Consumentenbond.nl
Vraag

Welke omvormers bij zonnepanelen

• 22 maart 2020
  • 4 reacties
  • 410 Bekeken

20 glas/glas panelen  worden in twee rijen van 10 stuks op het Zuiden georienteerd in een veldopstelling geplaatst. Afstand tussen panelen en meterkast is 100m. De ene leverancier meent dat microomvormers (garantie 25 jaar) het beste is in deze situatie met als voordeel dat je later makkelijk meerdere panelen  bij kunt plaatsen.

De andere weet zeker dat de de gelijkstroom het beste in de woning, bij de meter via een omvormer (garantie 5 jaar) het net opkan, o.a. omdat het systeem al voorbereid is op accuopslag.

Wat is het beste?  Suggesties?P.Wijma

4 reacties

Reputatie 6
Badge +4

mijn gevoel zegt dat je niet op 100m afstand netspanning moet gaan genereren, dus de omvormer in de meterkast. Kijk ook eens in de Tweakers groep mbt duurzaamheid, is veel kennis aanwezig over dit onderwerp.

Reputatie 7
Badge +6

Lastig . Beide oplossingen hebben voordelen en nadelen . Ook daar waar kennis op dit gebied is zullen de meningen vermoedelijk om die reden verdeeld zijn . Kan alleen zeggen dat ik gezien heb dat bij grote velden met panelen niet met micro-omvormers gewerkt werd , maar groepen panelen met ieder hun eigen centrale omvormer . Als je bijvoorbeeld per tien panelen een omvormer plaatst , heb je twee omvormers nodig . Dan kunnen er later altijd weer tien panelen of een veelvoud daarvan bij geplaatst worden met elke tien een eigen omvormer . Voordeel is dat de seriespanning dan niet boven ongeveer 330 Volt komt ( ongeveer 33 Volt per paneel ) en dat bij meerdere omvormers bij een defect niet alle panelen uitvallen. Ook zal de totale aanschafprijs lager zijn en de betrouwbaarheid beter . 25 jaar garantie op mini-omvormers is leuk , maar als ze het na verloop van tijd een voor een begeven en de monteurskosten zitten niet in de garantie , dan kan het alsnog duur worden .

Reputatie 7
Badge +6

Wat ook speelt : Ik ken maar EEN fabrikant van die mini-omvormers en dat is Enphase . Die geeft inderdaad 25 jaar garantie. Wat ik ook gehoord heb is dat ze in het verleden al eens bijna failliet zijn geweest . Wat , als dat in de garantietijd alsnog gebeurt ?

Toen ik zonnenpanelen plaatste waren er 3 opties:

• omvomer binnen. Nadeel: Levensduur ca. 12 jaar. Het minste paneel bepaald de opbrengst. Je ziet niet per paneel wat er gebeurd
  • solaredge. Vormt de spanning om naar constante spanning. Monitoring per paneel, Alle panelen werken onafhankelijk. Nadeel: Duurder bij de aanschaf
  • mini omvormer per paneel. Ik heb geen voordeel tov solaredge gezien. Nadeel: Duurder bij de aanschaf.

Zelf heb ik voor Solaredge gekozen (die vormt de spaning om naar een vaste gelijkspanning)

Redenen:

• Ik kan de opbrengst per paneel zien en dus of er een stuk is.
  • Alle panelen leveren iets meer of minder. Dat is nu geen probleem.
  • De levensduur van de omvormer is waarschijnlijk langer dan 12 jaar.

Als er garantie gegeven wordt van 25 jaar, vraag dan ook eens na wat er gebeurd als de omvormer na 15 jaar stuk gaat.

Accuopslag klinkt goed, maar lijkt nog heel ver weg. Ik gebruik de meeste electriciteit in de winter, maar in december brengt een paneel maar zo'n 4 kW in de hele maand op. Korte termin opslag levert dan niet veel o.p.

Reageer