Sticky

Welkom energie failliet

• 27 October 2021
  • 137 reacties
  • 7953 Bekeken

Toon eerste bericht

137 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Bij een faillissement is inderdaad een heel laag maandbedrag achteraf slim geweest . We zullen hopen dat er maatregelen komen waardoor het niet nodig is dat klanten zelf gaan ingrijpen om het risico te beperken . 

Reputatie 1
Badge

Ik had een contract bij WE lopend van 1 nov 2020 t/m 31 okt 2021.

In september had ik mij al aangemeld bij Energiedirect voor levering vanaf 1 november, mooi dus.

Waar ik mij kapot aan geirriteerd heb is dat iedere regel in de FAQ erop wijst dat iedereen naar Eneco gaat en overstap pas per 1 december mogelijk is.

Vandaag kunnen chatten met Eneco en eindelijk duidelijkheid: diegenen die een ander contract vòòr 25 oktober hebben afgesloten bij een andere leverancier gaan daar naar toe m.i.v. 1 november. Die welkomsmail van Eneco was gewoon het gevolg van een massale digitale output.

Een kuub gas gaat me nu €1,- kosten, nog duur maar ik vrees dat het bij Eneco duurder is, tenzij zij misschien de variable tarieven van 1 juli nog hanteren, maar ja dan ben je volgend jaar de klos.

Natuurlijk heb ik de laatste incasso ook gestorneerd, heb gedurende het hele contract van een jaar 450 kuub minder gas gebruikt dan opgegeven is ca. €320, over de welkomstbonus nog maar niet gesproken. Dit mogen ze mooi verrekenen met die stornering. Maar ja, zal wel weer een burocratisch juridisch gedoe aan hangen.

Een ding heb ik geleerd: zet je maandelijks termijn zo laag als het kan en maak desnoods een automatische afschrijving naar een eigen spaarrekeningals buffer, dan blijf je altijd eigen baas zonder verrassingen.

Ik vrees dat iedereen die na eindafrekening moet bijbetalen hieraan "contractueel" gehouden zal worden. Terwijl het terugbetalen na eindafrekening valt onder eigen schuld want vrije marktwerking en failliet dus achter in rij schuldeisers. De bonus zal wel in de eindafrekening vermeld staan .wettelijk zijn ze verplicht binnen 42 dagen een eindafrekening te sturen. Dus bij bijbetalen na eindafrekening is de bonus mag ik aannemen in ieder geval wel verrekend, of er komt weer een nieuwe aap uit de mouw. 

Reputatie 3
Badge +4

Een mail van de curator: 

“Over de verdere afwikkeling van het faillissement zult u via de website van Welkom Energie (https://welkom-energie.nl) worden geïnformeerd. Op deze website vindt u ook algemene informatie over het faillissement en het verdere proces. Ik raad u aan om deze informatie goed te lezen en de website regelmatig te bezoeken zodat u geen belangrijke informatie mist. Indien er nieuws is, zal dit op deze website worden vermeld.”

Is het te veel moeite de benadeelden actief te informeren? Je kunt toch niet elke dag een paar keer gaan kijken of er misschien wat op de website gezet is wat je moet weten?

Reputatie 1
Badge

Een mail van de curator: 

“Over de verdere afwikkeling van het faillissement zult u via de website van Welkom Energie (https://welkom-energie.nl) worden geïnformeerd. Op deze website vindt u ook algemene informatie over het faillissement en het verdere proces. Ik raad u aan om deze informatie goed te lezen en de website regelmatig te bezoeken zodat u geen belangrijke informatie mist. Indien er nieuws is, zal dit op deze website worden vermeld.”

Is het te veel moeite de benadeelden actief te informeren? Je kunt toch niet elke dag een paar keer gaan kijken of er misschien wat op de website gezet is wat je moet weten?

Pure minachting door de curator. De klant wordt alleen gezien als geldezel. Want gelukkig verdient de curator er natuurlijk wel genoeg aan. Misschien kan eneco het digitale klantenbestand doorverkopen aan de curator. De privacy van de klanten is toch al verkwanseld. 

Reputatie 3
Badge +4

Misschien moeten alle 90.000 klanten in antwoord op de mail laten weten dat ze persoonlijk bericht willen en niet voortdurend naar de website gaan. 

Badge

Vanavond de elektrische auto opladen naar 100% en de kachel op max. heb ik dat tenminste nog. Naar de rest kun je waarschijnlijk fluiten.:grinning:

Reputatie 1
Badge

Vanavond de elektrische auto opladen naar 100% en de kachel op max. heb ik dat tenminste nog. Naar de rest kun je waarschijnlijk fluiten.:grinning:

Haha gelukkig vandaag en morgen regen, dus geen teruglevering van mijn zonnepanelen :-)

Beste mensen als u nog een maandbedrag kan storneren dan dit doen. Ze zijn failliet.

FAILLIET !!!!

Laat u zich niet bang maken straks door de toonzetting van dit curatoortje, ze zijn FAILLIET.

Reputatie 3
Badge +4

Daar zitten we dan met een contract waarvan we de inhoud niet kennen en tarieven die we ook nog niet mogen weten. Als je Eneco belt ziet de “spraakassistent” aan het telefoonnummer dat je klant geweest bent bij Welkom en verbreekt direct het gesprek. Zouden ze daar denken dat wij nog vrijwillig blijven als het gedwongen contract voorbij is?

Reputatie 2
Badge +1

Een heel klein lichtpuntje voor alle gedupeerden van Welkom energie en overige nog in de pijplijn zittende faillissementen (DGB & ENSTROGA) 

Pieter Omtzigt heeft nav het faillissement van Welkom energie een breed gesteunde motie ingediend bekijk het hier: 

https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1453823051401924613?s=20

https://youtu.be/aWSZQcY0LKg?list=UU5qTHJz24IuyC5N8w9bgfXw

Oa over het beter matchen van contracten, (geen lange termijn contracten financieren met kort geld) de rol van de ACM en ook over eerlijkere overstapmogelijkheden na faillissement en het realiseren van een schadevergoeding(!) voor gedupeerden. Die zou dan gefinancierd moeten worden uit de (mijns insziens belachelijke) generieke tegemoetkoming die het demissionaire kabinet heeft aangekondigd. 

Het geld is door het demissionaire kabinet immers al toegezegd; alleen nu moet het nog op de juiste plek terechtkomen…… Ergo er moet een apart ‘potje’ komen voor de gedupeerden van deze failliete energie cowboys! 

Laat dus van u horen in de media!!!

Badge

Mail gehad van Okkerse-schop:

“Klanten die in de periode van 27 oktober tot en met 1 november zouden overgaan naar een nieuwe leverancier  gaan niet naar de door hen gekozen nieuwe leverancier maar naar Eneco. Dat is helaas hoe technisch het leveringszekerheidprotocol werkt. Uw contract gaat dus over naar Eneco”.

Mijn contract bij WE liep toevallig af op 31 oktober en heb in september al een nieuw contract afgesloten bij Energiedirect, zelfs nog met een welkomstbonus van €185.

Heb al een sms gehad van Energiedirect dat ze gaan leveren vanaf 1 november.

Gechat met Eneco citaat:

“Ja hoor, ACM heeft laten weten dat alle contracten afgesloten voor 25 Oktober gewoon doorgaan”

En ook gaslicht.com bevestigd dit.

Wat een onduidelijkheid en tegenstrijdigheid!

Morgen hoop ik meer te weten of alles rond is bij Energiedirect.

Willen ze mij dat mooie nieuwe contract ook nog afnemen, kom op zeg!!!!

Ik zat helaas ook bij Welkom Energie die nu failliet is verklaard.
Naar mijn idee stinkt deze kwestie de eigenaar  van Welkom Energie is al eerder failliet verklaard.
Dit bedrijf wat hij toen had hete FlexEnergie die is ook failliet gegaan in october 2018 door wanbeleid .
Het bedrijf wat hij nu failliet  gaat Welkom Energie ook in october 3 jaar later.
Er lijkt dus dat er structuur zit in deze manier van handelen.
Waarom heeft de autoriteit  consument en markt deze meneer niet op zijn vingers getikt in 2019 toen er opnieuw een vergunning werd verleend ?
Hoe zit het met de financiele buffer die je als energie leverancier dient te kunnen overleggen ?
In 2018 zijn er ook veel mensen gedupeerd.
Hoe is het dan mogelijk dat dit nu weer kan gebeuren ?

Nu gaat het om 90000 klanten die daar de dupe van worden
De welkombonus is belooft maar word echter niet meer uitbetaald dit loopt richting de 20 miljoen euro.
Uitgerekend is dit 200 euro per klant namelijk.
Er moeten nu toch wel bellen gaan rinkelen bij de autoriteit consument en markt die hierop moet toezien.
ACM is van de overheid  en voor de bescherming van de consument  tegen onrechtmatigheden op de energiemarkt.
Is hier geen sprake van grove nalatigheid ?

Hier wat meer info.
https://www.emerce.nl/nieuws/voorloper-welkom-energie-raakte-al-problemen

ja dit bevestigd mijn verhaal er word dus gespeculeerd op de energiemarkt
er worden valse beloftes gedaan en mensen worden gouden bergen belooft 
Er is hier zeker sprake van misleiding van de bovenste plank
Heel triest om het vertrouwen van heel veel klanten te beschamen 

Het zou me niet verbazen, dat ze het gewoon een 3e keer gaan proberen.

De vraag is dan wel waar is de overheid  ?

Reputatie 7
Badge +6

De overheid die we nu hebben en vrij zeker weer krijgen doet heel veel voor het bedrijfsleven en heel weinig voor de gewone burgers . De diverse waakhonden zijn vrijwel machteloos gemaakt door bezuinigingen en andere maatregelen . Iedereen die nu door heeft wat er allemaal gebeurd is , en weer verkeerd gestemd heeft , moet niet klagen en de volgende keer anders stemmen . Ik zeg niet dat u dat bent , @mgreth . Hopelijk krijgen we ooit weer een overheid die burgers wat minder in de kou laat staan . Echter ook met andere partijen aan het roer heb ik helaas niet veel vertrouwen meer in de Haagse kliek . De enkelen die wel verbeteringen willen lopen tegen een muur van onwil en tegenwerking op . Dat zagen we bij Omtzigt , Leyten en sommige anderen . Maar ja  , tamelijk nutteloos om het over politiek te hebben , omdat de meningen hopeloos verdeeld zijn . 

Goedemorgen,
Bedankt voor uw reactie ik ben het met u eens van de haagse politiek hoef je niets te verwachten.
Die zijn  te druk met zichzelf.
De gewone burger krijgt zeker geen steun uit de overheid.
Maar dat er zo met mensen word omgegaan vind ik niet kunnen
Hoe is het mogelijk dat 90000 mensen zo kunnen worden overgeheveld naar Eneco door wanbeleid door welkom energie en de toezichthouder ACM ?
Deze actie heeft zich nu weer herhaald wat wel heel bijzonder is.
Ik zou zeggen Nederland word wakker we worden belazerd op een wel een grove manier.
Waar zijn de instantie,s die de consument moeten beschermen ?

Badge

Beste mensen als u nog een maandbedrag kan storneren dan dit doen. Ze zijn failliet.

FAILLIET !!!!

Laat u zich niet bang maken straks door de toonzetting van dit curatoortje, ze zijn FAILLIET.

Als nou Welkom Energie failliet is en geen geld meer heeft, en je storneert dan, waar komt dat geld dan vandaan?

Badge

Ik zat helaas ook bij Welkom Energie die nu failliet is verklaard.
Naar mijn idee stinkt deze kwestie de eigenaar  van Welkom Energie is al eerder failliet verklaard.
Dit bedrijf wat hij toen had hete FlexEnergie die is ook failliet gegaan in october 2018 door wanbeleid .
Het bedrijf wat hij nu failliet  gaat Welkom Energie ook in october 3 jaar later.
Er lijkt dus dat er structuur zit in deze manier van handelen.
Waarom heeft de autoriteit  consument en markt deze meneer niet op zijn vingers getikt in 2019 toen er opnieuw een vergunning werd verleend ?
Hoe zit het met de financiele buffer die je als energie leverancier dient te kunnen overleggen ?
In 2018 zijn er ook veel mensen gedupeerd.
Hoe is het dan mogelijk dat dit nu weer kan gebeuren ?

Nu gaat het om 90000 klanten die daar de dupe van worden
De welkombonus is belooft maar word echter niet meer uitbetaald dit loopt richting de 20 miljoen euro.
Uitgerekend is dit 200 euro per klant namelijk.
Er moeten nu toch wel bellen gaan rinkelen bij de autoriteit consument en markt die hierop moet toezien.
ACM is van de overheid  en voor de bescherming van de consument  tegen onrechtmatigheden op de energiemarkt.
Is hier geen sprake van grove nalatigheid ?

Ik lees dezelfde berichten als u maar daar lees ik niet in dat het dezelfde eigenaar was. Dus ben ik ff verder gaan zoeken. Die man is gewoon een jaartje werknemer geweest en ver voor het faillissement al vertrokken. 

Badge

Update:

Vandaag gebeld met Energiedirect.

Zij zeggen nu ook dat je niet onder die Eneco uit kunt komen voor de maand november, dit in tegenstelling tot eerdere gesprekken met hun helpdesk.

Gelukkig zijn ze wel zo loyaal dat ze het afgesproken contract gewoon doorschuiven naar 1 december.

Dit was wel een opluchting.
Wat nu de tarieven worden bij Eneco weet ik nog niet, wel variabele tarieven dacht ik.

De variabele tarieven zijn nog steeds €0,264/kWh en €0,953/m3 gas, maar geld dit ook voor nieuwkomers?

Ik zag bij Cool Blue Energie wel een jaarcontract dat maandelijks opzegbaar is door de klant.
Het is wel 140% hoger dan mijn 3 jaren contract dat net ingegaan is.

Badge

Ik zag bij Cool Blue Energie wel een jaarcontract dat maandelijks opzegbaar is door de klant.
Het is wel 140% hoger dan mijn 3 jaren contract dat net ingegaan is.

Zat jij ook bij Welkom, dan kan het contract niet net ingegaan zijn, maar wordt het 1 december.

ik zit hier ook mee bij Energiedirect.

Reputatie 1
Badge

Goedemorgen,
Bedankt voor uw reactie ik ben het met u eens van de haagse politiek hoef je niets te verwachten.
Die zijn  te druk met zichzelf.
De gewone burger krijgt zeker geen steun uit de overheid.
Maar dat er zo met mensen word omgegaan vind ik niet kunnen
Hoe is het mogelijk dat 90000 mensen zo kunnen worden overgeheveld naar Eneco door wanbeleid door welkom energie en de toezichthouder ACM ?
Deze actie heeft zich nu weer herhaald wat wel heel bijzonder is.
Ik zou zeggen Nederland word wakker we worden belazerd op een wel een grove manier.
Waar zijn de instantie,s die de consument moeten beschermen ?

Er valt niets van de overheid te verwachten. Antwoord kamervragen Omtzigt 

https://t.co/ypL2fJPMDR 

De volledige tekst. De 7 pagina's samengevat In 1 zin: Jammer maar helaas, de staatssecretaris vindt het te ingewikkeld. Dus geen aktie van overheidswege.

Reputatie 1
Badge

Een heel klein lichtpuntje voor alle gedupeerden van Welkom energie en overige nog in de pijplijn zittende faillissementen (DGB & ENSTROGA) 

Pieter Omtzigt heeft nav het faillissement van Welkom energie een breed gesteunde motie ingediend bekijk het hier: 

https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1453823051401924613?s=20

https://youtu.be/aWSZQcY0LKg?list=UU5qTHJz24IuyC5N8w9bgfXw

Oa over het beter matchen van contracten, (geen lange termijn contracten financieren met kort geld) de rol van de ACM en ook over eerlijkere overstapmogelijkheden na faillissement en het realiseren van een schadevergoeding(!) voor gedupeerden. Die zou dan gefinancierd moeten worden uit de (mijns insziens belachelijke) generieke tegemoetkoming die het demissionaire kabinet heeft aangekondigd. 

Het geld is door het demissionaire kabinet immers al toegezegd; alleen nu moet het nog op de juiste plek terechtkomen…… Ergo er moet een apart ‘potje’ komen voor de gedupeerden van deze failliete energie cowboys! 

Laat dus van u horen in de media!!!

Antwoord van de Stas:

https://t.co/ypL2fJPMDR

De volledige tekst. De 7 pagina's samengevat In 1 zin: Jammer maar helaas, de staatssecretaris vindt het te ingewikkeld. Dus geen aktie van overheidswege.

Reageer