Consumentenbond.nl

wat weten jullie van de THE FCTR E ?

Badge
Hallo, via de site van de consumentenbond ben ik contact gekomen met THE FCTR E. Ze hebben me een voorstel gedaan voor een warmtepomp en zonnepanelen. Maar ik vroeg me af wat weten jullie van het bedrijf, waarom verbinden jullie je met hun? Hoeveel ervaring hebben ze? Daarnaast bieden ze een leaseconstructie aan van een warmptepomp voor 30 euro per maand abonnement+ leasekosten. Eerder hebben jullie in de consumentenbond aangegeven dat het leasen van cv ketels een dure oplossing is, hoe kijken jullie aan tegen de oplossing van THE FCTR E? Ik had deze vragen ook per mail gestuurd maar kreeg deze terug dat die niet in behandeling genomen kon worden. Ik begrijp niet waarom. Mag ik geen kritische vragen stellen over partners van de consumentenbond?

14 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Hallo @F Snaterse, welkom bij de community!
Wat betreft je inhoudelijke vragen over FCTR E: die heb ik doorgegeven aan onze collega's.
Wat betreft de terugkoppeling dat je e-mail niet in behandeling kon worden genomen: We gaan uitzoeken wat er aan de hand is en komen zo snel mogelijk bij je terug.
Badge
Dank je wel Natalie. In mijn eerste mail had ik ook een berekening gedaan van de kosten van 30 euro per maand over 15 jaar = 15*12*30=5400 euro aan servicekosten. Daarnaast had ik daar nog een vraag gesteld over hun voornemen om het abonnement stilzwijgend te verlengen. Dat is nu toch niet meer toegestaan?
Badge
Ik heb van de FCTR E een offerte gehad. Hierin is de totale hoeveelheid aan manuren en materialen bij elkaar opgeteld en wordt als totaalbedrag getoond. Dus warmtepomp bedrag x en zonnepanelen bedrag y. Zo kan ik niet controleren of ze een eerlijke prijs rekenen en wat ze precies voor die prijs leveren. Mijn architect heeft me geleerd altijd een gedetailleerde offerte op te vragen. Op mijn vraag de offerte verder uit te splitsen kreeg ik het volgende antwoord: " Ik kan mij voorstellen dat jij je afvraagt wat je in huis neemt. Eén van onze principes is echter dat wij het simpel willen houden, oftewel geen gedoe voor onze afnemers. Wij willen je ontzorgen door voor een vast bedrag per maand (of eenmalige betaling) je woning warm te houden en hier nemen wij dan ook verantwoordelijkheid. Op deze manier hoef je je als huiseigenaar geen zorgen te maken over de warmtevoorziening. Dit is tevens één van de redenen dat de Consumentenbond met ons samen werkt. Naast dat wij eerlijke prijzen aanbieden aan de consument."

Mijn ervaring is dat bedrijven in de ontzorgingsbusiness vaak meer geld rekenen om te kunnen ontzorgen en dat daarbij een stuk transparantie verloren gaat. Ook gaat hier iets kleinerends van uit naar de consument. Alsof die een gedetailleerde offerte niet zal begrijpen. Een gedetailleerde offerte is ook simpel, als je alleen het totaal wilt zien ga je naar de totaaltelling aan het einde. Wil je detail kijk je in de detailpagina's. Heeft de consumenten inderdaad op deze gronden voor de samenwerking met de FCTR E gekozen?
Reputatie 7
Badge +5
@F Snaterse Het gaat om een All-inclusive service.
Op de website staat:
Het hele jaar door monitoren we de werking van je energiesysteem. Een storing hebben we zo verholpen, 24/7. Is een onderhouds- of schoonmaakbeurt nodig? We zorgen dat het gebeurt. Het zit allemaal standaard in je membership.

Met een all inclusive abonnement is er geen gedetailleerde offerte te maken, want hier zitten alle kosten in, die gemiddeld berekend zijn voor de alle klanten en niet per klant.
Bij de ene klant zal meer service nodig zijn dan bij de andere klant en is er niet een bepaald bedrag per klant aan te geven.
Als alles goed blijft werken, dan zijn er weinig kosten, als er per ongeluk een maandagochtend apparaat bij je terecht is gekomen en Murphy komt om de hoek kijken en er zijn veel kosten, valt dit ook onder de All-inclusive voorwaarden.

Natuurlijk zijn er daarom gemiddelden berekend, maar een bedrijf zal nooit zijn hele berekening laten zien waarop een prijs gebaseerd is, dat is smullen voor de concurrentie en laat hun bedrijfstoekomstvisie zien.
Als je service en onerhoud in een vast bedrag kan krijgen, dan worden de meerkosten van bepaalde klanten verekend met de minder kosten bij klanten waar weing hoeft te gebeuren.

Je kunt een offerte aanvragen bij een partij die per klant een dergelijk product levert en dan vergelijken, het is aan jouw als klant wie je als leverancier / servicebedrijf kiest.
Badge +8
Hi @F Snaterse, ik begrijp dat je inmiddels telefonisch contact gehad hebt met mijn collega en dat jullie een fijn gesprek hebben gehad. Ik hoop dat zij al je vragen heeft kunnen beantwoorden? ☺
Badge
Bert, het gaat niet alleen om het all-inclusive leaseaanbod wat ze doen. Ze doen ook een koopaanbod. Ze zouden me op zijn minst kunnen vertellen wat ik krijg. Krijg ik zonnepanelen van merk x of van y en omvormer x of y? Als ik een auto lease weet ik ook of ik een volkswagen golf of een seat leon lease en zeg ik niet van doe me maar een auto met 100 Pk, 5 deuren, airbags en vier wielen. Wat ik begrijp uit mijn gesprek met de innovatiemanager van de consumentenbond is er nu zo'n run op zonnepalen dat dat soort uitspraken in een offerte bij realisatie niet hard te maken kunnen zijn.
Reputatie 7
Badge +5
@F Snaterse schreef: "Ze doen ook een koopaanbod."

Ah, daar zou ik ook een volledig gespecificeerde offerte van willen zien.
Geen gespecificeerde offerte?
Wie weet wat je dan letterlijk op je dak krijgt voor spul.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @F Snaterse,

Bedankt voor het doorsturen van de e-mail en het e-mailadres dat je van ons ontvangen hebt. Ik heb het e.e.a. voor je uitgezocht, en ben blij dat ik je kan uitleggen wat er gebeurd is. In het bericht dat je van ons hebt ontvangen, geven wij aan dat we je vraag niet in behandeling kunnen nemen via dat betreffende e-mailadres. Dat komt omdat het een no-reply e-mailadres betreft. In de e-mail werd dan ook aangegeven dat het om een automatisch gegenereerd bericht ging. Het is dus zeker niet zo dat we je vragen niet in behandeling willen nemen, of dat je niet kritisch mag zijn. In tegendeel. Je eerste bericht is simpelweg niet bij een persoon terecht gekomen. Ik kan me uiteraard voorstellen dat dit wel voor enige verwarring heeft gezorgd, en daar bieden we dan ook graag onze excuses voor aan. Je latere bericht, gesteld via ons contactformulier is gelukkig wel bij onze klantenservice terecht gekomen, evenals het bericht dat je hier hebt geplaatst. De klantenservice heeft op haar beurt de vragen doorgezet naar de innovatiemanager, die op haar beurt weer contact met jou heeft opgenomen. Fijn dat jullie elkaar inmiddels getroffen hebben, en ik hoop dan ook dat dit het e.e.a. verduidelijkt heeft.

Ik kan me voorstellen dat andere leden die meelezen benieuwd zijn naar antwoord op de gestelde vragen. Bij deze dus alsnog een korte samenvatting.

Je kunt de prijzen voor service contracten (CV ketel/Warmtepomp) niet zomaar een op een met elkaar vergelijken. Er wordt een geheel andere dienst verleend.
In de algemene voorwaarden staat opgenomen dat indexatie mogelijk is maar niet per sé wordt geëffectueerd.
Due dilligence en fall back scenarios zijn onderzocht bij aangaan van de pilot partnership.

In het verleden hebben we ons kritisch uitgelaten over het leasen van materiaal. We zien echter een enorme verschuiving op de markt waarbij gebruik boven bezit wordt verkozen. Als Consumentenbond moeten we hierin mee. Daarnaast bieden we bij de propositie nog steeds de optie voor koop voor dat deel van de markt die dat liever heeft.

Wat betreft het stilzwijgend verlengen: stilzwijgend verlengen van (onderhouds)contracten is toegestaan, mits men er met een opzegtermijn van ten hoogste een maand vanaf kan (artikel 6:236 sub j BW)

Ik hoop dat dit voor jou, maar ook voor andere lezers de vragen heeft beantwoord. Zo niet, dan weten jullie ons te vinden. 😉
Reputatie 2
Badge +1
Bij zoveel vaagheid van zulke ondernemers had ik alles meteen al in de prullenmand gegooid....
Je koopt toch nooit iets waarvan je niet weet wat het is...
Als het te mooi is om waar te zijn... dan zal het wel kloppen... het is te mooi om waar te zijn...

Wil je het toch proberen... veel succes en ik ken over een (paar) jaar de volgende vraag al... "Hoe kom ik hier vanaf...".

Ga eens praten met diverse mensen in de buurt die zoiets al hebben en vraag ze nar hun ervaringen en kosten.

Of doe het hier.
De vraag hier is niet open, je zit al in proces alsof je met zo'n bedrijf in zee wilt gaan.
Welke andere bedrijven heb je met hen vergeleken?
Etc...

Edit
Hmmmmm kwam dit net nog tegen...:
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2019/consumentenbond-en-the-fctr-e-helpen-bij-gasloos-wonen

Hoe onafhankelijk is de Consumentenbond NU.... aangezien nu ook partner is met die club.
Erg vervelend nu...
Ik zou nu naar Radar of BNNVARA Kassa gaan en ze dit voorleggen.
Je wilt een onafhankelijk advies, ik zou nu maar dubbel op de hoed zijn.

Jammer dat de CB op deze wijze haar neutraliteit verliest, je ben immers partij in deze, hoe goed bedoeld deze samenwerking ook is.
Badge
Beste Monique: Jij schrijft: "In het verleden hebben we ons kritisch uitgelaten over het leasen van materiaal. We zien echter een enorme verschuiving op de markt waarbij gebruik boven bezit wordt verkozen. Als Consumentenbond moeten we hierin mee.".

De vraag is of je als consumentenbond achter iedere trend aan moet lopen. Het NIBUD heeft bijvoorbeeld een onderzoek gedaan naar het effect van abonnementen en concludeert dat mensen het bedrag dat ze maandelijks aan hun abonnementen kwijt zijn vaak te laag inschatten. Zie: https://www.nibud.nl/beroepsmatig/nibud-rapport-abonnementen-2019/

De consumentenbond werkt daar op allerlei manieren aan mee. Een abonnement op je warmte maar ik zag nu ook een leaseauto aanbod waar trouwens nog hoofdzakelijk conventionele auto's op worden aangeboden.

Daarnaast is het de vraag of dit voor de doorsnede consument een goede haalbare oplossing gaat zijn om zijn huis te verduurzamen. Urgenda die zich specaliseert in duurzaamheid heeft een vergelijkbaar iniatief met thuisbaas.. https://www.urgenda.nl/themas/bouw/energieneutrale-huizen/

Dit werkt niet met een warmetepomp maar met electrische boilers voor warm water en infraroodpanelen voor warmte. Dit sluit ook aan bij de electrificatiestap van het Sky scenario van Shell om het Parijs akkoord te halen. Nou ben ik over ThuisBaas ook niet erg te spreken. De prijs die zij voor infraroodpanelen rekenen is nogal hoog in vergelijking tot de prijs die ik zelf ervoor heb betaald op een online veiling.

Je schrijft ook: "Je kunt de prijzen voor service contracten (CV ketel/Warmtepomp) niet zomaar een op een met elkaar vergelijken. Er wordt een geheel andere dienst verleend." Dat is waar, maar in vergelijking tot een cv-ketel vereist een warmtepomp volgens mij minder onderhoud. Een warmtepomp is een omgekeerde koelkast. Ik weet niet hoe vaak u een onderhoudsmonteur uw koelkast laat inspecteren en schoonmaken maar ik vermoed een stuk minder dan bij uw cv ketel als u die heeft. Ik heb zelf een hybride cv-ketel met een warmtepomp. Daar hoeft alleen het lekbakje te worden geleegd en het filter te worden geschoond om de zoveel tijd. Daar is geen monteur voor nodig.
Reputatie 3
Badge +2
@F Snaterse Voor de goede orde: de urgenda "partner" Thuisbaas levert natuurlijk ook oplossingen met l/w-warmtepompen, tenminste volgens hun website. De prijsindicaties zijn nogal fors met plm. k€ 35,-, maar daar kan (en moet) zeker wat van af (laten we maar hopen).

Ik heb maar ff een automatische Quickscan via The FCTR E website laten doen. - De dimensionering van de NIBE l/w-warmtepomp klopt en ook de grootte van de boiler is o.k., zelf de zonnepaneelinstallatie is qua prijs per Wp o.k., alleen de 300 Wp panelen zijn niet meer actueel.
MAAR:
De prijsindicatie voor de 6 kW l/w-warmtepomp met 180l boilervat incl. minimale installatiewerkzaamheden is met een basisprijs van k€ 10,- al vrij hoog.
Ga er maar vanuit dat er altijd meerwerk inzit!
NIBE is helaas ook nog een duur merk - soort Mercedes onder de l/w-warmtepompen.
En dan nog de (vrij unieke) servicekosten van € 360,- per jaar daarbij optellen.
YMMV

Ik zou trouwens eerder voor een combinatie uit l/w-warmtepomp en warmtepompboiler kiezen.
Dan kan je 2 x subsidie krijgen en je cv is ontkoppelt van de warmwaterbereiding.
Badge

Dank je wel voor de tip van combinatie van l/w-warmtepomp en warmtepompboiler. Ik had het niet gelezen maar ben daar wel op uitgekomen door een tip van de webshop eigenaar waar ik uiteindelijk mijn apparatuur heb gekocht. Ik heb nu een 18 Kw Meeting warmtepomp voor een schijntje van de prijs van de Nibe. Maar goed dit is Chinees en kom ik in veel lijstjes al niet tegen als merk maar voorlopig doet hij het prima. En ik heb een warmtepompboiler die werkt op de teruglevering van de warmte van de vloerverwarming. 

Ik was in eerste instantie op een grond warmtepomp uitgekomen maar de boormaatschappij wilde niet boren omdat in de 'schoon’grondverklaring van de gemeente stond dat op een paar meter diepte er PCB's en andere gevaarlijke stoffen in de grond zitten en de grond als licht industrieel gebied is verklaard. Dus daarna naar l/w  gegaan. Dat gaat prima, alleen maakt hij te veel geluid volgens de nieuwe normen. Dus daar ben ik nu een oplossing voor aan het zoeken.

Reputatie 6
Badge +4

ik heb een 20kW Nibe w/l, geen enkel probleem met geluid. 

Reputatie 3
Badge +2

@F SnaterseEen 18 kW L/W-warmtepomp? Model Meeting MD50D monobloc met twee ventilatoren? Ik kan me idd voorstellen dat er behoorlijk wat lucht (=geluid) voor dit vermogen nodig is. - Maar wat voor een huis/villa uit welk bouwjaar ga je daarmee op welke temperaturen verwarmen? - De meeste L/W-warmtepompinstallaties welke ik bijvoorbeeld op tweakers.net langs zie komen zitten in de 5 - 12 kW range. Zelf voor wat oudere, vrijstaande huizen met label B lijkt dit voldoende verwarmingsvermogen te zijn.

Voorbeeld: Bij een gasverbruik voor verwarming van 700 m³ (bij 2750 gewogen graaddagen) voor mijn huis bj 1984 met 155 m² en label B zou een L/W-warmtepomp  met 5-6 kW voldoende moeten zijn (betere kierdichting, HR++ beglazing, na-isolatie => max. 45 °C aanvoer ook door grotere radiatoren en gebooste convectoren).

@E.B.F. Stroeve 20 kW Nibe l/w - klinkt voor mij wel naar minimaal k€ 12-15 alleen voor de warmtepomp.

Reageer