De vraag: wie gebruikt de P1 aansluiting om de slimme meter uit te lezen?
Welke (merk) apparatuur gebruik je hier voor en hoe bevalt dat?
Zijn slimme meters energie bespaarders of is het flauwekul?
Tijdens de proef periode bleek dat de besparing minder dan 0,1% was.
Dat hij er toch moest komen was pure politiek.
De meters zelf besparen dus niet, je moet er wat mee doen.
Nu zitten we er mee opgescheept en wie hem nog niet heeft krijgt hem nog wel, tenzij je hem perse niet wilt hebben, dan krijg je een gewone digitale meter.
Aldus heb ik wat rond gekeken wat er zoal te krijgen is, ik bedoel dan niet bedrijfjes die hem elk kwartier voor je uitlezen en een mooi overzicht sturen, maar eigen apparaten die elke 10 seconden uitlezen en mooie gebruiksgrafieken kunnen maken en alles op afstand aan en uit kunnen schakelen, bijna volcontinu.
Het spul is nogal duur, je bent zomaar 500 euro of meer kwijt voor een compleet set apparaten
Terug verdienen met besparingen wordt lastig, schakelaars die sluipverbruikers kunnen uitschakelen kosten zomaar 30 tot 50 euro per stuk.
Bijvoorbeeld: voor stand-by gebruik mag een apparaat wettelijk niet meer nemen dan 1 watt, maar meestal is het veel minder.
Als je zo'n apparaat voor 12 uur per dag op afstand uitschakelt, zoals een tv (kan allemaal geprogrammeerd worden) zal het maar fractioneel stroom besparen, de kosten haal je er in ieder geval niet mee uit.
De computer die aanstaat om het allemaal uit te lezen neemt veel meer stroom dan de bespaart met het uitschakelen van een sluipverbruiker.
Hoe kun je dan met een slimme meter besparen?
Ik ben dus benieuwd naar mensen die op die manier de P1 aansluiting hebben gebruikt en hoe ze besparingen hebben gerealiseerd.