Windenergie

• 11 July 2014
  • 6 reacties
  • 265 Bekeken

Zijn er al ervaringen met windenergie?

In verschillende media wordt hier aandacht aan besteed.

Een kleine windmolen op het dak, niet liggend op/aan de zonkant, zou bijna altijd energie opleveren daar er in ons land -zeker in het westen- nagenoeg iedere dag wel wind is.

6 reacties

Welke leveranciers zijn benaderd?

Ik ben aan het zoeken, maar kom alleen uit bij "dearchimedes" in Rotterdam.

Verder wel in Duitsland.

Ik zoek dus nog gewoon verder, maar houd me wel "open" voor tips.

Jan.

En zo geschiedde dat ik uiteindelijk de switch maakte van wind naar zonnepanelen. Let wel, dit is dus puur persoonlijk geweest.

Door E. van Loenen">

Laat je goed informeren! Ik heb het uiteindelijk NIET gedaan.
Reputatie 1
Badge +1

Welke leveranciers zijn benaderd?

Ik ben aan het zoeken, maar kom alleen uit bij "dearchimedes" in Rotterdam.

Verder wel in Duitsland.

Ik zoek dus nog gewoon verder, maar houd me wel "open" voor tips.

Jan.

Jan,

Mijn interesse ging onder andere uit naar de donQi Urban Windmill. Verder zou ik eens kijken op www.milieucentraal.nl. Hier staat ook de nodige, nuttige, informatie. Voor vragen kun je daar sowieso terecht.
Reputatie 1
Badge +1

Zijn er al ervaringen met windenergie?

In verschillende media wordt hier aandacht aan besteed.

Een kleine windmolen op het dak, niet liggend op/aan de zonkant, zou bijna altijd energie opleveren daar er in ons land -zeker in het westen- nagenoeg iedere dag wel wind is.

Jos,

Laat je goed informeren! Ik heb het uiteindelijk NIET gedaan. Door meerdere aanbieders te benaderen en hun het verhaal te laten vertellen kreeg ik ze ook over de vloer. "Het zou kunnen, u woon daar niet ideaal voor MAAR het levert u voldoende op dat u 'winst' maakt." Dat ging ook bij de 2de aanbieder en de 3de had een geweldig 'winst'-verhaal. We waren BIJNA om. Tot nummer 4 kwam. Hij was redelijk snel tot de eindconclusie gekomen: NIET aan beginnen! Te weinig wind om het Überhaupt rendabel te laten worden. Te veel obstakels in de omgeving. Zonde van het geld. U kunt beter ZONNEPANELEN nemen......

En zo geschiedde dat ik uiteindelijk de switch maakte van wind naar zonnepanelen. Let wel, dit is dus puur persoonlijk geweest.
Ha Jan,

Ik ben ook heel geinteresseerd in kleine windmolens voor particulieren. De nieuwste ontwikkeling is inderdaad de Archimedes (en broertje Liam), vanaf 2015 op de markt. Of deze ook financieel interessant is zal de praktijk moeten uitwijzen. Hier in ieder geval wat zaken waar je op kunt letten:

- windfrequentie en snelheid op de plek van installatie

- frequentie en kosten onderhoud

- levensduur molen ('grote' molens worden vaak na 20 jaar vervangen)

- bij welke windsnelheden wordt er effectief stroom geleverd

- hoe zorg je ervoor dat vogels en vuil bij de bladen vandaan blijven (bij kleinere molens draaien de bladen zo snel dat ze itt grote molens wel degelijk vogelhakselaars kunnen worden)

Vast geen uitputtende checklist, maar wie weet heb je er wat aan.

Groet, Jorien
Badge
Tja, kleine windmolens.

Er zit, en helemaal in de bebouwde omgeving, gewoon te weinig vermogen in de aanwezige wind voor verantwoorde exploitatie door een kleine* windmolen. De berekening waarom dat zo is, is niet erg ingewikkeld.

Onderzoek: vier jaar kleine molens in Schoondijke (Zeeland, een gunstige windprovincie).

Daar stonden de molens in het open veld. Niet in de bebouwde omgeving. Gunstig.

De aanloopperiode werd niet meegerekend. Ze gingen optimaal van start. En dat gingen ze, aanname voor de berekening, 15 jaar zo volhouden. Gunstig.

Kosten: grondgebruik, regulier onderhoud,vervanging, reparatie, renteverlies en verzekering werden voor de berekening van de kWh-prijs niet meegerekend. Dat is een rekentruc.

De test is voortijdig afgebroken; "meten is weten".

De best presterende kleine* windmolen, gunstige omstandigheden en met rekentruc, kost €.0,243/kWh. Ter vergelijking: echt groene stroom €. 0,055/kWh. (de rest van de €. 0,23 is vastrecht, netbeheer en belastingen).

Uit de slotconclusie**:

Wij zijn met de beste bedoelingen met dit project gestart, we hebben fabrikanten de kans gegeven zich te bewijzen, te ontwikkelen enz.

Helaas heeft ons testpark aangetoond dat deze turbines in Nederland op dit moment nog geen potentie hebben. Alleen als de kostprijs erg zakt zijn er mogelijkheden. Dit is echter niet te verwachten.

Veel fabrikanten hebben met hart en ziel aan hun project gewerkt. Uiteraard spijt het ons dat tijdens onze test fabrikanten hebben moeten stoppen.

Wel hebben wij met onze test veel particulieren behoed voor de aanschaf van een onrendabel product.

Een kleine windmolen in de tuin, op het dak? Niet doen. Ook uw buren zijn er blij mee.

* tiphoogte 20 meter, rotordiameter 3.70 meter.

** zie: http://provincie.zeeland.nl/milieu_natuur/windenergie/kleine_windturbines/

Groet, Niek.
De producenten van windenergie gooien 5% energie weg door de molens de verkeerde kant op te laten draaien.

Waarom?: De oudrmolenmakers wisten dit al voor meneer Coriolis Gaspard en Buys Ballot

Op het noordelijk halfrond wordt een voortbewegende massa naar links afgrbogen.

Dit is de resultante van de middelpuntvliedende kracht enzijn projectie op het van de evenaarweglopende aardoppervlak

Praktijk; een wasbak loopt linksom leeg , bomen groeien linksom tegen de zon in.

Schaatsers rijden ook linksom ergo de huidige turbines worden niet optimaal benut.

En als wind hun vakgebied is is dit een schande. Bij een duurzaamheid van 20 jaar heeft de molen zich voor niets terugverdiend.

Ik kijk tegen 37 molens aan, groetjes Cor van der Ster.

Reageer