Sticky

Welkom energie failliet

• 27 October 2021
  • 137 reacties
  • 7955 Bekeken

Welkom energie failiet.

Welkom Energie is failliet en de eindafrekening komt 1 november. Mocht blijken dat u nog geld te goed heeft van Welkom of een bonus bij het aangaan van het contact kunt u hiernaar fluiten. Ze hebben geen geld meer.

ik heb dus het laatste maandbedrag laten storneren en wacht eerst de eindafrekening af van 1 november voordat ik de eindafrekening  betaal.

daarbij komt ook nog dat ze contractbreuk plegen hetgeen mij veel kost met het vaste contract dat ik had.

137 reacties

Hier hetzelfde. Vast contract voor drie jaar dat nu zonder pardon opzij wordt geschoven. En zomaar overgenomen door Eneco. Die dan leuk de prijs omhoog gaat gooien. 
Zijn er hier juristen die weten of dat zomaar mag?

Heb je als consument geen recht op dat contract dat je hebt afgesloten?

Als je contract voor het stook seizoen in gaat of na het stook seizoen is ook van belang.
Mensen die al gespaard hebben voor de winter, zijn hierdoor hun spaarpotje kwijt.

De overheid heeft een gokspel van de energie voorziening gemaakt.
Het is nu wel een heel ongelukkig moment om een garantiefonds te beginnen.

Er zijn spelletjes gespeeld en de consument wordt hiervan de dupe. Vlak voor het faillissement het klantenbestand over doen aan Eneco en de klant is de dupe want zijn contract wordt niet overgenomen en zelfs het teveel betaalde krijgen we niet terug!  Is dit rechtvaardig??

Zeker, als er een bedrijf failliet gaat worden er spelletjes gespeeld, want een bedrijf kan onmogelijk failliet gaan door sterk gestegen prijzen voor gas op de wereldmarkt en het onvoldoende indekken op de termijnmarkt. Dat moeten wel spelletjes zijn want spelletjes begrijpen we, financieel management is twee bruggen te ver. Dat er een leverancier gekozen is om één maand te overbruggen is ook een spelletje, hartstikke onlogisch om dat zo op te lossen terwijl je er ook een grote chaos van kan maken. Dat zou natuurlijk veel beter zijn.

Dat faillissement heeft met rechtvaardig natuurlijk niets te maken maar je kunt je afvragen waarom de Nederlanders niet spontaan overgaan tot het oprichten van een solidariteitsfonds voor de slachtoffers van deze affaire want slachtoffers zijn ze zeker wel. Het zal er wellicht mee te maken hebben dat we nog steeds een meerderheid in de kamer hebben van dezelfde partijen die verantwoordelijk zijn voor de toeslagen affaire. De Nederlander is graag solidair met de mond als het hem maar geen geld kost.

Reputatie 3
Badge +4

Wat Eneco betreft, kunnen zij nu hoge tarieven en een hoog termijnbedrag gaan eisen omdat klanten van Welkom geen kant uit kunnen? Wij zijn verkocht aan Eneco en worden gedwongen hun contract voor minstens een maand aan te nemen. Is een contract onder dwang wel geldig? Ik had een contract voor 3 jaar, als Eneco de klanten overneemt moet dat toch met de bestaande contracten?

(Een overweging van mij: wie zijn toch die mensen die VVD blijven stemmen? Lekker liberaal doen met privatiseren van alles wat vroeger een zaak van de overheid was. Hoeveel ellende heeft dat al veroorzaakt? Kijk b.v. naar de zorgverzekering.)

Badge

In mijn ogen is het volgende aan de hand:
Welkom Energie heeft zonder toestemming van de contractanten de gegevens geleverd of verkocht aan Eneco Services B.V. Deze gegevens zijn onlosmakelijk verbonden met het contract dat gebruikers hebben met Welkom Energie en daarmee niet los over te dragen. 

Vanuit dit standpunt heeft Eneco Services B.V. dus met deze overname het contract overgenomen met de bijbehorende verplichtingen. Dit blijkt onder meer ook uit het feit dat Eneco Services B.V. de incassomachtiging van Welkom Energie zonder toestemming van de contractant overneemt/voortzet.

Deze zaak stinkt aan te veel kanten. Temeer omdat reeds op 15 oktober gesprekken zijn begonnen tussen Welkom Energie en Eneco zonder dat de contractanten zijn ingelicht. ACM heeft ook een dubieuze rol hierin. Zij heeft onvoldoende toezicht gehouden op Welkom Energie en niet geeist dat contractanten ingelicht zouden worden. Het was voor de contractanten beter geweest als de situatie met Welkom Energie nog een maand of twee langer had geduurd, zodat er een passender oplossing gevonden had kunnen worden. Nu zijn alleen de leveranciers van Welkom Energie beschermd en niet de consument. Kwalijke zaak naar mijn mening.

Dit is iig iets wat ik met mijn juridisch adviseur ga bespreken alsmede aangifte tegen Welkom Energie van het onrechtmatig leveren (stelen) van mijn gegevens aan Eneco en aangifte tegen Eneco wegens heling van mijn persoonsgegevens. 

Zonder slag of stoot ga ik mij niet overgeven.

Reputatie 7
Badge +6

Voortaan klopt niet , @Dieudonnee* . Als ik het goed begrepen heb mag je na 1 dec naar een andere leverancier overstappen . Leuk is het zeker niet , maar beter een tijdelijke ( en desgewenst langere als je niets doet ) oplossing , dan niets en dus zonder leverancier zitten met als dreiging dat de netbeheerder je gaat afsluiten . 

Reputatie 6
Badge +4

Ach, ach en hij wilde het nog wel zo goed doen...

De partij achter Welkom Energie

Welkom Energie is in februari 2019 opgericht. Deze energieleverancier wil een zoveel mogelijk foutloze dienstverlening, natuurlijk groene stroom en groen gas, tegen concurrerende prijs.  Welkom Energie heeft als doel om een maatschappelijke impact te maken.

Jaap Bakker is de oprichter van Welkom Energie en was voorheen de directeur van EnergieFlex. EnergieFlex is de energieleverancier die failliet is gegaan. Jaap Bakker ging daar eind 2017 zelf weg, omdat hij veel mis zag gaan: “Na een tijdje dacht ik: het kan niet waar zijn dat je niet een goed, mooi energiebedrijf kan neerzetten. Welkom Energie is eigenlijk mijn versie 2.0. Ik wil laten zien dat het wel goed en integer kan.”

Goedemorgen,
Bedankt voor uw reactie ik ben het met u eens van de haagse politiek hoef je niets te verwachten.
Die zijn  te druk met zichzelf.
De gewone burger krijgt zeker geen steun uit de overheid.
Maar dat er zo met mensen word omgegaan vind ik niet kunnen
Hoe is het mogelijk dat 90000 mensen zo kunnen worden overgeheveld naar Eneco door wanbeleid door welkom energie en de toezichthouder ACM ?
Deze actie heeft zich nu weer herhaald wat wel heel bijzonder is.
Ik zou zeggen Nederland word wakker we worden belazerd op een wel een grove manier.
Waar zijn de instantie,s die de consument moeten beschermen ?

Ondernemersrisico afschuiven op de consument. En ze zijn niet eens failliet. Wie gaat er met de buit vandoor?

Als ze niet failliet zijn kunnen ze per definitie alle schuleisers betalen. Dat lijit mij onwaarschijnlijk maar als ze iedereen betalen, en u dus ook, heeft u dus niets meer van ze tegoed. 

Reputatie 7
Badge +5

daar zijn al 5 pagina’s over volgeschreven. mocht je hier je ontkennende fase niet mee doorkomen, dan zijn er op tweakers al ongeveer 90 pagina’s over volgeschreven.

we blijven zo in herhaling vallen…..

@Fietje 
Door allerlei zaken te privatiseren dwingt de overheid je, deel te nemen aan een ingewikkeld systeem in handel van b.v. energie. Nu ondervinden een hele groep consumenten het nadeel hiervan.
Voor heel veel consumenten is het een gevaarlijk gok spel, waar enorme bedragen in om gaan.
Omdat er zoveel keuze is, verdwijnt er ook nog een enorm bedrag aan reclame en verkoop.

Dit gevoel heb ik ook sterk bij zorgverzekeringen.

Die storneringen gaan 100% zeker problemen opleveren die het alleen maar duurder zullen maken.

Uw betalingsplicht vervalt niet nu WE stopt.

Wel een vraagje, het zijn voorschotten die we terugboeken. Ze maken er toch pas aanspraak op bij de afrekening?

Maar kijk eens op b.v. gaslicht.com en je zult zien dat de actuele prijzen nog niet eens zoveel verschillen van Eneco voor een modelcontract van een jaar.

Dat is toch ook logisch, wat zouden ze anders gaan rekenen dan de actuele prijzen? Alleen willen mensen niet weten wat de actuele prijzen zijn en weigert men te begrijpen wat een faillissement inhoudt. 

Ze zouden bijvoorbeeld de prijzen kunnen rekenen die in de overgenomen contracten staan.

Maar waarom zouden ze dat doen? Ze hebben part nog deel aan het faillissement van Welkom en ze betalen die prijzen nu inkoop zelf ook en belasten ze dus door. Wat op een of andere manier maar niet lijkt in te zinken is dat de energieprijzen echt, in de werkelijkheid, vertienvoudigd zijn en dat betekent dat de consumentenprijzen ongeveer verdrievoudigd zijn. Er is maar één partij die iets kan doen en dat is de overheid maar aangezien we met z'n allen VVD, CDA en D66 weer door hebben laten regeren verwacht ik daar weinig van.

Onze regering heeft van de energiemarkt een gokspelletje gemaakt.
De bedragen zijn nu helemaal uit de hand gelopen.
Nu is het gewoon de bedoeling dat alles zo wazig mogelijk gehouden wordt.
De regel is, als je dik betaald verdient er ook iemand dik aan.
Blijkbaar is er een grote groep, die baat hebben bij deze witteboordencriminelen.
Die stemmen de volgende keer weer trouw op de lachende gluiperd.

Reputatie 1
Badge

Helaas ben ik ook een van de gedupeerden. wat het voor mij en anderen wellicht erger maakt is dat ik zonnepanelen op mijn dak heb liggen. Die produceren zo rond de 3000 kw per jaar. Nu heb ik dus voorschotten betaald in de zomerperiode waarbij dus rekening is gehouden met het gasverbruik in de wintermaanden. Dat is dus een gemiddeld  maandbedrag, uiteraard voor de zomermaanden mbt tot verbruik te hoog. Daarbij heb ik veel elektra teruggeleverd. Van die teruggeleverde energie zal ik dus waarschijnlijk niets terugzien (ca 2400 kW) want er wordt nu niet gesaldeerd door de vorige of opvolgende tussenpersoon (welkom of eneco). Als dat wel gebeurt zou ik veel geld terugkrijgen over de zomermaanden ten opzichte van mijn verbruik. Eneco neemt wel de lusten (ca 90000 klanten) over maar weigert (TOT NU TOE) de lasten(contracten) over te nemen. Ik vraag me af waar kan ik terecht voor mijn in het electranet  teruggegeven energie om de kosten tegen het geldende tarief terug betaald te krijgen. Of is het de bedoeling dat dit gratis door de zonnepaneelhouders wordt gedoneerd aan het elektranet.

Badge

Ik had een contract bij WE lopend van 1 nov 2020 t/m 31 okt 2021.

In september had ik mij al aangemeld bij Energiedirect voor levering vanaf 1 november, mooi dus.

Waar ik mij kapot aan geirriteerd heb is dat iedere regel in de FAQ erop wijst dat iedereen naar Eneco gaat en overstap pas per 1 december mogelijk is.

Vandaag kunnen chatten met Eneco en eindelijk duidelijkheid: diegenen die een ander contract vòòr 25 oktober hebben afgesloten bij een andere leverancier gaan daar naar toe m.i.v. 1 november. Die welkomsmail van Eneco was gewoon het gevolg van een massale digitale output.

Een kuub gas gaat me nu €1,- kosten, nog duur maar ik vrees dat het bij Eneco duurder is, tenzij zij misschien de variable tarieven van 1 juli nog hanteren, maar ja dan ben je volgend jaar de klos.

Natuurlijk heb ik de laatste incasso ook gestorneerd, heb gedurende het hele contract van een jaar 450 kuub minder gas gebruikt dan opgegeven is ca. €320, over de welkomstbonus nog maar niet gesproken. Dit mogen ze mooi verrekenen met die stornering. Maar ja, zal wel weer een burocratisch juridisch gedoe aan hangen.

Wat is het verschil tussen je maandelijks voorschot lager zetten of een incasso storneren?

Een ding heb ik geleerd: zet je maandelijks termijn zo laag als het kan en maak desnoods een automatische afschrijving naar een eigen spaarrekening als buffer, dan blijf je altijd eigen baas zonder verrassingen.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb nergens gelezen dat ze failliet zijn . Wel dat ze stoppen na een overeenkomst met Eneco afgesloten te hebben en zelf hebben gevraagd om hun vergunning in te trekken . Hoe alles afgewikkeld gaat worden bij klanten die nog geld tegoed hebben , zal moeten blijken . 

De failliet gaande leverancier had er ook (theoretisch) voor kunnen kiezen om de stroom af te sluiten. Ik denk niet dat je dan blijer was geweest dan nu.

Gelukkig is het in Nederland zo geregeld dat je niet zomaar van stroom afgesloten wordt.

Reputatie 7
Badge +7

Ja, zo lees ik het ook op internet @Dieudonnee* als ik in Google de term “Eneco Welkom Energie” type, dan zijn er meer berichten die dat zeggen wat @E.T. Wiersum zegt, o.a. een link naar de NOS van 17 uur geleden, dat je per 1 december alweer kan overstappen naar een andere. Dus het is maar één maand vastgehouden. Ja, helemaal begrepen dat er dan grote boosheid kan zijn. Ik heb me verder niet in Welkom Energie verdiept, ik kom die naam voor het eerst hier tegen, pas op pagina 4 begreep ik dat het een naam was en geen welkomstkreet :smirk: . Op Twitter zie ik ook reacties erover. 

Ik hoor net op het Journaal dat je naar de terugbetaling na de eindafrekening kan fluiten. Ik heb net als J.Eenjes de laatste incasso gestorneerd. 

Kan de consumentenbond niet wat voor ons doen? 

100.000 welkomstpremies a 200 euro gestolen. Dat is... 20 miljoen. Dat kan toch niet? Ondernemersrisico afschuiven op de consument. En ze zijn niet eens failliet. Wie gaat er met de buit vandoor?

Reputatie 6
Badge +4

Kunnen we nergens terecht om voor ons zelf op te komen?

Als je opschiet kun je vandaag nog op het Malieveld terecht...

Reputatie 3
Badge +4

Een van de vragen die door Renske Leijten en Sandra Beckerman (beide SP) zijn gesteld aan de minister van EZK: “Deelt u de opvatting van de Consumentenbond dat er cowboys op de markt zitten, die consumenten in gevaar brengen? Wat gaat u doen met hun aanbeveling om de Autoriteit Consument en Markt meer bevoegdheden te geven om deze bedrijven te controleren?”

Ik zou aan de Consumentenbond willen vragen waarom de bond zaken doet met deze cowboys. Ik heb mijn contract met Welkom Energie afgesloten bij de Consumentenbond en ik zal de enige niet zijn.

Maar kijk eens op b.v. gaslicht.com en je zult zien dat de actuele prijzen nog niet eens zoveel verschillen van Eneco voor een modelcontract van een jaar.

Dat is toch ook logisch, wat zouden ze anders gaan rekenen dan de actuele prijzen? Alleen willen mensen niet weten wat de actuele prijzen zijn en weigert men te begrijpen wat een faillissement inhoudt. 

Reputatie 3
Badge +4

Op de site staat over het storneren van termijnbedragen: “Dat is niet handig en zeker niet in uw voordeel. Het gebruikelijke maandbedrag over de maanden september en oktober is respectievelijk eind augustus en eind september van uw bankrekening
afgeschreven. U hebt daar ook energie voor geleverd gekregen. Het maandbedrag voor de maand
november is niet meer bij u geïncasseerd en zal ook niet meer door Welkom Energie bij u worden geïncasseerd. Er is dus geen reden om betalingen te storneren.”

Waarom dat niet in mijn voordeel zou zijn begrijp ik niet. Het gaat om een voorschot, waarvan we maar moeten afwachten of dat het bedrag is dat ik verschuldigd ben. Ik heb de laatste termijn laten storneren en de automatische incasso stopgezet. Als ik de afrekening, die 42 dagen na afloop van het contract komt, betaal, voldoe ik toch aan mijn verplichtingen? Alleen zal daar geen te betalen bedrag opstaan, maar een teveel betaald bedrag, wat ik nooit meer terug krijg. Het lijkt mij zeker in mijn voordeel zo weinig mogelijk bij Welkom achter te laten.

@Johnberg 
Nee, ik zat niet bij welkom.
Ik was gewoon benieuwd hoe het er nu bij staat, bij mijn huidige leverancier.
Ik had al heel vroeg de prijs vastgelegd, voor het volgende contract.(juni)
Kwam toen nog net onder de 80ct terecht voor het gas.
Ik zag toen al de prijs wekelijks stijgen.
Ik vond dat toen enorm duur, niet wetende wat er gebeuren zou.
De gok genomen en het vast gelegd.

Wanneer komt er kansspel belasting op energie contracten?

Reageer