Raar verschijnsel: iedereen wil energie besparen. Voor z'n portemonnee, het milieu of beide.
Wij moesten onze oude Hr-ketel vervangen en zochten een goede vervanger, met beide doeleinden in gedachte.
De Consumentenbond adviseerde de uiteindelijke keuze. Het werd de Remeha Tzerra M, 39C plus, CW5. We namen er een intelligente thermostaat (eTwist) bij en een abonnement voor het onderhoud.
Holland Warmte leverde ‘m en installeerde; voor zover ik kan beoordelen perfect!
De ketel draait sinds november 2016. We zijn tevreden, het huis en de warmwatervoorziening zijn comfortabel. Maar het verwachte lagere gasverbruik bleef uit…
Onlangs sprak ik mensen van een lokaal initiatief voor energiebesparing. Die zeiden dat je de stand van de ketelthermostaat moet verlagen naar max. 60°C. Ik dacht: “Dat zal wel meevallen.”
Maar dat was niet het geval: de ketel is bij de laatste servicebeurt op 90°C gezet.
Zoeken op internet levert een bevestiging op dat instelling op 50 à 60° het beste is. Logica zegt dat als je er bij de ketel 90° in stopt de kans groot is dat het met meer dan 60° retour komt. En dan werkt het HR-principe (condensatie) niet!
De gebruikers- en installatiehandleiding van de ketel nagepluisd: geen enkele aanwijzing over het instellen van de keteltemperatuur.
Gebeld met leverancier/onderhoudsbedrijf Holland Warmte. De mevrouw die het gesprek aanneemt meldt dat dit “normaal is en past bij de radiatoren die u heeft.” Ik vraag of ik toch een monteur kan spreken, maar dat vindt ze een aantasting van haar geloofwaardigheid.
Dus sluit ik maar af met de melding het te gaan uitproberen. Mevrouw antwoordt dat ze geen garantie geeft dat het huis dan wel warm genoeg wordt.
We zijn nu vier weken verder. Het is al twee jaar niet zo koud geweest. De verwarming stookt met een aanvoertemperatuur van 60°C met gemak het huis comfortabel. Ik heb goede hoop op een flink lagere gasrekening...
Reden voor dit epistel? Ik vind het vreemd dat Remeha niet een korte gebruikershandleiding bij de ketel levert, die de werking uitlegt en aangeeft dat de ketel het best op (max.) 60°C ingesteld kan worden.
Nog vreemder vind ik het dat de leverancier dit kennelijk niet weet. Althans, de mevrouw die een telefoontje hierover tegenhoudt en een monteur die ‘gewoon’ instelt op 90°C doen dat vermoeden.
Ik vroeg Remeha en Holland Warmte hierop te reageren. Remeha zegt:
“..als fabrikant van de cv-ketel geven geen advies over de verwarmingsaanvoertemperatuur van uw cv-ketel gezien het feit dat deze aanvoertemperatuur per installatie kan verschillen. Vaak worden installaties met vloerverwarming anders ingesteld dan installaties die enkel over conventionele radiatoren beschikken. Voor deze vragen verwijzen wij u altijd door naar een installatiebedrijf. Zij kunnen samen met u bekijken welke temperatuur geschikt is voor uw installatie.”
Dit lijkt me een onderwerp om over te publiceren in de consumentengids.