Sticky

Welkom energie failliet

• 27 October 2021
  • 137 reacties
  • 7953 Bekeken

Toon eerste bericht

137 reacties

@Johnberg 
Nee, ik zat niet bij welkom.
Ik was gewoon benieuwd hoe het er nu bij staat, bij mijn huidige leverancier.
Ik had al heel vroeg de prijs vastgelegd, voor het volgende contract.(juni)
Kwam toen nog net onder de 80ct terecht voor het gas.
Ik zag toen al de prijs wekelijks stijgen.
Ik vond dat toen enorm duur, niet wetende wat er gebeuren zou.
De gok genomen en het vast gelegd.

Wanneer komt er kansspel belasting op energie contracten?

My contract with welkom energie just started since the end of October. At the time when I signed the contract, there are many companies who supplied gas with the price under 1 euro. Now I have to switch to another supplier with the price of 2 euro. I do not agree with that a company can just go to bankrupt without any obligations or compensations to their customer.

I do not agree with that a company can just go to bankrupt without any obligations or compensations to their customer.

You do not agree? Bankruptcies is a state of affairs where a company's debts outweigh its assets and a court appoints an official to liquidate the remaining assets and pay the proceedings to the creditors. After that the company ceases to exist. In reality it is much more complicated than that but for the sake of this discussion this should suffice.

How do you figure a company could compensate you if it does not have any more assets?

Staat kan rijk worden van faillissement Welkom Energie, ten koste van gedupeerden

De Nederlandse overheid lijkt de lachende derde te worden bij het faillissement van Welkom Energie. Gashandelaar GasTerra, voor de helft van de staat, weigert een flinke partij door Welkom Energie gekocht gas vrij te geven. Dat levert de staat miljoenen op, maar zet de gedupeerde klanten in de kou.

AD: Staat kan rijk worden van faillissement Welkom Energie ten koste van gedupeerden

Badge

Ben benieuwd welke tarieven Eneco gaat rekenen voor het variabele contract.

Officiëel moeten zij de tarieven hanteren van 1 juli zijnde:

€0,264/kWh en €0,953/m3 gas

Dit is eigenlijk zo slecht nog niet, maar geld dit ook voor nieuwkomers?

Reputatie 7
Badge +6

Ik vermoed dat Eneco voor de nieuwkomers een scherpe prijs gaat rekenen in de hoop dat ze blijven . Mogelijk onder de kostprijs van dit moment . Dat zal niet zo blijven . Uiteindelijk zal er toch geld verdiend moeten worden. Volgens mij MOETEN ze niks . 

Reputatie 1
Badge

dit zijn mag ik aannemen de tarieven voor modelcontractklanten. Wat ik begrepen heb is  dat ze een aanbod gaan doen op basis van het  1 jaartarief, (wat op zich raar zou zijn want er is nl ook de regel dat na 30 dagen er vrij opgezegd zou mogen worden) met de mogelijkheid om als klant na 4 maanden zonder boete op te zeggen. Het 1 jaartarief is momenteel veeeel hoger. Ik heb me voor alle zekerheid(als die er al is in deze tijd) maar aangemeld voor een modelcontract vanaf 1 december bij een andere leverancier. Heb nog 14 dagen bedenktijd dus kan altijd nog even het “aanbod” van Eneco bekijken of ik dat zou willen  doorzetten  tot 1 januari, want dan gaan de modelcontracttarieven in ieder geval wijzigen/omhoog. Geciteerd uit kamerbrief antwoord motie Omtzigt :”Eneco gaf desgevraagd aan dat het 4 maanden contract dat zij de overgenomen klanten zal aanbieden een vast tarief kent, met een vast voorschot dat uitgaat van het gemiddeld verbruik over 12 maanden door deze klanten”. In diezelfde brief staat: “Eneco heeft tegen relatief hogere prijzen energie voor deze nieuwe klanten moeten inkopen, zodat ze ook verzekerd zijn van elektriciteit en gas.” Voor de volledige uitgebreidere tekst zie

Brief naar aanleiding van motie Omtzigt c.s. bij de derde termijn van de Algemene Financiële Beschouwingen inzake energieleveranciers

Badge

dit zijn mag ik aannemen de tarieven voor modelcontractklanten. Wat ik begrepen heb is  dat ze een aanbod gaan doen op basis van het  1 jaartarief, (wat op zich raar zou zijn want er is nl ook de regel dat na 30 dagen er vrij opgezegd zou mogen worden) met de mogelijkheid om als klant na 4 maanden zonder boete op te zeggen. Het 1 jaartarief is momenteel veeeel hoger. Ik heb me voor alle zekerheid(als die er al is in deze tijd) maar aangemeld voor een modelcontract vanaf 1 december bij een andere leverancier. Heb nog 14 dagen bedenktijd dus kan altijd nog even het “aanbod” van Eneco bekijken of ik dat zou willen  doorzetten  tot 1 januari, want dan gaan de modelcontracttarieven in ieder geval wijzigen/omhoog. Geciteerd uit kamerbrief antwoord motie Omtzigt :”Eneco gaf desgevraagd aan dat het 4 maanden contract dat zij de overgenomen klanten zal aanbieden een vast tarief kent, met een vast voorschot dat uitgaat van het gemiddeld verbruik over 12 maanden door deze klanten”. In diezelfde brief staat: “Eneco heeft tegen relatief hogere prijzen energie voor deze nieuwe klanten moeten inkopen, zodat ze ook verzekerd zijn van elektriciteit en gas.” Voor de volledige uitgebreidere tekst zie

Brief naar aanleiding van motie Omtzigt c.s. bij de derde termijn van de Algemene Financiële Beschouwingen inzake energieleveranciers

Ze laten het toch weten voor 5 november wat de tarieven zijn? Erg spannend!

Eigenlijk zou ik op 1 november al naar Energiedirect gaan voor een redelijke prijs E = €0,27 en Gas = €1,00, een jaar vast.

Maar ik moet door die Eneco-fuik heen. Gelukkig is Energiedirect zo loyaal dat ze het contract doorschuiven naar 1 december.

Maar ja, dan loopt het volgend jaar ook een maand langer door en wie weet wat je dan betaald zou hebben.

Natuurlijk hopen we allemaal dat volgend jaar de prijzen weer een beetje normaal worden.

Badge

Schandalig gewoon, gaat me weer zo’n dikke 160 euro meer kosten voor november, terwijl ik het zelf zo goed geregeld had bij Energiedirect, dit komt nog eens bovenop die 500 euro die ik van WE zou moeten terugkrijgen.

E = €0,493 en Gas = €1,80
Waar declareer ik dit, was niet mijn keuze die ENECO-FUIK, zou gewoon 1 november overgaan naar Energiedirect.

Per 1 december wegwezen bij die club. Ik betreur de mensen die dit niet kunnen, want alle anderen zijn momenteel ook hartstikke duur.

Nu.nl: Klanten van failliet verklaard Welkom Energie gaan meer betalen

Reputatie 3
Badge +4

We zijn al halverwege 5 november. Iemand al een contract gekregen? Of anderszins wat gehoord van Eneco? Het zou me niet verbazen als dat contract vanavond na sluitingstijd komt, in het weekend zijn ze niet te bereiken, dus ze hebben geen last van klanten die het er niet mee eens zijn of die vragen hebben. 

Badge

UPDATE:

Nu toch klant van Energiedirect, maar wel per 4 november.

Van 1 t/ 3 november ben ik klant van Eneco.

Energiedirect bevestigt dat alles klopt.

Eneco chat zegt geen probleem als je maar voor 25 oktober aangemeld hebt bij een nieuwe leverancier.

Enexis bevestigt ook alles.

Allemaal heel slordig, maar toch blij dat ik weg ben bij Eneco.

Nu maar afwachten hoe het administratief allemaal verloopt.

Reputatie 3
Badge +4

@Johnberg Toch belachelijk en m.i. onterecht dat ze die drie dagen nog pakken. 

Reputatie 3
Badge +4

Ik heb het voorgelegd aan mijn rechtsbijstandsverzekering, ik kan me niet voorstellen dat dit juridisch correct is. En nu hoef ik me er niet meer zo druk om te maken.

Eneco gaat de hoofdprijs vragen want Welkom was al van hun. 1,80 voor gas en vlgs mij 0,50 voor stroom.  In de hoop dat een heleboel blijven zitten en niet overstappen. 

Reputatie 3
Badge +4

Ik zei het al, Eneco sluit om 17.00 uur, mail met contract en tarieven komt binnen om 17.04 uur. Ze willen niet worden lastig gevallen, het is betalen en je mond houden!

Tarieven WE elektriciteit normaal tarief € 0,067760 - daltarief € 0,056870, dat wordt bij Eneco € 0,49352 en € 0,41986. Gas was € 0,193600, dat wordt bij Eneco € 1,80442. Vertienvoudig je termijnbedrag en je komt ongeveer op het bedrag dat bij de eindafrekening gevraagd zal worden en dat is niet het termijnbedrag dat in de mail staat, verre van dat!

Er wordt gewaarschuwd dat, als je opzegt, er heel veel bijbetaald zal moeten worden omdat de werkelijke verbruikskosten hoger zijn dan wat in maandtermijnen betaald is. Het termijnbedrag klopt dus niet. Waarom dan dit onrealistische bedrag vragen? En dan hebben de meesten van ons voor de goedkope zomermaanden van dit jaar het gemiddelde van zomer/winter al aan WE betaald en daar zien we waarschijnlijk niets van terug.

Ik heb mijn contract met WE afgesloten via de Consumentenbond. Ik krijg van de Consumentenbond niet eens antwoord op mijn vragen hierover. Dus ook bedankt Consumentenbond voor onderhandelingen die deze ellende hebben opgeleverd. 

Reputatie 7
Badge +5

wat energiebedrijven nog wel eens willen doen bij het vaststellen van het maandbedrag, is kijken naar gemiddelden (jaargemiddelde, type huis, aantal bewoners, enz). en daar wordt dan je maandbedrag op berekend. Uiteraard komt dat altijd wel goed met de eindafrekening, maar ik zou voor de gein eens kijken wat je vorig jaar verbruikt hebt en wat dat dan moet kosten met de huidige tarieven.

Reputatie 3
Badge +4

@E.B.F. Stroeve  Als je naar de tarieven kijkt, dan zie je dat die ongeveer 10x zo hoog zijn. Dan zou het termijnbedrag ook 10x zo hoog moeten zijn, maar dat is het niet, verre van dat. Het zal nu de mensen misschien rustig houden, maar ga je opzeggen dan komt de klap van heel veel bijbetalen. 

Reputatie 7
Badge +5

en daar kun je nu al een indruk van krijgen als je je verbruik (per maand) van vorig jaar kent. dat verbruik tegen de nieuwe tarieven aanhouden en hebt een indruk. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben slim. Ik snap alles direct. Maar hier bij pagina 4 begin ik pas te snappen dat het niet gaat om de verwelkoming van (wellicht duurzame) energie van een vrijetijds milieu actiegroep, die het failliet van de energie verkondigt of zoiets, maar dat het een energie maatschappij Welkom Energie betreft en niet Welkom energie. Hoeveel invloed een grote E of kleine e niet kan hebben. Dus mocht iemand het gevoel hebben dat er weinig mee-levers zijn, het ligt dan aan die kleine e.

Maar amai, dan is het een drama wat jullie overkomt. Jeetje, wel tien keer hogere prijzen. Nou kan je wel boos worden op alles en iedereen, maar alles gaat toch altijd onder voorbehoud van faillissement? Toen was Eneco er die al die mensen wel wilde helpen, maar ja, dit zijn dan de nieuwe prijzen. Door die hoge prijzen krijg je nu een run op zonnepanelen en warmtepompen. Dat is wat de Europese politiek wou toch. 

Reputatie 3
Badge +4

@Jan Als Albert Heijn failliet gaat kun je kiezen of je je boodschappen voortaan haalt bij Plus, Jumbo, Spar, Ekoplaza of welke andere supermarkt dan ook. Klanten van het failliete Welkom Energie hoorden via de media dat ze voortaan klant waren bij Eneco. Keuze was er niet,  een contract ook niet, tarieven bleven duister voor de klanten. Pas 5 november kwam er een mail met voorwaarden en tarieven van het door Eneco opgestelde contract, dat dus al geldig was sinds 1 november. Tarieven zijn 10 keer hoger dan ze waren en wie bij een andere maatschappij een beter contract kan krijgen heeft een opzegtermijn. 

Als u alles direct snapt, dan zult u met deze uitleg onze boosheid ook direct snappen.

Reputatie 7
Badge +6

Voortaan klopt niet , @Dieudonnee* . Als ik het goed begrepen heb mag je na 1 dec naar een andere leverancier overstappen . Leuk is het zeker niet , maar beter een tijdelijke ( en desgewenst langere als je niets doet ) oplossing , dan niets en dus zonder leverancier zitten met als dreiging dat de netbeheerder je gaat afsluiten . 

De failliet gaande leverancier had er ook (theoretisch) voor kunnen kiezen om de stroom af te sluiten. Ik denk niet dat je dan blijer was geweest dan nu.

Gelukkig is het in Nederland zo geregeld dat je niet zomaar van stroom afgesloten wordt.

Reputatie 7
Badge +7

Ja, zo lees ik het ook op internet @Dieudonnee* als ik in Google de term “Eneco Welkom Energie” type, dan zijn er meer berichten die dat zeggen wat @E.T. Wiersum zegt, o.a. een link naar de NOS van 17 uur geleden, dat je per 1 december alweer kan overstappen naar een andere. Dus het is maar één maand vastgehouden. Ja, helemaal begrepen dat er dan grote boosheid kan zijn. Ik heb me verder niet in Welkom Energie verdiept, ik kom die naam voor het eerst hier tegen, pas op pagina 4 begreep ik dat het een naam was en geen welkomstkreet :smirk: . Op Twitter zie ik ook reacties erover. 

Reputatie 7
Badge +6

Klopt @Harrie LPP . Die dreiging valt in de praktijk wel mee . Netbeheerders vinden het niet leuk dat er geen afdracht van netbeheerskosten aan hun plaatsvindt als er geen energieleverancier is . Dat snap ik dan ook wel weer .  

Dat mensen boos zijn dat hun leverancier failliet is kan ik mij voorstellen, hoewel je dan ook niets geleerd hebt van de lessen van twee jaar geleden, maar met de tijdelijke oplossing via Eneco is helemaal niets mis, dat is een noodoplossing die precies doet wat het moet doen en na een maand kun je verder je gang gaan.

Reageer