Wie heeft er nog meer energie besparende adviezen?

• 28 January 2016
  • 0 reacties
  • 581 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4
Ik heb pas na 1 jaar een gratis rolletje radiatorfolie achter de verwarming geplakt.

Alle deuren van tochtstrips voorzien. Zijkanten en onderkant.

Stoomkoker: gebruik veel minder water en het eten is lekkerder. Ik hoef er ook niet bij te blijven. Hij waarschuwt zelf wanneer de volgende pan erop moet en wanneer hij klaar is.

Mijn zwager zei in de herfst dat hij een skibroek aan had tegen de kou. Ik pakte dat op en kocht er een paar bij de Lidl voor 20 euro en ze doen het goed. Bij de zeeman 4 gevoerde warme wintersweaters gekocht voor 15 euro per stuk. Skisokken in de uitverkoop. Rode omdat we ook rode wollen truien hebben en zwarte skisokken voor de witte en bonte wol. Thermo ondergoed voor de benen 4 stuks bij de Hema voor 10 euro oer stuk. Snowboots van de Lidl voor 8 euro.

Als ik alleen thuis ben trek ik alles aan en komt de thermostaat niet boven de 15 graden Celsius uit. Mijn vrouw gaat erin mee als zij er is trekt ze de skispullen aan, doet een deken over haar benen en we zetten de thermostaat op 19 graden. Januari 2016 hebben we tot nu toe aan gas een kleine 112 kubieke meter verbruikt. Goed voor 60 euro aan gas plus 6,95 = 75 euro ongeveer. En dit was waarschijnlijk de koudste maand.

Mijn maandbedrag heb ik op 60 euro laten zetten. Lager wilden ze bij Qurrent niet gaan. Ik heb Qurrent gekozen, omdat het 1 van de 3 groenste energieleveranciers is en ik een leuke welkomstkorting kreeg.

Ik heb de verwarming in alle vertrekken behalve een kleine badkamer nagenoeg dicht gedaan. Ook in de kamer waar we de was laten drogen. Om de verwarming te compenseren. Het droogt minder snel heb ik voor 23 euro een goede goedkoopste en handigste droogtoren gekocht. Die gecoat is, zodat niet zoals bij duurdere droogtorens de witte plastic kunststof los komt te hangen en het er niet uitziet.

Het droogt minder snel, maar dat is geen probleem.

De kosten voor skisokken, skibroeken, thermokleding, warme truien, snowboots ed hadden we er binnen 4 maanden uit. We hebben bretels gekocht omdat we afvielen door een dieet. Waardoor we nog heel lang lol kunnen hebben van te grote skibroeken.

De Wolwas gaat veel efficienter. We hebben meer was en die wasmachine gaat alleen vol aan. Dat geldt zowel voor de rode Wolwas als voor de bonte wolwas.

We wassen alleen op de eco-mode. We zetten de wasmachine op 1200 centrifugeren ipv 1600. Resultaat verschil is klein. Bij weinig was zetten we hem op fijne stoffen, waardoor hij ipv 3 uur nog maar 1 uur draait. En we doen er minder wasmiddel in.

We gebruiken alleen ledlampen.

We hebben 4 literflessen in 2 wc bakken gezet en besparen per wc-bezoek 2 liter water.

We hebben een water bespaar rubbertje in de douche toegepast en in alle kranen. Kost 0,35 cent.

Om 21.30 gaat mijn horloge af. Dan moet de thermostaat 15. Als het buiten boven de 10 graden is is dat al om 21.00

De beste keus van ledtv had geen aan-uit knop. Dus hebben we hem gekoppeld aan een stopcontact dat je kan uitschakelen.

Tussen 0.00 en 08.00 wordt onze router automatisch uitgeschakeld dmv tijdschakelaar.

Verwarming in slaapkamer uit en een elektrische deken gekocht aangesloten op een tijdschakelaar die aanspringt1 uur voordat mijn vrouw naar bed gaat. Ik heb hem niet nodig. Dus het is een 1 persoons. Zij blij en mijn energierekening ook.

De voorzichtige schatting is dat mijn werkelijke verbruik rond de 35 euro per maand ligt. Qua waterkering zal ik ook veel geld terug krijgen. Je moet gewoon kijken naar je gewoontes waarbij veel water gebruikt wordt bijv nat scheren. Kook met waterkoker kleine hoeveelheid. Doe dat in een kommetje. Leg je scheermes erin. Daardoor scheert hij beter en daarin kan je hem ook schoon maken. Resultaat is uitstekend en het is goedkoper dan elektrisch scheren

0 reacties

Geen reactie

Reageer