Consumentenbond.nl

werking Hr-ketel: temperatuur ketelthermostaat

• 1 februari 2021
  • 24 reacties
  • 379 Bekeken

Badge

Raar verschijnsel: iedereen wil energie besparen. Voor z'n portemonnee, het milieu of beide.
Wij moesten onze oude Hr-ketel vervangen en zochten een goede vervanger, met beide doeleinden in gedachte.
De Consumentenbond adviseerde de uiteindelijke keuze. Het werd de Remeha Tzerra M, 39C plus, CW5. We namen er een intelligente thermostaat (eTwist) bij en een abonnement voor het onderhoud.
Holland Warmte leverde ‘m en installeerde; voor zover ik kan beoordelen perfect!

De ketel draait sinds november 2016. We zijn tevreden, het huis en de warmwatervoorziening zijn comfortabel. Maar het verwachte lagere gasverbruik bleef uit…

Onlangs sprak ik mensen van een lokaal initiatief voor energiebesparing. Die zeiden dat je de stand van de ketelthermostaat moet verlagen naar max. 60°C. Ik dacht: “Dat zal wel meevallen.”
Maar dat was niet het geval: de ketel is bij de laatste servicebeurt op 90°C gezet.

Zoeken op internet levert een bevestiging op dat instelling op 50 à 60° het beste is. Logica zegt dat als je er bij de ketel 90° in stopt de kans groot is dat het met meer dan 60° retour komt. En dan werkt het HR-principe (condensatie) niet!
De gebruikers- en installatiehandleiding van de ketel nagepluisd: geen enkele aanwijzing over het instellen van de keteltemperatuur.

Gebeld met leverancier/onderhoudsbedrijf Holland Warmte. De mevrouw die het gesprek aanneemt meldt dat dit “normaal is en past bij de radiatoren die u heeft.” Ik vraag of ik toch een monteur kan spreken, maar dat vindt ze een aantasting van haar geloofwaardigheid.
Dus sluit ik maar af met de melding het te gaan uitproberen. Mevrouw antwoordt dat ze geen garantie geeft dat het huis dan wel warm genoeg wordt. 

We zijn nu vier weken verder. Het is al twee jaar niet zo koud geweest. De verwarming stookt met een aanvoertemperatuur van 60°C met gemak het huis comfortabel. Ik heb goede hoop op een flink lagere gasrekening...

Reden voor dit epistel? Ik vind het vreemd dat Remeha niet een korte gebruikershandleiding bij de ketel levert, die de werking uitlegt en aangeeft dat de ketel het best op (max.) 60°C ingesteld kan worden.
Nog vreemder vind ik het dat de leverancier dit kennelijk niet weet. Althans, de mevrouw die een telefoontje hierover tegenhoudt en een monteur die ‘gewoon’ instelt op 90°C doen dat vermoeden.

Ik vroeg Remeha en Holland Warmte hierop te reageren. Remeha zegt:
“..als fabrikant van de cv-ketel geven geen advies over de verwarmingsaanvoertemperatuur van uw cv-ketel gezien het feit dat deze aanvoertemperatuur per installatie kan verschillen. Vaak worden installaties met vloerverwarming anders ingesteld dan installaties die enkel over conventionele radiatoren beschikken.
 Voor deze vragen verwijzen wij u altijd door naar een installatiebedrijf. Zij kunnen samen met u bekijken welke temperatuur geschikt is voor uw installatie.”

Dit lijkt me een onderwerp om over te publiceren in de consumentengids.

24 reacties

Reputatie 7
Badge +4

90gr is echt fout, probeer eens in de buurt te komen van een radiator waar water van 90gr doorheen loopt.

Reputatie 4
Badge +3

@Hans Putker Het is zeker geen slecht idee om de aanvoer temp naar 60 te zetten. Een HR ketel heeft meer settings dan alleen de aanvoer temp.. o.a. retour temp, de pomp, vertraging, buiten temp.  De meeste ketels passen een berekening toe om de aanvoer temp te optimaliseren. De kans dat de ketel daadwerkelijk tot 90 graden heeft verwarmt is heel klein… waarschijnlijk niet meer dan 70… het verschil is dan niet zo veel… 

Reputatie 7
Badge +6

Of bij instelling op 90 gr die temperatuur in de praktijk ooit bereikt wordt , hangt af van diverse factoren . Meestal gaat de kamerthermostaat al terug regelen voordat die watertemperatuur bereikt is . Neemt niet weg dat met onze milde winters en bij voldoende radiatoren instelling op 60 gr  in de meeste gevallen ruim voldoende zal zijn en zuiniger stoken oplevert . 50 gr zou ook nog te proberen zijn , maar dan kan het gebeuren dat men de opwarmtijd in de ochtend te lang vind duren . 

Badge +8

Beste @Hans Putker, dank voor het signaal. Ik geef het hier intern ook nog even door. Dat ketels door installateurs vaak niet optimaal worden afgesteld is ons bekend. Hier schrijven we ook over in dit artikel over het afstellen van je CV-ketel op onze website. 

Reputatie 1
Badge

Bij ons staat de ketel op 45 graden. Geen probleem, lekker warm.

Is het niet zot dat anno 2021 niet elke HR-ketel zijn watertemperatuur automatisch aanpast aan de temperatruur van de buitenlucht? Ze zuigen zelf buitenlucht aan, dus het meten daarvan kan intern.
Een uitgaande temperatuur van 90 graden heb je misschien (misschien) nodig als het 25 graden vriest, maar dat is dus nooit.

Reputatie 3
Badge +3

Het is in ieder geval vreemd dat de installatiehandleiding niet te vinden is. Moet toch ergens te vinden zijn.  Anders hierom vragen bij de installateur. Die kan hem wel leveren. Wat de topic starter ook niet vertelt is of hij een radiatorenverwarming heeft of vloerverwarming. Met alleen radiatoren en een goed thermostaat is het geen enkel probleem dat de keteltemperatuur op 90 graden staat. Dat heb ik ook gewoon, terwijl de radiatoren nauwelijks 40 graden worden.

Edit: de installatiedocumentatie is gewoon te downloaden op de website van de fabrikant. Daar staat op blz 60/61 hoe je de temperatuur kunt instellen. Er staat ook bij dat bij gebruik van de eTwist thermostaat de temperatuur automatisch aangepast wordt.

Dus geen probleem. De mevrouw van de installateur is dus wel b…...

Reputatie 7
Badge +6

Mee eens , @basic . Juist omdat een ingestelde watertemperatuur van maximaal 90 gr in de praktijk zeer waarschijnlijk nooit bereikt wordt , moeten we bij een lagere instelling geen wonderen verwachten betreft de gasrekening . Het zal vermoedelijk maar een beetje helpen . Alleen op momenten dat de warmtevraag ongewoon hoog is , kan de watertemperatuur even extra hoog zijn . Kamerthermostaten zijn daarbij zo slim , dat ze al voortijdig terug regelen wegens het  na-ijl effect van het warme water . Toch kan een lagere instelling geen kwaad als de capaciteit niet in het gedrang komt . En men hoeft niet hooggeleerd te zijn om met behulp van het instructieboek zelf de instelling naar wens te veranderen . Uit dit alles blijkt dat vermoedelijk in heel veel huizen een ketel hangt met onnodig veel capaciteit . Tenzij die capaciteit bij combiketels nodig is voor het warme bad- of douchewater . 

Kamerthermostaten zijn daarbij zo slim , dat ze al voortijdig terug regelen wegens het  na-ijl effect van het warme water .

Dat deden kwikthermostaten al; met een weerstandje.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermostaat#Ruimtethermostaat

Reputatie 7
Badge +6

Dat weet ik , @Harrie LPP . De antieke zeer veel verkochte ronde Honywell van pakweg een halve eeuw geleden had dat al . Ik noemde het alleen omdat ik me afvraag hoeveel mensen dat weten . De meerderheid niet denk ik. De meeste forumleden mogelijk wel .

O gelukkig dat je dat wel weet. Het is wel wat je slim noemt. Slim zijn schijnt nogal aan inflatie onderhevig te zijn. Ik hoorde zelfs al de term 'slimme algoritmes’; dat is gewoon een contradictio in terminis.

Reputatie 7
Badge +6

Kan er zo snel geen betere term voor verzinnen en sarcasme reageer ik maar liever niet op .  Heb het genoemd ter verduidelijking voor wie dit niet weet omdat het flinke invloed heeft op de maximum watertemperatuur . 

Reputatie 3
Badge +3

De Honywell round deed dat met een instelbaar weerstandje. Je moest de weerstand instellen op het Amperage van schakelcircuit. Vaak 0,2 A.

Het moduleren tussen de huidige ketels is buiten goed te zien met dit weer. Aangezien ik nauwelijks nachtverlaging toepas brandt de ketel 's morgens op een laag vermogen. Dat is goed de zien aan de waterdamp die van mijn schoorsteen afkomt. De buurman met een andere ketel en die wel meer nachtverlaging toepast, heeft veel meer damp uit de schoorsteen. Ook ‘s morgens heb ik een lage temperatuur in de radiatoren en een hoog rendement. Jaarverbruik onder de 700 m3

Reputatie 5
Badge +5

@Hans Putker bedankt voor het signaal; we besteden hier al aandacht aan, zowel online in de dossiers over cv-ketels en warmtepompen (met onder die laatste ook een doorlink naar een pagina van Milieu Centraal waarin zij weer linken naar een site met instructievideo's hiervoor voor werkelijk elk model cv-ketel) als in de Consumentengids, recentelijk nog in de gids van oktober 2020. 

Zoals @basic hierboven stelt is inderdaad de hoeveelheid zichtbare damp uit de schoorsteen een goede indicatie van of de cv-ketel efficiënt brandt of niet. Eigenlijk zou je alle buren met wie je goed contact hebt en die nog witte rook uit de schoorsteen laten komen erop kunnen wijzen dat ze hun ketel-aanvoertemperatuur lager kunnen zetten en zo CO2-uitstoot en euro's kunnen besparen.

Bij dit soort Remeha ketels wordt het vermogen voor CV gebruik gereduceerd.
Omdat dit het zwaarste model is, is dit juist belangrijk.
Hierdoor zal de ketel minder fel reageren en dus energie besparen.
Die maximale temperatuur is minder spannend omdat dit alleen in uitzonderlijke situaties bereikt wordt. 90⁰C is een waarde voor een heel slecht geïsoleerd huis met te kleine radiatoren.

Als hier een monteur komt, word er altijd overlegd als ze een wijziging aanbrengen.
Een vermelding in het logboek eis ik dan ook.
En een wijziging die ik niet begrijp, pik ik niet.

Badge

Grappig, zoveel reacties. Ik beantwoord er enkele:
@Peter van der Wilt en @Imke: dank voor de links.
Allen en @Wortelstamper: dank voor de geruststelling dat de combinatie ketel-thermostaat vermoedelijk voldoende terugregelt.
@Harrie LPP: de sensor voor buitentemperatuur is logisch, was misschien een optie maar niet aanwezig.
@basic: ik was misschien onduidelijk. Heb die handleiding, maar die zegt niets over in te stellen temperatuur en de reden ervan.
@Chris L: juist die settings (zie voorgaande) vind ik logisch en mis ik

Reputatie 4
Badge +3

@Chris L: juist die settings (zie voorgaande) vind ik logisch en mis ik

@Hans Putker 

https://www.remeha.be/wp-content/uploads/documents/archive/REMEHA/Gas/Tzerra/150629%20UM%20IM%20SM%20Tzerra%20M%20NL.pdf blz 50… blz 37 en 52 stooklijnen. 

Reputatie 3
Badge +3

@Chris L 

Je hebt een andere installatiehandleiding dan die ik had gevonden. Ik weet niet welke nu de goede is. Ik had hem in ieder geval van Remeha.nl

Reputatie 7
Badge +6

In mijn Remeha Avanta-handleiding staat dat de fabrieksinstellingen zijn afgestemd op de meest voorkomende CV-installatie . Een goede installateur zal direct na montage en in overleg met de klant indien wenselijk de instellingen aanpassen . Fabrieksinstelling aanvoertemperatuur is 75 gr. en instelbereik 20 tot 85 gr. Een deel van de instellingen kan de gebruiker wijzigen , waarbij gewaarschuwd wordt dat het de werking van de ketel kan beinvloeden . Een deel van de instellingen wil men aan vakmensen overlaten , door die achter een toegangscode te verstoppen . 

@Hans Putker 
Het is buiten nu -11⁰C en de cv stookt nu op 40⁰C hier.
De retour temperatuur is nu 28⁰C
Bij zware vorst blijft de thermostaat 24h per dag op dezelfde temperatuur.
In mijn huis, is dat het zuinigst en veiligst in deze omstandigheden.
Op de radiatoren meet ik een ΔT van 5 tot 10 graden.

Hoe doet de cv het bij jouw nu?

Reputatie 4
Badge +3

@Wortelstamper 

Dan heb jij wel een huis met heeeeel veel radiator oppervlakte of vloerverwarming en goed geïsoleerd… anders is dit onmogelijk… :grinning:

Reputatie 7
Badge +6

Ook bij ons komt de aanvoertemperatuur zelden boven 50gr en nooit boven 60gr . Daarom heb ik de fabrieksinstelling van 75gr niet veranderd . Moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ik de thermostaat nooit met meerdere graden tegelijk opdraai. Voordeel is dat als we die hogere aanvoertemperatuur een keertje nodig hebben , ik niks hoef te veranderen . Voor mensen die niet handig genoeg zijn om dat zelf te kunnen is dat een dubbel voordeel . Onze isolatie is redelijk , maar kan en moet tzt beter .

@Chris L 
Ik heb heel veel radiator oppervlakte en ook muur isolatie.
Maar ook de 3kW radiator in de halfsteens schuur zit er aan.
Het systeem is berekend op de situatie in 1972

Reputatie 4
Badge +2

@Chris L  Er is heeeel veel mogelijk met bestaande huizen en cv-installaties: boosten van radiatoren/convectoren heeft bij mij iig een significant effect op de warmteafgifte.

De aanvoertemperatuur gaat vervolgens omlaag en de retourtemperatuur volgt automatisch.

@Hans Putker  M.b.t. de thermostaat- en de ketelinstellingen.

De OT-thermostaat vroeg vanochtend (-11,9°C!) bij het opwarmen maximaal 70°C na het opstarten, maar ging binnen ca. 10 minuten geleidelijk terug naar ca. 41°C vraagtemperatuur. De werkelijke aanvoertemperatuur had dan uiteindelijk ook ca. 41°C bereikt. Het geheim: Het ketelvermogen is begrensd op max. 10 kW b.w., en dit is ruim voldoende. Binnen ca. 45 minuten was de kamertemperatuur met 0,5°C gestegen naar 19,5°C. - De maximale keteltemperatuur hoef je meestal niet te beperken. Soms is het handig om dit additioneel wel te doen.

Reageer