Sticky

Welkom energie failliet

  • 27 October 2021
  • 137 reacties
  • 7960 Bekeken

Welkom energie failiet.

Welkom Energie is failliet en de eindafrekening komt 1 november. Mocht blijken dat u nog geld te goed heeft van Welkom of een bonus bij het aangaan van het contact kunt u hiernaar fluiten. Ze hebben geen geld meer.

ik heb dus het laatste maandbedrag laten storneren en wacht eerst de eindafrekening af van 1 november voordat ik de eindafrekening  betaal.

daarbij komt ook nog dat ze contractbreuk plegen hetgeen mij veel kost met het vaste contract dat ik had.

 


137 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Inmiddels heeft SEPA Green Energy als vijfde bedrijf de stekker eruit getrokken . De 20.000 klanten houden wel leveringszekerheid omdat dat zo is afgesproken , maar zullen zonder inspraak voorlopig bij een ander bedrijf ondergebracht worden .

Reputatie 7
Badge +5

1.95 mio in de kas…… dat moet vast goedkomen met die eindafrekeningen!

In het teveel betaalde voorschot ( wat je dus niet terugkrijgt omdat Welkom Energie failliet is) zit procentueel ook de energiebelasting verwerkt.

Met het te hoge voorschot is dus ook teveel energiebelasting betaald 

Dat is je voorschot met een reservering voor energiebelasting maar ik weet niet of dat ook betekent dat belasting wordt afgedragen over energie die je niet afgenomen hebt (maar wel betaalt). Dan zou de overheid dus belasting terug moeten geven die nooit aan haar betaald is.

Reputatie 7
Badge +5

ik zou die 5-10euro gewoon in mindering brengen op de belastingaangifte. dat zal ze leren!

In het teveel betaalde voorschot ( wat je dus niet terugkrijgt omdat Welkom Energie failliet is) zit procentueel ook de energiebelasting verwerkt.

Met het te hoge voorschot is dus ook teveel energiebelasting betaald 

Is het niet logisch dat je de teveel betaalde energiebelasting op de eindafrekening van je energie nota van Welkom Energie terug krijgt van de staat? 

Ik snap niet direct wat u onder “te veel betaalde energiebelasting” verstaat. Op die genoemde eindafrekening staat toch precies wat u aan energiebelasting heeft betaald.

Is het niet logisch dat je de teveel betaalde energiebelasting op de eindafrekening van je energie nota van Welkom Energie terug krijgt van de staat? 

Reputatie 6
Badge +5

Ik zou mij niet druk maken om die stornering, je bent hun dat geld niet schuldig.
Stel dat er genoeg geld is om jou uit te betalen, dan zul je vanzelf het verzoek krijgen om die termijn nog te betalen.
Als er geen genoeg geld is (dat lijkt mij waarschijnlijker gezien de berg aan schulden) dan kun je dat gewoon verrekenen en heb je nog steeds geld te goed.

Badge

Ik heb mijn eindafrekening ontvangen: nog EUR 294 tegoed van WE. Ik ben benieuwd of ik daar ooit nog iets van terugzie. Wel vreemd dat de curator de EUR 210,- welkomspremie niet als vordering ziet. De welkomspremie is toch ook onderdeel van het contract? Weet iemand hoe dit zit en wat je moet doen om de welkomspremie als vordering te claimen?

Een groot deel van die 90.000 klanten zal toch deze welkomspremie tegoed hebben?

Hier ook eindafrekening binnen. Bij mij is de welkomspremie er wel bijgeteld, maar dit komt gewoon omdat mijn contract ook gewoon op 31 oktober afliep, toeval. Moet €537,74 terugkrijgen, incl €200,- welkomspremie.

Het is aan te raden om nu via de website van Okkers een vordering in te dienen met de eindafrekening als bijlage.

Let op datum invullen als b.v. 2021-11-15 en niet andersom anders gebeurd er niets, stom stom, beste de kalender gebruiken.

Ik zit wel met die stornering in m’n maag, zou het niet het beste zijn om dit zelf al bij de vordering te verrekenen? Aanval is de beste verdediging toch. Anders gaan ze misschien zelf weer eerst vorderen, iemand advies?

Verder ben ik drie dagen klant geweest van Eneco en zit vanaf 4 november nu bij Energiedirect, dit kon omdat ik dit vòòr 25 oktober al afgesloten had, helemaal tegenstrijdig met dat wat Okkers zei. Eindafrekening van Eneco ook al gehad, ondanks mijn zonnepanelen toch nog €31 voor 16 kWh en 13 m3 gas voor drie dagen.

Betaal nu ca. 27ct/kWh en €1,-/m3 gas, wel contract een jaar vast, zul je natuurlijk zien dat volgend jaar alles weer gaat dalen.

Reputatie 7
Badge +5

kijk op tweakers, daar wordt 130 pagina's lang geprocedeerd, gefrustreerd, ontkent en herhaalt.

Reputatie 3
Badge +4

@Peter8 

Zou het verschil maken? Ik denk dat we er sowieso niets meer van terug zien. De termijnen zijn voorschotten die we betaald hebben voor de winter en nu moeten we voor diezelfde winter nog een keer aan Eneco betalen en wel de hoofdprijs. Eneco heeft aan WE betaald om de klanten te kunnen overnemen en haalt met een hoger tarief dat bedrag terug bij de klanten van WE. We worden drie keer ge*****.

Zou er een instantie zijn die kan uitzoeken waar dit niet klopt? Consumentenbond? Radar? Kassa? Het wil er bij mij niet in dat het allemaal legaal is wat er gebeurt.

Ik heb mijn eindafrekening ontvangen: nog EUR 294 tegoed van WE. Ik ben benieuwd of ik daar ooit nog iets van terugzie. Wel vreemd dat de curator de EUR 210,- welkomspremie niet als vordering ziet. De welkomspremie is toch ook onderdeel van het contract? Weet iemand hoe dit zit en wat je moet doen om de welkomspremie als vordering te claimen?

Een groot deel van die 90.000 klanten zal toch deze welkomspremie tegoed hebben?

Reputatie 7
Badge +6

Hier kan ik het helaas roerend mee eens zijn , W en D  . Een deel van de stemmers ziet nu in dat ze verkeerd gestemd hebben . Daarom wil Pinoccio voor geen prijs nieuwe verkiezingen …...Niet helemaal het topic , maar het was sterker dan ikzelf .  :kissing_closed_eyes:  Wil het ook liever niet over politiek hebben .

Onze regering heeft van de energiemarkt een gokspelletje gemaakt.
De bedragen zijn nu helemaal uit de hand gelopen.
Nu is het gewoon de bedoeling dat alles zo wazig mogelijk gehouden wordt.
De regel is, als je dik betaald verdient er ook iemand dik aan.
Blijkbaar is er een grote groep, die baat hebben bij deze witteboordencriminelen.
Die stemmen de volgende keer weer trouw op de lachende gluiperd.
 

 

Maar kijk eens op b.v. gaslicht.com en je zult zien dat de actuele prijzen nog niet eens zoveel verschillen van Eneco voor een modelcontract van een jaar.

Dat is toch ook logisch, wat zouden ze anders gaan rekenen dan de actuele prijzen? Alleen willen mensen niet weten wat de actuele prijzen zijn en weigert men te begrijpen wat een faillissement inhoudt. 

Ze zouden bijvoorbeeld de prijzen kunnen rekenen die in de overgenomen contracten staan.

Maar waarom zouden ze dat doen? Ze hebben part nog deel aan het faillissement van Welkom en ze betalen die prijzen nu inkoop zelf ook en belasten ze dus door. Wat op een of andere manier maar niet lijkt in te zinken is dat de energieprijzen echt, in de werkelijkheid, vertienvoudigd zijn en dat betekent dat de consumentenprijzen ongeveer verdrievoudigd zijn. Er is maar één partij die iets kan doen en dat is de overheid maar aangezien we met z'n allen VVD, CDA en D66 weer door hebben laten regeren verwacht ik daar weinig van.

Reputatie 3
Badge +4

 

Maar kijk eens op b.v. gaslicht.com en je zult zien dat de actuele prijzen nog niet eens zoveel verschillen van Eneco voor een modelcontract van een jaar.

Dat is toch ook logisch, wat zouden ze anders gaan rekenen dan de actuele prijzen? Alleen willen mensen niet weten wat de actuele prijzen zijn en weigert men te begrijpen wat een faillissement inhoudt. 

Ze zouden bijvoorbeeld de prijzen kunnen rekenen die in de overgenomen contracten staan.

Badge

 

Maar kijk eens op b.v. gaslicht.com en je zult zien dat de actuele prijzen nog niet eens zoveel verschillen van Eneco voor een modelcontract van een jaar.

Dat is toch ook logisch, wat zouden ze anders gaan rekenen dan de actuele prijzen? Alleen willen mensen niet weten wat de actuele prijzen zijn en weigert men te begrijpen wat een faillissement inhoudt. 

Ja, dat blijkt wel op dit forum!

Nogmaals, van die 90.000 zullen er duizenden zijn bij wie het contract toch al op 31 oktober afliep en die ruim van tevoren al iets anders afgesloten hadden. Dat je dan door zo’n curator toch te horen krijgt dat je pas per 1 december kunt switchen vind ik gewoon absurd.

Verder lesson number one: zet je maandelijks voorschot in de toekomst zo laag mogelijk en maak desnoods een privé spaarpotje.

 

Maar kijk eens op b.v. gaslicht.com en je zult zien dat de actuele prijzen nog niet eens zoveel verschillen van Eneco voor een modelcontract van een jaar.

Dat is toch ook logisch, wat zouden ze anders gaan rekenen dan de actuele prijzen? Alleen willen mensen niet weten wat de actuele prijzen zijn en weigert men te begrijpen wat een faillissement inhoudt. 

Badge

Welkom Energie Failliet

 

Is er iemand die mij uit kan leggen waarom het toegestaan word dat ik verplicht 1 maand energie af moet nemen bij een andere leverancier die zelf prijzen mag vastzetten?

Dit kan toch niet waar zijn? 

 

Gr Bernie

 

Je bent niet verplicht als je vòòr 25 oktober zelf al een contract bent aangegaan bij een andere leverancier, b.v. omdat je contract bij WE op 31 oktober toch al afliep.

Ik heb dit gemaild naar onze curator, maar die blijft maar beweren dat je pas op 1 december kunt overstappen, toen werd ik echt boos.

Wat er nu gebeurd is dat ik m.i.v. 4 november naar de mij gekozen leverancier (Energiedirect) ga en van 1 t/m 3 november bij Eneco zit, belachelijk gewoon.

Energiedirect is mijn reddende engel E = €0,27 en Gas = €1,007 omdat ik het in september al geregeld had.

Degenen die geen actie ondernomen hebben voor 25 oktober kunnen niet meteen overstappen i.v.m. het zgn. leveringsveiligheidsprotocol.

Dit is denk ik om te voorkomen dat als er 90.000 mensen ineens op zoek gaan naar iets anders het een administratieve puinhoop zou kunnen worden.

Maar kijk eens op b.v. gaslicht.com en je zult zien dat de actuele prijzen nog niet eens zoveel verschillen van Eneco voor een modelcontract van een jaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een van de vragen die door Renske Leijten en Sandra Beckerman (beide SP) zijn gesteld aan de minister van EZK: “Deelt u de opvatting van de Consumentenbond dat er cowboys op de markt zitten, die consumenten in gevaar brengen? Wat gaat u doen met hun aanbeveling om de Autoriteit Consument en Markt meer bevoegdheden te geven om deze bedrijven te controleren?”

Ik zou aan de Consumentenbond willen vragen waarom de bond zaken doet met deze cowboys. Ik heb mijn contract met Welkom Energie afgesloten bij de Consumentenbond en ik zal de enige niet zijn.

Ik heb al een mailtje geschreven aan de consumentenbond met de vraag welke acties zij gaan ondernemen om deze vorm van oplichting te bestrijden en te voorkomen

 

Reputatie 3
Badge +4

Een van de vragen die door Renske Leijten en Sandra Beckerman (beide SP) zijn gesteld aan de minister van EZK: “Deelt u de opvatting van de Consumentenbond dat er cowboys op de markt zitten, die consumenten in gevaar brengen? Wat gaat u doen met hun aanbeveling om de Autoriteit Consument en Markt meer bevoegdheden te geven om deze bedrijven te controleren?”

Ik zou aan de Consumentenbond willen vragen waarom de bond zaken doet met deze cowboys. Ik heb mijn contract met Welkom Energie afgesloten bij de Consumentenbond en ik zal de enige niet zijn.

Er zijn spelletjes gespeeld en de consument wordt hiervan de dupe. Vlak voor het faillissement het klantenbestand over doen aan Eneco en de klant is de dupe want zijn contract wordt niet overgenomen en zelfs het teveel betaalde krijgen we niet terug!  Is dit rechtvaardig??

Zeker, als er een bedrijf failliet gaat worden er spelletjes gespeeld, want een bedrijf kan onmogelijk failliet gaan door sterk gestegen prijzen voor gas op de wereldmarkt en het onvoldoende indekken op de termijnmarkt. Dat moeten wel spelletjes zijn want spelletjes begrijpen we, financieel management is twee bruggen te ver. Dat er een leverancier gekozen is om één maand te overbruggen is ook een spelletje, hartstikke onlogisch om dat zo op te lossen terwijl je er ook een grote chaos van kan maken. Dat zou natuurlijk veel beter zijn.

Dat faillissement heeft met rechtvaardig natuurlijk niets te maken maar je kunt je afvragen waarom de Nederlanders niet spontaan overgaan tot het oprichten van een solidariteitsfonds voor de slachtoffers van deze affaire want slachtoffers zijn ze zeker wel. Het zal er wellicht mee te maken hebben dat we nog steeds een meerderheid in de kamer hebben van dezelfde partijen die verantwoordelijk zijn voor de toeslagen affaire. De Nederlander is graag solidair met de mond als het hem maar geen geld kost.

Ik hoor net op het Journaal dat je naar de terugbetaling na de eindafrekening kan fluiten. Ik heb net als J.Eenjes de laatste incasso gestorneerd. 

 

Kan de consumentenbond niet wat voor ons doen? 

100.000 welkomstpremies a 200 euro gestolen. Dat is... 20 miljoen. Dat kan toch niet? Ondernemersrisico afschuiven op de consument. En ze zijn niet eens failliet. Wie gaat er met de buit vandoor?

Ik denk ook dat de consumentenbond hier een actieve rol in moet gaan spelen! Er zijn spelletjes gespeeld en de consument wordt hiervan de dupe. Vlak voor het faillissement het klantenbestand over doen aan Eneco en de klant is de dupe want zijn contract wordt niet overgenomen en zelfs het teveel betaalde krijgen we niet terug!  Is dit rechtvaardig??

Badge

Ik zei het al, Eneco sluit om 17.00 uur, mail met contract en tarieven komt binnen om 17.04 uur. Ze willen niet worden lastig gevallen, het is betalen en je mond houden!

Tarieven WE elektriciteit normaal tarief € 0,067760 - daltarief € 0,056870, dat wordt bij Eneco € 0,49352 en € 0,41986. Gas was € 0,193600, dat wordt bij Eneco € 1,80442. Vertienvoudig je termijnbedrag en je komt ongeveer op het bedrag dat bij de eindafrekening gevraagd zal worden en dat is niet het termijnbedrag dat in de mail staat, verre van dat!

Er wordt gewaarschuwd dat, als je opzegt, er heel veel bijbetaald zal moeten worden omdat de werkelijke verbruikskosten hoger zijn dan wat in maandtermijnen betaald is. Het termijnbedrag klopt dus niet. Waarom dan dit onrealistische bedrag vragen? En dan hebben de meesten van ons voor de goedkope zomermaanden van dit jaar het gemiddelde van zomer/winter al aan WE betaald en daar zien we waarschijnlijk niets van terug.

Ik heb mijn contract met WE afgesloten via de Consumentenbond. Ik krijg van de Consumentenbond niet eens antwoord op mijn vragen hierover. Dus ook bedankt Consumentenbond voor onderhandelingen die deze ellende hebben opgeleverd. 

@Dieudonnee*

Wel reëel blijven, de prijzen die jij noemt zijn alleen de leveringskosten dus excl. energiebelasting en ODE.

Prijzen bij Welkom waren ca. €0,22 voor E en €0,73 voor gas (incl. EB en ODE).

Als je op 1 december opzegt betaal je over november natuurlijk meer als het voorschotbedrag, omdat het voorschot door Eneco berekent is over het gemiddelde van een kalenderjaar. En in de zomer gebruik je nou eenmaal heel weinig gas.

Badge +5

Hi @B. Rensen ik heb je bericht verplaatst naar dit topic. 

Verder aan iedereen het vriendelijke verzoek om de reacties constructief te houden 😉

Reageer