Wordt er ook gesaldeerd op uw maandelijkse variabele Energierekening ?

• 18 January 2022
  • 195 reacties
  • 14818 Bekeken

Toon eerste bericht

195 reacties

Zoals eerder gezegd hebben we een contract voor onbepaalde tijd en geen maandcontract(en).
Wanneer “onbepaald” langer wordt dan een jaar dan mag de energie leverancier jaarlijks salderen - want er staat niet in de wet dat je over onbepaalde tijd moet salderen 😉

Maandelijks salderen is niet de enige “oplossing” voor maandelijks wijzigende tarieven.
Een goed alternatief vind ik een salderingsbudget in Euro's ipv. KWhs. Dit budget wordt maandelijks aangepast met: (teruggeleverde – geleverde) KWhs x levertarief in die maand. Aan het eind van elk jaar wordt een terugleverpercentage van een positief salderingsbudget betaald aan klant of een negatief salderingsbudget in zijn geheel betaald aan leverancier.

Met deze jaarlijkse saldering op basis van Euros ipv. KWhs wordt m.i., met inachtnemening van de salderingsregeling zoals die bedoeld is door de overheid (saldering over de seizoenen in een jaar), het risico van prijsfluctuaties eerlijk verdeeld over leverancier en klant.

Ik heb dit voorstel in een e-mail gestuurd aan mijn leverancier Budget energie: e-mail adres niet langer actief, uw e-mail wordt niet beantwoord. Richt u aan de helpdesk. Daar ben ik al eerder te woord gestaan: “de wet verbiedt maandelijks salderen niet, dus wij hebben besloten dat zo te doen".

Minister Jetten en de ACM zijn aan zet… Daar zouden we zo'n schaakklok bij moeten kunnen zetten 😉

@Erasmus leuk idee maar is dit niet strijdig met de huidige wet?

@Erasmus leuk idee maar is dit niet strijdig met de huidige wet?

Daar zou ik mijn advocaten naar moeten laten kijken 😉

Reputatie 7
Badge +5

de huidige, uiterst vage, salderingswet gaat over kWh’s per fatuurperiode. terugeleveren per maand voor het leveringstarief zal nooit geaccepteerd worden

Reputatie 3
Badge +2

Het is feest!!

Begin februari 2022 heb ik dit Topic over het salderen per maand geopend.

Nu 8 maanden later kan ik en vele anderen die reacties en acties hebben ondernomen naar de ACM en Energiebedrijven die maandelijks salderen, “feestvieren”.

De Salderingsringregeling wordt wettelijk aangescherpt zo is door Rob Jetten (Min. van o.a. Energie bepaald.) zodat sjoemelende Energie Bedrijven zich niet lager kunnen verschuilen achter mogelijk, in hun ogen, vage wetteksten.

Zie onderstaande link naar de website van BNNVARA voor een uitvoerige uiteenzetting.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/heb-jij-zonnepanelen-energieleverancier-moet-salderen-op-jaarbasis

Zelf ben nu ik benieuwt naar mijn jaarafrekening van Budget Energie die ik over 14 dagen ga ontvangen. Hoe gaan zij nu alsnog een energieprijs vaststellen en over welke periode.

Het zal een hele puzzel worden. Maandelijkse saldering vanaf 1 januari 2022, per 1 juli naar 50% terugleververgoeding en tussentijds ook nog verlaging van de BTW naar 9%. (hier is het laatste woord nog niet over gezegd of geschreven).

Voor diegene die inmiddels een afrekening hebben gehad op basis van maandsaldering zou ik zeggen een claim indienen bij je energieleverancier zodra de aangescherpte regeling is vastgesteld.

Wordt vervolgd.

Ik ben in februari overgestapt naar GreenChoice. Ik werd de hemel ingeprezen toen ik vertelde dat wij qua stroom (zonnepanelen) zelfvoorzienend zijn, binnenkort een warmtepomp zouden installeren plus extra zonnepanelen. Er werd niets vermeld over het tussentijds salderen i.p.v jaarlijks. Ik voel mij behoorlijk bedonderd door GreenChoice!!!

Bestaat er een eerlijke energieleverancier met eerlijke voorwaarden???

Reputatie 7
Badge +5

ik zit bij pure energie, salderen netjes per jaar en verhogen hun variabele tarief netjes op 1 juli en 1 jan. lijt me vrij eerlijk, gegeven de situatie

Kreeg 22 september een email van Essent dat het nieuwe tarief voor elektriciteit per 1 oktober 47 cent zou worden.

Kreeg gisteren 3 oktober een nieuwe email van Essent dat ze het door de ophef over die 30 dagen termijn opnieuw doen en is het nieuwe tarief per 7 november 52,9 cent. De verhoging van 3 maanden wordt in 2 maanden gepropt legden ze uit.

Niets verloren en niets gewonnen dus. Met zonnepanelen is de enige verandering dat je terugverdientijd korter wordt, voor de rest voel je die verhoging niet. Dat is wel een fijn gevoel!

Het is wel verslavend, keek ik eerst helemaal nooit naar de verbruiksgegevens, sinds de zonnepanelen doe ik dat nu bijna dagelijks. 

Reputatie 6
Badge +5

Bij Engie enkeltarief nu € 0,67283 per kWh incl alles. Inderdaad @Jan de verhogingen voel je niet 😎 Tenzij je installatie in storing gaat 😎 Zojuist de afrekening van BE gehad over de periode 27-07-31-08 2022. Een dik maandje dus. Terugleververgoeding (50%) was € 0,17882 incl alles. Na wat puzzelen met cijfers, blijkt dat te kloppen met wat ze in juli jl. qua prijzen hadden aangekondigd. Gelukkig meer teruggeleverd dan verbruikt. Ze zijn, qua salderen,  uitgegaan van het netto verbruik. In mijn geval een minus getal.

Badge

Ter info de reactie die ik kreeg van BE m.b.t. het maandelijks salderen en de recente berichtgeving hierover ….. vooralsnog blijft BE dus maandelijks salderen…..de nieuwe wetgeving zal vermoedelijk nog even op zich laten wachten….

Bedankt voor uw bericht en voorstel.

Wetgeving

Energieleveranciers bieden de consument, door de omstandigheden in de energiemarkt, energiecontracten met maandelijks- of per kwartaal wijzigende energietarieven. De wet uit 2004 is gebaseerd op jaarlijks wijzigende energietarieven en daarom niet meer actueel.

Wij houden ons altijd aan de wet en daarmee aan de wettelijke salderingsregeling zoals die nu is. De huidige wet geeft niet aan dat er slechts op jaarbasis gesaldeerd moet worden. Minister Jetten heeft zeer recent aangekondigd dat hij de wet op dit punt wenst aan te passen, zodat dit wel duidelijk verplicht wordt. Dit is tot nu toe echter slechts een voorstel en nog zeker niet definitief. Wij zijn daarom van mening dat wij ons nog altijd aan de wet houden en zullen u niet compenseren.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

--

Reputatie 7
Badge +5

gelukkig kun je met een variabel contract overstappen met een opzegtermijn van 30 dagen, doen er heel veel bij BE

Gewoon je slimme meter uit laten zetten!!! kan super snel via je netbeheerder!

Reputatie 7
Badge +5

heeft totaal geen zin, ze schatten dan gewoon je verbruik

Reputatie 3
Badge +2

Het schatten van je verbruik lijkt me maandelijks niet haalbaar en ook telkens het schriftelijk opvragen evenmin. En hoe zit het met klanten die nog een draaispoelmeter hebben die automatisch terug saldeert dat nooit zichtbaar wordt voor de Energieleverancier. Of gaan ze hier ook schatten.

Hoe weten ze mijn verbruik bij schatten als ik zonnepanelen in gebruik heb. Ze weten nooit hoeveel ik werkelijk zelf direct heb verbruikt. 

Kijk even naar het antwoord dat BE geeft aan Merks  "wetgeving” ze halen hier een de uit 2004 aan.

Echter er is veel meer tekst en toelichting gegeven in nabije documenten m.b.t. de nieuwe Energiewet.

Hieruit blijkt dat in de “geest” van die teksten wel wordt uitgegaan van saldering op jaarbasis.

Het voert me hier te ver om dat hier nu toe te lichten. Maar het heeft met name ook te maken met bovenstaande onderstreepte zin. … “Gelijkheidsbeginsel"!

Dat gelijkheidsbeginsel heeft men losgelaten en het heeft mij altijd verbaasd dat niemand daar een juridisch probleem in ziet. Ik heb het hier ook wel eens gezegd, totdat praktisch iedereen een slimme meter heeft moet je mensen met een slimme meter zo behandelen alsof ze een nog draaischijf meter hebben en met uitzondering van mensen die die meter zelf geweigerd hebben het omgekeerde ook. De salderingsregeling was daar ook een redelijk logische implementatie van. Maar nu variabele tarieven ook echt variabel worden of men zelfs dynamische tarieven gaat toepassen ga je groepen tekort doen.

Reputatie 7
Badge +5

Het schatten van je verbruik lijkt me maandelijks niet haalbaar en ook telkens het schriftelijk opvragen evenmin. En hoe zit het met klanten die nog een draaispoelmeter hebben die automatisch terug saldeert dat nooit zichtbaar wordt voor de Energieleverancier. Of gaan ze hier ook schatten.

Deze discussie moet je met je energieleverancier voeren, ze gaan echt schatten. Het enige wat je kunt doen is de meterstanden vastleggen of gewoon je meter uit laten lezen, want dit zijn echt onzin maatregelen

Na alle ophef gaat Budget Energie weer maandelijks salderen, met terugwerkende kracht!

Benieuwd wat dan het teruglevertarief gaat worden, een of ander "jaarlijks gemiddelde”?

En wat te denken van de rechtszaak die tegen BE is aangespannen?
De eiser vraagt om maandelijks (per tariefperiode) te verrekenen met een teruglevertarief dat gelijk is aan het kale levertarief. Dat kan, wanneer flink teruggeleverd wordt, (nog) gunstiger uitvallen dan jaarlijks salderen met een terugleververgoeding < levertarief. Dit is in principe het verrekenmodel dat ik in mijn post van 9 September beschreven heb. Benieuwd of de rechtszaak doorgezet gaat worden door de eiser.

Benieuwd of de rechtszaak doorgezet gaat worden door de eiser.

Ik ook, stel je toch eens voor dat die rechter vonnist dat salderen per maand binnnen de wet valt. 

Benieuwd of de rechtszaak doorgezet gaat worden door de eiser.

Ik ook, stel je toch eens voor dat die rechter vonnist dat salderen per maand binnnen de wet valt. 

Ik verwacht dat voor die tijd de wet zodanig is aangepast (aanvulling van Minister Jetten) dat dat niet het geval gaat zijn. Daar zal waarschijnlijk door de rechter ook op geanticipeerd worden.

Het zal m.i. meer afhangen van de inschatting van de eiser hoeveel kans hij (nog) denkt te maken met het “terugleververgoeding = kaal levertarief” verrekenmodel.

Reageer