Wat onderzoek je voordat je zonnepanelen koopt?

• 19 January 2017
  • 7 reacties
  • 539 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5
Volgens Bart Mossink van Zonnepanelen.net is het kennen van de leverancier van je zonnepanelen belangrijker dan de prijs of de fabrieksgarantie. Waarom? In zijn blog legt hij uit: ‘In de markt bevinden zich heel veel ‘cowboys’ die denken snel en gemakkelijk geld te verdienen. Ze berekenen prijzen waarbij ze nauwelijks rekening houden met toekomstige service die ze aan je moeten verlenen. Na 2 jaar lopen deze partijen tegen de lamp en gaan failliet. De consument is dan de dupe als er iets binnen de garantieperiode kapot blijkt te gaan.’

Lees meer in de blog en reageer hieronder om te laten weten wat jij onderzoekt!

Overigens geven wij in ons Zonnecollectief 10 jaar systeemgarantie bovenop de fabrieksgarantie en eisen wij van onze leveranciers bankgaranties voor de duur van de fabrieksgarantie, om problemen bij een onverhoopt faillissement te voorkomen.

7 reacties

Ik heb bij de aanschaf van een zonnepanelen installatie door een aantal dingen laten leiden (willekeurige volgorde):

1. waarborgen als de leverancier straks niet meer bestaat

2. rendement en kwaliteit van de panelen en omvormer

3. de prijs

4. de garantie op de producten

Ad 1: mijn leverancier is lid van de SGZE en dat biedt waarborgen voor je garantie als je leverancier niet meer onder ons is (failliet) . Dit was voor mij een harde eis omdat garanties van 10-30 jaar worden gegeven op onderdelen. Dan moet je ineens voor je garantie naar China waar de meeste fabrikanten zaten op dat moment ?

Ad 2: Op zonnepanelen.net staat uitgebreide informatie over praktijktesten. Ook op andere plekken op internet is informatie te vinden. Toch is dat vaak lastig omdat hetgeen je krijgt aangeboden bijna altijd net iets verschilt van waar je info over vindt

Ad 3: verschillende offertes opgevraagd en deze beoordeelt op deze 4 punten waarbij punt 1 het belangrijkste was

Ad 4: Vooral de omvormer vond ik qua garantie interessant, dat onderdeel gaat waarschijnlijk als eerste kapot en is relatief duur. Maar ook of het een paneel is in het westen gemaakt of in het oosten (Azie) is wel een issue geweest voor mij. Dus heb ik Conergy panelen uit Dld.

Mijn ervaring was dat het heel lastig is om te selecteren omdat geen leverancier je hetzelfde aanbiedt. Verschillende omvormers, panelen en optimizer combinaties met elk specifieke voor- en nadelen. Veel startende bedrijfjes met een snelle babbel en ze willen allemaal langskomen.

Op het forum van tweakers.net is ook enorm veel kennis aanwezig over zonnepanelen.
Ik heb de afgelopen twee jaar een aantal keer gekeken naar zonnepanelen. Uiteindelijk besloten om het niet te doen, om de volgende twee hoofdredenen:

1) de onzekerheid over het kunnen blijven salderen;

2) de te verwachten prijsontwikkeling voor stroom en die van gas, waarbij ik er van overtuigd ben dat de prijs van gas zich verder zal verhogen, sterker dan dat van stroom.

Uiteindelijk heb ik besloten om mijn vloer met vloerverwarming te isoleren, zodat ik bespaar op mijn gas kosten.
Reputatie 7
Badge +4

Ik heb de afgelopen twee jaar een aantal keer gekeken naar zonnepanelen. Uiteindelijk besloten om het niet te doen, om de volgende twee hoofdredenen:

1) de onzekerheid over het kunnen blijven salderen;

2) de te verwachten prijsontwikkeling voor stroom en die van gas, waarbij ik er van overtuigd ben dat de prijs van gas zich verder zal verhogen, sterker dan dat van stroom.

Uiteindelijk heb ik besloten om mijn vloer met vloerverwarming te isoleren, zodat ik bespaar op mijn gas kosten.

Geplaatst door G. van Hasselt op Feb 3, 2017.
we hebben het hier natuurlijk al heel vaak gehad over de salderingsregeling. ik blijf daarbij van mening dat geen enkele regeringspartij deze af zal schaffen of uithollen, energie en stemmers zijn kostbaar en dus wil men promoten dat we ons dak vol leggen met panelen zodat we eindelijk die kolencentrales uit kunnen zetten.

En dus waar mogelijk overstappen van gas naar elektra.
mmm overstappen van gas naar elektra. Is dat op dit moment een reële gedachte? CV unit vervangen en dan zorgen dat een elektrische unit warm water door de vloer gaat pompen... een kort bezoekje aan Internet geeft aan dat dit factoren DUURDER is dan gas. Er zal over lange tijd, met het goedkoper worden van stroom en het duurder worden van gas wel een keer een omslagpunt komen, maar dit is op dit moment nog vele vele jaren weg mi.
Reputatie 7
Badge +4

mmm overstappen van gas naar elektra. Is dat op dit moment een reële gedachte?

daarom stond er bij ook 'waar mogelijk'. en je beschrijft mooi waar dat nog geen zin heeft. Maar electrisch koken is altijd wel een simpele inkopper.
Reputatie 5
Badge +5
Van gas naar elektrisch gaan bij het stoken van je huis hoeft niet in een keer voor 100%. Inmiddels is er een tussenoplossing 'hybride warmtepomp/cv-ketel' waarbij je een kleine warmtepomp die zijn warmte haalt uit ventilatielucht (bij mechanische ventilatie) of uit buitenlucht (via een buitenunit) aansluit op je cv-ketel. Deze optie is ook financieel heel aantrekkelijk geworden. Dankzij de ISDE-subsidie voor warmtepompen is het installeren van zo'n warmtepomp naast je huidige cv-ketel inclusief installatie voor minder dan 2000 euro mogelijk. Voorbeelden zijn de Techneco Elga (5 kW) en de Inventum Ecolution (4 kW), waarvoor een bedrag van €2300 subsidie geldt. Het grootste deel van het jaar stook je vervolgens elektrisch, met zeer hoog rendement door de warmtepomp; de cv-ketel op gas springt alleen nog bij als het heel koud is, of bij sommige systemen voor het maken van warm kraanwater.
ik zou graag een onafhankelijk onderzoek en berekening willen zien. het feit dat er nog veel subsidie nodig is zegt al veel.

daarbij komt, de tijd dat de CV ketel het hardst moet werken (zoals in dit jaargetijde) is de opbrengst van de zonnepanelen het laagst... en opslaan thuis... nog niet voor de grote massa, zeker nog niet rendabel!

mooie verhalen allemaal, maar zonder concrete voorbeelden, aanbiedingen (met garanties) EN een betrouwbare overheid gaat het nog heeeeel lang duren voordat dit allemaal werkelijkheid gaat worden.

Reageer