Wordt er ook gesaldeerd op uw maandelijkse variabele Energierekening ?



Toon eerste bericht

195 reacties

Reputatie 7
Badge +5

pure energie

Reputatie 7
Badge +5

waarom denk je dat BE omvalt?

Badge +2

Dat vroeg ik mij ook af. Inmiddels al 850 euro tlv sinds december 2021. 

Ik verwacht niet dat BE om gaat vallen. Grote leverancier met ongetwijfeld ook grote aantallen klanten zonder panelen. Maandelijks salderen óf een TLV<leveringstarief vind ik ok. Maar maandelijks salderen icm een TLV<leveringstarief voelt als het “afpakken” van de salderingsregeling - waarmee je je zonnepanelen terugverdient. Dat moet BE zich toch ook realiseren. Zoiets doe je als energieleverancier toch alleen maar als je zelf ook “omhoog” zit, nietwaar?

En volgens de wet zullen ze waarschijnlijk (ook) niet verplicht kunnen worden tot maandelijkse afrekening. Ik heb mijn voorschot intussen wel teruggebracht tot het minimum (ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat bijbetalen geen probleem is). Ik zie de ontwikkelingen nog even aan (worden ze teruggefloten of niet, wat gaan andere leveranciers doen en, last but not least, wat gaat de gasprijs doen). Indien gunstig genoeg overstappen voor de winter en de geleverde KWhs uit laten betalen.

Badge +2

Ik heb net BE aan de telefoon gehad.

Tussentijds het teveel betaalde word niet op verzoek terug betaald . Men moet wachten tot einde jaar  voor mij december 2022 met variabel contract

Wel is mogelijkheid om naar een ander energie maarschappij te gaan.  Zij zeggen variabel contract op bij BE en je krijg van BE de eind afrekening binnen 6 weken.

Vervolgens zou je na 2 maanden weer terug kunnen gaan naar BE

Makkelijker kunnen ze het niet maken vanuit een callcentre ergens in Europa waar lage loon kosten geldt en met gebrekkig Nederlands sprekend personeel

 

Reputatie 6
Badge +3

Ik kan in de voorwaarden bij Budget energie nu niet meer zien dat levering en teruglevering voor hetzelfde bedrag gaat. Er zit nu 6 cent tussen. Of ik kijk niet goed, maar ik snap ook wel dat 32 cent teruglevering geen vetpot voor ze is. Dat is dus snel aangepast.

Als ik er naast zit, ik er meestal goed naast, maar mijn gevoel zegt dat het BE proefballonnetje een hele 

mooie lange zonnige🌞 vlucht gaat maken (en de ACM 😎ja die kijkt naar die mooie zonnige vlucht)

O ja, bijna vergeten de ACM is toch een beetje Rijksoverheid?

En waarom de consumenten organisaties hier niet mee bezig zijn? iemand een idee??

De ferrarismeter staan apart in de energiewet omschreven en zijn ondergeschikt belang voor alle regelingen en uitvoeringen!

@Erasmus Ik heb mijn voorschot intussen wel teruggebracht tot het minimum (ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat bijbetalen geen probleem is). 

 Nu bijna 3 weken PV in bedrijf.

Juli al direct mijn maandbedrag verlaagd, maar ook online bij Eneco kon ik maar tot 20% verlagen! Na de jaarafrekening wel lager met de " jaar cijfers".

Discussie met het eerste (drempel) kontakt, leverd dus niets op.

Ook de 20% verlaging pas termijn augustus.

Dus actie!

Termijn juli gestorneerd, en chat betalings regeling gestart.

Krijg je hele andere medewerkers als met kontakt!

Duidelijk gemaakt dat ik ook voor al voor juli de 20% verlaging wil, of anders binnen de regels ga storneren, betalingsregeling, en alles wat mogelijk is om de betaling te vertragen; of de periode juli ook 20% lager en direct overmaken.

Dat heb ik nu ook wel per juli.

En besparen moet direkt kunnen.

Om mijn termijn nog verder dan 20% te verlagen, moet de afdeling terugleveren alle gegevens van de PV die ze al hebben nogmaals bekijken.

 

 

BE gaat juist niet omvallen, ze betalen immers slechts 50% uit ipv 100%, ze worden er dus beter van……

Op korte termijn. Vraag is wat het ze gaat kosten wanneer (alle) zonnepaneel eigenaren vertrekken. Maar (ook) dan zullen ze wel voldoende klanten overhouden. De Budget helpdesk wist nog te melden “dat het slechts een kwestie van tijd is voor alle leveranciers dit gaan doen”… Ook ik heb de klacht ingediend bij de ACM om die meer gewicht te geven. Benieuwd wat zij vermogen in deze.

 

Is het iemand ook opgevallen dat het maand verbruik een schatting is, van het te verwachten maand verbruik, en de volgende maand de (Saldering) afrekening van het werkelijk verbruik van die maand is?

En dat dit ook elke maand weer is. Dus elke maand een een eindafrekening en een nieuwe schatting voor de huidige maand.

 

En heeft dit dan te maken met het variabele contract p/m, de eindafrekening, Salderingsregeling per maand en de opzegtermijn per maand?

Dit zijn ook factoren die meespelen in het per maand Salderen. Allemaal slimmigheidjes, en die mogelijk maken het Salderen per maand “legaal” te maken. 

 En dit is dan waar BE zich ook stevig voor heeft  indekt. Ga er maar aan.

Badge

Bovenstaande heeft mij duidelijkheid gegeven. Ook ik ben (nog) klant bij Budgetenergie en kreeg 2 maanden geleden een variabel contract.  Naar aanleiding van de daarin gestelde salderingsregeling heb ik via de mail contact opgenomen.  Let wel, niet over de terugleververgoeding maar wel over het maandelijks salderen. Ik heb de vraag inmiddels ook uitgezet bij de ACM. Van hen nog geen antwoord ontvangen. Ik denk dat Budgetenergie toch wel weet dat niemand individueel naar de rechter stapt. Ook zijn er nog te weinig mensen die aan de bel trekken. Het is in mijn ogen dan ook een taak voor de ACM, consumentenbond, vereniging eigen huis dan wel een combinatie van deze organisaties om actie te ondernemen. Het door mij ontvangen antwoord van Budgetenergie is hierna in dit bericht opgenomen. Let wel, ik heb in mijn bericht uitdrukkelijk verzocht om jaarlijks te salderen. Ik heb niets gevraagd over de hoogte van de terugleververgoeding. Het antwoord van Budgetenergie betreffende de vraag om jaarlijks te salderen staat in zin 2. Vervolgens beginnen ze over de terugleververgoeding waar ik niet om vroeg.

 



Bedankt voor u mail,
 
Bij deze wil ik u vermelden dat wij dat niet kunnen doen.
 
Hierbij een uitleg waarom wij dit doen,
 
Een vergoeding van 100% was niet meer representatief voor de actuele waarde. Om die reden is het tarief bijgesteld naar een percentage van 50%. Door de toename van zonnepanelen is het aanbod van duurzame stroom toegenomen. Hierdoor is de waarde van deze opgewekte stroom minder geworden dan enkele jaren geleden. Ook leveren klanten bij zonnig weer meer stroom terug, terwijl er op die momenten juist minder vraag is naar stroom, wat ook de waarde weer negatief beïnvloed. 50% is momenteel een reële waarde en nog steeds een goede vergoeding is in verhouding tot de vergoeding die men bij veel andere energieleveranciers ontvangt. 

@Erasmus Op korte termijn. Vraag is wat het ze gaat kosten wanneer (alle) zonnepaneel eigenaren vertrekken. Maar (ook) dan zullen ze wel voldoende klanten overhouden.

 BE 1.000.000 klanten? en waar moeten die gemiddelde 188.000 duizend PV-jers dan ineens naar toe met de nu risicovolle hogeenergie prijzen? 

Overstappen is nu onzeker, niet echt een optie lijkt mij.

De meeste panelenhouders zullen afwachten en als schapen naar de slachtbank geleid worden!

En degenen die daar wel tegen in gaan, dat zullen er te weinig zijn om enig gewicht in de schaal te leggen.

Wat kunnen we doen: 

Met een zonnepaneel bij het Binnenhof de boel blokkeren? 

Met een Zonnepaneel machtsvertoon uitoefenen? (zoals de boeren doen)

Daar loopt het kabinet dan gewoon met "warme” voeten overheen, (ook geen optie).

En de ACM ? 😟(mijn opvatting) zoals ik ook eerder postte: die werkt als een Zonnepaneel in de nacht 0,0 opbrengst, die wordt wel met alle klachten mooi in leven gehouden; klachten melden bij de ACM.

 

En de olifant met de lange snuit? die blaast nog lang niet dit energie "sprookje” uit.

Ik heb de september tarieven van BE binnen, e en g gestegen met 35% tov Aug.
Ik heb voor mijn situatie berekeningen gemaakt met deze sept BE tarieven en met de actuele Eneco modelcontract tarieven. Die Eneco tarieven zijn redelijk representatief voor “overstappers".

Bij 100% TLV is mijn BE contract (maar liefst) 33% goedkoper, want lager gastarief.
Bij 100% (jaarlijks) salderen icm 50% TLV is BE 7% goedkoper.
Bij maandelijks salderen door BE (schatting 40% saldering op jaarbasis) icm 50% TLV is BE 12% duurder (ondanks het fors hogere Eneco gastarief).

Dat vertelt mij dat BE zich best wat kan permitteren in het versoberen van de voorwaarden voordat klanten weglopen, maar dat ze mi nu hun hand aan het overspelen zijn.

 

Badge

Ik heb de september tarieven van BE binnen, e en g gestegen met 35% tov Aug.
Ik heb voor mijn situatie berekingen gemaakt met deze sept BE tarieven en met de actuele Eneco modelcontract tarieven. Die Eneco tarieven zijn redelijk representatief voor de markt.

Bij 100% TLV is mijn BE contract (maar liefst) 33% goedkoper, want lager gastarief.
Bij 100% (jaarlijks) salderen icm 50% TLV is BE 7% goedkoper.
Bij maandelijks salderen door BE (schatting 40% saldering op jaarbasis) icm 50% TLV is BE 12% duurder (ondanks het fors hogere Eneco gastarief).

Dat vertelt mij dat BE zich best wat kan permitteren in het versoberen van de voorwaarden voordat klanten weglopen, maar dat ze mi nu hun hand aan het overspelen zijn.

 

33% goedkoper bij 100% LTV (inclusief prijsstijging van 35%!) vs 12% duurder op de totale energie rekening door de voorwaarden even aan te passen is wel een serieus bedrag. 

Denk als je dit gaat plotten op hun totale klantenbestand gaat het om serieuze bedragen bij Budget Energie. In 2018 hadden ze een omzet van 700 miljoen euro dus waarschijnlijk gaat het met deze wijziging om tientallen miljoenen. Zeg zeker niet dat het extra winst is maar het gaat wel om serieuze bedragen. 

Badge +2

Balans kunnen ze al niet meer opmaken op de app bij BE.

Goed zelf in de gaten houden dus.

Vooral tot 01-07 100% tlv en na 01 -07 50%

 

Badge

BE saldeert per telwerk wanneer je een dubbele meter hebt.
Ik realiseer me net wat dat betekent voor een winter week:
De opwekking overdag in het weekend zal niet voldoende zijn om het weekend verbruik plus het wekelijkse avondverbruik te salderen (laag tarief).
(Het beetje) electriciteit dat doordeweek overdag opgewekt wordt (hoog tarief), maar niet overdag verbruikt wordt, kan niet gebruikt worden om het avond/weekend verbruik (laag tarief) te salderen.

Effect hiervan zal verwaarloosbaar zijn t.o.v. de “ 50%TLV verliezen” in de zomer, maar het toont wel aan hoe ver BE keuzes doorwerken in de rendementsberekeningen.

Dit is helaas ook een onderdeel waar leveranciers creatief mee omgaan. Normaal gezien moet een overschot op piek netjes worden gesaldeerd met dal. Gebeurt uiteraard niet.

Ik heb voor mijn situatie even een berekening gemaakt. Ik verwacht op jaarbasis 950 op piektarief terug te leveren en 506 op daltarief van het net nodig te hebben. Een overschot van 444 dat ik dus op jaarbasis teruglever.

Bij een juiste toepassing van de regels zou ik voor deze 444 Kwh het kale daltarief betaald moeten krijgen door BE. (zo rond de 125 terug  te betalen dus door BE, nog uitgaande van 100% teruglever tarief overigens). Maar in de exact dezelde situatie met 50% teruglever tarief en maandelijks salderen (wederom over een jaar gerekend)  zal ik in totaal 314 euro moeten betalen. Kortom een verschil van 439 op jaarbasis dat dit grapje extra kost. Lekker voor BE, maar balen voor alle zonnepanelen bezitters!

 

Het is uiteraard niet alleen kommer en kwel, want zonder zonnepanelen schat ik een kleine 1900 euro te hadden moeten betalen over een jaar. Dus al met al met welke regeling dan ook maken zonnepanelen een wereld van verschil.

@Carpenter dank je wel voor deze duidelijke uitleg. Ik denk dat deze discussie een nieuwe wending krijgt nu Budget Energie de teruglevertarieven voor de variabele contracten per 1 juli 2022 halveert. Budget Energie zegt dat het hierdoor noodzakelijk is de saldering (alleen voor de variabele contracten) per maand te gaan uitvoeren. Ik heb contact opgenomen met Budget Energie en hun o.a. de uitleg van Carpenter voorgelegd. Ze hebben een paar dagen huiswerk gedaan en zijn teruggekomen met het antwoord dat ze de saldering per maand echt gaan doorzetten. Het standpunt van de ACM dat saldering per jaar moet plaatsvinden, zetten ze opzij. Budget Energie geeft aan dat ze niet zien hoe het standpunt van de ACM uit de wet voortvloeit.

Reputatie 7
Badge +5

dit was mijn voorspelling een aantal weken geleden, de ACM kon niet aangeven in welke wet die 1 jaar is vastgelegd en dus is BE de eerste die salderen per direct afschaft. @Peter van der Wilt hier de eerste praktijksituatie, ook uitgebreid besproken op tweakers

Reputatie 6
Badge +3

Een kleine nuancering misschien: Voorlopig lijkt deze “inventieve” maandelijkse saldering bij BE alleen op de model contracten met per maand variabele tarieven van toepassing te zijn. Deze tarieven zijn op dit moment voor nieuwe klanten de regel, voorlopig geen contract met vaste looptijd meer beschikbaar.
Maar je kan deze eigenwijze interpretatie van salderen door BE natuurlijk als een soort proefballon zien.


Alleen vraag ik me af hoe aansluitingen met een gewone terugdraaiende ferrarismeter behandelt worden.
De klant moet dan namelijk stipt per ultimo van de maand zijn meterstand doorgeven (interne saldering).
Lijkt me onmogelijk om dit consistent te kunnen doen (vakantie?). - Onnodige discriminatie ligt op de loer.
Maar misschien weigert BE sowieso klanten zonder slimme meter.

Lijkt me een dringend geval voor de ACM en misschien voor de rechter.

Reputatie 6
Badge +5
 

 

Bij een juiste toepassing van de regels zou ik voor deze 444 Kwh het kale daltarief betaald moeten krijgen door BE. (zo rond de 125 terug  te betalen dus door BE, nog uitgaande van 100% teruglever tarief overigens). Maar in de exact dezelde situatie met 50% teruglever tarief en maandelijks salderen (wederom over een jaar gerekend)  zal ik in totaal 314 euro moeten betalen. Kortom een verschil van 439 op jaarbasis dat dit grapje extra kost. Lekker voor BE, maar balen voor alle zonnepanelen bezitters!

 

Het is uiteraard niet alleen kommer en kwel, want zonder zonnepanelen schat ik een kleine 1900 euro te hadden moeten betalen over een jaar. Dus al met al met welke regeling dan ook maken zonnepanelen een wereld van verschil.

Ik ga per september daarom over naar een andere leverancier. Ook al doet BE momenteel wat volgens de wet (blijkbaar) mag. Het tegendeel bewijzen of een uitspraak van ACM gaat mij te lang duren. Ik heb gekozen voor een die jaarlijks saldeert en 2 maal per jaar zijn prijzen aanpast. Ze vragen wel een hoge kWh prijs, maar omdat ik meer teruglever dan ik verbruik maakt mij dat niet uit. Tenzij natuurlijk ik een langdurige storing krijg die mijn productie stil legt ….. oeps...

Reageer