Sticky

Welkom energie failliet

  • 27 October 2021
  • 137 reacties
  • 7953 Bekeken


Toon eerste bericht

137 reacties

Reputatie 3
Badge +4

Voortaan klopt niet , @Dieudonnee* . Als ik het goed begrepen heb mag je na 1 dec naar een andere leverancier overstappen . Leuk is het zeker niet , maar beter een tijdelijke ( en desgewenst langere als je niets doet ) oplossing , dan niets en dus zonder leverancier zitten met als dreiging dat de netbeheerder je gaat afsluiten . 

Oké, voortaan klopt inderdaad niet, je bent minstens een maand klant en je kunt in die maand opzeggen. Dan moet je wel een andere leverancier vinden met een beter bod. En ik kreeg van Eneco een volkomen onrealistisch termijnbedrag, met daarbij de opmerking dat je bij opzeggen wel eens een heel hoge rekening zou kunnen krijgen. Het staat er niet letterlijk zo, maar de strekking is hetzelfde. Zo is Eneco ervan uitgegaan dat je ook in de zomer nog klant bent, dat de tarieven in maart dalen en de overheidsbijdrage is ook al verwerkt in het termijnbedrag. Zouden de tarieven niet dalen of zou je eerder opzeggen, dan ben je een forse nabetaling verschuldigd. Hoe je het ook bekijkt, het tarief is 10  x hoger dan het bestaande contract. En ik zal niet de enige zijn die daar wakker van ligt.

Eneco heeft betaald aan Welkom Energie om de klanten over te mogen nemen. Het lijkt er heel sterk op dat wij, de klanten met een gedwongen contract, dit bedrag nu terug moeten betalen aan Eneco voor we naar een ander mogen. 

 

 

Reputatie 7
Badge +5

als je nu een onrealistisch maandbedrag hebt, dan zal overstappen naar een meer realistisch maandbedrag op 1 dec geen probleem zijn.

Ik kreeg van Eneco een volkomen onrealistisch termijnbedrag, 

Wat is het criterium voor realistisch? Heeft u al een betere aanbieding en wijkt die dan meer dan 20% af?

Reputatie 3
Badge +4

Ik heb uitgelegd wat een onrealistisch termijnbedrag is, het is vastgesteld op aannames waarvan je nu nog niet kunt weten of ze kloppen. Als ik kijk naar mijn oude tarief en nieuwe tarief, dan kan het nieuwe maandbedrag niet kloppen. 

Maar ik stop er hier mee, feit is dat ik niet weet hoe ik deze winter kan doorkomen. Iedereen mag daar het hare of zijne van denken.

@Dieudonnee* 

Reken met een verdrievoudiging van de rekening als realistisch, naast variabele componenten die misschien wel een factor tien hoger zijn geworden zijn er ook constante componenten die niet zijn veranderd. En daarnaast schijnen we dan compensatie te krijgen, heel benieuwd.

 

Reputatie 5
Badge +3

En dan is daar nog een voormalige? klant van "Goodbye Energy” die er over klaagt dat de rekening van
€ 206/mnd bij “Welkom Energie” naar € 382/mnd bij Eneco gaat (voor de rest van de maand misschien wat lager), het is maar een factor 1,85:money_mouth: . YMMV

P.S.: En dan is er nog de befaamde "compensatie” voor iedereen vanaf 1 januari 2022.
Deze zorgt iig bij mij voor een reductie van de energierekening met ca. 11%.

Welkom Energie Failliet

 

Is er iemand die mij uit kan leggen waarom het toegestaan word dat ik verplicht 1 maand energie af moet nemen bij een andere leverancier die zelf prijzen mag vastzetten?

Dit kan toch niet waar zijn? 

 

Gr Bernie

 

Op het aanbod van Eneco heb ik gereageerd dat ik het aanbod niet accepteer en een nieuw aanbod verwacht op basis van variabele tarieven aangezien ik slechts de maand november hoef te overbruggen. Daarnaast twee klachten bij de ACM ingediend: één over Eneco die zich monopolistisch gedraagt en een tweede over ACM zelf over de tekort schietende controle functie op energie leveranciers.

Beste leden, hoe is mogelijk dat we verplicht worden deze dure tarieven te moeten betalen?

 

Ik vind het maar een boevenbende en begrijp niet dat dit getolereerd wordt.

 

Kunnen we nergens terecht om voor ons zelf op te komen?

 

Mvg Bernie

Reputatie 7
Badge +5

daar zijn al 5 pagina’s over volgeschreven. mocht je hier je ontkennende fase niet mee doorkomen, dan zijn er op tweakers al ongeveer 90 pagina’s over volgeschreven.

we blijven zo in herhaling vallen…..

Reputatie 7
Badge +5

zucht

Reputatie 6
Badge +4

Kunnen we nergens terecht om voor ons zelf op te komen?

Als je opschiet kun je vandaag nog op het Malieveld terecht...

Badge +5

Hi @B. Rensen ik heb je bericht verplaatst naar dit topic. 

Verder aan iedereen het vriendelijke verzoek om de reacties constructief te houden 😉

Badge

Ik zei het al, Eneco sluit om 17.00 uur, mail met contract en tarieven komt binnen om 17.04 uur. Ze willen niet worden lastig gevallen, het is betalen en je mond houden!

Tarieven WE elektriciteit normaal tarief € 0,067760 - daltarief € 0,056870, dat wordt bij Eneco € 0,49352 en € 0,41986. Gas was € 0,193600, dat wordt bij Eneco € 1,80442. Vertienvoudig je termijnbedrag en je komt ongeveer op het bedrag dat bij de eindafrekening gevraagd zal worden en dat is niet het termijnbedrag dat in de mail staat, verre van dat!

Er wordt gewaarschuwd dat, als je opzegt, er heel veel bijbetaald zal moeten worden omdat de werkelijke verbruikskosten hoger zijn dan wat in maandtermijnen betaald is. Het termijnbedrag klopt dus niet. Waarom dan dit onrealistische bedrag vragen? En dan hebben de meesten van ons voor de goedkope zomermaanden van dit jaar het gemiddelde van zomer/winter al aan WE betaald en daar zien we waarschijnlijk niets van terug.

Ik heb mijn contract met WE afgesloten via de Consumentenbond. Ik krijg van de Consumentenbond niet eens antwoord op mijn vragen hierover. Dus ook bedankt Consumentenbond voor onderhandelingen die deze ellende hebben opgeleverd. 

@Dieudonnee*

Wel reëel blijven, de prijzen die jij noemt zijn alleen de leveringskosten dus excl. energiebelasting en ODE.

Prijzen bij Welkom waren ca. €0,22 voor E en €0,73 voor gas (incl. EB en ODE).

Als je op 1 december opzegt betaal je over november natuurlijk meer als het voorschotbedrag, omdat het voorschot door Eneco berekent is over het gemiddelde van een kalenderjaar. En in de zomer gebruik je nou eenmaal heel weinig gas.

Ik hoor net op het Journaal dat je naar de terugbetaling na de eindafrekening kan fluiten. Ik heb net als J.Eenjes de laatste incasso gestorneerd. 

 

Kan de consumentenbond niet wat voor ons doen? 

100.000 welkomstpremies a 200 euro gestolen. Dat is... 20 miljoen. Dat kan toch niet? Ondernemersrisico afschuiven op de consument. En ze zijn niet eens failliet. Wie gaat er met de buit vandoor?

Ik denk ook dat de consumentenbond hier een actieve rol in moet gaan spelen! Er zijn spelletjes gespeeld en de consument wordt hiervan de dupe. Vlak voor het faillissement het klantenbestand over doen aan Eneco en de klant is de dupe want zijn contract wordt niet overgenomen en zelfs het teveel betaalde krijgen we niet terug!  Is dit rechtvaardig??

Er zijn spelletjes gespeeld en de consument wordt hiervan de dupe. Vlak voor het faillissement het klantenbestand over doen aan Eneco en de klant is de dupe want zijn contract wordt niet overgenomen en zelfs het teveel betaalde krijgen we niet terug!  Is dit rechtvaardig??

Zeker, als er een bedrijf failliet gaat worden er spelletjes gespeeld, want een bedrijf kan onmogelijk failliet gaan door sterk gestegen prijzen voor gas op de wereldmarkt en het onvoldoende indekken op de termijnmarkt. Dat moeten wel spelletjes zijn want spelletjes begrijpen we, financieel management is twee bruggen te ver. Dat er een leverancier gekozen is om één maand te overbruggen is ook een spelletje, hartstikke onlogisch om dat zo op te lossen terwijl je er ook een grote chaos van kan maken. Dat zou natuurlijk veel beter zijn.

Dat faillissement heeft met rechtvaardig natuurlijk niets te maken maar je kunt je afvragen waarom de Nederlanders niet spontaan overgaan tot het oprichten van een solidariteitsfonds voor de slachtoffers van deze affaire want slachtoffers zijn ze zeker wel. Het zal er wellicht mee te maken hebben dat we nog steeds een meerderheid in de kamer hebben van dezelfde partijen die verantwoordelijk zijn voor de toeslagen affaire. De Nederlander is graag solidair met de mond als het hem maar geen geld kost.

Reputatie 3
Badge +4

Een van de vragen die door Renske Leijten en Sandra Beckerman (beide SP) zijn gesteld aan de minister van EZK: “Deelt u de opvatting van de Consumentenbond dat er cowboys op de markt zitten, die consumenten in gevaar brengen? Wat gaat u doen met hun aanbeveling om de Autoriteit Consument en Markt meer bevoegdheden te geven om deze bedrijven te controleren?”

Ik zou aan de Consumentenbond willen vragen waarom de bond zaken doet met deze cowboys. Ik heb mijn contract met Welkom Energie afgesloten bij de Consumentenbond en ik zal de enige niet zijn.

Een van de vragen die door Renske Leijten en Sandra Beckerman (beide SP) zijn gesteld aan de minister van EZK: “Deelt u de opvatting van de Consumentenbond dat er cowboys op de markt zitten, die consumenten in gevaar brengen? Wat gaat u doen met hun aanbeveling om de Autoriteit Consument en Markt meer bevoegdheden te geven om deze bedrijven te controleren?”

Ik zou aan de Consumentenbond willen vragen waarom de bond zaken doet met deze cowboys. Ik heb mijn contract met Welkom Energie afgesloten bij de Consumentenbond en ik zal de enige niet zijn.

Ik heb al een mailtje geschreven aan de consumentenbond met de vraag welke acties zij gaan ondernemen om deze vorm van oplichting te bestrijden en te voorkomen

 

Badge

Welkom Energie Failliet

 

Is er iemand die mij uit kan leggen waarom het toegestaan word dat ik verplicht 1 maand energie af moet nemen bij een andere leverancier die zelf prijzen mag vastzetten?

Dit kan toch niet waar zijn? 

 

Gr Bernie

 

Je bent niet verplicht als je vòòr 25 oktober zelf al een contract bent aangegaan bij een andere leverancier, b.v. omdat je contract bij WE op 31 oktober toch al afliep.

Ik heb dit gemaild naar onze curator, maar die blijft maar beweren dat je pas op 1 december kunt overstappen, toen werd ik echt boos.

Wat er nu gebeurd is dat ik m.i.v. 4 november naar de mij gekozen leverancier (Energiedirect) ga en van 1 t/m 3 november bij Eneco zit, belachelijk gewoon.

Energiedirect is mijn reddende engel E = €0,27 en Gas = €1,007 omdat ik het in september al geregeld had.

Degenen die geen actie ondernomen hebben voor 25 oktober kunnen niet meteen overstappen i.v.m. het zgn. leveringsveiligheidsprotocol.

Dit is denk ik om te voorkomen dat als er 90.000 mensen ineens op zoek gaan naar iets anders het een administratieve puinhoop zou kunnen worden.

Maar kijk eens op b.v. gaslicht.com en je zult zien dat de actuele prijzen nog niet eens zoveel verschillen van Eneco voor een modelcontract van een jaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maar kijk eens op b.v. gaslicht.com en je zult zien dat de actuele prijzen nog niet eens zoveel verschillen van Eneco voor een modelcontract van een jaar.

Dat is toch ook logisch, wat zouden ze anders gaan rekenen dan de actuele prijzen? Alleen willen mensen niet weten wat de actuele prijzen zijn en weigert men te begrijpen wat een faillissement inhoudt. 

Badge

 

Maar kijk eens op b.v. gaslicht.com en je zult zien dat de actuele prijzen nog niet eens zoveel verschillen van Eneco voor een modelcontract van een jaar.

Dat is toch ook logisch, wat zouden ze anders gaan rekenen dan de actuele prijzen? Alleen willen mensen niet weten wat de actuele prijzen zijn en weigert men te begrijpen wat een faillissement inhoudt. 

Ja, dat blijkt wel op dit forum!

Nogmaals, van die 90.000 zullen er duizenden zijn bij wie het contract toch al op 31 oktober afliep en die ruim van tevoren al iets anders afgesloten hadden. Dat je dan door zo’n curator toch te horen krijgt dat je pas per 1 december kunt switchen vind ik gewoon absurd.

Verder lesson number one: zet je maandelijks voorschot in de toekomst zo laag mogelijk en maak desnoods een privé spaarpotje.

Reputatie 3
Badge +4

 

Maar kijk eens op b.v. gaslicht.com en je zult zien dat de actuele prijzen nog niet eens zoveel verschillen van Eneco voor een modelcontract van een jaar.

Dat is toch ook logisch, wat zouden ze anders gaan rekenen dan de actuele prijzen? Alleen willen mensen niet weten wat de actuele prijzen zijn en weigert men te begrijpen wat een faillissement inhoudt. 

Ze zouden bijvoorbeeld de prijzen kunnen rekenen die in de overgenomen contracten staan.

 

Maar kijk eens op b.v. gaslicht.com en je zult zien dat de actuele prijzen nog niet eens zoveel verschillen van Eneco voor een modelcontract van een jaar.

Dat is toch ook logisch, wat zouden ze anders gaan rekenen dan de actuele prijzen? Alleen willen mensen niet weten wat de actuele prijzen zijn en weigert men te begrijpen wat een faillissement inhoudt. 

Ze zouden bijvoorbeeld de prijzen kunnen rekenen die in de overgenomen contracten staan.

Maar waarom zouden ze dat doen? Ze hebben part nog deel aan het faillissement van Welkom en ze betalen die prijzen nu inkoop zelf ook en belasten ze dus door. Wat op een of andere manier maar niet lijkt in te zinken is dat de energieprijzen echt, in de werkelijkheid, vertienvoudigd zijn en dat betekent dat de consumentenprijzen ongeveer verdrievoudigd zijn. Er is maar één partij die iets kan doen en dat is de overheid maar aangezien we met z'n allen VVD, CDA en D66 weer door hebben laten regeren verwacht ik daar weinig van.

Onze regering heeft van de energiemarkt een gokspelletje gemaakt.
De bedragen zijn nu helemaal uit de hand gelopen.
Nu is het gewoon de bedoeling dat alles zo wazig mogelijk gehouden wordt.
De regel is, als je dik betaald verdient er ook iemand dik aan.
Blijkbaar is er een grote groep, die baat hebben bij deze witteboordencriminelen.
Die stemmen de volgende keer weer trouw op de lachende gluiperd.
 

Reputatie 7
Badge +6

Hier kan ik het helaas roerend mee eens zijn , W en D  . Een deel van de stemmers ziet nu in dat ze verkeerd gestemd hebben . Daarom wil Pinoccio voor geen prijs nieuwe verkiezingen …...Niet helemaal het topic , maar het was sterker dan ikzelf .  :kissing_closed_eyes:  Wil het ook liever niet over politiek hebben .

Reageer