Wat vind jij van 'Opgewekt voor elkaar'?

• 14 April 2016
  • 6 reacties
  • 324 Bekeken

• Oud-medewerker
  • 232 reacties
Energiebedrijf Engie biedt het volgende aan:

Als je zonnepanelen hebt, dan kun je je zonnestroom leveren aan anderen. Dat zou je een 'extra' groen gevoel moeten geven (maar dat had je al met je zonnepanelen). Klinkt natuurlijk leuk, ook anderen laten delen in je groene stroom. En je houdt er nog een klein extra zakcentje aan over ook, naast het geld dat je aan verdient aan je zonnestroom via de salderingsregeling. Toch hebben wij bij de Consumentenbond onze twijfels. Immers: de indruk wordt gewekt dat je op deze manier extra groen bezig bent. Maar dat ben je eigenlijk niet, want als je je zonnestroom aan een ander verkoopt kun je die zelf niet meer gebruiken. Als je dan vervolgens zelf weer grijze stroom afneemt maakt het per saldo niets uit, of is het negatief voor het milieu als degene waar je je zonnestroom aan verkoopt eerst bijvoorbeeld windstroom afnam. Dus we vinden als Consumentenbond dat Engie erbij moet vertellen dat als je zonnepanelen hebt en je doet aan deze actie mee, dat je dan zelf wel echte groene stroom moet gaan afnemen. Anders ben je helemaal niet groen bezig. Dus stroom uit zon of wind, en niet uit Noorse waterkrachtcentrales, en al helemaal geen grijze stroom. Dat wordt er nu niet bij vermeld, en dat kan misleidend zijn.

Wat vind je hiervan? Laat het ons weten!

6 reacties

Badge
geldklopperij!
Wij hebben 21 Zonnepanelen en die leveren gemiddeld 4000KWh per jaar. Omdat wij ook elektrisch koken betekent het dat wij daarmee voor een groot deel zelfverzorgend zijn. Als wij 's-avonds stroom gebruiken wordt dat niet door onze zonnepanelen geleverd. Overdag salderen wij de stroom die wij in de avond gebruiken. Een deel van de stroom van onze zonnepanelen leveren we in de zomer meer dan we gebruiken dus salderen wij deze stroom. In de winter gebruiken wij deze gesaldeerde stroom zodat wij daarmee toch geen KWh hoeven te betalen aan onze energieleverancier. Dat deze stroom in de winter misschien windstroom is maakt voor mij niets uit. Wij doen ons deel aan de groene stroom. Wij betrekken deze saldering stroom van Greenchoiche zodat we er zeker van zijn dat wij geen kolenstroom terug krijgen. Zodra er een betaalbare accu komt waarmee wij onze overtollige stroom kunnen opslaan kunnen we ook voorkomen dat de saldering niet meer bestaat. Maar voorlopig is zo'n accu er nog niet.
Reputatie 7
Badge +5
maak je geen denkfout? ik lever alleen zonne-stroom terug die ik op dat moment niet zelf kan gebruiken. Laat een ander daar van genieten. Als we op die manier een paar van die roestige kolencentrales uit kunnen zetten is nederland er onderaan de streep toch beter van geworden?!dit wordt de trend als de regering de saldering af gaat schaffen: elkaar stroom verkopen op de momenten dat het uitkomt. En dan hebben we op de opwekkingsdal uren genoeg aan paar getijde centrales, windmolens ed.

of maak ik een denkfout?
Reputatie 7
Badge +5
Of u nu wel of niet gelijk heeft laat ik even in het midden.

Ik zeg alleen dit: Pas op want ome Fiscus ligt op de loer.

Zodra dit allemaal nog mondjesmaat is zal men van overheidswege dit groene burgerinitiatief toejuichen tot dat ………………. het te veel geld gaat kosten.

De overheidssmoezen zullen daarbij weer niet van de lucht zijn zoals ook al blijkt uit dit

verhaal Slaagt dit niet dan verzint men wel weer wat anders. Zelfde verhaal met auto’s. Zuinige auto’s juicht men in beginsel toe tot dat ze allemaal zuinig zijn, dan niet meer.

Het spreekwoord van: ‘alleen de zon gaat voor niets op’ zou over niet al te lange tijd zodoende wel eens uit het groene boekje geschrapt kunnen worden.

Kan nog een interessante wedstrijd worden. Wie wint het? De fiscus of de boerenslimheid van de burger.

Ik ken één voorbeeld waarbij ik als burger nog steeds win. Voor te hard of door rood rijden krijg je een bekeuring waarvan de hoogte de laatste vijf jaar is verdubbeld maar dit terzijde. Toen kreeg je de radarverklikkers maar die werden ook snel verboden. Toen kwam Tomtom die mij niet alleen waarschuwt als ik te hard rij maar ook als ik een flitspaal nader. Hoewel ik doorgaans niet echt te hard rij is dat soms toch niet altijd te voorkomen. En tot nu toe heeft de overheid daar niet een echt antwoord op terwijl ik inschat dat het mij toch een paar honderd euro per jaar scheelt. Lekker puh!!
Denkfout is weer zo'n groot woord, maar wel is het zo dat het in het algemeen niet terzake doet wie je zonnestroom gebruikt op het moment dat je 'm zelf niet gebruikt. Dat is namelijk het principe van salderen, dat losstaat van dit 'Opgewekt voor elkaar'. Per saldo produceer je over het jaar heen een hoeveelheid kWh zonnestroom. Als je die zelf gebruikt en je buurman gebruikt grijze stroom dan is dat precies hetzelfde als wanneer je je zonnestroom aan je buurman verkoopt en je dan zelf grijze stroom gaan gebruiken (want je eigen zonnestroom heb je al verkocht). Engie moet er volgens ons daarom bij zeggen dat je zelf bijvoorbeeld windstroom zou moeten afnemen als je je zonnestroom verkoopt via deze actie.

maak je geen denkfout? ik lever alleen zonne-stroom terug die ik op dat moment niet zelf kan gebruiken. Laat een ander daar van genieten. Als we op die manier een paar van die roestige kolencentrales uit kunnen zetten is nederland er onderaan de streep toch beter van geworden?!dit wordt de trend als de regering de saldering af gaat schaffen: elkaar stroom verkopen op de momenten dat het uitkomt. En dan hebben we op de opwekkingsdal uren genoeg aan paar getijde centrales, windmolens ed.

of maak ik een denkfout?

Geplaatst door E.B.F. Stroeve op Apr 19, 2016.
Ik zou graag aan deze discussie deelnemen, maar woon in een huurwoning en mijn woningbouwvereniging vertoont op dit gebied geen enkel initiatief. Wellicht off-topic (maar wat schone lucht betreft toch weer niet) wil ik opmerken, dat het ongebreideld toestaan van open haarden de lucht (in mijn buurt en ongetwijfeld elders) geregeld zozeer vergiftigt, dat aansporing tot het gebruik van zonnepanelen niet veel bijdraagt aan het gezond ademhalen.

Reageer