Consumentenbond.nl
Sticky

Wat wil jij weten over de slimme meter?

Peter van der Wilt
Rank
Reputatie 1
Badge+3
Zo’n 3 miljoen huishoudens hebben al een slimme meter in huis en elk jaar komt er een miljoen bij. Deze digitale energiemeter vervangt je oude meter en geeft zelf de standen door. Handig, maar consumenten zitten met veel vragen, zoals: Is zo’n slimme meter verplicht? Wat heb ik eraan? Hoe zit het met privacy? Wat als ik vermoed dat de meterstanden niet kloppen?

We hebben 14 veel gestelde vragen voor je beantwoord (gratis artikel).

Laat ons weten of je geholpen bent met deze informatie! Heb je een andere vraag of wil je jouw ervaring met je slimme meter delen? Laat je reactie achter!

NB: Afgelopen maart was er veel media-aandacht voor het onderzoek van de Universiteit Twente over mogelijke foutieve meterstanden van slimme meters onder bepaalde omstandigheden. Het afgelopen half jaar zijn de netbeheerders bezig geweest met een onderzoek van alle (zo'n 3000) meldingen van consumenten die toen bij het programma Radar waren binnengekomen. Mensen vroegen zich af of hun slimme meter wel de goede standen doorgaf. Gelukkig konden bijna alle meldingen opgelost worden. Netbeheer Nederland heeft nu een verslag uitgebracht van dit onderzoek.
In de rapportage van Netbeheer Nederland is te vinden dat 79 van de 3000 gevallen aanleiding gaven tot een controlemeting. Afwijkingen als gevolg van elektromagnetische interferentie, zoals beschreven in het onderzoek van Universiteit Twente, zijn in geen enkel van die gevallen gevonden.
Wij hebben Netbeheer Nederland naar aanleiding van het rapport nog wel om meer informatie gevraagd over de gevallen waarin volgens de netbeheerder een stijging in verbruik te maken had met een afwijking bij de afgekeurde oude meter
.
7 Reacties
F. Ekkel
Interessant artikel over de slimme meter. Wat ik niet in het artikel gelezen heb is hoe een slimme meter omgaat met led-verlichting. Ik heb gelezen dat een slimme meter voor led-verlichting een hoger verbruik zou aangeven. Vooral als de led-lampen gedimd zijn. Ook de adviseur van een bedrijf in zonnepanelen vertelde dit. Hoe zit dat nu?
E.T. Wiersum
Reputatie 1
Badge+2
Ja , goed punt , F.Ekkel. Die verhalen heb ik ook gehoord en zou ik meer over willen weten. Mijn slimme meters hangen nu drie maanden , dus nog niet veel van te zeggen. Wel is de jaarafrekening net binnen en is zowel gas als stroomverbruik lager dan eerdere jaren zonder dat ik dat kan verklaren. Ik heb een mix van spaarlampen , led en halogeen. Geen dimbare lampen aanwezig.
Peter van der Wilt
Rank
Reputatie 1
Badge+3
@F. Ekkel: het in de cursieve 'NB' hierboven aangehaalde onderzoek en rapport gaan juist daarover. Het is niet zo dat een slimme meter voor led-verlichting een hoger verbruik aangeeft. Er is onderzocht dat dit in theorie onder bepaalde omstandigheden mogelijk is, maar tot op heden kennen wij geen enkel geval waarin dit in de praktijk daadwerkelijk gebeurd is. Dat is in ieder geval ook de uitkomst van het onderzoek waarnaar ik hierboven link.
F. Ekkel
@Peter van der Wilt : dank voor je reactie. Het stelt mij een stuk geruster. De rapportage van Netbeheer Nederland had ik gelezen, maar gaf geen antwoord op mijn vraag. Ik hou al jaren maandelijks de meterstanden bij, dus als er t.z.t. bij ons een slimme meter geplaatst wordt kan ik een goede vergelijking op jaarbasis maken.
Peter van der Wilt
Rank
Reputatie 1
Badge+3
Vergeten aan de post toe te voegen, en nu kan ik niet meer wijzigen, dus even hier alsnog: behalve het Consumentengidsartikel (pdf, zie bovenaan de pagina) hebben we online ook een Q&A over de slimme meter, met stappenplan voor als je twijfelt aan de meterstanden.
Extra advies over de situatie waarin je overtuigt bent dat je jaarafrekening echt niet kan kloppen vind je hier.
D. de Jong
De slimme meter is niet nodig, je kunt zelf wel de meterstanden doorgeven, bovendien gebruikt deze ook energie, is niet betrouwbaar gehoord velen die een hogere energierekening kregen dan voorheen, dus de vraag is dan ook, is zo'n meter wel echt nodig.
Rudy de Jong
Wat naar mijn idee te weinig aandacht krijgt, is de relatie tussen de slimme meter en het salderingsbeleid van de overheid. De slimme meter maakt het in principe mogelijk voor de belastingdienst om op enig moment de gemeten teruglevering gericht fiscaal te belasten. Net als nu gebeurt bij banken kan de belastingdienst aan energiebedrijven vragen het energiegebruik van huishoudens rechtstreeks aan haar door te geven. Dat kun je van alles van vinden, maar het zou goed zijn als de Consumentenbond ook aandacht zou besteden aan dit soort lange termijn effecten.

Reageer