Consumentenbond.nl

Wie gebruikt de P1 aansluiting om de slimme meter uit te lezen?

• 7 november 2020
  • 48 reacties
  • 1800 Bekeken

Reputatie 5
Badge +4

De vraag: wie gebruikt de P1 aansluiting om de slimme meter uit te lezen?
Welke (merk) apparatuur gebruik je hier voor en hoe bevalt dat?

Zijn slimme meters energie bespaarders of is het flauwekul?
Tijdens de proef periode bleek dat de besparing minder dan 0,1% was.
Dat hij er toch moest komen was pure politiek.
De meters zelf besparen dus niet, je moet er wat mee doen.

Nu zitten we er mee opgescheept en wie hem nog niet heeft krijgt hem nog wel, tenzij je hem perse niet wilt hebben, dan krijg je een gewone digitale meter.

Aldus heb ik wat rond gekeken wat er zoal te krijgen is, ik bedoel dan niet bedrijfjes die hem elk kwartier voor je uitlezen en een mooi overzicht sturen, maar eigen apparaten die elke 10 seconden uitlezen en mooie gebruiksgrafieken kunnen maken en alles op afstand aan en uit kunnen schakelen, bijna volcontinu.

Het spul is nogal duur, je bent zomaar 500 euro of meer kwijt voor een compleet set apparaten
Terug verdienen met besparingen wordt lastig, schakelaars die sluipverbruikers kunnen uitschakelen kosten zomaar 30 tot 50 euro per stuk.
Bijvoorbeeld: voor stand-by gebruik mag een apparaat wettelijk niet meer nemen dan 1 watt, maar meestal is het veel minder.
Als je zo'n apparaat voor 12 uur per dag op afstand uitschakelt, zoals een tv (kan allemaal geprogrammeerd worden) zal het maar fractioneel stroom besparen, de kosten haal je er in ieder geval niet mee uit.
De computer die aanstaat om het allemaal uit te lezen neemt veel meer stroom dan de bespaart met het uitschakelen van een sluipverbruiker.

Hoe kun je dan met een slimme meter besparen?
Ik ben dus benieuwd naar mensen die op die manier de P1 aansluiting hebben gebruikt en hoe ze besparingen hebben gerealiseerd.

48 reacties

De Toon die ik gratis kreeg toen ik overstapte naar Eneco leest hem keurig uit. Besparen doet het niet, dat doe je door bewust ermee aan de slag te gaan en dan kan die informatie wellicht helpen maar lijken mij van die meters die je op individuele stopcontacten kunt zetten nuttiger.

Mijn grootste besparing de laatste jaren was overigens dat we het waterbed eruit gegooid hebben en daar had ik geen hulpmiddel voor nodig, daar volsond de achterkant van een envelop.

Reputatie 4
Badge +3

HI @Free Spirit Ik heb de voorganger van de Plugwise  : Smile P1 + plugs  Werk goed maar niet echt ingezet om te besparen.. eerder monitoren van gebruik. Je kan alle plugs ook laten schakelen en dat werkt ook goed.

Kijk eens op de website van Plugwise. 

Meten is iets anders dan besparen. Eerst meet je. Dan ga je nadenken. Dan doe je iets. Als je dat laatste goed doet is *dat* besparen. Lagereschoolkennis dus. Ik vraag me ook af hoe je vanuit de meterkast moet zien waar je overbodige verbruik zit. Een paar maanden spelen in huis met een losse kWh-meter  van een paar tientjes werkt in ieder geval wel. Wij hebben de oude koelkast eruitgegooid. Het scheelde een heel zonnepaneel, zo’n 250 kWh per jaar.

Reputatie 4
Badge +3

@Harrie LPP Bij Plugwise kan je plugs kopen die 7x24 meten en mooie grafieken maken. Ik heb 10 plugs door het huis en weet dus exact wat de wasmachine, vaatwasser, router enz kost en wanneer en hoeveel energie ze gebruiken. De Quooker was voor mij een verrassing.. 11 euro per maand!! en het is alleen gebruik,, als je de Quooker een maand niet gebruikt is het iets van 1 euro. Ik heb 1 maanden dat ik alleen aan de Quooker 19 euro heb besteed aan energie. @#$%@#%#$%@#$%@#$%

Ik snap dat mooie grafiekjes veel sexyer zijn dan getalletjes op een vrij brak lcd-display, maar inhoudelijk maakt het niets uit. Eerst deed ik het door de omwentelingen van een losse ferrarismeter met een stopwatch te timen. Dat ging ook.

Bedoel je dat die Quooker 1 euro per maand gebruikt om aan te staan en je de rest voor warm water hebt gebruikt? Dan heb je denk ik veel warm water gebruikt* Zoiets als “de gelegenheid maakt de dief”? Ik moet nog gewoon minutenlang wachten op de waterkoker.

*: iets van 17 liter kokend water per dag gemiddeld als ik ff snel reken. Klopt dat?

De slimme meter is er overigens niet voor de consument. Het is om iedereen een apoart telwerk voor betrokken en geleverde stroom te geven en mogelijk voor de verdere transitie van energiegebruik maar ik heb sterke twijfels of de huidige generatie slimme meters daar lang in mee kan.

Reputatie 5
Badge +4

@Chris L 
Die Plugwise kwam ik ook tegen, de basis is niet zo duur, maar als je zoals jij 10 plugs er tussen hebt zitten dan wordt het weer een duur grapje, die kosten volgens de site 59 euro per stuk.
En dat is dan al meer dan de 30 tot 50 euro die ik noemde.
Kun je met dat systeem ook apart het gebruik van de apparatuur en de opbrengst van zonnepanelen zien?
Of alleen de optelsom er van?
En werkt het ook met drie fasen?

@A. Deen 
Ik zit wel bij Eneco, maar Toon krijg ik echt niet gratis.
Overigens zal het wel bij een enkel jaar blijven, ik voel me nogal belazert door die club, maar dat is een ander verhaal.

@Harrie LPP 

Nieuwe apparatuur is meestal een stuk zuinige dan tien of 15 jaar oude.
Ik heb de zelfde ervaring, in het verleden eens een vriezer en een wasmachine tegelijk vervangen, scheelde nog wat meer: 750Kwh.

Reputatie 4
Badge +3

@Free Spirit Ik heb de oude versie van de plugs(Circle) en Stretch voornamelijk op marktplaats gekocht voor ongeveer 20 euro per plug. Deze zijn nu in grote mate beschikbaar voor minder omdat de oude software niet meer geupdate wordt. Als je handige bent met electronica en linux kan je de boel zelf gaan updaten zie : http://domoticx.com/# en zoek op plugwise.. daarnaast zijn er nog diverse andere P1 readers beschikbaar … 

Ja, de P1 Smile kan ook terug levering monitoren en er was ook een module om de opbrengst zelf te meten zodat je ook het verschil in 1 oog op slag kon zien. 

ik heb sterke twijfels of de huidige generatie slimme meters daar lang in mee kan.

De eerste generaties slimme meters liggen al op de schroothoop.
Ze zijn ook bedacht om diefstal van stroom tegen te gaan.
Zodra je een schurk hebt, die slimmer is als de meter moet je weer een nieuwere bedenken.

Wanneer je meer inzicht hebt in je verbruik en je bewust bent van wat je wanneer en hoe lang gebruikt dan zul je vanzelf je gedrag aanpassen. buiten dat kun je ook wanneer je zonnepanelen hebt goed kunnen zien wanneer je heb beste de wasmachine aan kunt zetten. Dan moet je natuurlijk wel zonnepanelen hebben ( die kun je hier aanvragen) . op dit moment zijn zonnepanelen de beste investering die je maar kunt kiezen.

Reputatie 5
Badge +4

@Chris L 
Elektronica is mijn vak, maar van Linux heb ik geen kaas gegeten.
Dat gaat het dan niet worden.

@Ko wil zon 
Zolang er nog gesaldeerd wordt wel ja, maar dat wordt afgebouwd.
Inmiddels ben ik er al achter dat je zonder saldering aan de goden en genade van de energie maatschappijen bent overgeleverd.
Mijn dispuut met Eneco hierover loopt nog, mogelijk nog langer dan mijn contract met hun.

Iedereen kan gewoon zuinig omgaan met energie zonder welk meetinstrument dan ook.

Léonz ik denk dat het omgekeerde waar is. Meten is weten. Als ik niet had gemeten dat mijn koelkast een enorme energieslurper was dan had ik veel stroom moeten betalen de afgelopen jaren. Ik geb de nieuwe koelkast er in vijf jaar uit, en het was geen goedkoop dingetje.

Ik denk dat veel mensen geen flauw idee hebben wat veel en wat weinig stroom gebruikt in huis, met alle gevolgen van dien.

Reputatie 7
Badge +4

dat klopt, en die mensen komen ook niet in beweging als ze een slimme meter hebben. Dat is echt een beetje voor de nerds….

Op het grote internet is veel informatie te vinden over energeverbruik en besparing, en dan is het echt gewoon logisch nadenken maar daar moet je wel even energie (..) in stoppen. Heel simpel

Verwarmen of koelen kost veel energie

Apparaten die 24 uur aanstaan kosten veel energie

Oude apparaten vreten meer energie dan nieuwe (kijk bv ook eens naar je mechanische ventilatie unit)

Apparaten in standby kunnen veel energie vreten

het is vaak je erin willen verdiepen en dan google vragen en logisch nadenken. En een slimme meter kan dat allemaal niet voor je doen, die kan alleen maar aangeven of je maatregelen succesvol zijn…...

Reputatie 5
Badge +4

Dus eigenlijk komt het er op neer dat het doel om te besparen volstrekt gefaald heeft.
Dan blijft alleen nog over dat het ten gerieve is van de energie maatschappijen en netbeheerders en om de saldering de nek om te kunnen draaien.

@E.B.F. Stroeve 
Zoals ik al eerder noemde mag vanwege Europese wetgeving een stand-by apparaat maximaal 1 watt nemen.
Er zal misschien her en der nog een oud apparaat in gebruik zijn die meer neemt, maar daar valt normaal gesproken geen grote besparing te realiseren.
De benodigde apparatuur kost meer energie dan het bespaart, met de pc als grootste verbruiker.
Blijft over de Nerd die het leuk vindt om alles te monitoren.

Alleen @Chris L heeft tot nu aangegeven er mee aan de slag te zijn gegaan en ik had toch wel wat meer verwacht.

Léonz ik denk dat het omgekeerde waar is. Als ik niet had gemeten dat mijn koelkast een enorme energieslurper was dan had ik veel stroom moeten betalen de afgelopen jaren.

Inderdaad, ik was één meetinstrument vergeten: de „normale“ gas- en elektriciteitsmeter.

Via de laatste ontdekte ik ooit dat mijn vorige koelkast defect was.

Dus eigenlijk komt het er op neer dat het doel om te besparen volstrekt gefaald heeft.
Dan blijft alleen nog over dat het ten gerieve is van de energie maatschappijen en netbeheerders en om de saldering de nek om te kunnen draaien.

Het nut van die nieuwe meters is dat ze nodig zijn voor de energietransitie, appart kunnen afrekenen van verbruik een teruglevering en dat ze op afstand uitgelezen kunnen worden. Er is geen logische reden om te denken dat je er energie mee gaat besparen.

Reputatie 7
Badge +6

Ja , meten is weten . Ik denk dat het de meesten niet boeit. De meesten weten denk ik wel ongeveer wat de stroomvreters zijn en hoeven dat met meten niet bevestigd te zien . Besparen is mij prima gelukt door drie maatregelen . Zonnepanelen , oude apparaten en verlichting vervangen door zuiniger versies en niet onnodig dingen aan laten . Verder probeer ik mede wegens de slechter wordende salderingsregeling de stroomvreters waar mogelijk zo veel mogelijk te gebruiken op momenten dat er voldoende zonnestroom binnenkomt .

De consumentenbond zou zich hier enorm nuttig kunnen maken door bij het testen van apparaten de te verwachten kosten aan energieverbruik op te tellen bij de aankoopprijs en mede hierop de beoordeling te baseren. Dat kan mensen die zich niet interesseren voor het milieu - en dat zijn er héél veel - mogelijk over de streep want de meeste mensen interesseren zich wel voor hun portemonnee.

Bij voorbaat: Dat dit niet kan omdat de electriciteitsprijs varieert lijkt me geen goed argument om dit niet te doen want de electriciteitsprijs is al heel lang tamelijk constant. De discussie over renteverlies is om begrijpelijke redenen ook al verleden tijd.

Wat het zelf meten betreft gebruik ik de DECT200 hiervoor.
Deze werkt alleen i.c.m een Fritz!Box.
Die meet redelijk gedetailleerd en kan ook de omgevingstemperatuur registreren.

Grafiek van verbruik van een lamp
Statistiek van dezelfde lamp

Zo heb ik mijn koelkast/diepvries gemeten over een periode van 3 maanden.
Als ik de levensverwachting van een nieuw toestel mee reken.(15jr)
Heb ik geen voordeel aan het vervangen van de oude apparaten.
De apparaten hebben een leeftijd bereikt van 35 en 45 jaar
Alleen de jongste, de vriezer overweeg ik te vervangen.

Er staat ook nog een veel oudere te wachten op een kleine revisie, die is nog steeds relatief zuinig.
Er zit nog linnen-isolatie bedrading in, die ik niet 100% meer vertrouw.

Mijn conclusie is ook, dat men tegenwoordig bewust bagger toestellen op de markt brengt.
Dat is heel jammer voor de consument. Maar ook voor het milieu.
Een koelkast kan gerust een leven mee gaan, maar dat is slecht voor de verkoop.

Reputatie 5
Badge +4

Het nut van die nieuwe meters is dat ze nodig zijn voor de energietransitie, appart kunnen afrekenen van verbruik een teruglevering en dat ze op afstand uitgelezen kunnen worden. Er is geen logische reden om te denken dat je er energie mee gaat besparen.

Dat is niet helemaal correct, de slimme meter was ook bedoeld om mensen inzicht te geven in en bewust wording van het verbruik.
Zoek nog maar eens naar oude promotie filmpjes van de overheid.
De bedoeling was uiteindelijk energie besparing.
Maar zolang alleen de meter vervangen wordt en de meterkast deur dicht blijft zal er weinig veranderen.

Reputatie 5
Badge +4

Ja , meten is weten . Ik denk dat het de meesten niet boeit. De meesten weten denk ik wel ongeveer wat de stroomvreters zijn en hoeven dat met meten niet bevestigd te zien . Besparen is mij prima gelukt door drie maatregelen . Zonnepanelen , oude apparaten en verlichting vervangen door zuiniger versies en niet onnodig dingen aan laten . Verder probeer ik mede wegens de slechter wordende salderingsregeling de stroomvreters waar mogelijk zo veel mogelijk te gebruiken op momenten dat er voldoende zonnestroom binnenkomt .

Stel dat ik een warmte pomp aanschaf, dan gaat mijn elektriciteitsverbruik met 2500 Kwh per jaar omhoog.
Mijn zonnepanelen wekken dat wel op in de zomer, maar ik heb het nodig in de winter.
Dat moment kun je dus niet kiezen.
Als de salderingsregeling op de schop gaat dan krijg ik in de zomer een fooi van enkele centen voor die stroom , maar mag wel het volledige tarief van ruim 20 cent betalen in de winter.
Dat is voor mij reden een afwachtende houding aan te nemen.

Zonnepanelen neem je in de eerste plaats voor je huidige normale gebruik. Verwarmen doe je overigens niet alleen in de winter. Vandaag bijvoorbeeld schijnt de zon hier heerlijk maar we hebben toch verwarming nodig. Ideaal als je panelen hebt.

Of je de komende jaren echt maar een paar centen krijgt voor die zomerse stroom moet nog blijken als de exacte uitwerking bekend is.

Afwachten was al een hele tijd geen goed idee meer. Het beste jaar om panelen aan te schaffen was denk ik ongeveer 2014.  Maar ook  toen riepen tegenstanders massaal dat het beter was om te wachten.

Maar als je panelen kunt betalen schaf ze dan gewoon aan. In vergelijking met wat mensen zonder met de ogen te knipperen uitgeven voor een auto, een keuken of een badkamer stellen de kosten van panelen niet veel voor. Op zijn minst een aardig deel van die kosten verdien je bovendien terug.

Wel een reden om te wachten met panelen vind ik plannen voor dakisolatie of andere toekomstige dakwerkzaamheden.

Reputatie 7
Badge +6

Ook airco in combinatie met zonnepanelen is nu eerder een overweging . Temeer omdat moderne airco's een warmtepomp-functie hebben en dus als ( bij- ) verwarming kunnen dienen. Oeps ! We zitten weer off-topic .  :thinking::wink:

Ja, omdat we in de zomer tijdens een hittegolf bij god niet meer weten wat we met de stroom moeten doen is een airco in Nederland niet echt een milieudelict meer. Een kleine airco in huis is overigens al genoeg om de luchtvochtigheid aan te pakken, want dat is een grotere oorzaak van onbehagen in de Nederlandse hittegolven dan de temperatuur.

Reageer