolen per jaar te vermelden en ook bijv. de restwaarde van het winddeel in het geval van verkoop, exclusief de verkoopkosten van een winddeel.
Een gemiste kans, want voor vragen word je op kantoor uitgenodigd. Overigens dank voor de uitnodiging.
Uiteraard zal de stroomprijs op deze getallen sterk van invloed zijn: nettorendement en restwaarde van het winddeel.
Volgens mij, en ook in het kader van transparantie, hoeft dat geen probleem te zijn.
Natuurlijk zal met het stijgen van de stroomprijs mogelijk(?) het nettorendement positief worden, cq verbeteren en zal de restwaarde van het winddeel zich gaan corrigeren.

Die getallen staan nergens vermeld. Slim van jullie kant - en begrijpelijk- want dan geef je ieder inzage, en ja, zul je veel vragen krijgen.

Overigens zie ik nu dat ik niet de eerste met dergelijke vragen, en blijkt de windcentrale om onduidelijke redenen geen lef te hebben of moeite te doen om ze bij de coummnity van de consumentenbond - een ideale plek - te beantwoorden.

In één van de vorige reacties, citaat,

mvrgr,
Heertje2
Beste Harm,
Ik heb in de begintijd 4 winddelen van de Jonge Held gekocht. Wat ik niet begrijp is waarom de waarde van een winddeel afhankelijk is van de stroomprijs. De Windcentrale heeft de molen gekocht voor een x bedrag (incl. verzekeringen etc.). Als de molen een levensduur van 16 jaar heeft zou de waarde van de molen bij lineaire afschrijving dus jaarlijks met x/16 moeten afnemen en een winddeel dus ook met 1/16e van de aanschafwaarde (ervan uitgaande dat onderhoud en verzekeringen per jaar gelijk zijn).
Met vriendelijke groet,
HermanK
Badge
als de electriciteitsprijs naar nul gaat ( niet realistisch, maar toch), dan levert zo’n winddeel geen besparing op. Eigenaar zijn van zo’n winddeel brengt wel kosten met zich mee. Niemand zal in een dergelijk geval belangstelling hebben. Ook de windcentrale bij de juiste voorlichting die winddelen aan de straatstenen niet kwijtraken. Tegelijk houden ze een profit-organisatie en de windmolens in de lucht. En dat kost wat. Lineair afschrijven is niet realistisch (meer), want de marktomstandigheden zijn veranderd. Als jij die winddelen zelf behoudt, kun je uitstekend lineair afschrijven. Evenwel, als jij afscheid wil nemen van die winddelen voor het einde van de levensduur heeft de gehele berekening geen nut en blijkt je aankoop een sigaar uit eigen doos te zijn geweest die op de eerste dag van je aankoop in rook op gegaan is.
Natuurlijk stijgt de waarde van een winddeel zodra de electriciteitsprijzen sterk stijgen. Maar ja, daar wachten velen al jaren op.
Herman, sorry, een mede winddeler.
Reputatie 7
Ik heb dat hele verhaal van Green Choice onlangs doorgespit, mijn leverancier is overigens Eneco en voor het geringe prijsverschil met andere leveranciers stap ik niet over. Ik vermoedde wel wat addertjes onder het gras.
Tja.

Ik zie veel discussie over verwacht financieel rendement bij investeringen in duurzame energie.
Natuurlijk moet je op je centjes letten, maar investeren in duurzame energiebronnen kun je ook uit milieu-overwegingen doen.
De vraag is dan: hoeveel heb je daar voor over?

Wil je speculeren: ga dan bijvoorbeeld je heil zoeken op de aandelen beurs of zo.
Badge
Tja.

Ik zie veel discussie over verwacht financieel rendement bij investeringen in duurzame energie.
Natuurlijk moet je op je centjes letten, maar investeren in duurzame energiebronnen kun je ook uit milieu-overwegingen doen.

Wil je speculeren: ga dan bijvoorbeeld je heil zoeken op de aandelen beurs of zo.

Dan weet ik ook wel een paar (betere) goede doelen.
Wat is niet leuker als jijzelf en nageslacht enof de wereld er ook beter van worden.
in dit geval bekruipt mij het gevoel dat er te veel ergens blijft hangen.

Bij mij gingen de alarmbellen rinkelen toen ik ver weg in het buitenland toevallig een gesprek in het nederlands met een windmolen-gelateerde man over windmolens en projecten hoorde.
Toen dacht ik: zie je wel.... ook van mijn dure winddelen

Tja.

Dan weet ik ook wel een paar (betere) goede doelen.
Wat is niet leuker als jijzelf en nageslacht enof de wereld er ook beter van worden.
in dit geval bekruipt mij het gevoel dat er te veel ergens blijft hangen.

Bij mij gingen de alarmbellen rinkelen toen ik ver weg in het buitenland toevallig een gesprek in het nederlands met een windmolen-gelateerde man over windmolens en projecten hoorde.
Toen dacht ik: zie je wel.... ook van mijn dure winddelen

Tja beetje vaag, half gesprek gehoord en verder geen details, daar horen en zien we al te veel van. Kan ik niets mee.
Ik kocht in 2013 5 winddelen voor (in totaal) 1750,-. In de erop volgende 6 jaar heb ik 770,- terugontvangen (gemiddeld dus 130,- pj). Ik had geen kosten voor onderhoud (werd via subsidies geregeld), vanaf 2019 ga ik dit wel betalen: 75,- per jaar. Uitgaande van het gemiddeld rendement tot nu toe, ga ik ongeveer 55,- per jaar terugontvangen, dus nog een jaar of 18 wachten tot mijn kosten er uit zijn. Maar zolang gaat de molen niet meer mee ....
Overigens snap ik niet dat ik een opbrengst terug ontvang gelijk aan mijn huidige, contractueel afgesproken tarief. Ik zou het redelijk vinden om de geldende marktprijs terug te ontvangen.
Qua investering dus niet handig. Maar als bijdrage aan minder CO2-uitstoot... (mag je zelf invullen)
Behalve in de reactie van C.H. Lodel zie ik weinig terug over de bijdrage aan minder CO2 uitstoot. Het feit dat ik hieraan bijdraag samen met de panelen op mijn dak, die een mooie aanvulling zijn op de winddelen, vanwege het feit dat ze bijna nooit samen heel veel leveren was voor mij de reden 6 winddelen te kopen. En mocht het dan even tegenzitten met het rendement dan nog is het goed voor ons milieu. Wat mij betreft is dat ook wat waard. Jammer dat de meeste mensen het zien als een echte investering die zich liefst zo snel mogelijk terug betaalt. Als je op het verkeerde moment instapt op de beurs ben je ook zo maar veel geld kwijt en daar praat niemand over.

Reageer