Wordt er ook gesaldeerd op uw maandelijkse variabele Energierekening ?

• 18 January 2022
  • 65 reacties
  • 1791 Bekeken

Badge

Wordt er ook gesaldeerd op uw maandelijkse variabele Energierekening ?

Dan is onderstaande mogelijk interessant !

Salderen wordt toegepast over de jaarrekening. Zo zou het moeten zijn.

Echter door de hoge energieprijzen zijn een aantal Energiebedrijven , waaronder Budget Energie, hun variabele-tarieven maandelijks gaan aanpassen i.p.v. per half jaar. (jan. juli).

Als je een slimme meter hebt is het maandelijks uitlezen simpel evenals het opstellen van een interne maandfactuur. Dit past o.a. Budget Energie toe.

Zelf klant bij Budget Energie viel mij op dat in de mij toegestuurde maandfacturen ook direct mijn afgenome- en terug geleverde energie uit de zonnepanelen werd gesaldeerd tegen de torenhoge prijzen van dit moment.

Leuk voor de Leverancier slecht voor mijn portemonnee.

De vraag rees kan dit zo maar. “Saldering” is immers een subsidieregeling, in het leven geroepen, om particulieren te bewegen om zonnepanelen aan te schaffen.

Juist door “saldering” toe te passen op de jaarrekening kan het eventuele overschot aan opgewekte energie in de zomermaanden verrekent (gesaldeerd) worden met de slechte productie van de wintermaanden.

Het maandelijks salderen trekt deze regeling dus uit zijn verband.

Tijd voor actie om uit te zoeken of "saldering” maandelijks op de rekening mag worden toegepast.

Als lid van de Consumentenbond heb ik daar de vraag neergelegd en besproken. Op hun advies heb ik ook contact opgenomen met de ACM. Daar werd al gauw duidelijk dat de salderingsregels werden overtreden.

Het antwoord van de ACM in deze.

“Het is niet toegestaan om de bestaande salderingsregeling op te delen in afzonderlijke termijnen en bijvoorbeeld toe te passen op maandfacturen.”

Met ander woorden er mag alleen gesaldeerd worden over de gehele jaarrekening of over het totale gedeelte als het contract tussentijds wordt beëindigd.

Met deze informatie heb ik Budget Energie benaderd en gewezen op de onjuiste toepassing van de salderingsregeling. In een goed open gesprek met hen hebben zij, na raadplegen bij de ACM, vastgesteld dat de regels inderdaad niet juist worden toegepast.

Zij hebben mij verzekerd de regels te zullen aanpassen en jaarlijks te zullen salderen op de variabele eindafrekening.

Blijft echter op dit moment van schrijven nog wel een probleem aanwezig.

Budget Energie hanteert op dit moment maandelijks variabele tarieven. Welk tarief wordt gebruikt op de eindafrekening als je na saldering nog moet bijbetalen voor te veel afname.

Men zou dit gaan onderzoeken wat passend is.

Tip:

Om bijbetaling te voorkomen en je hebt voldoende paneelcapaciteit is het zinvol je eigen verbruik goed in de gaten te houden.

Budget Energie saldeert het Laag en Hoog tarief afzonderlijk. Afgelopen jaar kon ik daardoor niet een overschot van het Normaal tarief verschuiven naar een klein te kort op het Laag tarief.

Nu dat ik dit weet probeer ik in de weekeinden het Laag tarief wat minder te belasten om daar bij de volgende afrekening niet te hoeven bijbetalen.

Heb ik ook geen discussie over een mogelijk gewogen gemiddelde van de variabele tarieven bij saldering welke Budget Energie mogelijk gaat hanteren.

Controleer je eind afrekening t.z.t dus goed! :wink:

Veel succes.

65 reacties

Badge

Ik heb in de tussentijd vele gesprekken/mails met Essent gehad, uiteindelijk wilde ze een op een mijn ACM visie zien. Toen ik dat gestuurd had werd het afgedaan van “het is eenmaal zo en zo doen wij het”. Toen ik antwoordde dat ik deze casus bij consumenten progamma’s zoals Kassa en dergelijke zou brengen werd ik ineens gebeld door een hoger leidinggevende die reageerde dat hij inzag dat ik het juist had en hij niet begreep hoe de betrokken afdeling dit niet inzag. Hij zou het aankaarten en bedankte mij voor het doorgeven van de onjuistheden. Zowel telefonisch als in email heeft hij dit gemeld. Mijn verzoek was om tzt met feedback te komen met de aanpassingen.

Oftewel de ACM regels zijn nog wel heilig

Afhankelijk van de leverancier? Laat de rechter maar eens een uitspraak doen, dan weten we waar we aan toe zijn.

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb in de tussentijd vele gesprekken/mails met Essent gehad,

Interessant. Ik hoop dat BE zich aan deze AMC regels gaat houden. Is het goed dat ik t.z.t. info bij je inwin via PM? Feitelijk wil ik vooraf weten hoe zij bij variabel tarief omgaan met salderen.

Reputatie 7
Badge +5

de ACM is geen instantie die regels bepaalt. de ACM ziet toe op uitvoering van de wet. en daar zit het probleem. nogmaals, dat jaar staat niet in de wet en dus is er nu een probleem. BE voldoet aan de wet: salderen per factuur en minimaal 1 keer per jaar factureren, dat is de wet

Mijn leverancier heeft mij schriftelijk bevestigd dat ze per jaar blijven salderen en een voorbeeld jaaroverzicht is toegezegd

Badge

Ik heb Budget Energie er in februari er al op gewezen dat zij niet per maand mogen salderen. 

Op de site van de ACM staat dat overduidelijk vermeld. 

Het kan ook niet anders. Op dit moment zijn nog niet alle draaispoelmeters vervangen door een slimme meter. Gaat voorlopig ook nog niet gebeuren.

Bij een draaispoelmeter wordt jaarlijks de meterstand opgenomen en vindt saldering plaats op jaar basis.

Dus ook van klanten van BU. 

Het gelijkheidsbeginsel zou hier worden ondergraven voor klanten die een slimme meter hebben.

Gelijkheidsbeginsel!!

Wij moeten gelijke gevallen op een gelijke manier behandelen. U kunt een beroep doen op het gelijkheidsbeginsel als wij andere personen in dezelfde (fiscale) omstandigheden gunstiger hebben behandeld dan u.

BU kan er rekening mee houden dat we elkaar bij de rechter zien als ze mijn rekening t.z.t. niet over een jaar salderen. Is kijken wat die er van zegt.

Als vast een tip.

Laat via de netbeheerder de uitlezing van je slimme meter stopzetten. 

Kan BU hem niet meer uitlezen en geen maand facturen meer op maken. Geef je de eindstanden aan het einde van het contractjaar door aan BU, net zoals klanten doen met een draaispoelmeter.

Eens kijken of ze daar ook weer een eigen invulling of interpretatie aan gaan geven. 

Reputatie 7
Badge +5

Ik heb Budget Energie er in februari er al op gewezen dat zij niet per maand mogen salderen. 

Op de site van de ACM staat dat overduidelijk vermeld. 

Zoals al eerder gezegd, staat de ACM opgesteld ter controle van uitvoeren van de wet. dat zij zaken op hun site vermelden is leuk, maar moet wel geborgd zijn door wetgeving, en die is wat ik 2 berichten terug plaatste, en daar gaat het dus mis. Letterlijk voldoet BE aan de wet, het zou mij verbazen als een rechter hier anders over denkt.

Als vast een tip.

Laat via de netbeheerder de uitlezing van je slimme meter stopzetten. 

Kan BU hem niet meer uitlezen en geen maand facturen meer op maken. Geef je de eindstanden aan het einde van het contractjaar door aan BU, net zoals klanten doen met een draaispoelmeter.

Eens kijken of ze daar ook weer een eigen invulling of interpretatie aan gaan geven. 

ook dat kun je overal lezen, ze gaan gewoon schatten wat je per maand gebruikt hebt, uitzetten van de slimme meter heeft totaal geen zin.

Reputatie 5
Badge +3

Even advocaat van de duivel spelen.

Als een energiemaatschappij rechtzaken e.d. wil voorkomen kan het gewoon de TLV enkele jaren gelijk houden. Dus niet per maand of kwartaal mee laten wijzigen. Stel dat ze het op 10 cent zetten. Ze voldoen dan aan de wet en aan het advies van de ACM.

Misschien dat daarom Essent en Energie direct niets meer doen met de TVT. Blijft gewoon voor mij 5 cent.

Het maakt voor de klant op jaarbasis niets uit wanneer er gesaldeerd wordt. Altijd gelijke factuur.

Reputatie 7
Badge +5

de discussie gaat over salderen, niet over terugleveren. 

voor mijn situatie is de TLV totaal niet van belang, daar kom ik niet bij in de buurt. Salderen is wel belangrijk en de zomer opbrengst wil ik weg kunnen strepen tegen het winter gebruik met een gesloten beurs.

Badge +2

Is het progamma kassa al op de hoogte gebracht ? Velen zitten bij BE 

Badge +2

Ik heb in de tussentijd vele gesprekken/mails met Essent gehad, uiteindelijk wilde ze een op een mijn ACM visie zien. Toen ik dat gestuurd had werd het afgedaan van “het is eenmaal zo en zo doen wij het”. Toen ik antwoordde dat ik deze casus bij consumenten progamma’s zoals Kassa en dergelijke zou brengen werd ik ineens gebeld door een hoger leidinggevende die reageerde dat hij inzag dat ik het juist had en hij niet begreep hoe de betrokken afdeling dit niet inzag. Hij zou het aankaarten en bedankte mij voor het doorgeven van de onjuistheden. Zowel telefonisch als in email heeft hij dit gemeld. Mijn verzoek was om tzt met feedback te komen met de aanpassingen.

BE blijft volharden dat maandelijks salderen is goedgekeurd door de ACM

Badge +2

Een kleine nuancering misschien: Voorlopig lijkt deze “inventieve” maandelijkse saldering bij BE alleen op de model contracten met per maand variabele tarieven van toepassing te zijn. Deze tarieven zijn op dit moment voor nieuwe klanten de regel, voorlopig geen contract met vaste looptijd meer beschikbaar.
Maar je kan deze eigenwijze interpretatie van salderen door BE natuurlijk als een soort proefballon zien.

Alleen vraag ik me af hoe aansluitingen met een gewone terugdraaiende ferrarismeter behandelt worden.
De klant moet dan namelijk stipt per ultimo van de maand zijn meterstand doorgeven (interne saldering).
Lijkt me onmogelijk om dit consistent te kunnen doen (vakantie?). - Onnodige discriminatie ligt op de loer.
Maar misschien weigert BE sowieso klanten zonder slimme meter.

Lijkt me een dringend geval voor de ACM en misschien voor de rechter.

Ik heb sinds december 2021 variabel contract bij BE. Contract kon niet meer verlengd worden

Ook ik kreeg onlangs de brief over de maandelijkse saldering

Reputatie 7
Badge +5

Ik heb de melding bij de ACM gemaakt mbt maandelijks salderen van BE, en ze gaan ermee aan de gang. Nog steeds geen reactie van de Consumentenbond op dit onderwerp. #stilzwijgen?

Badge +2

Ik heb de melding bij de ACM gemaakt mbt maandelijks salderen van BE, en ze gaan ermee aan de gang. Nog steeds geen reactie van de Consumentenbond op dit onderwerp. #stilzwijgen?

Dank daarvoor.

Betreffende de CB.

Het is me al vaker opgevallen dat zij zich niet bemoeien met discussies alhier.

Zal ook wel kwestie van te weinig personeel zijn !

Dank daarvoor.

Betreffende de CB.

Het is me al vaker opgevallen dat zij zich niet bemoeien met discussies alhier.

Zal ook wel kwestie van te weinig personeel zijn !

Het onderwerp zal niet aan de aandacht ontsnapt zijn maar ik denk dat men zich nog beraad op een standpunt. 

Reputatie 7
Badge +5

het onderwerp is meermaals expliciet en persoonlijk onder de aandacht gebracht nav een artikel in het blad met de oproep om door te praten op de community.

en ik snap dat het juridisch uiterst complex is en dus tijd kost. helaas gaat het dus al mis bij BE. en wellicht lost dat probleem zichzelf op want een beetje zonneenergie minded eigenaar zal z’n biezen pakken bij BE en verkassen naar waarschijnlijk de eneco’s van deze wereld

Eigenlijk verwacht ik een gang naar de rechter. Dit is te fundamenteel om te laten slingeren en ik denk dat BE het wint en dat duidelijk is wat er dan daarna gaat gebeuren. Mogelijk gevolgd door nieuwe wetgeving maar dat verwacht ik niet.

Reputatie 7
Badge +5

ik vrees dat je gelijk hebt……

Badge +2

Eigenlijk verwacht ik een gang naar de rechter. Dit is te fundamenteel om te laten slingeren en ik denk dat BE het wint en dat duidelijk is wat er dan daarna gaat gebeuren. Mogelijk gevolgd door nieuwe wetgeving maar dat verwacht ik niet.

Overheid zal toch duidelijkheid moeten verschaffen dan, zover dat al niet is gedaan om per jaar te moeten salderen.

Er zijn nog teveel naakte daken en het is de Overheid er alles aan gelegen de aanschaf van zonnepanelen voorlopig nog te stimuleren .

Daar pas het beleid van BE niet in.

Gaat deze winnen bij de Rechter word dat de ondergang voor zonnepaneel minded Nederland.

Zowel voor de eigenaren alsmede de gehele industrie alhier.

Badge +2

het onderwerp is meermaals expliciet en persoonlijk onder de aandacht gebracht nav een artikel in het blad met de oproep om door te praten op de community.

en ik snap dat het juridisch uiterst complex is en dus tijd kost. helaas gaat het dus al mis bij BE. en wellicht lost dat probleem zichzelf op want een beetje zonneenergie minded eigenaar zal z’n biezen pakken bij BE en verkassen naar waarschijnlijk de eneco’s van deze wereld

Eneco is dan nog wel goed qua terugleverings vergoeding ,(voor hoelang).

Maar zijn gasprijs is zeer fors zover ik weet

Reputatie 7
Badge +5

je kunt kijken of je gas en elektra bij verschillende leveranciers kunt afnemen. 

Badge

Stroeve

het probleem is toch simpel?

Was het maar zo simpel . Het zit hem niet direct in de gelijke terugleververgoeding in die maand, maar wel dat de feitelijk afname en levering gesaldeerd wordt in de betreffende maand. Over een heel jaar gezien kom je er dan aan te kort t.o.v. het salderen over een jaar.

Ik begrijp dat de logica er achter moeilijk is te doorgronden is.

Toen ik het de helpdesk medewerker van Budget Energie het probeerde uit te leggen waar mijn bezwaar zat begreep hij er in eerste instantie ook niets van. Veel later in ons gesprek viel toen het kwartje en begreep hij waarom ik bezwaar maakte tegen het maandelijks salderen t.o.v. jaarlijks.

Ik zie dat diverse personen in dit topic niet goed doorzien waar de schoen wringt.

Ik ben bezig een uitleg op papier te zetten. Hoop dat einde van de dag te posten.

zou eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn. Als ik naar de maand juni kijk hebben mijn zonnepanelen meer opgeleverd dan dat ik gebruikt heb. 
Echter als ik naar mijn jaarrekening kijk verbruik ik meer dan de zonnepanelen opleveren. 

Als er per jaar wordt afgerekend wordt het door de zonnepanelen opgeleverde vermogen afgetrokken van het verbruikte vermogen en betaal je over de som hiervan. 

Als je zonnepanelen meer opleveren dan dat je gebruikt dan wordt dit verrekend tegen een lager tarief. Hierdoor is een maandafrekening nadelig. 

Badge

https://www.nu.nl/wonen/6207115/fouten-ontdekt-in-energienotas-bij-teruglevering-zonnepanelen.html

Interessante discussie eronder

Reputatie 7
Badge +5

de echt interessante discussie zit op tweakers, ook nu.nl maakt fouten door te stellen dat de jaarsaldering in de wet geborgd is. 

en met een beetje geluk pikken de consumenten organisaties (cb zal dan ook eel moeten) het op en wordt het een belangrijk item in de publieke opinie.

Badge

Dit was de reactie van ACM toen ik mijn vraag daar stelde:

Informatie over uw rechten

Mijn energieleverancier saldeert niet over de hele periode van mijn energierekening of contractjaar. Wat kan ik doen?

Saldering moet over het totale verbruik van uw jaarafrekening of eindafrekening gaan. Uw leverancier moet kijken naar hoeveel elektriciteit u hebt afgenomen in het contractjaar. En moet de elektriciteit die u zelf hebt opgewekt daarvan af trekken. Uw energieleverancier mag dus niet uitgaan van een gedeelte van uw verbruik. Ook niet als u pas tijdens het contractjaar bent begonnen met het opwekken van elektriciteit.

Verrekent uw energieleverancier uw teruglevering niet met het volledige verbruik? Neem contact op en vraag om uitleg. Misschien is er een fout gemaakt en kan uw leverancier dit voor u oplossen.

Hebt u een slimme meter? Deze meet direct wat u verbruikt en teruglevert. En geeft dit door aan de leverancier. Geeft u de meterstanden zelf door? Met het doorgeven van de meterstanden eindigt de periode voor de rekening. Daarmee stopt ook de periode waarin uw leverancier saldeert. Het kan soms ongunstig zijn als u de meterstanden te vroeg doorgeeft. Bijvoorbeeld in de winterperiode.

de echt interessante discussie zit op tweakers, ook nu.nl maakt fouten door te stellen dat de jaarsaldering in de wet geborgd is. 

en met een beetje geluk pikken de consumenten organisaties (cb zal dan ook eel moeten) het op en wordt het een belangrijk item in de publieke opinie.

Zoals ze met de wet in de hand de amorele, maar juridisch correcte overwinning geboekt hebben dat mensen gratis, lees op kosten van de andere gebruikers, van het gas af mogen zo zal de publieke opinie hierover bij de rechter ook geen rol spelen. De wet is de wet, uitleg is aan de rechter, een nieuwe wet kost 'even'.

Reageer