Wordt er ook gesaldeerd op uw maandelijkse variabele Energierekening ?
Dan is onderstaande mogelijk interessant !
Salderen wordt toegepast over de jaarrekening. Zo zou het moeten zijn.
Echter door de hoge energieprijzen zijn een aantal Energiebedrijven , waaronder Budget Energie, hun variabele-tarieven maandelijks gaan aanpassen i.p.v. per half jaar. (jan. juli).
Als je een slimme meter hebt is het maandelijks uitlezen simpel evenals het opstellen van een interne maandfactuur. Dit past o.a. Budget Energie toe.
Zelf klant bij Budget Energie viel mij op dat in de mij toegestuurde maandfacturen ook direct mijn afgenome- en terug geleverde energie uit de zonnepanelen werd gesaldeerd tegen de torenhoge prijzen van dit moment.
Leuk voor de Leverancier slecht voor mijn portemonnee.
De vraag rees kan dit zo maar. “Saldering” is immers een subsidieregeling, in het leven geroepen, om particulieren te bewegen om zonnepanelen aan te schaffen.
Juist door “saldering” toe te passen op de jaarrekening kan het eventuele overschot aan opgewekte energie in de zomermaanden verrekent (gesaldeerd) worden met de slechte productie van de wintermaanden.
Het maandelijks salderen trekt deze regeling dus uit zijn verband.
Tijd voor actie om uit te zoeken of "saldering” maandelijks op de rekening mag worden toegepast.
Als lid van de Consumentenbond heb ik daar de vraag neergelegd en besproken. Op hun advies heb ik ook contact opgenomen met de ACM. Daar werd al gauw duidelijk dat de salderingsregels werden overtreden.
Het antwoord van de ACM in deze.
“Het is niet toegestaan om de bestaande salderingsregeling op te delen in afzonderlijke termijnen en bijvoorbeeld toe te passen op maandfacturen.”
Met ander woorden er mag alleen gesaldeerd worden over de gehele jaarrekening of over het totale gedeelte als het contract tussentijds wordt beëindigd.
Met deze informatie heb ik Budget Energie benaderd en gewezen op de onjuiste toepassing van de salderingsregeling. In een goed open gesprek met hen hebben zij, na raadplegen bij de ACM, vastgesteld dat de regels inderdaad niet juist worden toegepast.
Zij hebben mij verzekerd de regels te zullen aanpassen en jaarlijks te zullen salderen op de variabele eindafrekening.
Blijft echter op dit moment van schrijven nog wel een probleem aanwezig.
Budget Energie hanteert op dit moment maandelijks variabele tarieven. Welk tarief wordt gebruikt op de eindafrekening als je na saldering nog moet bijbetalen voor te veel afname.
Men zou dit gaan onderzoeken wat passend is.
Tip:
Om bijbetaling te voorkomen en je hebt voldoende paneelcapaciteit is het zinvol je eigen verbruik goed in de gaten te houden.
Budget Energie saldeert het Laag en Hoog tarief afzonderlijk. Afgelopen jaar kon ik daardoor niet een overschot van het Normaal tarief verschuiven naar een klein te kort op het Laag tarief.
Nu dat ik dit weet probeer ik in de weekeinden het Laag tarief wat minder te belasten om daar bij de volgende afrekening niet te hoeven bijbetalen.
Heb ik ook geen discussie over een mogelijk gewogen gemiddelde van de variabele tarieven bij saldering welke Budget Energie mogelijk gaat hanteren.
Controleer je eind afrekening t.z.t dus goed!
Veel succes.