Consumentenbond.nl

Waterzijdig inregelen

• 10 februari 2020
  • 62 reacties
  • 1511 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb radiatoren met thermostatische kranen. De thermokranen beperken de temperatuur per ruimte.

Het lijkt erop dat het doel van het waterzijdig inregelen is het gelijktijdig verwarmen van alle ruimten. Hierdoor wordt voorkomen dat het in de ene ruimte wat later warm is dan in de andere ruimte.

Ik begrijp niet hoe er voordeel gehaald kan worden met het ‘inregelen’.

Kan iemand daar iets over vertellen.

62 reacties

Reputatie 7
Badge +4

dit is natuurlijk een prima vraag voor google die dan dit oa als antwoord geeft: https://kennis.greenhome.nl/verwarmen/cv-waterzijdig-inregelen/

Reputatie 1
Badge +1

Een antwoord waar je dus niet zo veel aan hebt vol met stellingen die nergens op gebaseerd lijken.

Ik pak een stukje uit het begin van de tekst:

“Door radiatoren ‘waterzijdig in te regelen’ stroomt precies de juiste hoeveelheid warm water door alle radiatoren die nodig is om een ruimte optimaal te verwarmen. Hierdoor hoeft de cv minder hard te werken om ruimtes warm te krijgen die eerst niet goed opwarmde. Door deze verbeterde warmteafgifte kan het gasverbruik dalen met 5% tot wel 10%. Het comfort van de woning verbetert ook omdat de warmte beter wordt verdeeld tussen alle radiatoren waardoor de woning gelijkmatiger opwarmt. Ook worden kamers niet meer te koud of te warm vergeleken met de rest van de woning. Een bijkomstig voordeel is dat (harde) stromingsgeluiden afnemen omdat er een constantere stroom water door de radiator stroomt.”

Wat is de “juiste hoeveelheid water”? Als de ruimte op temperatuur is knijpt mijn thermostatische kraan de toevoer af.

Waarom zou een CV “minder hard hoeven te werken”? Als er warm water gevraagd is, geeft hij warm water. Dit wordt dan nog een beetje aangepast op de retour watertemperatuur.

Waarom zou er verbeterde warmteafgifte zijn?

enz. enz.

Het probleem met dit soort internet uitleg is, dat het niets duidelijk maakt. Het lijkt de uitleg van een monteur die weet wat hij moet doen maar niet weet wat de achtergrond is van zijn handelen.

Reputatie 7
Badge +4

nog een keer google, heb je zelf al gezocht?

https://www.duurzaambouwloket.nl/maatregel/waterzijdig-inregelen

Reputatie 1
Badge +1

Ja, ik zelf gezocht. Ik kan alleen vergroting van het comfort vinden doordat de kamers gelijktijdig de gewenste temperatuur bereiken.

De link die je geeft gaat voornamelijk over een hoge aanvoertemperatuur waardoor het rendement van de ketel achteruit gaat. Bij mijn ketel zat een handleiding die aangeeft waar de ketel op moet staan om zo efficiënt mogelijk te functioneren. Dat is alleen de knop op de ketel op de aangegeven stand zetten.

Ook in de link die je geeft een melding van het voordeel van 6 tot 10% om de prijs van het langskomen van de monteur te rechtvaardigen.

Dat voordeel zou komen van vermindert gas gebruik. Er staat niet bij hoe dat door het inregelen dan bereikt wordt.

Reputatie 3
Badge +2

Beste heer Swart,

Indien alle radiatoren zijn voorzien van thermostaat kranen die de warmte beperken kan waterzijdig inregelen het comfort verhogen omdat dan niet alle warmte naar 1 radiator stroomt tot dat deze kamer de gewenst warmte heeft bereikt. Even een voorbeeld: als elke kamer 1 radiator heeft is dat prima. maar als 1 kamer bv 4 thermostaat kraan radiatoren heeft kan het zo zijn 1 radiator heet wordt omdat de andere 3 geen aanvoer krijgen. Deze radiator kan niet alle warmte afgeven aan de ruimte en het hete water gaat weer retour naar de CV. 

Hoe waterzijdig inregelen het doel bereikt: Een CV kan het beste(meest efficiënte) lauw water(30graden) verwarmen naar warm(50 graden). Wat moet worden voorkomen is dat er warm water retour gaat door bv een klein radiator en zijn warmte niet kan afgeven. Dan pompt dat rond maar de rest van het huis is koud. 

Reputatie 1
Badge +1

dank Chris L

Het is dus een comfort zaak.

Besparing wordt alleen gehaald als de uitgaande ketel water temperatuur niet beperkt is op 50’C.

Reputatie 3
Badge +2

Beste @D. Swart en anderen, misschien kan dit topic op tweakers.net het e.e.a. omtrent cv-tuning ook mbh van waterzijdig inregelen verduidelijken?

De besparing zit in een mogelijkst lage retourtemperatuur bij de ketel, het moet natuurlijk overal warm genoeg worden/blijven. Lage retourtemperatuur bij de ketel = grotere condensatiewinst / groter HR-ketel effect.
Deze winst, resulterend in minder gasverbruik, kan oplopen tot ca. 10%.

(Bij een lage retourtemperatuur, bijvoorbeeld 30°C hoort ook een lage aanvoertemperatuur van ca. 40 - 45°C. Dit vraagt dan meestal om grotere radiatoren ivm de lage warmteafgifte.)

Een plaatje over het relatieve radiatorvermogen en de relatie met de (nominale) doorstroming:

Radiatorvermogen vs. doorstroming

Thermostatische radiatorkranen zijn primair ervoor bedoeld om de invloed van externe warmtebronnen (zon, aanwezige personen, open haard etc.) op de ruimtetemperatuur te compenseren. De nominale doorstroming stel je een keer per radiator in, van diverse producenten, Heimeier, Danfoss, etc., zijn er instelinstructies beschikbaar. Hiermee heb je meestal al een redelijk goede waterzijdige balans bereikt.

YMMV

Reputatie 6
Badge +5

Het gaat juist om de ΔT van het systeem.
Hoe groter het verschil in aan en afvoer temperatuur van een radiator hoe hoger het rendement.
Een echte horror radiator is de design radiator voor de handdoeken, Die moet je helemaal afknijpen om te voorkomen dat er te warm water in het retour circuit komt.

Ook variëren sommige cv ketels de snelheid van de pomp om deze reden.
Is de ΔT te klein gaat de pomp langzamer.

Reputatie 3
Badge +2

@WortelstamperHeb je ook belastbare bronnen voor jouw hypothese/bewering - grotere ΔT = groter rendement (van een cv-installatie met HR-ketel)? - Als ik de natuurkundige wetten (latente warmte) en de veelvuldige ervaringen en metingen de revue laat passeren, kan ik niets zien wat jouw bewering in deze vorm ondersteunt.

cv-ketelrendement vs. retourtemperatuur (=rookgastemperatuur)

Zoals je ziet hangt het (waterzijdige) ketelrendement van een cv-gasketel (hier met Groningergas) uitsluitend af van de retourtemperatuur.
De aanvoertemperatuur en de gerelateerde ΔT spelen geen rol.

- Misschien kan je jouw uitspraak nog iets uitgebreider toelichten?

Reputatie 1
Badge +1

Als je dus minder gas wilt verbruiken moet je de omstandigheden voor de ketel zo ideaal mogelijk maken door:

• de aanvoertemperatuur vanuit de ketel het radiatorsysteem in zo laag mogelijk zetten. Dan is de retour temperatuur vanaf de radiatoren ook automatisch lager. Dit is bij mij met een knop op de ketel in te stellen.
  • de doorstroom door de radiatoren zo hoog mogelijk zetten. Dan raak je de meeste warmte kwijt en is de retour temperatuur zo laag mogelijk.
Reputatie 6
Badge +5

@Gebruiker1555668491 
Heeft 1 radiator een te kleine ΔT dan stroomt het water er te snel door.
Dan verstoort die ene radiator jouw systeem.
Die doet namelijk warm water in de retour van de rest.
In dat geval draai je de retour kraan een beetje dicht.
Je moet dit per radiator bekijken en vergelijken met elkaar.

Reputatie 3
Badge +2

@Wortelstamper Klopt - Dit is min of meer het idee achter waterzijdig inregelen, met hopelijk het doel de optimale (nominale) flow per radiator voor een optimale warmteafgifte.

Relatief radiatorvermogen vs. doorstroming (100%=nominaal)

De dan resulterende ΔT is afhankelijk van de aanvoertemperatuur, hoe lager de aanvoertemperatuur des te kleiner de  ΔT:

Bij hoge aanvoertemperaturen (90°C) is de ΔT meestal ca. 20 °C en bij lage aanvoertemperaturen is de ΔT  ca. 10°C of ook kleiner.

Als je de doorstroming boven de nominale 100% verder verhoogt krijg je niet veel meer vermogen alleen de retourtemperatuur van de radiator neemt sterk toe. En dat wil je mogelijkst vermijden.

Reputatie 6
Badge +5

Stoken op lage temperaturen.
Wel een nadeel is, dat de gevoelstemperatuur daalt omdat de radiatoren niet meer stralen.
Dan kijken ze op de thermometer en zeggen, de temperatuur is wel goed.

Reputatie 3
Badge +2

@Wortelstamper Zoals bij vele optimalisaties: “Ieder voordeel hept z'n nadeel (JC)”:wink: .

Met vloerverwarming heb je dit nadeel niet, maar daar zit dan weer het nadeel aan dat een vloerverwarming traag reageert. Wandverwarming reageert sneller, maar daar kan je dan weer niet zomaar een spijker in de muur slaan, etc. etc.. Maar alles went.

Reputatie 7
Badge +4

ik heb nu lage temp radiatoren nog zonder boosters draaien in de woonkamer aanvoertemp = 35, afvoer = 30. even een warme rug halen is er inderdaad niet meer bij, maar de temperatuur is prima en goed constant. Warme rug kan dan weer voor de openhaard :wink:

Alle vertrouwen in lage temp verwarming

Reputatie 1
Badge +1

Bij het afregelen zou dus de uitgaande temperatuur uit een radiator lager moeten zijn dan de retour watertemperatuur bij de ketel. De retour temperatuur bij de ketel is immers het gemiddelde van alle radiatoren.

Je zou zeggen dat dit maximaal optreed als er (bijna) geen warmwater meer door de radiator loopt. De radiator geeft dan echter ook geen warmte meer af. Dat lijkt ook geen gewenste situatie.

Reputatie 6
Badge +5

Daarom meten we met een ΔT met het inregelen.
Dus het verschil tussen uit en ingang temperatuur van het water in de radiator.
Er moet een hoeveelheid warmte afgestaan zijn door de radiator.
Naar de omstandigheden varieert de aanvoer temperatuur.

Reputatie 1
Badge +1

Het lijkt me dat de ΔT niets aangeeft. Als er geen doorstroming is, is de ΔT maximaal. Je zit dan wel in de kou.

Het lijkt er erg op dat je aan temperaturen meten niets hebt. Bedenk de 2 uiterste maar:

1. geen doorstroming: maximaal ΔT geeft geen energie afgifte aan de ruimte
  2. maximale doorstroming ΔT= circa 0, geeft maximale energie af aan de ruimte

Bij de A) zit je in de kou, bij B) is de retour water temperatuur naar de ketel hoog en heb je een slecht rendement (je zit dan in ieder geval niet in de kou).

Het is dus niet verwonderlijk dat de meeste situaties op B) zullen lijken want dan zit je niet in de kou.

Reputatie 7
Badge +4

hoe kun je max energie afgifte hebben bij verschil van 0 in aan en afvoer temp? 

Reputatie 1
Badge +1

Het water gaat dan met maximale snelheid in en uit de radiator. De radiator krijgt dan over het geheel de inkomende temperatuur. De ΔT zal dus heel klein zijn. Hij zal dus heel warm zijn en maximaal energie afgeven.

Opmerking over de vorige post:

bij 1. stond toen ik het schreef A)

bij 2. stond toen ik het schreef B)

Ik weet niet waarom dat deze tekst gewijzigd is.

Reputatie 7
Badge +4

klopt echt niet. de warmte die afgegeven wordt van de radiator moet ergens vandaan komen, en dat zie je terug in een lagere afvoertemp. 

als je gelijk hebt, heb je de nobelprijs voor het perpetuum mobile gewonnen 😉

Reputatie 6
Badge +5

hoe kun je max energie afgifte hebben bij verschil van 0 in aan en afvoer temp? 

Dat is een perpetuum mobile

Reputatie 3
Badge +2

@E.B.F. Stroeve  Een radiator met een gelijkmatig hoge temperatuur (klein verschil tussen aanvoer en retour) dus ongeveer aanvoertemperatuur heeft de maximaal mogelijke warmteafgifte, dit is een natuurkundig feit. Dat hierbij een zeer hoge doorstroming hoort is gewoon te berekenen. Wat @D. Swart schrijft klopt helemaal.

Trouwens - warmtepompen werken vaak met een ΔT van maar 2 - 4 °C, de bijbehorende flow is dan ook 3 - 4 x hoger dan in een normale cv-installatie. Daarom moet je meestal ook de buisdiameter “upgraden” anders heb je te veel weerstand en veel stromingsgeluid.

Reputatie 1
Badge +1

Natuurlijk is de temperatuur iets lager. Hoeveel lager hangt sterk af van de mate waarin warmte wordt afgestaan aan de lucht.

Als je de hoeveelheid warm water van maximaal naar minimaal terugdraait gaat de ΔT van minimaal naar maximaal. Als de ΔT echter maximaal is, is de energie afgifte 0 omdat er nauwelijks meer warm water in de radiator stroomt.

Ergens tussen die 2 standen zit de maximale energie afgifte aan de lucht. Ik denk echter niet dat die maximale energie afgifte bij een bepaalde ΔT optreed.

Overigens is het dan alsnog de vraag of deze maximale energie afgifte een retourtemperatuur  geeft die optimaal is voor het ketel rendement (want daar ging het tenslotte om).

Reputatie 7
Badge +4

het gesprek draait langzaam…… er werd gezegd dat de verschiltemp 0 was, daar is mijn reactie op gebaseerd. als we nu zeggen dat het een paar graden is dan klopt dat natuurlijk, is ook precies wat ik eerder aangaf hoe dat bij mij thuis werkt.

Reageer