Wat voor elektriciteitsaansluiting heb ik nodig ?

• 9 January 2022
  • 9 reacties
  • 117 Bekeken

Badge

Hallo,

ik ben bezig om zoveel mogelijk over te gaan op “all electric” energievoorziening. Dat houdt, op termijn in, dat er een laadpaal, wamtepomp, elektrisch fornuis komen. Ik heb nu een 3*25A aansluiting,

dat is, denk ik, zo’n 17kW. Maar het gecombineerde verbruik van de drie genoemde apparaten ligt daar (ver) boven…  Gaat mijn hoofdzekering er dan uit, als per ongeluk alles tegelijk aan staat ? Of is de laadpaal zo slim dat dat niet gebeurt? En hoe veranderen de antwoorden als je rekening houdt met mijn 10kWp zonnepanelen ? Heeft iemand ervaring hoe met zo’n piekgebruik moet worden omgegaan ?

m.vr.gr.

R.H.W.Salters

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

zou je je berekening eens willen delen? Het lijkt me nl stug dat 3*25A onvoldoende zou zijn

Badge

zou je je berekening eens willen delen? Het lijkt me nl stug dat 3*25A onvoldoende zou zijn

Jawel..: 3*25A=>  3*25A*220V=17.5kW, minder dus dan 9kW (max voor fornuis) +6kW( warmtepomp)

+ 11kW (laadpaal) = 26kW - als alles tegelijk maximaal aan staat….

Deze berekening klopt min of meer, dacht ik…

R.H.W.Salters

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk niet dat er veel woningen zijn , waar de hoofdzekering(en) zwaar genoeg is / zijn , als ALLE grote stroomverbruikers tegelijk ingeschakeld staan . Dat is ook geen realistisch uitgangspunt . Wel is het slim om het verbruik van warmtepomp en elektrisch fornuis bij elkaar te tellen plus een marge voor diverse andere verbruikers . Als koken , warmtepomp en laden niet tegelijk blijken te kunnen , kun je besluiten om niet tegelijker tijd te laden en te koken . Als dat niet bevalt , kun je altijd nog de aansluiting verzwaren . Laadpalen zijn er in vele soorten . Welke dat wordt hangt af van het type auto en je wensen of eisen . 

Reputatie 7
Badge +4

dan is het inderdaad wel altijd maximaal en tegelijkertijd. alle inductiepitten gelijktijdig op maximaal/boost stand is bij mij nog nooit voorgekomen, en een 6kWh WP betekent een afgegeven vermogen van 20-30kWh, en dat is wel erg max. Ik heb een 20kWh (afgegeven) vermogen en die verbruikt de afgelopen nacht nog geen 3kWh als ie aanstaat.

Van laadpalen heb ik geen verstand :wink:

Reputatie 5
Badge +3

Laadpalen kun je aanschaffen dat ze slim zijn. Als je er een koopt met load balancing kun je gerust met 3 x 25 A toe. Op het moment dat je gaat koken of veel andere zware gebruikers gaat aanzetten krijgt je laadpaal even minder stroom. Ik ben ook bezig om een laadpaal te kopen en ik heb maar een aansluiting van 1 x 35 A. Daar gaat het mij ook mee lukken. Ik laat het waarschijnlijk nog aanpassen naar 1 x 40 A. Dan krijg ik een zelf instelbare zekering.

Je kunt natuurlijk ook naar 3 x 35 A gaan, maar dat kost je een vermogen per jaar aan vast recht. Kun je beter geen laadpaal kopen en gewoon in de straat laden. Vastrecht is zo €700 meer per jaar.

Reputatie 3
Badge +4

Ik heb ook 3*25A, een 3 fase gezekerd met 20A waar alleen een 15 kWh doorstromer op zit. Ik kook elektrisch met een 2x230v toestel via periflex aansluiting. Nooit probleem gehad sofar.  Volgens de elektricien moet je een ‘trap lager’ zekeren t.o.v je hoofdzekering. Let dus op de inrichting van je zekeringenkast en zeker de grootgebruikers apart per zekering met de juiste Amp zekering.

De berekening is complexer geworden.
https://www.nen.nl/nieuws/elektrotechniek/groepsbelastingstroom-vervangt-gelijktijdigheidsfactor/

Iedere automaat heeft een eigen karakteristiek.
De bekendste varianten zijn B en C
De C gaat later uit bij een kortstondige overbelasting, b.v. een inschakelpiek.

Volgens de elektricien moet je een ‘trap lager’ zekeren t.o.v je hoofdzekering.

3 keer 16A groep op een enkele hoofdzekering van 25A was heel gewoon.
3X16=48 dus dat trap lager, is niet gewoon optellen.
Dat noemen ze selectiviteit, Google er maar eens op voor meer info.

Reputatie 3
Badge +4

De berekening is complexer geworden.

Inderdaad een stuk complexer. Maar ik doe het met 3*25A en alles functioneert. Een verdere verzwaring van mijn aansluiting lijkt voor mijn woonhuis weggegooid geld.

Heeft iemand ervaring hoe met zo’n piekgebruik moet worden omgegaan ?

Ik heb zelf een benzine auto.
Ik heb het een gebruiker van een elektrische auto eens gevraagd.
Laad de auto bij voorkeur langzaam en na iedere rit, dat is goed voor de levensduur.
Dan heb je ook geen probleem met pieken.
Deze kan de laadsnelheid in de auto instellen.

Reageer