Wordt er ook gesaldeerd op uw maandelijkse variabele Energierekening ?

• 18 January 2022
  • 195 reacties
  • 14777 Bekeken

Toon eerste bericht

195 reacties

Reputatie 6
Badge +3

@rve   Een beetje off-topic, want geen variabel contract. Mijn 3-jaar contract van januari j.l. bij BE is wat de teruglevering betreft nog niet gewijzigd, d.w.z. ik heb nog geen notitie over een 50% reductie van het toen nog vrij lage “kale” levertarief (=terugleververgoeding) ontvangen.
Het is wel interessant dat de BE website in mijn geval totaal onrealistische voorstellen voor een aangepaste maandtermijn doet, i.p.v. van een lager bedrag lager stelt de berekeningssoftware een meer dan 2 keer hoger bedrag voor.  Ben ik natuurlijk niet op ingegaan, in tegendeel.

Badge

Ik heb de hele discussie met veel aandacht gelezen en ben (helaas) ook klant bij BE. Een beetje gedwongen weliswaar na een deal van de curator met BE na het ter ziele gaan van Fenor.  Aangezien ik eerder dit jaar zonnepanelen heb geplaatst heb ik uiteraard goed de voorwaarden gelezen en ook de website geraadpleegd (een half jaar geleden) en er leek geen vuiltje aan de lucht.  Een bedrijf die ruimhartig omgaat met bezitters van zonnepanelen en daar trots op zijn.  Nu is de situatie helaas compleet veranderd en hebben ze m.i. twee zaken aangepast: het teruglevertarief en de wijze waarop er wordt gesaldeerd. Tot sinds kort (1 juli) werd er geen onderscheid gemaakt tussen vast en variabel en nu dit wel plaatsvindt lijkt het erop dat ons een oor wordt aangenaaid. 

Ik heb overigens mijn leveringsvoorwaarden er nog eens op na geslagen en hierin staat:

"Als u op een van de aansluitingen binnen dit contract met zonnepanelen of een kleine windmolen zelf energie opwekt, kunt u terugleveren aan Budget Energie als uw installatie is aangemeld bij www.energieleveren.nl. Wij salderen conform de wettelijke regeling hieromtrent. Op dit moment houdt deze in dat wij de hoeveelheid afgenomen elektriciteit minus de teruggeleverde elektriciteit in rekening brengen. En indien de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit in een afrekenperiode die van de afgenomen elektriciteit overschrijdt, u een vergoeding ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit. Op dit moment is deze vergoeding gelijk aan de kale leveringstarieven, dus exclusief alle overheidsheffingen (zie uw Tariefblad). Wij kunnen deze terugleververgoeding tussentijds wijzigen. Mocht dat voorkomen, dan informeren wij u daar minimaal 10 dagen voor ingangsdatum over. Een dergelijke wijziging geeft u niet het recht om uw energiecontract boetevrij op te zeggen."

Let hier op het woord "afrekenperiode".  Hierover heb ik vragen gesteld aan BE (zonder overigens in eerste instantie het onderwerp van salderen aan te stippen) en zij vertelden mij dat dit een periode van een jaar is ongeacht of je nu een vast of variabel contract hebt. Er wordt in beide gevallen eens per jaar afgerekend.  Toen ik daarna aangaf dat er dus over deze periode wordt gesaldeerd werd er al snel aangegeven dat dit een communicatiefout is en dat saldering per tariefsperiode plaats vindt.  Al snel daarna is ook op de website  nog snel de salderingsregeling voor variabele contracten aangepast.

Ik heb een klacht ingediend bij het ACM, een aangetekende brief gestuurd aan mevrouw Princen (de directeur) en we zullen de uitkomst afwachten. Ik wil BE graag aan de leveringsvoorwaarden houden.

Tegelijkertijd overigens ook maar het maandelijkse voorschot fors verlaagd, want van Fenor heb ik nog 380 euro te goed, waar ik naar kan fluiten uiteraard.  Als BE ter ziele gaat (want ze maken nu rare sprongen) dan ga ik nog dieper het schip in namelijk.

In de communicatie in BE uitermate verwarrend bezig. Bij mij hebben ze schriftelijk aangegeven maandelijks te salderen. Ik kan niet anders lezen dat ze dus op maandelijkse basis gaan berekenen (afgenomen kWh minus de teruggeleverde kWh) waarbij de teruggeleverde kWh tegen 50% vergoed wordt. Zover ik dit kan overzicht is dit financieel ongunstig als je dit afzet tegen het jaarbasis salderen. Ze hebben het over een communicatiefout maar ik heb hierover nog geen mail ontvangen van ze. Dus ik ga ervan hetgeen ze eerder communiceerde (maandelijks salderen en 50% terugleververgoeding) nog steeds van kracht is. Overigens op de maandelijks factuur nog niets te merken van deze aanpassing. Maar ik vrees dat deze op de jaarrekening wel terug te vinden zal zijn…...  

de ACM is geen instantie die regels bepaalt. de ACM ziet toe op uitvoering van de wet. en daar zit het probleem. nogmaals, dat jaar staat niet in de wet en dus is er nu een probleem. BE voldoet aan de wet: salderen per factuur en minimaal 1 keer per jaar factureren, dat is de wet

Mijn leverancier heeft mij schriftelijk bevestigd dat ze per jaar blijven salderen en een voorbeeld jaaroverzicht is toegezegd

Welke leverancier is dit?

Reputatie 7
Badge +5

pure energie

Wanneer BE vasthoudt aan het maandelijks salderen en een TLV van 50% kunnen ze dan gedwongen worden ook maandelijks af te rekenen? Met het risico op grootschalig vertrek van klanten met zonnepanelen wil ik de vergoeding voor de door mij opgewekte KWhs graag op mijn eigen bankrekening hebben staan voor BE eventueel omvalt.

Reputatie 7
Badge +5

waarom denk je dat BE omvalt?

Badge +2

Dat vroeg ik mij ook af. Inmiddels al 850 euro tlv sinds december 2021. 

Ik verwacht niet dat BE om gaat vallen. Grote leverancier met ongetwijfeld ook grote aantallen klanten zonder panelen. Maandelijks salderen óf een TLV<leveringstarief vind ik ok. Maar maandelijks salderen icm een TLV<leveringstarief voelt als het “afpakken” van de salderingsregeling - waarmee je je zonnepanelen terugverdient. Dat moet BE zich toch ook realiseren. Zoiets doe je als energieleverancier toch alleen maar als je zelf ook “omhoog” zit, nietwaar?

En volgens de wet zullen ze waarschijnlijk (ook) niet verplicht kunnen worden tot maandelijkse afrekening. Ik heb mijn voorschot intussen wel teruggebracht tot het minimum (ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat bijbetalen geen probleem is). Ik zie de ontwikkelingen nog even aan (worden ze teruggefloten of niet, wat gaan andere leveranciers doen en, last but not least, wat gaat de gasprijs doen). Indien gunstig genoeg overstappen voor de winter en de geleverde KWhs uit laten betalen.

Badge +2

Ik heb net BE aan de telefoon gehad.

Tussentijds het teveel betaalde word niet op verzoek terug betaald . Men moet wachten tot einde jaar  voor mij december 2022 met variabel contract

Wel is mogelijkheid om naar een ander energie maarschappij te gaan.  Zij zeggen variabel contract op bij BE en je krijg van BE de eind afrekening binnen 6 weken.

Vervolgens zou je na 2 maanden weer terug kunnen gaan naar BE

Makkelijker kunnen ze het niet maken vanuit een callcentre ergens in Europa waar lage loon kosten geldt en met gebrekkig Nederlands sprekend personeel

Reputatie 7
Badge +5

BE gaat juist niet omvallen, ze betalen immers slechts 50% uit ipv 100%, ze worden er dus beter van……

Reputatie 6
Badge +6

@Erasmus Ik heb mijn voorschot intussen wel teruggebracht tot het minimum (ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat bijbetalen geen probleem is). 

Nu bijna 3 weken PV in bedrijf.

Juli al direct mijn maandbedrag verlaagd, maar ook online bij Eneco kon ik maar tot 20% verlagen! Na de jaarafrekening wel lager met de " jaar cijfers".

Discussie met het eerste (drempel) kontakt, leverd dus niets op.

Ook de 20% verlaging pas termijn augustus.

Dus actie!

Termijn juli gestorneerd, en chat betalings regeling gestart.

Krijg je hele andere medewerkers als met kontakt!

Duidelijk gemaakt dat ik ook voor al voor juli de 20% verlaging wil, of anders binnen de regels ga storneren, betalingsregeling, en alles wat mogelijk is om de betaling te vertragen; of de periode juli ook 20% lager en direct overmaken.

Dat heb ik nu ook wel per juli.

En besparen moet direkt kunnen.

Om mijn termijn nog verder dan 20% te verlagen, moet de afdeling terugleveren alle gegevens van de PV die ze al hebben nogmaals bekijken.

BE gaat juist niet omvallen, ze betalen immers slechts 50% uit ipv 100%, ze worden er dus beter van……

Op korte termijn. Vraag is wat het ze gaat kosten wanneer (alle) zonnepaneel eigenaren vertrekken. Maar (ook) dan zullen ze wel voldoende klanten overhouden. De Budget helpdesk wist nog te melden “dat het slechts een kwestie van tijd is voor alle leveranciers dit gaan doen”… Ook ik heb de klacht ingediend bij de ACM om die meer gewicht te geven. Benieuwd wat zij vermogen in deze.

Badge

Bovenstaande heeft mij duidelijkheid gegeven. Ook ik ben (nog) klant bij Budgetenergie en kreeg 2 maanden geleden een variabel contract.  Naar aanleiding van de daarin gestelde salderingsregeling heb ik via de mail contact opgenomen.  Let wel, niet over de terugleververgoeding maar wel over het maandelijks salderen. Ik heb de vraag inmiddels ook uitgezet bij de ACM. Van hen nog geen antwoord ontvangen. Ik denk dat Budgetenergie toch wel weet dat niemand individueel naar de rechter stapt. Ook zijn er nog te weinig mensen die aan de bel trekken. Het is in mijn ogen dan ook een taak voor de ACM, consumentenbond, vereniging eigen huis dan wel een combinatie van deze organisaties om actie te ondernemen. Het door mij ontvangen antwoord van Budgetenergie is hierna in dit bericht opgenomen. Let wel, ik heb in mijn bericht uitdrukkelijk verzocht om jaarlijks te salderen. Ik heb niets gevraagd over de hoogte van de terugleververgoeding. Het antwoord van Budgetenergie betreffende de vraag om jaarlijks te salderen staat in zin 2. Vervolgens beginnen ze over de terugleververgoeding waar ik niet om vroeg.

Bedankt voor u mail,

Bij deze wil ik u vermelden dat wij dat niet kunnen doen.

Hierbij een uitleg waarom wij dit doen,

Een vergoeding van 100% was niet meer representatief voor de actuele waarde. Om die reden is het tarief bijgesteld naar een percentage van 50%. Door de toename van zonnepanelen is het aanbod van duurzame stroom toegenomen. Hierdoor is de waarde van deze opgewekte stroom minder geworden dan enkele jaren geleden. Ook leveren klanten bij zonnig weer meer stroom terug, terwijl er op die momenten juist minder vraag is naar stroom, wat ook de waarde weer negatief beïnvloed. 50% is momenteel een reële waarde en nog steeds een goede vergoeding is in verhouding tot de vergoeding die men bij veel andere energieleveranciers ontvangt. 
Reputatie 6
Badge +6

@Erasmus Op korte termijn. Vraag is wat het ze gaat kosten wanneer (alle) zonnepaneel eigenaren vertrekken. Maar (ook) dan zullen ze wel voldoende klanten overhouden.

BE 1.000.000 klanten? en waar moeten die gemiddelde 188.000 duizend PV-jers dan ineens naar toe met de nu risicovolle hogeenergie prijzen? 

Overstappen is nu onzeker, niet echt een optie lijkt mij.

De meeste panelenhouders zullen afwachten en als schapen naar de slachtbank geleid worden!

En degenen die daar wel tegen in gaan, dat zullen er te weinig zijn om enig gewicht in de schaal te leggen.

Wat kunnen we doen: 

Met een zonnepaneel bij het Binnenhof de boel blokkeren? 

Met een Zonnepaneel machtsvertoon uitoefenen? (zoals de boeren doen)

Daar loopt het kabinet dan gewoon met "warme” voeten overheen, (ook geen optie).

En de ACM ? 😟(mijn opvatting) zoals ik ook eerder postte: die werkt als een Zonnepaneel in de nacht 0,0 opbrengst, die wordt wel met alle klachten mooi in leven gehouden; klachten melden bij de ACM.

En de olifant met de lange snuit? die blaast nog lang niet dit energie "sprookje” uit.

BE saldeert per telwerk wanneer je een dubbele meter hebt.
Ik realiseer me net wat dat betekent voor een winter week:
De opwekking overdag in het weekend zal niet voldoende zijn om het weekend verbruik plus het wekelijkse avondverbruik te salderen (laag tarief).
(Het beetje) electriciteit dat doordeweek overdag opgewekt wordt (hoog tarief), maar niet overdag verbruikt wordt, kan niet gebruikt worden om het avond/weekend verbruik (laag tarief) te salderen.

Effect hiervan zal verwaarloosbaar zijn t.o.v. de “ 50%TLV verliezen” in de zomer, maar het toont wel aan hoe ver BE keuzes doorwerken in de rendementsberekeningen.

Badge

BE saldeert per telwerk wanneer je een dubbele meter hebt.
Ik realiseer me net wat dat betekent voor een winter week:
De opwekking overdag in het weekend zal niet voldoende zijn om het weekend verbruik plus het wekelijkse avondverbruik te salderen (laag tarief).
(Het beetje) electriciteit dat doordeweek overdag opgewekt wordt (hoog tarief), maar niet overdag verbruikt wordt, kan niet gebruikt worden om het avond/weekend verbruik (laag tarief) te salderen.

Effect hiervan zal verwaarloosbaar zijn t.o.v. de “ 50%TLV verliezen” in de zomer, maar het toont wel aan hoe ver BE keuzes doorwerken in de rendementsberekeningen.

Dit is helaas ook een onderdeel waar leveranciers creatief mee omgaan. Normaal gezien moet een overschot op piek netjes worden gesaldeerd met dal. Gebeurt uiteraard niet.

Ik heb voor mijn situatie even een berekening gemaakt. Ik verwacht op jaarbasis 950 op piektarief terug te leveren en 506 op daltarief van het net nodig te hebben. Een overschot van 444 dat ik dus op jaarbasis teruglever.

Bij een juiste toepassing van de regels zou ik voor deze 444 Kwh het kale daltarief betaald moeten krijgen door BE. (zo rond de 125 terug  te betalen dus door BE, nog uitgaande van 100% teruglever tarief overigens). Maar in de exact dezelde situatie met 50% teruglever tarief en maandelijks salderen (wederom over een jaar gerekend)  zal ik in totaal 314 euro moeten betalen. Kortom een verschil van 439 op jaarbasis dat dit grapje extra kost. Lekker voor BE, maar balen voor alle zonnepanelen bezitters!

Het is uiteraard niet alleen kommer en kwel, want zonder zonnepanelen schat ik een kleine 1900 euro te hadden moeten betalen over een jaar. Dus al met al met welke regeling dan ook maken zonnepanelen een wereld van verschil.

Reputatie 6
Badge +5

Bij een juiste toepassing van de regels zou ik voor deze 444 Kwh het kale daltarief betaald moeten krijgen door BE. (zo rond de 125 terug  te betalen dus door BE, nog uitgaande van 100% teruglever tarief overigens). Maar in de exact dezelde situatie met 50% teruglever tarief en maandelijks salderen (wederom over een jaar gerekend)  zal ik in totaal 314 euro moeten betalen. Kortom een verschil van 439 op jaarbasis dat dit grapje extra kost. Lekker voor BE, maar balen voor alle zonnepanelen bezitters!

Het is uiteraard niet alleen kommer en kwel, want zonder zonnepanelen schat ik een kleine 1900 euro te hadden moeten betalen over een jaar. Dus al met al met welke regeling dan ook maken zonnepanelen een wereld van verschil.

Ik ga per september daarom over naar een andere leverancier. Ook al doet BE momenteel wat volgens de wet (blijkbaar) mag. Het tegendeel bewijzen of een uitspraak van ACM gaat mij te lang duren. Ik heb gekozen voor een die jaarlijks saldeert en 2 maal per jaar zijn prijzen aanpast. Ze vragen wel een hoge kWh prijs, maar omdat ik meer teruglever dan ik verbruik maakt mij dat niet uit. Tenzij natuurlijk ik een langdurige storing krijg die mijn productie stil legt ….. oeps...

Badge

Ik ga per september daarom over naar een andere leverancier. Ook al doet BE momenteel wat volgens de wet (blijkbaar) mag. Het tegendeel bewijzen of een uitspraak van ACM gaat mij te lang duren. Ik heb gekozen voor een die jaarlijks saldeert en 2 maal per jaar zijn prijzen aanpast. Ze vragen wel een hoge kWh prijs, maar omdat ik meer teruglever dan ik verbruik maakt mij dat niet uit. Tenzij natuurlijk ik een langdurige storing krijg die mijn productie stil legt ….. oeps...

Naar welke leverancier stap je over?

Reputatie 6
Badge +5

Naar welke leverancier stap je over?

ENGIE

Wat mij nu (nog) vastpint aan BE is mijn gasverbruik. Overstappen betekent een flink hoger tarief voor gas.
Gasverbruik is nu minimaal, dus nu overstappen levert direct voordeel op voor electriciteit saldering en TLV. Maar dat voordeel lever ik direct weer in wanneer mijn gasverbruik gaat stijgen.

Tenzij ook het BE gastarief gaat stijgen. Dan is overstappen een “no-brainer".

Badge +2

Ik hoor uit div. Forums dat je gas en stroom bij afzonderlijke leveranciers kan afnemen.

Ook ik denk over gas bij BE en stroom bij een ander.

Betaal bij nieuw variabel bij BE

0, 74 voor stroom en 3 euro per m3 voor gas. Vreemd want in mijn maandelijkse afrekening betaal ik nu veel minder

Mijn BE gastarief is laag omdat ik bestaande klant ben. Voor nieuwe klanten rekent BE even veel als andere leveranciers (rond de 3 Euro per m3).

In afwachting van een EV (levering vertraagd) lever ik nu veel terug in het net. Het BE gastarief bestaande klant voordeel buiten beschouwing gelaten zou ik nu voor Eneco kiezen.

Reputatie 3
Badge +2

Ik hoor uit div. Forums dat je gas en stroom bij afzonderlijke leveranciers kan afnemen.

Ook ik denk over gas bij BE en stroom bij een ander.

Betaal bij nieuw variabel bij BE

0, 74 voor stroom en 3 euro per m3 voor gas. Vreemd want in mijn maandelijkse afrekening betaal ik nu veel minder

Elektra en gas loskoppelen kan bij BE. Een week geleden heb ik daar naar geïnformeerd bij BE.

Bij je nieuwe E- Leverancier wel duidelijk aangeven dat je daar alleen Elektra  wilt afnemen zodat zij dat contract overnemen van BE. Daarna je modelcontract even goed controleren of dat klopt.

Je hebt 14 dagen de tijd om dat te doen.

Deze maand stap ik uit bij BE voor Elektra en laat Gas voorlopig even doorlopen.

Badge +2

Laat vooral weten hoe dat verloopt. Ben bang dat BE je een nieuw gas contract geeft welke rond de 3 euro per m3 kost.

Reputatie 6
Badge +5

en laat Gas voorlopig even doorlopen.

En wat is de prijs per m3 die je gaat/blijft betalen bij BE?

Reageer