Consumentenbond.nl
straatvraag

Wat vind je ervan dat we met z'n allen van het gas moeten?

• 21 januari 2020
  • 184 reacties
  • 7936 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1347 reacties

Steeds meer nieuwbouwhuizen hebben geen gasaansluiting meer. Huishoudens die nog wel een aansluiting hebben, kiezen er steeds vaker voor om alvast gasloos te wonen. Op termijn moeten namelijk alle huizen van het aardgas af.

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, lees hier de reacties.

Wat vind jij hiervan? Praat mee!

184 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Krijg de indruk dat Nederland weer zo nodig het beste jongetje van de klas wil zijn. Duitsland schakelt juist massaal met subsidie over op aardgas en er zijn nog enorme voorraden . Bovendien kunnen we dat gasnet in de toekomst weer nodig hebben als blijkt dat waterstofgas in de toekomst de oplossing zal zijn. Lijkt me dus geen goed idee om het gasnet langzaam te laten verdwijnen met de vele onzekerheden welke kant het in de toekomst op gaat. Degenen die wel gas willen blijven gebruiken zullen steeds meer moeten betalen met het huidige beleid . Ook zullen met minder aansluitingen de netbeheerskosten steeds hoger worden . 

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben het eens met @E.T. Wiersum en al degenen die stellen het rustig aan te doen en eerst goed de kat uit de boom te kijken. Die enorme hausse van allen van het gas af, heeft ook veel angst te weeg gebracht. En is dat nou de bedoeling. Mensen bang maken dat ze zo snel van het gas af moeten dat ze verwachten dat niet op tijd te kunnen, bijv, vanwege financiële omstandigheden en zo straks ongewild zonder gas komen te zitten.

Er is volgens mij geen enkele reden, geen noodzaak om snel van het gas af te gaan. er is ook nog geen wet die dat regelt, er is ook geen regeling over de betaling. Volgens mij heeft de één dat de ander aangepraat.. Uiteraard ben ik niet tegen nieuwe, schone energie. Maar die moet er dan wel zijn en in voldoende mate aangeboden kunnen worden. Men is gestart met een inhaalslag, maar men is het nog niet eens over wat dat nou moet zijn, zonne- of windenergie, waterstof enz. Het is ook zeer unfair de milieu en klimaatproblemen er nu bij te slepen, dat is met  direct van het gas af, niet op te lossen.  En komen er momenten dat het wel nodig is het gas te verlaten dan zal men dat heel duidelijk moeten verklaren en onder leggen. Het zal nog wel 20-30 jaar duren. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

we maken vooral onszelf gek. er moet helemaal niks alleen is dat geen sappig verhaal vior de pers en doom-denkers.

draai het eens om: waarom niet een natuurlijk moment aangrijpen om actief van het gas af te gaan!? als je ketel stokoud is, overweeg dan eens een warmtepomp, of een inductiekookplaat als de gaspit het begeeft. want klimaatontkennen is natuurlijk niet aan de orde en als iedereen afwacht gebeurt er niks.

Reputatie 3
Badge +2

Nederland en het beste jongetje van de klas? Dit moet een modern fabeltje zijn. Wat het aandeel hernieuwbare energie en duurzaamheid betreft is dit echt een “urban legend".

Het “argument” dat Duitsland nu net van stookolie overschakelt naar aardgas past natuurlijk helemaal niet in deze context, dat NL compleet aan het aardgas hangt is eerder aan de geologische toeval te danken (de Gronings gasbel namelijk).

Volgens mij is de (dreigende) klimaatcrisis meer als voldoende reden om van welke fossiele brandstof voor welk doel dan ook z.s.m. afstand te nemen (of heel sterk te reduceren). Over de weg daar naar toe kan je wel van mening verschillen maar niet over de noodzaak. De alternatieven zijn helaas nog niet vol ontwikkelt en er wordt ook behoorlijk wat aan "green washing” gedaan (o.a. door energieconcerns).

Het zal niet één alternatieve energiebron worden, zeker niet. (Maar die hebben we nu ook niet!) De goedkope argumenten dat, wat we in NL doen (of laten) sowieso geen zoden aan de dijk zet en dat we globaal ja zo onbeduidend (klein) zijn, maar er altijd het beste jongetje van de klas willen zijn etc.,  deze schijn argumenten worden door voortdurende herhaling voor mij niet overtuigender.

Just my 2 cts

P.S.: Er liggen ook kansen in het ontwikkelen (en later verkopen) van technische oplossingen.

Reputatie 7
Badge +7

Helaas beste @Gebruiker1555668491  wordt dat steeds terugkerende dreigende klimaat het voor mij ook niet.. Ik heb elders al eens gesteld dat ik helemaal niet tegen klimaat en milieu regels ben en ook ben ik geen aanhanger van partijen die niets van die klimaat verklaringen willen weten, zoals bijv. de PVV. Maar je mag toch een gezond wantrouwen hebben tegenover beide en vele andere beweringen. Gun ieder zijn verklaring, zijn mening, heb er respect voor. Volgens mij kom je dan veel verder dat het doordrammerige. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

leo, wat is je wantrouwen? nogmaals, je moet niks maar je kunt van alles

Reputatie 7
Badge +7

Beste @E.B.F. Stroeve , anders dan al meerdere keren gesteld, wantrouwen … alleen en gezond wantrouwen heb ik. Dat houdt in niet meteen overal achteraan lopen. Je eerst eens goed oriënteren over het onderwerp, het probleem, de topic enz. Dan ontstaan er ook nuances, en heeft niet iedereen gelijk.

En dan zie je, wat elders al genoemd is, de drammers, die moeten good to good gelijk hebben, hun mening geldt. En wat komt daar dan tegenover, hetzelfde, ‘tegendrammers’ die hun mening weer alleszaligsmakend vinden.  Ik probeer een beetje het midden aan te geven.  Ik wil eigenlijk ook een beetje in dat midden zitten. Er zijn er dus die vinden dat door allerhande handelingen van ons de wereld en met name dus het klimaat naar de afgrond gaat/gaan (zie bij de topic Haardhout, waar de degens al gekruist worden:  Minder energie gebruiken,  minder vlees (en zuivel) eten, minder spullen kopen, en  in ons transport (ook minder neem ik aan)) . Daar heb je dus al even een paar dingen die we Moeten. Jouw standpunt past daar dan mooi in, je moet niets maar je kunt alles.  Als we ons daar dan beiden aan houden zijn we het eens. Dan door overleg en respect, en geen fanatici en gedram, kom je er ook wel uit. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Zodra er een goed plan is, wil ik best van het gas af.
Ik woon in een 60 jaar oud hok en ombouwen is nogal een dure klus.
Alle isolatie maatregelen die ik afgelopen 30 jaar heb gedaan moeten dan opnieuw.
Zolang de overheid nog gelooft in bomen omzagen en opstoken in een bio centrale zie ik het niet zitten.
Ik wacht rustig af, tot er een plan is dat me aan staat.
Ik stook zuinig en heb al een kapitaal besteed aan maatregelen, de laatste tijd aan ombouw op LED.
Pas op voor verkopers, die je van alles aansmeren omdat het milieu vriendelijk zijn zo trendy is.

Reputatie 7
Badge +6

Ik zit ongeveer in dezelfde omstandigheden net als velen van ons , @Wortelstamper . Beter  nog even aanzien welke oplossingen er mogelijk nog komen die voor oudere huizen haalbaar zijn dan nu investeren in iets wat over een paar jaar weer achterhaald blijkt te zijn . Heb wel redelijke isolatie , dubbel glas , LED en zonnestroom . En de elektra is voorbereid op elektrisch koken .

Reputatie 6
Badge +5

Het moet ook van 2 kanten komen.
Zo ben ik van mening dat afsluiten van gas idioot duur is.
Hetzelfde is, de overstap naar krachtstroom.

En wat zonnecellen betreft, ben ik afgehaakt toen Henkie Kamp begon te toeteren dat wellicht onrendabel gemaakt zou worden met belastingen.
Ik kijk regelmatig, of er iets is wat ik doen kan zonder dat ik er een te groot financieel risico mee loop.

Reputatie 7
Badge +6

Toch zijn zonnecellen een oplossing om minder afhankelijk te worden van gas. Ook als de saldering over een aantal jaren niets meer opbrengt , zal de stroomrekening flink lager uitvallen. Kunnen we zelf ook deels sturen door grote stroomvreters indien mogelijk zo veel mogelijk aan te zetten op momenten dat de cellen veel opbrengen. Met 10 panelen zit je al snel aan meer dan 3000 Watt als maximum en ze zijn flink goedkoper geworden . Verder is gebruikelijk geworden dat we ons eigen systeem zelf kunnen monitoren via internet . Bedenk ook dat het beleid is om gas steeds duurder te maken. Verder is in Den Haag gezegd , dat zonnepanelen aantrekkelijk moeten blijven . Ja , ik weet het , ze zeggen wel vaker wat …..Hoe dan ook , ik ben niet blij met het nu al onaantrekkelijk maken en niet aanleggen van gas bij nieuwe huizen terwijl er nog enorm veel niet duidelijk is. Ik begrijp best dat er op termijn wel wat moet veranderen . 

Reputatie 7
Badge +7

Gelukkig zijn we dan weer on-topic. En dat door @Wortelstamper  het moet van twee kanten komen. Wat van het gas af betreft zal het van meer kanten moeten komen. Er zal nu toch eerst eens duidelijkheid moeten komen. De topic begint met nieuwe huizen hebben al geen gas meer. Ja dat is makkelijk die hebben dan meteen een andere energiebron. Maar oudere huizen van het gas af ga je behoorlijk in je portemonnee voelen. Ik wil ook best van het gas af (al heb ik enkele jaren geleden nog een vrij nieuwe zuinige ketel, en vanwege verbouwing een nieuw gascomfort) maar oké ik lever wel de bijdrage aan milieu en klimaat, maar ik ga dat niet helemaal zelf betalen. Ik wacht op duidelijkheid. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

Welke duidelijkheid zoek je? en waarom is die duidelijkheid nodig? Algemeen bekend is dat het huidige gas slecht is voor het milieu, dat zal niet veranderen. En als je nu pro-actief een stap wilt zetten kan dat gewoon, daar is veel informatie over te vinden, bv hier: https://greenhome.nl/ 

Het klopt dat je een hoop geld mee moet nemen voor die stap, maar dat verdient zichzelf terug in een aantal jaren. Het is dus een lange termijn investering die meer opbrengt dan het op een bank zetten (on topic blijven :wink: ). 

En nogmaals: je moet helemaal niks, maar er kan zo veel…..!

Badge +8

Alle off topic reacties zijn verwijderd.

Reputatie 7
Badge +7

Dank je @E.B.F. Stroeve  voor het advies en de link, ik ga er zeker naar kijken en over nadenken. Er zijn weer kleine puntjes van verschil, die ik best wil noemen omdat normaliter onze discussie goed gaat. Maar dat gas slecht is, en dat we van het gas af moeten, is voor mij niet een duidelijk vast punt. Er is al genoemd dat er landen zijn die juist nu aan het gas gaan. Oké gelijk een verdediging…. die stoken nu op kolen. En wij, waarom gaan wij van het gas, nee nou niet weer klimaat en milieu, we gaan ervan af vanwege de vele problemen bij GRONINGEN. Terecht dat mensen voor gas aardbevingen gaan, helemaal mee eens, maar ik vind duidelijkheid en transparantie ook belangrijk.  En die wil ik dus ook van de overheid, wat is nu en dan ‘eerlijk’ het motief en de bedoeling. En vergaande duidelijkheid wat is het plan. Nou zo zijn er voor mij nog wel wat punten, maar ik vind dit als voorbeeld genoeg. En blijft niet doordrammen om mijn gelijk te krijgen.

En dan benodigde kosten. Ik heb elders al vaak gesteld dat ik bereid ben om offers voor het klimaat en milieu te brengen. Evenals ik geef aan vele goede doelen. Maar je kan niet aan de gang blijven c.q. overal aan meedoen. Ik heb geen geldboom in de tuin, ook geen losse miljoenen. Je hebt van die goede doelen die niet meer met een gift tevreden zijn, die willen een soort ‘ abonnement’ iedere maand een bedrag. En er zijn die niet schromen boven de 10 Euro te gaan. Nou dat is mij te gek en te veel, want dat kan ik niet missen.  Wat heeft dat met het gas te maken, die gas move kost heel veel geld. En zoveel heb ik niet, bij zulke bedragen houdt het op. Maar wat draagt de overheid bij, iets of niets, dat weten we nog niet.. En dan het verdient zich terug, oké, het zal wel, maar die berekeningen verschillen van de ene deskundige op de andere. En is zeker geen vast gegeven, want als het aan de andere kant wat tegenzit, veranderen ze de regels en komen nog meer geld halen. Je zegt het is een lange termijn investering, met :wink:  maar kan ook zo :disappointed_relieved:  of :tired_face:  zijn. En hoe lang is die termijn. Als je 75 bent en relatief voor ouderdomsgebreken of andere echt ernstige gezondheidsproblemen staat, dan speelt dat ook mee. Dat kan je niet onder wat algemene uitspraken vangen, want wie er ook achterblijft die zit dan met heel grote problemen. Natuurlijk moet je (al moet je niets :sunglasses: ) in het leven risico's nemen, maar op oudere leeftijd spelen die risico’een grote rol….. dus moet je op alle fronten duidelijkheid, tenminste voor jezelf, hebben. Groet Leo.

Reputatie 3
Badge +2

Om de discussie hier hopelijk wat meer van alternatieve “feitelijke informatie” te voorzien:

Vandaag in NRC next op de voorpagina:

Nederland laatste van 28 EU-landen

“Weg van het gas” levert een niet onbelangrijke:innocent: bijdrage aan het verduurzamen van de energieopwekking (warmte, stroom, etc.)

Veel veranderingen, veel aanpassingen in korte tijd = veel investeringen (veel geld)
de (regie)rol van de overheid moet nog beginnen (investeringen, subsidies, sociale component etc.). Ook mij begint het langzaam te raken.

Tot nu toe is er eigenlijk nog niet veel gebeurd.
Maar met de hakken in het zand lost (waarschijnlijk) ook niets op.

Reputatie 7
Badge +7

Ook dank aan @Gebruiker1555668491 voor weer meer informatie. Het artikel ga ik niet lezen want tegenover dit artikel staan evenzovele artikelen die stellen dat “we het best goed doen” en cijfers tegenover cijfers, deskundigen tegenover deskundigen, ze zijn het nooit met elkaar eens, en hoe ze het doen, ze komen altijd met cijfers die hen uitkomen. Verder wel de eerste zin gelezen…. Europese cijfers tonen…. Welnu ik zou in dat verband de wereld cijfers wel eens willen zien…. dan komen er een ‘stoot’ landen bij die niets doen, ergo het tegenovergestelde doen. Waarmee ik slechts wil zeggen, zie het in het perspectief. Groeten Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Ik lees in het NRC artikel dat ze biomassa houtstook ook meetellen als duurzame energie. Dan is het logisch dat België en Frankrijk veel hoger in de lijst staan dan Nederland. Want die landen stoken in het buitengebied al eeuwen allemaal houtkachel omdat ze geen aardgas in de bodem hadden. En nou het gas wegvalt staat Nederland onderaan. 

Reputatie 7
Badge +7

Dank je Jan, ook voor jouw advies. Niet dat ik zulks hoeft te doen het is niet mijn topic. Maar zo zie je maar weer deskundigen, artikelen, nieuws…. je kan er altijd mee uit de voeten. En fijn voor jou met het stoken in Frankrijk dat het toch duurzaam is, elders in een topic werd je nog terecht gewezen, ik  meen tropic haardhout. Maar dat is het leuke van de discussie, wie heeft er nu gelijk, ik zou zeggen niemand, iedereen wellicht een beetje. Die plaats zouden we allemaal moeten innemen. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

leo, er zijn natuurlijk heel veel feiten te vinden over waarom gas uiteindelijk niet de toekomst is, bv: https://milieudefensie.nl/wonen-zonder-gas 

En iedereen moet dit natuurlijk voor zichzelf afwegen met alle zaken die je noemt, maar het begint met het denken in de juiste gas-loze richting en niet in de ontkenning schieten, want dan komen we er niet.

En nogmaals, iedereen moet voor zichzelf bepalen of en wanneer de stap gemaakt kan of wil worden. 

Reputatie 3
Badge +2

@JanIk denk dat jouw redenatie een beetje kort door de “energetische” bocht gaat.

Dat Nederland nu  (en al een hele tijd) onderaan staat heeft niet zoveel met het dichtdraaien van de “fossiele!” gaskraan in Groningen te maken (eigenlijk helemaal niets) Het gasverbruik daalt namelijk nu nog niet significant omdat we het ontbrekende gas op dit moment nog importeren. (In eerste instantie was het resultaat dat NL minder/geen gas exporteerde.)

Niemand weet exact hoeveel gas in toekomst door “duurzame” biomassa en houtstook vervangen gaat worden (industrieel en particulier), maar ook dit is waarschijnlijk tijdelijk (10 - 15 jaar?).
Trouwens - de subsidie op pelletkachels is per 1 januari afgeschaft.

Of het afhankelijk van de bron überhaupt duurzaam is? Ook verschillende meningen/belangen.

Reputatie 7
Badge +6

Ja @Leo de discussie over gas is moeilijk. Ik dacht ook dat het juist schoon verbrandt en dus niet slecht is voor het milieu, maar alleen de aardbevingen in Groningen is waarom de Groningse gaskraan dicht gaat. Maar Duitsland gaat juist over op Russisch gas en België ook, daar hebben ze in de steden veel mazoet kachels. Ik heb Rutte ook horen zeggen dat er o.a. bij Nijmegen grote gasmengcentrales gebouwd kunnen worden om buitenlands (Russisch?) gas geschikt te maken voor de Nederlandse huishoudens. 

Scheikunde bestaat uit twee boeken, anorganische en organische. Anorganisch is de scheikunde van de korte moleculen zonder koolstof. Organisch is de scheikunde van koolstof met korte tot heel erg lange moleculen waaruit leven is ontstaan. Pagina 1 van organische scheikunde begint met CH4 methaan, C2H6 ethaan, C3H8 propaan, C4H10 butaan, je kan zo eindeloos doorgaan volgens de formule CnH(n+2), C is het koolstofatoom en H het waterstofatoom. Maar dan heb je gekijk de gassen te pakken waar we het hier over hebben. Want aardgas is 81,9% methaan en lpg is een mengsel van propaan en butaan. Dat zit in die metalen gasflessen die je overal in Frankrijk bij de benzinepomp kan kopen. In die flessen zit 13kg vloeibaar gas, goed voor een heel jaar eten koken op een gasfornuis. Al deze gassen verbranden schoon, de CO2 productie is een kwart van die van biomassaverbranding. 

Uit biomassa kan je ook biogas halen, en biogas is voor 2/3 methaan en 1/3 CO2, dus zou biogas uit biomasda stoken voor het milieu veel gunstiger zijn dan biomassaverbranding.

Ethaan is onder de gassen het meest geliefde organisch molecuul, want als je één H atoom vervangt door OH dan heb je ethanol en dat is alcohol. 

Badge +8

We stelden de vraag ‘Wat vind je ervan dat we met z'n allen van het gas moeten?’ ook op straat. In de Consumentengids van februari 2020 kun je de reacties lezen, of bekijk ze hier alvast online!

Reputatie 2
Badge +4

Ik zeg waterstof.
We hebben een geweldig netwerk van gasleidingen en stations. Met een technische aanpassing kunnen dan i.p.v. aardgas gewoon waterstofgas in onze leidingen gebruiken.
Waterstof kan “gratis” gewonnen worden door elektrolyse, u weet wel dat experiment wat we op school deden bij scheikunde.
Bijkomend voordeel is dat men een deel van de stroombehoefte zelf kan opvangen met zonnepanelen en de auto's aan huis kunnen tanken. Toyota en Hyundai verkopen inmiddels dit soort auto's en rijden net zo mooi al dan niet mooier dan benzine/diesel auto's.
Wat een mooi toekomstbeeld ;-0
https://www.hyundai.nl/hyundai-nexo

Reputatie 1
Badge

Al de gevraagde mensen vinden ‘dat het dan maar moet'...Kanniewaarzijn! Hoe heeft de Consumentenbond die mensen en meningen geselecteerd??

Hoe braaf! Is de Consumentenbond soms voor subsidie afhankelijk van malloten als Klaver en Jetten?

Heel de wereld gaat gesubsidieerd aan het gas, maar in NL krijg je straf. EN de Consumentenbond heult mee met politici die onze bossen kappen en verbranden in 'biomassacentrales' die het ecosysteem en het landschap om zeep helpen, méér uitstoot veroorzaken zelfs dan een kolencentrale. Ik had van de bond een kritische houding verwacht.

WAT EEN ONZIN!

Reageer