Wordt er ook gesaldeerd op uw maandelijkse variabele Energierekening ?

  • 18 January 2022
  • 195 reacties
  • 14777 Bekeken


Toon eerste bericht

195 reacties

Reputatie 7
Badge +5

dat is het standaard antwoord van de acm. het jaar wat steeds genoemd wordt is nergens in de wet geborgd, de acm kon mij dat ook niet vertellen. iedereen roept dus een jaar maar dat is niet in de wet geborgd. wat wel in de wet staat is dat de leverancier minimaal 1 keer per jaar moet factureren en salderen mag bij elke factuur. kortom Budget Energie lojkt aan de wet te voldoen en schaffen daarmee per direct de saldering af. 

 

Ik ben er nog niet uit wat nou de kip en wat het ei is. We kregen voorheen allemaal één keer per jaar een rekening en op de rekening werd gesaldeerd. Nu krijgen sommigen maandelijks nieuwe tarieven en dus ook maandelijks een rekening en op de rekening wordt gesaldeerd. Het is helder dat er nergens in de wet met zoveel woorden staat dat er jaarlijks gesaldeerd moet worden en al zou dat er staan dan is nog niet omschreven tegen welk tarief. Feitelijk komt maandelijks salderen nog steeds neer op salderen maar dan tegen het tarief van die maand.

Wat mij betreft zou leidend moeten zijn hoe het zou werken als je nog steeds een ferrarismeter zou hebben, dat is wat mij betreft de gouden standaard waar je het mee zou moeten kunnen vergelijken en die zoals het gezegde luidt automatisch en volledig saldeert. Dus hoe werkt het bij Budget Energie als je nog een ferrarismeter hebt?

Reputatie 7
Badge +5

het verschil zit ‘m in de vergoeding die je krijgt versus het tarief wat betaalt voor levering. bij saldering is die gelijk en op jaarbasis streep je dan je zomer opbrengst weg tegen je winter verbuik. 

bij maandelijks salderen streep je op maandbasis weg wat je verbuikt tegen wat je opwekt. op een beetje zonnige zomerdag wek ik 40-50kWh per dag op en verbuik een paar kWh. in de winter precies omgekeerd.

het zomeroverschot levert ongeveer de helft op van wat het winter tekort mij kost. dat is mijn probleem. gelukkig heeft mijn leverancier aangegeven per jaar te blijven salderen, ben wel benieuwd naar een voorbeeld

bij maandelijks salderen streep je op maandbasis weg wat je verbuikt tegen wat je opwekt. op een beetje zonnige zomerdag wek ik 40-50kWh per dag op en verbuik een paar kWh. in de winter precies omgekeerd.

En hoe werkt dat er dan als je nog een zou ferrarismeter hebben?

 
Reputatie 6
Badge +3

@A. Deen Niet is onmogelijk met een ferrarismeter, maar eigenlijk onwerkbaar, zoals ik al 4 dagen geleden in deze draad schreef.

Reputatie 7
Badge +5

met ferrarismeter wordt het wel interessant, einde maand X kWh afgerekend, volgende maand Y waarbij Y minder is dan X, ik vermoed gewoon de terugleververgoeding voor het verschil, en dus schiet je er daar ook bij in.

met ferrarismeter wordt het wel interessant, einde maand X kWh afgerekend, volgende maand Y waarbij Y minder is dan X, ik vermoed gewoon de terugleververgoeding voor het verschil, en dus schiet je er daar ook bij in.

Volgens mij heeft er nog nooit iemand maandelijks variërende tarieven via een farrarismeter gekregen en zitten we met dit soort contracten dus in onbekend gebied. Misschien is het aanbieden van zo'n contract wel tegen de wet omdat het op een ferrarismeter gewoon niet kan. Ze hebben de salderingsregeling ook moeten verlengen omdat er nog veel te veel ferrarismeters in omloop zijn, zou pure rechtsongelijkheid zijn geweest. Misschien moeten maandelijkse tarieven voorlopig ook maar verboden worden zolang er nog ferrarismeters zijn en kan de wetgever dan ondertussen zijn werk doen.

 

Misschien vindt de rechter wel dat iemand die voor maandelijks variërende tarieven kiest, ook aanvaard dat bij gebrek aan een rekenmethode, dan dus maandelijks gesaldeerd word. Is ook een optie.

Dan zijn maandelijks variërende tarieven een optie voor mensen zonder panelen en moet je dat met panelen dus niet doen.

Reputatie 6
Badge +3

Ik zou graag willen weten hoeveel aansluitingen er nog zijn zonder slimme meter en hoeveel daarvan ook zonnepanelen hebben.

Als ik dan op de websites van de netbeheerders lees dat er een schaarste aan slimme meters is, m.n. bij de 3-fase meters met maandenlange? wachttijden zou het weleens lastig kunnen worden om op tijd de uitrol van de slimme meters te voltooien. En de netbeheerders hebben waarschijnlijk nog andere problemen.

Maar ik val in herhaling.

Ik zou graag willen weten hoeveel aansluitingen er nog zijn zonder slimme meter en hoeveel daarvan ook zonnepanelen hebben.

Statistisch heb je er niets aan maar het viel me jaren geleden al op hoe een aantal vroege bezitters van zonnepanelen de installatie van een slimme meter te vuur en te zwaard dachten tegen te gaan houden want die saldeert immers automatisch en daar hadden ze “recht” op. Niet zozeer op plaatsen waar simpelweg nog geen slimme meters aangeboden zijn maar tussen de weigeraars verwacht ik een stevig percentage zonnepanelen.

Badge

Misschien vindt de rechter wel dat iemand die voor maandelijks variërende tarieven kiest, ook aanvaard dat bij gebrek aan een rekenmethode, dan dus maandelijks gesaldeerd word. Is ook een optie.

Dan zijn maandelijks variërende tarieven een optie voor mensen zonder panelen en moet je dat met panelen dus niet doen.

Volgens mij valt er niet zoveel te “kiezen” op dit moment. 

Misschien vindt de rechter wel dat iemand die voor maandelijks variërende tarieven kiest, ook aanvaard dat bij gebrek aan een rekenmethode, dan dus maandelijks gesaldeerd word. Is ook een optie.

Dan zijn maandelijks variërende tarieven een optie voor mensen zonder panelen en moet je dat met panelen dus niet doen.

Volgens mij valt er niet zoveel te “kiezen” op dit moment. 

Er is toch nog steeds een verschil tussen een ouderwets “variabel” tarief en een continue/dagelijks/maandelijks variabel tarief?

Reputatie 7
Badge +5

volgens mij is er inderdaad heel veel keus, het is chaos in energie leverancier land, dag-maand-6maand variabele tarieven, jaarcontracten beginnen ook weer te komen en de tarieven tussen de levernaciers verschillen enorm.

helaas als er chaos is, is er ook risico voor ons als consument.

Reputatie 7
Badge +5

kijk, hier iemand met invloed die de ernst van deze zaak inziet en kamervragen stelt. 

Henri Bontenbal on Twitter: "Volgende week zal ik een aantal schriftelijke vragen aan de minister stellen om hier duidelijkheid over te krijgen. Helaas laat de salderingsregeling ruimte voor verschillende interpretaties. https://t.co/7IfDcsGUFd" / Twitter

Reputatie 6
Badge +5

interessant. Mijn 3 jarig contract bij BE eindigt 27 juli as. Ben benieuwd welk aanbod ze doen m.b.t. salderen. Met dit document heb ik iets in handen. Txs @E.B.F. Stroeve 

Reputatie 6
Badge +5

Per 26 juli as. ga ik over op variabele tarieven. De klantenservice gaf aan dat ze inderdaad per maand tarieven gaan aanpassen en gaan afrekenen. M.b.t. salderen per jaar. Ze zijn in gesprek met ACM en verwachten binnen 2-3 weken daar meer over te kunnen melden. Ik lever in ieder geval tm september meer stroom terug, dan dat ik verbruik.  Per jaar lever ik totaal 900 kWh terug. Wat is slim om te doen? Overstappen of afwachten? BE TLV wijzigt per 1 juli jl naar 50% van het leveringstarief per kWh ex BTW Hieronder de tarieven (incl trouwe klant voordeel) die ze mij per 26 juli gaan berekenen.

 

Totaal normaaltarief   € 0,41485
Totaal daltarief   € 0,37107
Reputatie 7
Badge +5

Als je echt een (jaar) overschot hebt, zou ik kiezen voor een aanbieder met een hoge TLV die jaarlijks blijft salderen. Probleem is wel dat de energietarieven markt enorm in beweging is, wie vandaag hoog TLV't, kan morgen weer een middenmotor zijn.

Het lijkt erop dat BE een proefballonnetje oplaadt met salderen per maand, en waarschijnlijk zitten ze net binnen de wettelijke kaders. Ik zou sowieso bij BE weggaan als je zonnepanelen hebt. 

Het blijven zeer spannende tijden op het energie tarief gebied.

Badge +2

Ik heb 1.5 week terug klacht ingediend bij BE. Nog niets gehoord. Zijn daar niet sterk in !

Maar ok, ik ben vanaf mei tot september veelvuldig elders. Dus gaat met het weinige verbruik en maandelijks salderen van 50% van meer geleverd kwh, een klap geld kosten. (Minder krijgen)

Hier 12x sunpower 380wp met enphase zuidwest.

Badge +2

Als je echt een (jaar) overschot hebt, zou ik kiezen voor een aanbieder met een hoge TLV die jaarlijks blijft salderen. Probleem is wel dat de energietarieven markt enorm in beweging is, wie vandaag hoog TLV't, kan morgen weer een middenmotor zijn.

Het lijkt erop dat BE een proefballonnetje oplaadt met salderen per maand, en waarschijnlijk zitten ze net binnen de wettelijke kaders. Ik zou sowieso bij BE weggaan als je zonnepanelen hebt. 

Het blijven zeer spannende tijden op het energie tarief gebied.

Vaak zie je leveranciers met betere TLV maar is gasprijs weer hoger.

En inderdaad de markt is erg in beweging.

Wacht dus ff af hoe het zich gaat ontwikkelen tussen ACM, BE en kamervragen.

Badge

Indien teruglevertarief hetzelfde is als levertarief maakt het helemaal niet uit volgens mij hoe je gesaldeerd wordt

Indien teruglevertarief hetzelfde is als levertarief maakt het helemaal niet uit volgens mij hoe je gesaldeerd wordt

Behalve als je meer teruglevert dan afneemt, dan is het tarief gegarandeerd niet hetzelfde, en als je dat dan per maand bekijkt ipv per jaar maakt het wel uit.

Badge +2

De eerste zichtbare verrekening in de app van BE is zichtbaar.

45 kWh teruggeleverd op 04 en 05 juli.

TLV Waarde 14 euro

(Prijs kWh kaal 0,37911 inkoop)

Reputatie 6
Badge +5
 

Vaak zie je leveranciers met betere TLV maar is gasprijs weer hoger.

En inderdaad de markt is erg in beweging.

Wacht dus ff af hoe het zich gaat ontwikkelen tussen ACM, BE en kamervragen.

Ik gun mijzelf 2 maanden de tijd en zal alvast een klacht bij BE gaan indienen. Ik denk overigens dat ze niet per maand een (af)rekening sturen (of wel?), maar eenmaal per jaar een overzicht op basis van de wisselende maandprijzen. Ik heb geen gasaansluiting (meer).

Reputatie 7
Badge +5

Indien teruglevertarief hetzelfde is als levertarief maakt het helemaal niet uit volgens mij hoe je gesaldeerd wordt

klopt helemaal, alleen is dat bij geen enkele leverancier het geval.

Reputatie 7
Badge +5

Ik gun mijzelf 2 maanden de tijd en zal alvast een klacht bij BE gaan indienen. Ik denk overigens dat ze niet per maand een (af)rekening sturen (of wel?), maar eenmaal per jaar een overzicht op basis van de wisselende maandprijzen. Ik heb geen gasaansluiting (meer).

ik vrees dat ze maandelijks financieel gaan verreken terwijl salderen helemaal niks met geld te maken heeft maar gaat iver kWh’s. naast een klacht bij BE zou ik ook een melding bij de ACM doen

Reageer