Sticky

Welkom energie failliet


Welkom energie failiet.

Welkom Energie is failliet en de eindafrekening komt 1 november. Mocht blijken dat u nog geld te goed heeft van Welkom of een bonus bij het aangaan van het contact kunt u hiernaar fluiten. Ze hebben geen geld meer.

ik heb dus het laatste maandbedrag laten storneren en wacht eerst de eindafrekening af van 1 november voordat ik de eindafrekening  betaal.

daarbij komt ook nog dat ze contractbreuk plegen hetgeen mij veel kost met het vaste contract dat ik had.

 


136 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb nergens gelezen dat ze failliet zijn . Wel dat ze stoppen na een overeenkomst met Eneco afgesloten te hebben en zelf hebben gevraagd om hun vergunning in te trekken . Hoe alles afgewikkeld gaat worden bij klanten die nog geld tegoed hebben , zal moeten blijken . 

Reputatie 6
Badge +4

Ach, ach en hij wilde het nog wel zo goed doen...

De partij achter Welkom Energie

Welkom Energie is in februari 2019 opgericht. Deze energieleverancier wil een zoveel mogelijk foutloze dienstverlening, natuurlijk groene stroom en groen gas, tegen concurrerende prijs.  Welkom Energie heeft als doel om een maatschappelijke impact te maken.

Jaap Bakker is de oprichter van Welkom Energie en was voorheen de directeur van EnergieFlex. EnergieFlex is de energieleverancier die failliet is gegaan. Jaap Bakker ging daar eind 2017 zelf weg, omdat hij veel mis zag gaan: “Na een tijdje dacht ik: het kan niet waar zijn dat je niet een goed, mooi energiebedrijf kan neerzetten. Welkom Energie is eigenlijk mijn versie 2.0. Ik wil laten zien dat het wel goed en integer kan.”

 

Hier hetzelfde. Vast contract voor drie jaar dat nu zonder pardon opzij wordt geschoven. En zomaar overgenomen door Eneco. Die dan leuk de prijs omhoog gaat gooien. 
Zijn er hier juristen die weten of dat zomaar mag?

Heb je als consument geen recht op dat contract dat je hebt afgesloten?

Reputatie 6
Badge +4

Hier hetzelfde. Vast contract voor drie jaar dat nu zonder pardon opzij wordt geschoven. En zomaar overgenomen door Eneco. Die dan leuk de prijs omhoog gaat gooien. 
Zijn er hier juristen die weten of dat zomaar mag?

Heb je als consument geen recht op dat contract dat je hebt afgesloten?

ACM heeft de vergunning voor Welkom Energie ingetrokken. Dus al zou WE het contract willen nakomen, ze kunnen en mogen het niet eens meer. Lees dit even door ACM trekt leveringsvergunning Welkom Energie in 

 

Heb je als consument geen recht op dat contract dat je hebt afgesloten?

Absoluut, u mag er om rechten en dat wint u gegarandeerd alleen is de andere partij failliet of gaat failliet en van een kale kip …

Ergens opperde iemand dat er misschien een garantie fonds zou moeten komen.

Als je contract voor het stook seizoen in gaat of na het stook seizoen is ook van belang.
Mensen die al gespaard hebben voor de winter, zijn hierdoor hun spaarpotje kwijt.

De overheid heeft een gokspel van de energie voorziening gemaakt.
Het is nu wel een heel ongelukkig moment om een garantiefonds te beginnen.
 


Het is nu wel een heel ongelukkig moment om een garantiefonds te beginnen.

Dat is ook niet voor nu, dat moeten we gaan vullen en dan kunnen ze in de toekomst inspringen.

Ik hoor net op het Journaal dat je naar de terugbetaling na de eindafrekening kan fluiten. Ik heb net als J.Eenjes de laatste incasso gestorneerd. 

 

Kan de consumentenbond niet wat voor ons doen? 

100.000 welkomstpremies a 200 euro gestolen. Dat is... 20 miljoen. Dat kan toch niet? Ondernemersrisico afschuiven op de consument. En ze zijn niet eens failliet. Wie gaat er met de buit vandoor?

Ondernemersrisico afschuiven op de consument. En ze zijn niet eens failliet. Wie gaat er met de buit vandoor?

Als ze niet failliet zijn kunnen ze per definitie alle schuleisers betalen. Dat lijit mij onwaarschijnlijk maar als ze iedereen betalen, en u dus ook, heeft u dus niets meer van ze tegoed. 

Ondernemersrisico afschuiven op de consument. En ze zijn niet eens failliet. Wie gaat er met de buit vandoor?

Als ze niet failliet zijn kunnen ze per definitie ale schuleisers betalen. Dat lijit mij onwaarschijnlijk maar als ze iedereen betalen, en u dus ook, heeft u dus niets meer van ze tegoed. 

Laten we het hopen. Ik heb er weinig vertrouwen in.

Als ze niet failliet zijn kunnen ze per definitie ale schuleisers betalen. Dat lijit mij onwaarschijnlijk maar als ze iedereen betalen, en u dus ook, heeft u dus niets meer van ze tegoed. 

Laten we het hopen. Ik heb er weinig vertrouwen in.

Ik ook niet, die gaan gewoon failliet.

Wij hebben het laatste maandbedrag nu ook maar laten storneren. Hopelijk werkt het… 

Oorspronkelijk stond ons contract nog vast tot april. Door het wegvallen van de reeds gemaakte betalingen zitten wij flink te piekeren over hoe we het financieel rond moeten gaan krijgen.

We moeten nu overstappen op het meest ongunstige moment.

Reputatie 4
Badge +3

Die storneringen gaan 100% zeker problemen opleveren die het alleen maar duurder zullen maken.

Uw betalingsplicht vervalt niet nu WE stopt.

Die storneringen gaan 100% zeker problemen opleveren die het alleen maar duurder zullen maken.

Uw betalingsplicht vervalt niet nu WE stopt.

 

Hun betalingsplicht stopt blijkbaar wel.

Ze mogen het verrekenen met de voorschotten die wij reeds betaald hebben, waar we ook niets meer terug van zullen zien.

Ik heb het laatste maandbedrag ook laten storneren. Liever dat ik straks bij de eindafrekening WE nog een paar tientjes schuldig ben, dan andersom (want in dat geval krijg je dat toch niet terug). 

 

Ik verbaas mij er over dat dit allemaal zo maar kan en mag, het lijkt zo een vies spelletje met de consument die de dupe is. Leuk dat Eneco het klantenbestand overneemt, maar neem dan ook de contracten 1 op 1 over. Ik kies er zelf niet voor om naar Eneco over te stappen, maar je wordt wel verplicht om daar 30 dagen te blijven. Dus de tekst die de Consumentenbond hier heeft staan klopt ook niet:  https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/energieprijzen?icmp=home_mediapool_groot_welkomenergie#no4 ‘Voor alle klanten geldt dat ze het aanbod van Eneco kunnen aannemen of dat ze zelf op zoek kunnen gaan naar een andere energieleverancier’. 

Je MOET het aanbod wel aannemen voor 30 dagen. Want overstappen naar een andere energieleverancier kan pas op/na 1 december….

Ik meende mij herinneren dat er bij het toenmalige faillissement van EnergieFlex ook een hele discussie is geweest of storneren nu een zinvolle optie was en wat dan de risico's zouden zijn en ik meen mij zelfs te herinneren dat mensen ermee weggekomen zijn maar ik kan het niet meer terugvinden. Weet iemand nog waar dat staat?

@Fietje 
Door allerlei zaken te privatiseren dwingt de overheid je, deel te nemen aan een ingewikkeld systeem in handel van b.v. energie. Nu ondervinden een hele groep consumenten het nadeel hiervan.
Voor heel veel consumenten is het een gevaarlijk gok spel, waar enorme bedragen in om gaan.
Omdat er zoveel keuze is, verdwijnt er ook nog een enorm bedrag aan reclame en verkoop.

Dit gevoel heb ik ook sterk bij zorgverzekeringen.

Welkom Energie was onderdeel van Eneco.

Waarom neemt Eneco de lopende contracten niet 1 op 1 over en mag de prijs pas per einde contractdatum worden gewijzigd? 

Een consument kan het contract ook niet eenzijdig/tussentijds opzeggen zonder consequenties.

Had de ACM niet eerder kunnen ingrijpen en een passende oplossing voor de consument kunnen regelen?

 

Reputatie 7
Badge +4

eneco heeft op 15 oktober het klantenbestand van Welkom Energie overgenomen, ze waren dus geen eigenaar

Die storneringen gaan 100% zeker problemen opleveren die het alleen maar duurder zullen maken.

Uw betalingsplicht vervalt niet nu WE stopt.

Wel een vraagje, het zijn voorschotten die we terugboeken. Ze maken er toch pas aanspraak op bij de afrekening?

Reputatie 5
Badge +3

@JMA Zoals @Wolting4 terecht opmerkt zijn het voorschotten en een ding is zeker:

In de zomermaanden staat er aan levering veel minder tegenover. Kijk vooral naar het gasverbruik en gedeeltelijk naar het elektraverbruik. De kans is groot dat je met de voorschotbedragen tot nu toe “te veel” hebt betaalt. De voorschotbedragen zijn dan ook gemiddelde bedragen, anders zou je in de zomer veel minder en in de winter veel meer moeten betalen.

Reputatie 2
Badge +3

Op de site staat over het storneren van termijnbedragen: “Dat is niet handig en zeker niet in uw voordeel. Het gebruikelijke maandbedrag over de maanden september en oktober is respectievelijk eind augustus en eind september van uw bankrekening
afgeschreven. U hebt daar ook energie voor geleverd gekregen. Het maandbedrag voor de maand
november is niet meer bij u geïncasseerd en zal ook niet meer door Welkom Energie bij u worden geïncasseerd. Er is dus geen reden om betalingen te storneren.”

Waarom dat niet in mijn voordeel zou zijn begrijp ik niet. Het gaat om een voorschot, waarvan we maar moeten afwachten of dat het bedrag is dat ik verschuldigd ben. Ik heb de laatste termijn laten storneren en de automatische incasso stopgezet. Als ik de afrekening, die 42 dagen na afloop van het contract komt, betaal, voldoe ik toch aan mijn verplichtingen? Alleen zal daar geen te betalen bedrag opstaan, maar een teveel betaald bedrag, wat ik nooit meer terug krijg. Het lijkt mij zeker in mijn voordeel zo weinig mogelijk bij Welkom achter te laten.

 

Reputatie 2
Badge +3

Wat Eneco betreft, kunnen zij nu hoge tarieven en een hoog termijnbedrag gaan eisen omdat klanten van Welkom geen kant uit kunnen? Wij zijn verkocht aan Eneco en worden gedwongen hun contract voor minstens een maand aan te nemen. Is een contract onder dwang wel geldig? Ik had een contract voor 3 jaar, als Eneco de klanten overneemt moet dat toch met de bestaande contracten?

(Een overweging van mij: wie zijn toch die mensen die VVD blijven stemmen? Lekker liberaal doen met privatiseren van alles wat vroeger een zaak van de overheid was. Hoeveel ellende heeft dat al veroorzaakt? Kijk b.v. naar de zorgverzekering.)

Reputatie 1
Badge

Helaas ben ik ook een van de gedupeerden. wat het voor mij en anderen wellicht erger maakt is dat ik zonnepanelen op mijn dak heb liggen. Die produceren zo rond de 3000 kw per jaar. Nu heb ik dus voorschotten betaald in de zomerperiode waarbij dus rekening is gehouden met het gasverbruik in de wintermaanden. Dat is dus een gemiddeld  maandbedrag, uiteraard voor de zomermaanden mbt tot verbruik te hoog. Daarbij heb ik veel elektra teruggeleverd. Van die teruggeleverde energie zal ik dus waarschijnlijk niets terugzien (ca 2400 kW) want er wordt nu niet gesaldeerd door de vorige of opvolgende tussenpersoon (welkom of eneco). Als dat wel gebeurt zou ik veel geld terugkrijgen over de zomermaanden ten opzichte van mijn verbruik. Eneco neemt wel de lusten (ca 90000 klanten) over maar weigert (TOT NU TOE) de lasten(contracten) over te nemen. Ik vraag me af waar kan ik terecht voor mijn in het electranet  teruggegeven energie om de kosten tegen het geldende tarief terug betaald te krijgen. Of is het de bedoeling dat dit gratis door de zonnepaneelhouders wordt gedoneerd aan het elektranet.

Ik vraag me af waar kan ik terecht voor mijn in het electranet  teruggegeven energie om de kosten tegen het geldende tarief terug betaald te krijgen. Of is het de bedoeling dat dit gratis door de zonnepaneelhouders wordt gedoneerd aan het elektranet.

Ik denk niet dat die stroom gratis gedoneerd is maar door Welkom afgerekend is met de (virtuele) afnemer waarmee u een extra grote claim op Welkom hebt. Maar is er een reden waarom u de teruglevering nog niet in de voorschotten had verwerkt?

Reageer