Wordt er ook gesaldeerd op uw maandelijkse variabele Energierekening ?

• 18 January 2022
  • 168 reacties
  • 6920 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Wordt er ook gesaldeerd op uw maandelijkse variabele Energierekening ?

Dan is onderstaande mogelijk interessant !

Salderen wordt toegepast over de jaarrekening. Zo zou het moeten zijn.

Echter door de hoge energieprijzen zijn een aantal Energiebedrijven , waaronder Budget Energie, hun variabele-tarieven maandelijks gaan aanpassen i.p.v. per half jaar. (jan. juli).

Als je een slimme meter hebt is het maandelijks uitlezen simpel evenals het opstellen van een interne maandfactuur. Dit past o.a. Budget Energie toe.

Zelf klant bij Budget Energie viel mij op dat in de mij toegestuurde maandfacturen ook direct mijn afgenome- en terug geleverde energie uit de zonnepanelen werd gesaldeerd tegen de torenhoge prijzen van dit moment.

Leuk voor de Leverancier slecht voor mijn portemonnee.

De vraag rees kan dit zo maar. “Saldering” is immers een subsidieregeling, in het leven geroepen, om particulieren te bewegen om zonnepanelen aan te schaffen.

Juist door “saldering” toe te passen op de jaarrekening kan het eventuele overschot aan opgewekte energie in de zomermaanden verrekent (gesaldeerd) worden met de slechte productie van de wintermaanden.

Het maandelijks salderen trekt deze regeling dus uit zijn verband.

Tijd voor actie om uit te zoeken of "saldering” maandelijks op de rekening mag worden toegepast.

Als lid van de Consumentenbond heb ik daar de vraag neergelegd en besproken. Op hun advies heb ik ook contact opgenomen met de ACM. Daar werd al gauw duidelijk dat de salderingsregels werden overtreden.

Het antwoord van de ACM in deze.

“Het is niet toegestaan om de bestaande salderingsregeling op te delen in afzonderlijke termijnen en bijvoorbeeld toe te passen op maandfacturen.”

Met ander woorden er mag alleen gesaldeerd worden over de gehele jaarrekening of over het totale gedeelte als het contract tussentijds wordt beëindigd.

Met deze informatie heb ik Budget Energie benaderd en gewezen op de onjuiste toepassing van de salderingsregeling. In een goed open gesprek met hen hebben zij, na raadplegen bij de ACM, vastgesteld dat de regels inderdaad niet juist worden toegepast.

Zij hebben mij verzekerd de regels te zullen aanpassen en jaarlijks te zullen salderen op de variabele eindafrekening.

Blijft echter op dit moment van schrijven nog wel een probleem aanwezig.

Budget Energie hanteert op dit moment maandelijks variabele tarieven. Welk tarief wordt gebruikt op de eindafrekening als je na saldering nog moet bijbetalen voor te veel afname.

Men zou dit gaan onderzoeken wat passend is.

Tip:

Om bijbetaling te voorkomen en je hebt voldoende paneelcapaciteit is het zinvol je eigen verbruik goed in de gaten te houden.

Budget Energie saldeert het Laag en Hoog tarief afzonderlijk. Afgelopen jaar kon ik daardoor niet een overschot van het Normaal tarief verschuiven naar een klein te kort op het Laag tarief.

Nu dat ik dit weet probeer ik in de weekeinden het Laag tarief wat minder te belasten om daar bij de volgende afrekening niet te hoeven bijbetalen.

Heb ik ook geen discussie over een mogelijk gewogen gemiddelde van de variabele tarieven bij saldering welke Budget Energie mogelijk gaat hanteren.

Controleer je eind afrekening t.z.t dus goed! :wink:

Veel succes.

168 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Per maand salderen is feitelijk geen salderen, maar een verdienmodel.
Voor mensen die jaarlijks een overschot hadden was het altijd al aantrekkelijk om naar de hoogste terugleververgoeding te kijken.
Als er per maand wordt afgerekend, dan schakel je feitelijk de salderingsregeling uit.
Er zijn een groot aantal energie leveranciers die erg weinig voor teruggeleverde energie geven, vaak maar 5 tot 8 cent per kWh.
Als ze dat per maand afrekenen dan kunnen ze die kWh tegen marktprijs weer verkopen, en dat levert al gauw 35 to 40 cent per kWh op.
Ik denk dat je de maatschappijen die per maand afrekenen vooral onder deze leveranciers kunt vinden.
Energie maatschappijen die een hoge terugleververgoeding geven (sommige tot kale levertarief) hebben er geen voordeel van en zullen ook niet zo snel per maand gaan afrekenen.

Vergelijkingssites zouden nu al een kruisje bij die maatschappijen moeten zetten die deze praktijken hanteren.

Reputatie 2
Badge +2

@Darkfiber 

BE: Variabel tarief  Elk moment opzegbaar 

Hier blijkt dus wel uit dat er in het maandsalderen nog steeds niets gaat veranderen,

of haal jij dat er niet uit.

Het maand salderen met de maandelijkse variabele tarieven is door BE verzonnen en wordt nu zo toegepast.

Zij blijven dit handhaven totdat ze worden gecorrigeerd door een rechter, politiek dan wel de geschillencommissie Energie.

Klagen bij BE zal enigszins helpen maar zoals blijkt uit antwoorden hier in dit topic geven zij telkens hetzelfde antwoord.

Een bekende tactiek "Zij Knijpen en wij Piepen "  zolang er niet werkelijk niets gebeurd. 

Je kunt zelf pas goed in actie komen als je de jaar afrekening , of eerder,  een eindafrekening hebt ontvangen als overstapt naar een ander.  Als daar uit blijkt, en daar twijfel ik niet aan, dat de saldering toch per maand heeft plaatsgevonden i.p.v. op jaarbasis je dan pas formeel bezwaar kan maken.

Eerst bij BE , zie daar voor de procedures, en gebruik eventueel de voorbeeld brieven op de site van de ACM/Consuwijzer .

Mocht BE toch op het standpunt blijven staan van maandelijkse saldering, Start dan een procedure bij de geschillencommissie.

Dit lijkt moeilijker dan het is.

Kost je alleen de nodige tijd om e.e.a. goed op papier te zetten en 50 euro administratiekosten om de zaak te openen. (Deze kosten krijg je terug als je in het gelijk wordt gesteld.)

Tevens moet je geduld hebben. De totale doorlooptijd van het proces kan tussen de 3 - 6 maanden duren. 

Gelet op het feit dat de ACM zo stellig is in hun opstelling m.b.t. een jaarsaldering geef ik deze procedure een heel goede kans. Mede gelet ook op het feit welke partijen er in de geschillencommissie zitting hebben.

Ik vraag me af of BE het zover zal laten komen.

Ik heb zelf in verleden al eens een zaak bij de Geschillencommissie gehad en deze glansrijk gewonnen van Eneco. (toch niet de kleinste jongen uit klas). Ook zij dachten toen sterk te staan en kwamen met allerlei argumenten en probeerde mij doen geloven dat zij het bij het rechte eind hadden. (ps. ging toen niet over de saldering).

En wat bleek... Toen er een mondelinge zitting over de zaak werd gehouden was Eneco daar niet komen opdagen, erger nog, ze hadden geen letter verweer of wat dan ook op papier ingestuurd.

Het interesseert ze namelijk helemaal niets.  Advocaatkosten etc. voor hun gaan voor een individuele klant de kosten van het geschil ver te boven. Zij tikken dit gewoon voor de enkeling die toch procedeert gewoon af.  Zaak gesloten.

Reputatie 7
Badge +5

de discussie gaat over salderen, niet over terugleveren. 

voor mijn situatie is de TLV totaal niet van belang, daar kom ik niet bij in de buurt. Salderen is wel belangrijk en de zomer opbrengst wil ik weg kunnen strepen tegen het winter gebruik met een gesloten beurs.

Indien teruglevertarief hetzelfde is als levertarief maakt het helemaal niet uit volgens mij hoe je gesaldeerd wordt

Behalve als je meer teruglevert dan afneemt, dan is het tarief gegarandeerd niet hetzelfde, en als je dat dan per maand bekijkt ipv per jaar maakt het wel uit.

Reputatie 2
Badge +2

en laat Gas voorlopig even doorlopen.

En wat is de prijs per m3 die je gaat/blijft betalen bij BE?

Dat weet ik niet. Ik heb voor beide E en G al vanaf oktober 2021 een variabel contract.

Vanaf januari dit jaar maandelijks een nieuwe prijs voor E en G. Mijn inziens zal daar voor Gas weinig in veranderen. Prijs gaat al een jaar lang op en neer.. Begin oktober krijg ik weer de jaar afrekening  voor E en G.

Ik heb het gehele jaar iedere maand met alle kosten en belastingen in een spreadsheet staan. Gegevens komen overeen met die ik maandelijks van BE ontvang. 

Eind deze week heb ik het maandoverzicht weer beschikbaar en de nieuwe prijzen voor september.

De gasprijs zal waarschijnlijk hoger zijn omdat deze ook afgelopen maand zijn opgelopen.

Opvallend.

Onlangs bij het laatste bezoek op de site van ACM/Consuwijzer viel mij op dat de tekst m.b.t. de salderingsregels was aangepast.. De tekst was aangescherpt, minder gebaal gesteld.

Tekst:

Uw energieleverancier moet salderen op de jaarafrekening. Dus niet per kalenderjaar. Het mag niet per deel van het jaar, bijvoorbeeld per maand of kwartaal. Er gelden nog meer regels:

Hier staat nu expliciet " per maand " genoemd. Ik weet dat dit er eerst niet heeft ingestaan. Ik heb een aantal screenshots van betreffende pagina van enkel maanden over het afgelopen jaar.

Alle klachten zijn dus kennelijk wel binnengekomen bij de ACM.

Link met volledige tekst.

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/duurzame-energie/wat-is-salderen

Reputatie 5
Badge +5

interessant. Mijn 3 jarig contract bij BE eindigt 27 juli as. Ben benieuwd welk aanbod ze doen m.b.t. salderen. Met dit document heb ik iets in handen. Txs @E.B.F. Stroeve 

Reputatie 7
Badge +5

dit begint inderdaad een duivels dilemma te worden, de (vage) wetgeving is sterk in conflict met de (actuele) werkelijkheid van vandaag de dag. Ik vrees dat de ACM zich geen raad weet met deze situatie en dat de wetgever de energieboeren gelijk gaat geven en wij als zonne-energie-leveranciers de dupe zijn van deze situatie en de salderingsregeling op veel kortere termijn dan Jetten van plan is, overboord gaat. 

Ik zie nog steeds veel partijen zich onwetend opstellen, de Vereniging Eigenhuis publiceert deze week een verhaal over salderen alsof er niks aan de hand is, de Consumentenbond is intern druk bezig, maar nog geen extern geluid, de ACM verhult zich in stilzwijgen en de energieboeren salderen vrolijk per maand……. Wij als zonne energieleverancier zijn de pineut, financieel gezien. 

De politiek stond erbij en keek de vakantie in.

Reputatie 7
Badge +5

de acm handhaaft en ziet toe op uitvoering vande wet. die is niet concreet genoeg, maar dat is even het probleem van de acm. ze hebben inmiddels stevige discussie met BE en naar verwachting komt daar deze week een reactie over.

daarnaast liggen er een paar kamervragen, ook niet onbelangrijk.

Reputatie 2
Badge +2

Dit topic heb ik in februari geopend. Inmiddels houd dit de gemoederen goed bezig.

Ik krijg op dit moment nog steeds een maand overzicht toegestuurd op mijn variabele contract van BE waarop een maandsaldering is toegepast.

Deze neem ik voor kennisgeving aan. Begin oktober is het jaar voorbij en zal er worden afgerekend. Als ik de reacties hier lees zal BE mij waarschijnlijk afrekenen op de maandelijks gesaldeerde overzichten.

RonaldD heeft het volgende antwoord van BE gekregen.

Klopt het dat de ACM (Consuwijzer) zegt dat maandelijks salderen niet mag? En klopt dit?
Ja, de ACM geeft aan dat het salderen per contractjaar moet plaatsvinden. En, nee, de wet geeft echter niet expliciet aan dat energieleveranciers verplicht zijn om per contractjaar te salderen. 

BE Stelt hier zijn eigen inzicht en interpretatie op de salderingsregeling en zolang hun klanten deze niet toetsen via de rechter of geschillencommissie incasseren zij de centjes van hun klanten. Echter zijn ze vergeten de volgende memorie van toelichting van de wet te lezen. Er zijn nog een aantal andere punten die meespelen die ik hier verder niet toelicht.

35 594

Wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en de Wet belastingen op milieugrondslag ter uitvoering van de afbouw van de salderingsregeling voor kleinverbruikers.

Uit voorbeelden hierin wordt duidelijk dat de wetgever er van uitgaat de er jaarlijks gesaldeerd wordt.

Wat moet ik doen als ik het er niet mee eens ben?
Als klant met een variabel contract heeft u natuurlijk de mogelijkheid om over te stappen naar een andere energieleverancier. Dit zouden we natuurlijk erg jammer vinden.

Er is nog een andere manier de zaak voorleggen aan de geschillencommissie Energie en Water, eens kijken of ze daar in mee willen gaan.

Mijn route.

Op dit moment heb ik alle maandelijkse overzichten in een spreadsheet gezet zodat ik de effecten t.o.v. de eindafrekening (saldering over een volledig jaar) kan bekijken.

Indien die in mijn nadeel uitvalt , volgt een bezwaar naar BE. Als hieraan niet wordt tegemoet gekomen leg ik de zaak direct voor aan de geschillen commissie Energie en Water.

(Zal niet mijn eerste zaak worden tegen een Energie maatschappij.)

Dan moet er maar duidelijkheid komen.

Voor zo ver ik heb kunnen nagaan is er nog niet eerder een uitspraak gedaan over deze vorm van salderen.

Het zou me verbazen als zij anders oordelen dan wat de ACM hanteert. Mag aannemen dat zij geen sprookjes vertellen op hun website.

Verder raad ik iedereen aan om bezwaar te maken bij de ACM/Consuwijzer m.b.t. dit onderwerp.

Hierbij nog extra informatie over dit onderwerp.

https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/energieleveranciers-sjoemelen-met-salderen/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Salderen

Reputatie 5
Badge +5

Ik word er ook treurig van als ze zo doen zoals @RonaldD schrijft, ik zou dan ook boos worden.

Mijn ‘boosheid’ zit hem meer in de teleurstelling dat ik geld heb geïnvesteerd in mijn woning. Doel was om mijn stroom- en gasrekening terug te brengen naar 0 euro/maand. Dat is ook gelukt en nu gaan ze de regeltjes anders interpreteren )-: Salderen per maand kost mij geld. Ik wil helemaal niet veranderen van leverancier, maar ‘ze’ dwingen je eigenlijk. Wat kunt u doen, als u het niet eens bent met …..?  Het staat u vrij om een andere leverancier te kiezen. Dat soort antwoorden maakt me boos. 

Reputatie 2
Badge +2

Opmerkelijk

Twee teksten/citaten van BE.

Ik heb de  opmerkelijke delen hierin blauw gemaakt

1.

Maandelijks salderen
Wij zijn als energieleverancier wettelijk verplicht om bij de afrekening van je elektriciteitsverbruik het verbruik te verminderen met de door de klant opgewekte elektriciteit (dit heet ‘salderen’). Dit verrekenen we op de jaar- of eindnota van al onze klanten. We houden ons hiermee aan de salderingsregeling. Klanten met een variabel contract hebben bij ons maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract. Het is daarom ook logisch om per maand te salderen tegen de voor die maand afgesproken tarieven. Op MijnBudget ziet u deze berekening terug.

2.

Als de hoeveelheid teruggeleverde stroom in een tariefperiode die van de afgenomen stroom overschrijdt, ontvangt u een vergoeding voor de teruggeleverde stroom. Deze terugleververgoeding is niet verwerkt in bovenstaand overzicht. 

BE maakt er op deze wijze wel voor velen een ondoorzichtig geheel van als t.z.t een eindafrekening wordt gepresenteerd. ("transparantie” ? )

Verlaging van de BTW naar 9% is niet verwerkt in de overzichten en daar komt nu ook bij de 50% van de teruglevergoeding , let wel , van de kale energieprijs.

Ik vind het allemaal niet zo logisch meer, u wel?

Te meer als je het in het kader van de jaar saldering plaatst. BE vindt het wel logisch om per maand te salderen maar kijkt bij berekening van alle aanpassingen naar de (jaar) afrekening.

Je past toe wat je zelf het meest logisch vindt en wat het beste voor jezelf uitpakt.

Ik zou het logisch vinden als de ACM met hun eigen document (zie onderstaande link)  in de hand eens optreedt tegen deze onlogische praktijken. Waarin de “transparantie” ver te zoeken.

https://www.acm.nl/sites/default/files/old_publication/bijlagen/13480_informatievoorziening-op-de-consumentenmarkt-voor-energie-2014-11-04.pdf

Reputatie 2
Badge +2

Basic.

Jij schrijft.

Nog een knip.

Hier ga je mijns inziens de fout in. De terugleververgoeding boven het salderen is in vele gevallen ook 50 cent. Tenminste bij Budget energie.

Velen hebben dat niet. Ik ook niet. Dan zou mij dat geld kosten.”

Budget Energie:

Zolang je niet meer terug levert dan je zelf gebruikt krijg je dezelfde prijs hiervoor als dat je afneemt. (de saldering)

Als je meer produceer d (boven de saldering) krijg je de kale stroomprijs vergoed = minus Energie belasting en ODE. Laten we voor het gemak zeggen min 15 cent van de 50 cent.

Nu zal ik mijn praktijk voorbeeld schetsen over mijn vorige (vaste) contract periode die eindigde 10-10-2021. (de centen zijn fictief genomen. De prijzen lagen in 2021 lager maar het pricipe blijft hetzelfde)

Ik had een overproductie na een jaar en salderen van 560 kWh

Uitgaande van genoemde prijzen krijg ik hier 560 x 35 cent (kale stroom prijs) = 196 euro vergoed.

Ik heb berekent op basis van mijn maandelijks verbruik van vorig jaar dat als ik nu met het variabele tarief en maandelijks zou moeten salderen, 600 kWh niet weg kan salderen zoals dat anders wel bij een jaar saldering had gekund.

Met andere woorden: Ik moet nu voor deze 600 kWh het volle tarief betalen bij de eind afrekening.

600 x 50 cent = 300 + 0,21% btw = 363 euro

Vervolgens krijg ik de kale prijs vergoed over 600 x 35 = 210 euro

Blijft nette over: 363 – 210 = 153 euro die ik dus misloop als Budget Energie per maand zou salderen of te wel een compleet maand bedrag van mijn energierekening.

En aangezien 153 euro voor deze AOWer die zijn pensioen sinds 2009 niet meer heeft zien indexeren (nu - 26%) is dit toch geld die ik niet aan de leverancier en overheid laat.

Vandaar mijn bezwaar naar Budget Energie over het salderen per maand.

“Waar dit hele topic over gaat.”

Reputatie 2
Badge +2

Ik ben ook klant bij Budget Energie.

Heb een klacht ingediend bij de ACM. De reactie van ACM is eenduidig. Salderen per maand mag niet. Het moet per jaar. Mijn chatpartner bij Budget begreep dit heel goed en zei dat Budget een uitspraak van de ACM wil afwachten.

Ik heb becijferd dat maandelijks salderen in mijn geval leidt tot een verkapte prijsverhoging van zo’n Euro 200 op mijn jaarafrekening. 

De ACM zegt dat afhankelijk van het aantal klachten zij bepaalt welke bedrijven onderzocht gaan worden. de boodschap is dus: DIEN EEN KLACHT IN BIJ DE ACM!!!!!

Vet gedrukt.

Ze beginnen bij BE langzaam druk te voelen van hun klanten en de ACM . Goed om te lezen dat het ook bij de ACM begint door te dringen na de aanhoudende klachten. 

Ga zo door !!

Badge

Ik ga per september daarom over naar een andere leverancier. Ook al doet BE momenteel wat volgens de wet (blijkbaar) mag. Het tegendeel bewijzen of een uitspraak van ACM gaat mij te lang duren. Ik heb gekozen voor een die jaarlijks saldeert en 2 maal per jaar zijn prijzen aanpast. Ze vragen wel een hoge kWh prijs, maar omdat ik meer teruglever dan ik verbruik maakt mij dat niet uit. Tenzij natuurlijk ik een langdurige storing krijg die mijn productie stil legt ….. oeps...

Naar welke leverancier stap je over?

Badge

Ik heb in de tussentijd vele gesprekken/mails met Essent gehad, uiteindelijk wilde ze een op een mijn ACM visie zien. Toen ik dat gestuurd had werd het afgedaan van “het is eenmaal zo en zo doen wij het”. Toen ik antwoordde dat ik deze casus bij consumenten progamma’s zoals Kassa en dergelijke zou brengen werd ik ineens gebeld door een hoger leidinggevende die reageerde dat hij inzag dat ik het juist had en hij niet begreep hoe de betrokken afdeling dit niet inzag. Hij zou het aankaarten en bedankte mij voor het doorgeven van de onjuistheden. Zowel telefonisch als in email heeft hij dit gemeld. Mijn verzoek was om tzt met feedback te komen met de aanpassingen.

Oftewel de ACM regels zijn nog wel heilig

Badge

Goed verhaal Carpenter,

ik heb hetzelfde bij Essent waar ze de jaarperiode opknippen naar 4 delen vanwege de half jaarlijkse tariefsveranderingen.

Netto dit jaar dus 20 kW verbruikt en daar 29 euro voor betaald, dure kW zijn het dan.
Daar over contact gezocht bij Essent en het volgende antwoord gekregen:

“Verschillende periodes 

Zoal ik u verteld had, zijn er verschillende periodes te zien op uw jaarrekening waarbij tegen verschillende tarieven is berekend. Dit heeft te maken met de halfjaarlijkse tariefswijzigingen. Waarom er ook in augustus apart is berekend, kan ik niet terugvinden, ik zie wel dat dit verder geen invloed heeft op het eindresultaat van uw jaarrekening.…..

Zolang we dit wel kunnen doen we dit ook en dat is hier dus ook het geval.“

Maandag maar weer terug met de woorden van de ACM. Het gaat hier niet om het geldbedrag maar de foute wijze van berekening. Stel dat ik maar 1 kW netto had gebruikt zou mijn stroomprijs meer dan 20 euro per kW zijn :)

Badge

Hallo @NROS naar welke leverancier ben je overgestapt?

Mijn BE gastarief is laag omdat ik bestaande klant ben. Voor nieuwe klanten rekent BE even veel als andere leveranciers (rond de 3 Euro per m3).

In afwachting van een EV (levering vertraagd) lever ik nu veel terug in het net. Het BE gastarief bestaande klant voordeel buiten beschouwing gelaten zou ik nu voor Eneco kiezen.

Reputatie 7
Badge +5

Ik gun mijzelf 2 maanden de tijd en zal alvast een klacht bij BE gaan indienen. Ik denk overigens dat ze niet per maand een (af)rekening sturen (of wel?), maar eenmaal per jaar een overzicht op basis van de wisselende maandprijzen. Ik heb geen gasaansluiting (meer).

ik vrees dat ze maandelijks financieel gaan verreken terwijl salderen helemaal niks met geld te maken heeft maar gaat iver kWh’s. naast een klacht bij BE zou ik ook een melding bij de ACM doen

Eigenlijk verwacht ik een gang naar de rechter. Dit is te fundamenteel om te laten slingeren en ik denk dat BE het wint en dat duidelijk is wat er dan daarna gaat gebeuren. Mogelijk gevolgd door nieuwe wetgeving maar dat verwacht ik niet.

Badge +2

Eigenlijk verwacht ik een gang naar de rechter. Dit is te fundamenteel om te laten slingeren en ik denk dat BE het wint en dat duidelijk is wat er dan daarna gaat gebeuren. Mogelijk gevolgd door nieuwe wetgeving maar dat verwacht ik niet.

Overheid zal toch duidelijkheid moeten verschaffen dan, zover dat al niet is gedaan om per jaar te moeten salderen.

Er zijn nog teveel naakte daken en het is de Overheid er alles aan gelegen de aanschaf van zonnepanelen voorlopig nog te stimuleren .

Daar pas het beleid van BE niet in.

Gaat deze winnen bij de Rechter word dat de ondergang voor zonnepaneel minded Nederland.

Zowel voor de eigenaren alsmede de gehele industrie alhier.

Reputatie 7
Badge +5

je kunt kijken of je gas en elektra bij verschillende leveranciers kunt afnemen. 

Reputatie 5
Badge +5

Welke E leverancier raden jullie mij aan m.b.t. betrouwbaarheid, solvabiliteit, TLV en jaarlijks salderen? Denk toch dat ik Budget Energie moet gaan verlaten. Ik lever 900 kWh terug. Ook inmiddels een klacht bij ACM ingediend.

Badge

Stroeve

het probleem is toch simpel?

Was het maar zo simpel . Het zit hem niet direct in de gelijke terugleververgoeding in die maand, maar wel dat de feitelijk afname en levering gesaldeerd wordt in de betreffende maand. Over een heel jaar gezien kom je er dan aan te kort t.o.v. het salderen over een jaar.

Ik begrijp dat de logica er achter moeilijk is te doorgronden is.

Toen ik het de helpdesk medewerker van Budget Energie het probeerde uit te leggen waar mijn bezwaar zat begreep hij er in eerste instantie ook niets van. Veel later in ons gesprek viel toen het kwartje en begreep hij waarom ik bezwaar maakte tegen het maandelijks salderen t.o.v. jaarlijks.

Ik zie dat diverse personen in dit topic niet goed doorzien waar de schoen wringt.

Ik ben bezig een uitleg op papier te zetten. Hoop dat einde van de dag te posten.

zou eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn. Als ik naar de maand juni kijk hebben mijn zonnepanelen meer opgeleverd dan dat ik gebruikt heb. 
Echter als ik naar mijn jaarrekening kijk verbruik ik meer dan de zonnepanelen opleveren. 

Als er per jaar wordt afgerekend wordt het door de zonnepanelen opgeleverde vermogen afgetrokken van het verbruikte vermogen en betaal je over de som hiervan. 

Als je zonnepanelen meer opleveren dan dat je gebruikt dan wordt dit verrekend tegen een lager tarief. Hierdoor is een maandafrekening nadelig. 

Reputatie 2
Badge +2

Ik hoor uit div. Forums dat je gas en stroom bij afzonderlijke leveranciers kan afnemen.

Ook ik denk over gas bij BE en stroom bij een ander.

Betaal bij nieuw variabel bij BE

0, 74 voor stroom en 3 euro per m3 voor gas. Vreemd want in mijn maandelijkse afrekening betaal ik nu veel minder

Elektra en gas loskoppelen kan bij BE. Een week geleden heb ik daar naar geïnformeerd bij BE.

Bij je nieuwe E- Leverancier wel duidelijk aangeven dat je daar alleen Elektra  wilt afnemen zodat zij dat contract overnemen van BE. Daarna je modelcontract even goed controleren of dat klopt.

Je hebt 14 dagen de tijd om dat te doen.

Deze maand stap ik uit bij BE voor Elektra en laat Gas voorlopig even doorlopen.

Reageer