Welke P1 Energieverbruiksmanager?

• 3 October 2022
  • 9 reacties
  • 618 Bekeken

Beste leden van de community,

Omdat ik al een tijdje op zoek ben naar een goede P1 energieverbruiksmanager, maar door de bomen het bos niet meer zie dacht ik; ik waag er een topic aan.

Hebben jullie ervaring met P1  energieverbruiksmanagers en zo ja, welke kunnen jullie mij aanraden?

Alvast dank voor de eventuele reactie!

9 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Ik heb ooit de plugwise gehad, prima ding en geen cloud abonnement. Tegenwoordig gebruik ik een domotica systeem zodat ik zelf de data weer kan geven zoals ik denk dat zinvol is, dat is met de kant en klare systemen niet zo. En ze geven prima overzichten, dat wel.

Reputatie 6
Badge +3

@Hipster4Life   Als energiecoach heb ik kort met het "huisbaasje” van de CB kennis gemaakt, tegenwoordig is de Homewizard P1-dongle in gebruik. Ieder apparaatje en iedere app heeft voor- en nadelen is mijn ervaring en het e.e.a. hangt ook van jouw wensen af.

Als je zelf al gezocht hebt weet je waarschijnlijk wat je P1-verbruiksmonitor/app moet kunnen leveren qua informatie, grafieken, cloud connectie of lokaal uitlezen, integratie in domotica?, abo voor “extra” functies, etc..

Een echte kant-en-klare “aanrader” voor jou weet ik helaas niet.

De flexibelste oplossing is lokale toegang tot de P1-gegevens (via een gedocumenteerde API) en de integratie in een domotica systeem, zoals domoticz, HomeAssistant, OpenHAB, etc. .
Dit vergt wel wat tijd en uitzoekwerk.

Ik mag ook zo'n Huisbaasje ophalen binnenkort.
Sinterklaas was aan het opruimen.
Las wel dat hij nu EnergyFlip gaat heten.

Oplossingen met een betaald abonnement zie ik niet zitten.
Ik zou daar dus ook op letten, wat kost het me per maand.

Reputatie 6
Badge +5

Ik gebruik Iungo, voordeel is dat je veel meer kunt uitlezen dan alleen de P1 aansluiting.
Ik lees ook mijn zonnepanelen uit via modbus kWh meters.
Er zijn bij mij een paar omvormer(tjes) die geen eigen uitleesmogelijkheid hebben.
Ook de vorige week gekregen warmtepomp zal ik op die manier gaan uitlezen.
Moderne omvormers en warmtepompen hebben vaak eigen apps om ze uit te lezen, maar nu heb ik alles in 1 overzicht.
Er is ook geen abonnement nodig.
Nadeel, het is vrij duur in aanschaf.

Ik heb het huisbaasje opgehaald.
Die ze nu verkopen is een nieuwe versie.
Ik heb het installeren opgegeven en de helpdesk gebeld.
Je moet namelijk via wifi direct inloggen en dan je eigen wifi er in zetten.
Ik vroeg welke wifi standaard dat ding heeft en of het PMF ondersteunt.
Het eerste wisten ze niet en het tweede hadden ze nog nooit van gehoord.
Nu is het wachten op een mail. Ze gaan het opzoeken.
Draadloos is ook onzin, de switch staat er naast.
De nieuwe versie, blijkt wel een ethernet poort te hebben.
Wel een 100mb ding, dat weer lekker verstorend werkt in een netwerk.

Ik denk dat deze de vuilnisbak in gaat.

Reputatie 4
Badge +3

Hierbij een overzicht met energieverbruiksmanagers, waarbij hun mogelijkheden zijn uiteengezet die u keuze makkelijker zou moeten maken.

Zelf hebben wij EnergyFlip (voorheen Huisbaasje) en De Pure Energie Meter van Pure Energie (PEM) op via een P1-splitter op de P1-poort van de slimme meter aangesloten. Bevalt goed. Voordeel van EnergyFlip is dat deze energieleverancier onafhankelijk is. De PEM was een cadeautje van onze energieleverancier en geeft net wat meer inzicht in de kosten per apparaat.

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb het huisbaasje opgehaald.
Die ze nu verkopen is een nieuwe versie.
Ik heb het installeren opgegeven en de helpdesk gebeld.
Je moet namelijk via wifi direct inloggen en dan je eigen wifi er in zetten.
Ik vroeg welke wifi standaard dat ding heeft en of het PMF ondersteunt.
Het eerste wisten ze niet en het tweede hadden ze nog nooit van gehoord.
Nu is het wachten op een mail. Ze gaan het opzoeken.
Draadloos is ook onzin, de switch staat er naast.
De nieuwe versie, blijkt wel een ethernet poort te hebben.
Wel een 100mb ding, dat weer lekker verstorend werkt in een netwerk.

Ik denk dat deze de vuilnisbak in gaat.

Soms staat de benodigde WiFi-standaard die een ander apparaat, (zoals in dit geval de EnergyFlip) in de Router uitgeschakeld. Heeft de EnergyFlip bijv. Wifi N nodig, maar staat die in de WiFi-router uitgeschakeld, dan krijgt u mogelijk geen verbinding..

Huisbaasje kan geen PMF
Op advies van de helpdesk omgeruild voor een Aurum gateway, de opvolger, die dat wel kan.
Die kan niet met MESH overweg, vertelden ze later.
Dan krijg je het advies van de helpdesk, 5Ghz maar uit te doen.
Of de wifi van MESH te ontdoen en 2 verschillende namen voor de beide banden in te stellen.
Of hem nog eens omruilen voor een model met ethernet.
Je kunt ook niets zien, wat er in het kastje gebeurt en er is ook geen gebruiksaanwijzing.
Mijn router ondersteunt alleen geen 802.11b meer. g,n,k,v en ac wel.
De WPA3 staat nog uit.

Reputatie 6
Badge +3

Ik ken geen enkel draadloze P1 “Energieverbruiksmanager” kastje of dongle die zowel 2,4 GHz en 5 GHz kan (tot nu toe).

“Bandsteering” tussen 2,4 en 5 GHz via MESH is dan volgens mij ook niet van toepassing verder is de P1 “Energieverbruiksmanager” geen mobiel apparaat.

De ondersteuning van PMF (protected management frames - Google translate helpt) is blijkbaar ook (nog) niet gebruikelijk.
Als dit op de router ingeschakeld wordt kan je misschien ook problemen met de WiFi-aanmelding van sommige omvormers krijgen.

Veiligheid is helaas bij deze www.salesforce.com/nl/learning-centre/tech/internet-of-things/ (WiFi-dongles etc.) vaak een ondergeschoven kind.

YMMV

Reageer