Welke slimme thermostaat / radiator knoppen?

• 28 September 2022
  • 23 reacties
  • 626 Bekeken

Badge

Ik ben ook  aan het kijken voornamelijk om zoneregeling toe te passen.

Als we nu de badkamer warm willen hebben wordt de woonkamer tropisch warm.

En om iedere keren alle knoppen te verdraaien als de badkamer warm moet worden is ook niet handig.

Mijn keuze is uit PlugWise, Netatmo of tado. Nog enigszins betaalbaar, maar loopt wel hard op .

Wil een systeem dat niet perse internet nodig heeft, dan blijft als ik het goed begrijp alleen PlugWise over.

Iemand ervaringen hier mee?

23 reacties

Slimme dingen doe ik met Fritz van AVM.
De besturing zit al in mijn router.
Met de 301 en 302 heb ik geen ervaring.

Een cv opstoken om 1 kamer warm te krijgen, lijkt me ook niet ideaal.
Elektrische vloerverwarming met een IR straler heb ik ook wel gezien.
Met de huidige prijzen ook niet meer ideaal.

Ik zet de thermostaatkraan hoog voor het slapen gaan.
Bij het opwarmen van het huis in de ochtend warmt de badkamer mee.
Dan kun je hem tot de avond weer lager zetten.

De muren worden niet warm van even de cv radiator aan.
Het is de straling van de radiator die je voelt.

En veel elektrische radiator knoppen, zijn ongeschikt voor in de badkamer.
Dat is ook de reden, dat ik er daar ook geen heb.

Hoezo niet? Ik doe het al jaren als ik de hele dag alleen thuis ben. Het is in mijn geval wat handregeling met de tempetatuur maar het totale verwarmde volume van het huis is heel veel minder dus in die ene werkkamer zit je er warmpjes bij voor heel weinig verbruik.

Meeste mensen hebben de thermostaat in de kamer.
Als je dan alles dicht draait behalve de badkamer.
Gaat de temperatuur enorm omhoog en gaat de cv uiteindelijk in de beveiliging.

Badge

Hoezo niet? Ik doe het al jaren als ik de hele dag alleen thuis ben. Het is in mijn geval wat handregeling met de tempetatuur maar het totale verwarmde volume van het huis is heel veel minder dus in die ene werkkamer zit je er warmpjes bij voor heel weinig verbruik.

Vind ik inderdaad ook.

Waarom de woonkamer en andere een sauna laten worden om de badkamer warm te krijgen.

Inderdaad iedere keer alle knoppen dicht draaien en alleen de badkamer open is best gehannes.

Als je inderdaad alleen thuis bent wellicht nog te doen, maar met meer mensen wordt het wel lastig.

Ene kamer dicht, andere weer open, badkamer weer dicht en ga zo maar door.

Vandaar een zone regeling.

Ik zie op internet verhalen dat met zo'n systeem die internet nodig hebben.

Zonder internet geen verwarming.

Dat wil ik toch niet.

Badge

Meeste mensen hebben de thermostaat in de kamer.
Als je dan alles dicht draait behalve de badkamer.
Gaat de temperatuur enorm omhoog en gaat de cv uiteindelijk in de beveiliging.

Is ook nog een punt.

Ik weet niet of een zone regeling daar rekening mee houd…

De cv ketel houdt toch gewoon zijn keteltemperatuur aan of er werkelijk gestookt moet worden?

In de klassieke versie pompt het water zich 24 uur per dag warm rond.
Als een thermostaat kraan dan warmte nodig heeft, is het er gewoon.
Er zijn nu slimmere systemen, die niet zoveel gas verbruiken.

Badge

In de klassieke versie pompt het water zich 24 uur per dag warm rond.
Als een thermostaat kraan dan warmte nodig heeft, is het er gewoon.
Er zijn nu slimmere systemen, die niet zoveel gas verbruiken.

Als ik het goed begrepen heb, geeft een zone regeling aan de cv aan of er in 1 van de zones warmte nodig is?

In Engeland zijn ze enthousiast over een ceramic fan heater van £25 precies voor dit doel. Dat je niet je hele huis hoeft op te warmen als je het op één plekje warm wil hebben. Als je verder zoekt op "ceramic fan heater aldi" dan zie je publicaties erover in de Britse media.

www.aldi.co.uk/ceramic-fan-heater/p/810145590310500

Als je thermostaatkranen aan alle radiatoren hebt kan je het daar natuurlijk ook mee regelen.

Reputatie 6
Badge +6

In Engeland zijn ze enthousiast over een ceramic fan heater van £25 precies voor dit doel. Dat je niet je hele huis hoeft op te warmen als je het op één plekje warm wil hebben. Als je verder zoekt op "ceramic fan heater aldi" dan zie je publicaties erover in de Britse media.

https://www.aldi.co.uk/ceramic-fan-heater/p/810145590310500

Als je thermostaatkranen aan alle radiatoren hebt kan je het daar natuurlijk ook mee regelen.

Duur kacheltje met een reisje naar GB, is in Nederland dus bij Aldi niet in assortiment.😟

(Tristar is ook een merk met ceramische kacheltjes, na even zoeken vond ik er één in de berging 500W voor een ruimte van 5m2 (camper) locaal geschikt al bijverwarming)😀 gaat nu uiteraard gebruikt worden.

Even terug naar de vraag van TS,

Ik ben ook  aan het kijken voornamelijk om zoneregeling toe te passen.

Als we nu de badkamer warm willen hebben wordt de woonkamer tropisch warm.

En om iedere keren alle knoppen te verdraaien als de badkamer warm moet worden is ook niet handig.

Mijn keuze is uit PlugWise, Netatmo of tado. Nog enigszins betaalbaar, maar loopt wel hard op .

Wil een systeem dat niet perse internet nodig heeft, dan blijft als ik het goed begrijp alleen PlugWise over.

Alle geposte ideeen gaan nooit 100% werken als u de cv installatie niet aanpast!

Alle, zeg maar “oppimp” regelapperatuur die een Schijnzone regeling willen simuleren (en heel veel eurootjes kosten) zullen nooit de het comfort opleveren wat u verwacht. 

En de technishe (zone regeling) aanpassing van de cv installatie kunnen evenaren😟

Alle andere ideeen zijn niet gebaseerd op regelingen voor de CV Installatie Techiek.

Natuurlijk werkt het wel een beetje. 🤑

Bij een vakgerichte oplossing?

Dan moet er wel aan het leidingsysteem gesleuteld worden

Bij een gelaste of gefitte installatie iets moeilijker.

Bij de dunwandige stalen preciesie buis 22 en 15mm is dat iets makkelijker (zelf) te sleutelen😀

Met een klein beetje inzicht van uw installatie kan ik mischien een goedkopere praktische oplossing bedenken🤔

“En om iedere keren alle knoppen te verdraaien als de badkamer warm moet worden is ook niet handig”

Dan ben je een “operator”in je eigen huis🔧

Ook de PlugWise radiatoorknoppen zullen waarschijnlijk niet op elke bestaande radiatoorkraan passen.😯

Nog ook even op de site van PlugWise gekeken, en daar zijn ook een aantal punten aangegeven, die niet voor elke "huis tuin en keuken installatie” toepasbaar zijn.

De bestaande (oudere) installaties zijn nog steeds berekend, op de (slimme) kamerthermostaat regelingen.

Centrale Verwarming hele huis verwarmt met aardgas.

Die kreet is nu inmiddels allang achterhaald.

Kijk daar @Gebruiker1644596728, ik heb je een duik laten nemen in je berging om nog een oud “vergeten” elektrisch kacheltje te vinden. En je gaat hem bij dit energie-regime mogelijk gebruiken. 

Maar we maken bizarre tijden mee waar we toch ernstig mee moeten omgaan. Alle beetjes helpen dan.

@Jan 
Buren hadden vroeger een enorme badgeiser, daar kon je gewoon hout in stoken.
Dat lijkt me nu juist een ding wat bij jouw past.

Ik las op Daily Mail dat de Britten helemaal lyrisch zijn over dat Aldi kacheltje. Hun kranten zijn er helemaal lovend over. In Nederland gaan ze lyrisch over de waxinelichtjes 😯. Ik durf dan dat Chinese reukloze populierenhout niet ter sprake te brengen, dan spoil ik de pret toch 🙂.

Reputatie 6
Badge +6

Kijk daar @Gebruiker1644596728, ik heb je een duik laten nemen in je berging om nog een oud “vergeten” elektrisch kacheltje te vinden.

@Jan ik loop al 5 jaar vooruit in de tijd.

Ceramisch kacheltje 230V toen al gekocht voor de camper.

Heb ook nog wel ergens een 230V kamerthermostaatje, om een ruimte in huis bij te verwarmen, zo kan je zonder extra kosten met wat je al hebt leggen, toch ook bezuinigen.

Nog steeds geen warmtebron aan gehad.

Oei, jij hebt dan een gunstige situatie. Ik stook al 12 dagen, maar dan alleen 's ochtends en 's avonds even de kou eruit. Nog niet continu.

Reputatie 6
Badge +5

Gebruik warmtebronnen. Ik heb in september jl. totaal 62 uur de pelletkachel gebruikt en 13,3 kWh verbruikt door 3 Daikin airco's.  Vorig jaar was het verbruik van pellets meer, maar de fijnafstelling van de pelletkachel Eco-stand is nu beter/zuiniger. De prijs van pellets is overigens factor 3 t.o.v. vorig jaar.

Reputatie 6
Badge +5

Deze gebruik ik in de doucheruimte/lokaal. Hij is 500W

Badge

Deze gebruik ik in de doucheruimte/lokaal. Hij is 500W

Die is inderdaad wel leuk en simpel.

Badge

@Gebruiker1644596728 bedankt voor de goede uitleg.

Reputatie 6
Badge +6

Oei, jij hebt dan een gunstige situatie. Ik stook al 12 dagen, maar dan alleen 's ochtends en 's avonds even de kou eruit. Nog niet continu.

Woonkamer nu tussen 20 en 21 graden maken nu gebruik van de gratis “zon instraling”.

Op de slaapverdieping nu 18 graden, alle luxaflex open, ramen open en ventileren.

Ga dit jaar kijken hoelang wij het zonder verwarming “volhouden”.

Altijd gewerkt in gebouwen met 25 graden; heerlijk.🌞

Ook in de winter buiten, dat het gereedschap bijna aan je handen vastvroor.

Met een bepaalde ademhalingstechniek en ontspanning (geen yoga) kan je de koude aardig “tijdelijk”  trotseren.

Nee ik ben niet de Ijsman in een bad met ijsblokjes❄️☃️

Bevroren vingers en ledematen is een ander verhaal.

Badge

@Gebruiker1644596728 Met een klein beetje inzicht van uw installatie kan ik mischien een goedkopere praktische oplossing bedenken🤔

Ik sta voor alle opties open.

Onze situatie:

een appartement met woonkamer/keuken in 1 ruimte. Hier hangt de thermostaat.

Badkamer

1 Slaapkamer

1 hobby kamer waar mijn vrouw veel zit.

gang met allemaal deuren.

Eigenlijk is het een maisonnette, we hebben een logeerkamer/mijn werkkamer beneden. Dus ook een trap. Voor mijn vrouw alles gelijkvloers, die loopt niet zo makkelijk trap.

Bijkomend dingetje: mijn vrouw en ik zijn 2 uitersten wat betreft warmte beleving…

Dus als zij gaat douchen, kan ik in zwembroek in de kamer zitten.

Zelfde als ze op de hobbykamer zit.

Enige uitvlucht is de werkkamer, maar om daar het hele weekend te zitten is niet echt gezellig….

Oplossing waar ik nu over denk: in woonkamer/keuken 2 radiatoren met slimme kraan en ipv de thermostaat in de kamer die alles regelt 1 die alleen de woonkamer regelt. Zelfde voor badkamer en hobby kamer. Dus 3 thermostaten die 1 ruimte regelen met slimme knoppen. Slaapkamer blijft zo als die is, staat eigenlijk nooit aan. Logeer/werkkamer een slimme knop. Als het moet doe ik die aan met de app.

Een mogelijkheid hiervoor is van plugwise:

Adam op de ketel, 2 Lisa thermostaten, en 6 Tom kranen.

Bij elkaar kome je dan wel op €900 afhankelijk waar ik het koop. Alleen Lisa is momenteel bijna nergens leverbaar..

Een wat goedkopere variant via homematic. Via site verwarmenperkamer punt nl komt volledige set op €590, klinkt toch wat betaalbaarder. Ook via bol verkrijgbaar en die hebben ook eventueel andere aanverwante dingen.

Beide werken ook gewoon door als internet uitvalt. Is wel zo fijn als fabrikant ermee stopt of geld gaat vragen voor de sturende internet site.

Alleen ken ik niemand met ervaring met die dingen. Zeker de laatst genoemde kom ik op internet niet veel tegen.

Reputatie 6
Badge +6

@J.W. de Bokx 

Deze post in een anderTopic is een enigsins vergelijkbare situatie en het sluit ook aan op uw situatie.

Bijkomend dingetje: mijn vrouw en ik zijn 2 uitersten wat betreft warmte beleving…

Dus als zij gaat douchen, kan ik in zwembroek in de kamer zitten.

Zelfde als ze op de hobbykamer zit."

Met een aantal dingen uitsluiten of combineren, kunt u de keuze van een aantal regelingen of aanpassingen iets strakker selecteren.

Nico2000 schreef:RvdV schreef:

Ik verwarm nu nog met gas maar de thermostaat is in de woonkamer. Mijn (thuis)werkplek is lastig warm te houden omdat deze in de koele kant van het huis is. Het leek mij een goede oplossing om voor een infraroodpaneel te kiezen. Zeker nu ik zonnepanelen ga krijgen.

Zoek inderdaad informatie waar op te letten bij de keuze. Ik begrijp dat niet iedereen deze warmte prettig vind. Hoe kom je daar achter?

Wacht met spanning op het artikel. 

Groet Ria

Ik heb een paar jaar geleden bij de vervanging van de CV ketel,  gelijk een systeem laten installeren dat met draadloze knoppen, per ruimte de warmte kan instellen. Als er warmte vraag in een ruimte is, wordt de ketel pas aangezet.  Elke ruimte heeft op deze manier z’n eigen thermostaat en bediening.

Honeywell home systeem, Dit is met een centraal paneel te regelen inclusief dag & week programma’s.  Op elke kraan kan dit evt. tijdelijk anders gezet worden.

De nieuwe knoppen pasten op de bestaande ventielen in de leidingen.
(Technisch werkt het draadloze systeem met Z-Wave). 

Dit is een mooie regeling maar wel met een prijskaartje van circa 600,00 en er moet wel een overdruk ventiel in de installatie aanwezig zijn.

Honeywell heeft goede regelingen.

De link geeft een goed beeld er lopen nog een paar Topics met deze vragen.

(126) Honeywell Evohome thermostaat met zoneregeling review - Hardware.Info TV (Dutch) - YouTube

Badge

@Gebruiker1644596728 dank je voor de uitleg.

De Evohome lijkt niet erg leverbaar op het moment. 

Ik zie nu dat de homematic spullen geen opentherm ondersteunen. Alleen aan /uit. Weet niet of het een erg wezenlijk verschil is, dat lijken de meningen over verdeeld te zijn... 

Evohome is wel duurder, maar dan wel een mooi scherm. 

Reputatie 4
Badge +3

Sinds november 2019 hebben wij EvoHome van Honeywell. Dit bevalt erg goed en werkt ook als er geen Internetverbinding is.

Reageer