Consumentenbond.nl

Welke zonnepanelen moet ik kiezen?

• 15 februari 2021
  • 6 reacties
  • 165 Bekeken

k ben met 2 installateurs van zonnepanelen bezig en kan niet goed kiezen. Ik denk dat er een groot verschil van kwaliteit in zit.

De 1e maakt gebruik van Bauer panelen en wel de Bauer 340 Wp Glas Glas Bifacial Black Frame Transparant. Verder hebben ze deze omvormer SolarEdge SE 5000H HD-Wave 1fase. 25 jaar product garantie

De 2e maakt gebruik van de SOLARWATT-VISION 60M STYLE  half cut 320 Wp panelen en heeft de Solar Egde omvormer. SE 5 K / 3 fase 30 jaar product garantie

De 3e maakt gebruik van REC Alpha White 370 REC370AAWhite 370Wp panelen en heeft de  Solar Edge SE 7K (3fase) 25 jaar productgarantie

DE LAATSTE INSTALLATEUR IS AANGESLOTEN BIJ SGZE Stichting Garantiefonds XonneEnergie

Wat is de visie van de experts

6 reacties

Reputatie 2
Badge +3

Kijk eens naar Sunpower 

400 wp, hoge opbrengst 25  jaar echte garantie dus ook  op de opbrengst van het paneel. Bestaan al 35 jaar. Gemiddelde levensduur 40 jaar.

Niet de goedkoopste maar uitgesmeerd over de jaren goed terug te verdienen.

Minstens zo interessant is hoe betrouwbaar de installateurs zijn. Hoe lang bestaan ze? Hoe veel voorbeeldprojecten in jouw regio? Alleen panelen of ook bv airco? Je wilt eigenlijk weten of het bedrijf over 10 jaar nog bestaat. Die kans is niet heel groot.

Een beste voorspelling voor de tijd dat een bedrijf nog gaat bestaan is het aantal jaren dat het reeds heeft bestaan. Het heet het Lindy effect en hoe komisch/onzinnig het ook klinkt, er zit enige wetenschappelijke onderbouwing onder. Daarnaast is het dan goed te bedenken dat voorspellingen natuurlijk sowieso maar voorspellingen zijn..

Badge +8

Hi @Willy G gebruiker1605098972, heb je deze pagina op onze website al eens bekeken over het kiezen van een goede installateur voor je zonnepanelen?

Reputatie 7
Badge +6

Die diverse keurmerken zeggen niet zo heel veel blijkt ook uit die pagina . Een installateur zonder keurmerken kan net zo goed of zelfs beter zijn . Mijn installateur wilde ze niet wegens de kosten . Schijnt nogal duur te zijn . Een andere installateur ( met diverse keurmerken ) die een offerte uitbracht gaf een minder goede indruk en was veel duurder . Om die keurmerken terug te verdienen en omdat klanten meer willen betalen als gevolg van die keurmerken ? En die geadviseerde garantie op het installeren van minstens 5 jaar ? Ik heb ze niet kunnen vinden . 2 jaar is gebruikelijk . Ik heb bij het kiezen van bedrijf ook meegenomen , wat voor bedrijf het is , hoe lang ze bestonden , hoog groot ze zijn en wat ze nog meer doen naast zonnepanelen . En vooral , wat voor indruk ik kreeg van de baas of vertegenwoordiger .  Ik had in het verleden liefst EEN goede installateur voor alles in en rond het huis . Is me niet gelukt . Telkens weer tegenvallers of ze wilden geen nieuwe klanten omdat ze het al te druk hadden . Het beste is denk ik rondvragen in de buurt en op ons eigen gevoel en verstand afgaan al zegt dat ook niet alles . Want hoe goed is ons gevoel en verstand he ? :thinking::grin:

Reputatie 7
Badge +6

Wij hebben gekozen voor Bauer panelen omdat het Duits fabricaat is , wat de lijnen kort maakt in geval van garantie . Zegt ook niet alles qua kwaliteit en levensduur . Helaas weten we dat pas over 25 jaar . Steeds vaker kunnen panelen uit China en andere  landen ook best goed zijn . Ik hoor berichten dat de mindere merken vaak al verdwenen zijn . De meeste aanbieders hier in de regio werken met het betere spul omdat ze geen gelazer willen . Mijn omvormer is van SMA en dat wordt een van de topmerken genoemd op forums .

Reageer