Wordt er ook gesaldeerd op uw maandelijkse variabele Energierekening ?



Toon eerste bericht

195 reacties

Badge +2

Een kleine nuancering misschien: Voorlopig lijkt deze “inventieve” maandelijkse saldering bij BE alleen op de model contracten met per maand variabele tarieven van toepassing te zijn. Deze tarieven zijn op dit moment voor nieuwe klanten de regel, voorlopig geen contract met vaste looptijd meer beschikbaar.
Maar je kan deze eigenwijze interpretatie van salderen door BE natuurlijk als een soort proefballon zien.


Alleen vraag ik me af hoe aansluitingen met een gewone terugdraaiende ferrarismeter behandelt worden.
De klant moet dan namelijk stipt per ultimo van de maand zijn meterstand doorgeven (interne saldering).
Lijkt me onmogelijk om dit consistent te kunnen doen (vakantie?). - Onnodige discriminatie ligt op de loer.
Maar misschien weigert BE sowieso klanten zonder slimme meter.

Lijkt me een dringend geval voor de ACM en misschien voor de rechter.

Ik heb sinds december 2021 variabel contract bij BE. Contract kon niet meer verlengd worden

Ook ik kreeg onlangs de brief over de maandelijkse saldering

Reputatie 2
Badge +2

Een vergelijkbaar probleem ontstaat doordat je ‘nachtstroom’ een andere waarde heeft als de ‘dagstroom’. Stel je neemt 10 af in dagstroom en 10 af in nachtstroom en je levert 10 terug.

Als je saldeert met je nachtstroom moet je de dagstroom betalen.

Als je saldeert met je dagstroom dan moet je de nachtstroom betalen.

Dat levert dus 2 verschillende bedragen op.

Dit is eigenlijk nauwelijks meer een probleem omdat het verschil tussen dag en nachtstroom zeer gering is. 

Reputatie 7
Badge +5

Ik heb de melding bij de ACM gemaakt mbt maandelijks salderen van BE, en ze gaan ermee aan de gang. Nog steeds geen reactie van de Consumentenbond op dit onderwerp. #stilzwijgen?

Badge +2

Ik heb de melding bij de ACM gemaakt mbt maandelijks salderen van BE, en ze gaan ermee aan de gang. Nog steeds geen reactie van de Consumentenbond op dit onderwerp. #stilzwijgen?

Dank daarvoor.

Betreffende de CB.

Het is me al vaker opgevallen dat zij zich niet bemoeien met discussies alhier.

Zal ook wel kwestie van te weinig personeel zijn !

Kreeg 22 september een email van Essent dat het nieuwe tarief voor elektriciteit per 1 oktober 47 cent zou worden.

Kreeg gisteren 3 oktober een nieuwe email van Essent dat ze het door de ophef over die 30 dagen termijn opnieuw doen en is het nieuwe tarief per 7 november 52,9 cent. De verhoging van 3 maanden wordt in 2 maanden gepropt legden ze uit.

Niets verloren en niets gewonnen dus. Met zonnepanelen is de enige verandering dat je terugverdientijd korter wordt, voor de rest voel je die verhoging niet. Dat is wel een fijn gevoel!

Het is wel verslavend, keek ik eerst helemaal nooit naar de verbruiksgegevens, sinds de zonnepanelen doe ik dat nu bijna dagelijks. 

Ik heb de melding bij de ACM gemaakt mbt maandelijks salderen van BE, en ze gaan ermee aan de gang. Nog steeds geen reactie van de Consumentenbond op dit onderwerp. #stilzwijgen?

Dank daarvoor.

Betreffende de CB.

Het is me al vaker opgevallen dat zij zich niet bemoeien met discussies alhier.

Zal ook wel kwestie van te weinig personeel zijn !

Het onderwerp zal niet aan de aandacht ontsnapt zijn maar ik denk dat men zich nog beraad op een standpunt. 

Reputatie 6
Badge +5
Hier het antwoord op mijn ingediende klacht bij BE. Aanhef en namen even weggelaten.
 
Onlangs heeft u een klacht ingediend. In uw klacht geeft u aan dat u het niet eens met het maandelijks salderen en dat dit niet zou mogen. Ik begrijp de verwarring en uw verontwaardiging hierover en daarom geef ik u graag onderstaande toelichting.

Maandelijks salderen
Wij zijn als energieleverancier wettelijk verplicht om bij de afrekening van je elektriciteitsverbruik het verbruik te verminderen met de door de klant opgewekte elektriciteit (dit heet ‘salderen’). Dit verrekenen we op de jaar- of eindnota van al onze klanten. We houden ons hiermee aan de salderingsregeling. Klanten met een variabel contract hebben bij ons maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract. Het is daarom ook logisch om per maand te salderen tegen de voor die maand afgesproken tarieven. Op MijnBudget ziet u deze berekening terug.

Klopt het dat de ACM (Consuwijzer) zegt dat maandelijks salderen niet mag? En klopt dit?
Ja, de ACM geeft aan dat het salderen per contractjaar moet plaatsvinden. En, nee, de wet geeft echter niet expliciet aan dat energieleveranciers verplicht zijn om per contractjaar te salderen. Ik snap dat dit verwarrend kan zijn. Bij klanten met vaste tarieven (en een vaste contractperiode) salderen wij wel op basis van deze vaste contractperiode. Voor klanten met een variabel contract, maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract, salderen wij daarom nu ook per contractperiode, per maand dus. Ook voor deze klanten salderen wij dus 100% van het verbruik in de contractperiode, namelijk een maand. Dat is waar de wet ons toe verplicht.

Wat moet ik doen als ik het er niet mee eens ben?
Als klant met een variabel contract heeft u natuurlijk de mogelijkheid om over te stappen naar een andere energieleverancier. Dit zouden we natuurlijk erg jammer vinden.

Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geïnformeerd.
Reputatie 7
Badge +5

het onderwerp is meermaals expliciet en persoonlijk onder de aandacht gebracht nav een artikel in het blad met de oproep om door te praten op de community.

en ik snap dat het juridisch uiterst complex is en dus tijd kost. helaas gaat het dus al mis bij BE. en wellicht lost dat probleem zichzelf op want een beetje zonneenergie minded eigenaar zal z’n biezen pakken bij BE en verkassen naar waarschijnlijk de eneco’s van deze wereld

Reputatie 7
Badge +5

melding maken bij de ACM, zij houden dat jaar vol en zij mogen/moeten actie ondernemen. doen ze trouwens al en de verwachting was dat dat volgende week zou gebeuren. BE is dus wellicht wat voorbarig met een conclusie

Zie dat veel mensen de ACM website quoten, dit staat daar nu ook bij!

 

Let op:

Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels niet duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.”

Reputatie 7
Badge +5

ik vrees dat je gelijk hebt……

Badge +2

het onderwerp is meermaals expliciet en persoonlijk onder de aandacht gebracht nav een artikel in het blad met de oproep om door te praten op de community.

en ik snap dat het juridisch uiterst complex is en dus tijd kost. helaas gaat het dus al mis bij BE. en wellicht lost dat probleem zichzelf op want een beetje zonneenergie minded eigenaar zal z’n biezen pakken bij BE en verkassen naar waarschijnlijk de eneco’s van deze wereld

Eneco is dan nog wel goed qua terugleverings vergoeding ,(voor hoelang).

Maar zijn gasprijs is zeer fors zover ik weet

Reputatie 7
Badge +5

op tweakers houden ze lijstjes bij van leveranciers met de hoogste tlv, op dit moment is delta, engie en eneco de top 3.

hoe salderen zich ontwikkeld is onduidelijk

Badge

https://www.nu.nl/wonen/6207115/fouten-ontdekt-in-energienotas-bij-teruglevering-zonnepanelen.html

Interessante discussie eronder

Reputatie 7
Badge +5

de echt interessante discussie zit op tweakers, ook nu.nl maakt fouten door te stellen dat de jaarsaldering in de wet geborgd is. 

en met een beetje geluk pikken de consumenten organisaties (cb zal dan ook eel moeten) het op en wordt het een belangrijk item in de publieke opinie.

Badge

Dit was de reactie van ACM toen ik mijn vraag daar stelde:

 

Informatie over uw rechten

Mijn energieleverancier saldeert niet over de hele periode van mijn energierekening of contractjaar. Wat kan ik doen?

Saldering moet over het totale verbruik van uw jaarafrekening of eindafrekening gaan. Uw leverancier moet kijken naar hoeveel elektriciteit u hebt afgenomen in het contractjaar. En moet de elektriciteit die u zelf hebt opgewekt daarvan af trekken. Uw energieleverancier mag dus niet uitgaan van een gedeelte van uw verbruik. Ook niet als u pas tijdens het contractjaar bent begonnen met het opwekken van elektriciteit.

Verrekent uw energieleverancier uw teruglevering niet met het volledige verbruik? Neem contact op en vraag om uitleg. Misschien is er een fout gemaakt en kan uw leverancier dit voor u oplossen.

Hebt u een slimme meter? Deze meet direct wat u verbruikt en teruglevert. En geeft dit door aan de leverancier. Geeft u de meterstanden zelf door? Met het doorgeven van de meterstanden eindigt de periode voor de rekening. Daarmee stopt ook de periode waarin uw leverancier saldeert. Het kan soms ongunstig zijn als u de meterstanden te vroeg doorgeeft. Bijvoorbeeld in de winterperiode.

 

Badge

Ter info de reactie die ik kreeg van BE m.b.t. het maandelijks salderen en de recente berichtgeving hierover ….. vooralsnog blijft BE dus maandelijks salderen…..de nieuwe wetgeving zal vermoedelijk nog even op zich laten wachten….

 

 

Bedankt voor uw bericht en voorstel.

 

Wetgeving

Energieleveranciers bieden de consument, door de omstandigheden in de energiemarkt, energiecontracten met maandelijks- of per kwartaal wijzigende energietarieven. De wet uit 2004 is gebaseerd op jaarlijks wijzigende energietarieven en daarom niet meer actueel.


Wij houden ons altijd aan de wet en daarmee aan de wettelijke salderingsregeling zoals die nu is. De huidige wet geeft niet aan dat er slechts op jaarbasis gesaldeerd moet worden. Minister Jetten heeft zeer recent aangekondigd dat hij de wet op dit punt wenst aan te passen, zodat dit wel duidelijk verplicht wordt. Dit is tot nu toe echter slechts een voorstel en nog zeker niet definitief. Wij zijn daarom van mening dat wij ons nog altijd aan de wet houden en zullen u niet compenseren.


Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 


 

 

 

--

de echt interessante discussie zit op tweakers, ook nu.nl maakt fouten door te stellen dat de jaarsaldering in de wet geborgd is. 

en met een beetje geluk pikken de consumenten organisaties (cb zal dan ook eel moeten) het op en wordt het een belangrijk item in de publieke opinie.

Zoals ze met de wet in de hand de amorele, maar juridisch correcte overwinning geboekt hebben dat mensen gratis, lees op kosten van de andere gebruikers, van het gas af mogen zo zal de publieke opinie hierover bij de rechter ook geen rol spelen. De wet is de wet, uitleg is aan de rechter, een nieuwe wet kost 'even'.

Reputatie 3
Badge +2

Het nachtstroom en dagstroom tegen elkaar weg salderen is niet altijd mogelijk.

Niet alle Energieleveranciers doen dat.

Zie dit artikel uit 2018 van de consumentenbond.

https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/opbrengst-zonnepanelen

Nu met de hoge tarieven zie je bijvoorbeeld bij variable tarief van Budget Energie dat het nachtstroom tarief voor de maand februari 15 cent lagere is dan het dagtarief.

Je vraagt je af waarom dit verschil nu plotseling wel kan .

 

Reputatie 7
Badge +5

dat is het standaard antwoord van de acm. het jaar wat steeds genoemd wordt is nergens in de wet geborgd, de acm kon mij dat ook niet vertellen. iedereen roept dus een jaar maar dat is niet in de wet geborgd. wat wel in de wet staat is dat de leverancier minimaal 1 keer per jaar moet factureren en salderen mag bij elke factuur. kortom Budget Energie lojkt aan de wet te voldoen en schaffen daarmee per direct de saldering af. 

 

Reputatie 2
Badge +2

Dat artikel is ook niet erg duidelijk. Bij ‘per telwerk’ lijkt het alsof dag en nacht onafhankelijk van elkaar behandelt blijven. Er kan dan dus makkelijk een deel niet gesaldeerd worden maar teruggeleverd.

Bij mijn oude meter zou dat ook gebeuren. Ik heb om die reden dus weinig zonnepanelen.

Ik ben er nog niet uit wat nou de kip en wat het ei is. We kregen voorheen allemaal één keer per jaar een rekening en op de rekening werd gesaldeerd. Nu krijgen sommigen maandelijks nieuwe tarieven en dus ook maandelijks een rekening en op de rekening wordt gesaldeerd. Het is helder dat er nergens in de wet met zoveel woorden staat dat er jaarlijks gesaldeerd moet worden en al zou dat er staan dan is nog niet omschreven tegen welk tarief. Feitelijk komt maandelijks salderen nog steeds neer op salderen maar dan tegen het tarief van die maand.

Wat mij betreft zou leidend moeten zijn hoe het zou werken als je nog steeds een ferrarismeter zou hebben, dat is wat mij betreft de gouden standaard waar je het mee zou moeten kunnen vergelijken en die zoals het gezegde luidt automatisch en volledig saldeert. Dus hoe werkt het bij Budget Energie als je nog een ferrarismeter hebt?

Reputatie 7
Badge +5

gelukkig kun je met een variabel contract overstappen met een opzegtermijn van 30 dagen, doen er heel veel bij BE

bij maandelijks salderen streep je op maandbasis weg wat je verbuikt tegen wat je opwekt. op een beetje zonnige zomerdag wek ik 40-50kWh per dag op en verbuik een paar kWh. in de winter precies omgekeerd.

En hoe werkt dat er dan als je nog een zou ferrarismeter hebben?

 
Reputatie 6
Badge +3

@A. Deen Niet is onmogelijk met een ferrarismeter, maar eigenlijk onwerkbaar, zoals ik al 4 dagen geleden in deze draad schreef.

Reageer