Consumentenbond.nl

Zonne-energie: stel je vragen!

• Consumentenbond team
  • 209 reacties
Vraag hier alles wat je altijd al wilde weten over zonne-energie. Heb je wel eens overwogen om zonnepanelen op je dak te leggen? Vraag je je af wat het oplevert? En wat is nu eigenlijk precies een zonneboiler?

Al je vragen kun je hier stellen, en ik zal iedere algemene vraag over zonne-energie proberen te beantwoorden. Antwoorden van anderen zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Heb je vragen over bepaalde merken of fabrikanten? Daar zal ik niet altijd op ingaan, maar wie ervaring heeft met een merk waarover iets gevraagd wordt kan daar natuurlijk wel op reageren. Lees hier wat wij als Consumentenbond voor onderzoek deden naar fabrikanten van zonnepanelen, en lees hier over onze test van zonneboilers.

Informatie vind je ook op onze website, inclusief Veelgestelde vragen. Heb je de Dakcheck gedaan voor ons Zonnecollectief en heb je daar specifieke vragen over? Stel die dan bij de bijbehorende klantenservice.

[img]e6e922cc-216c-46cb-ae93-3eda944125e7.png[/img]

320 Reacties

Wat is de optimale oplossing?

Ik heb een dak op het zuidoosten en vroeg mijn het volgende af:

1. Wat is beter: monokristallijne of polykristalijne panelen?

2. De retourprijs voor zonne-energie is slechts gegarandeerd tot 2020 (daarna zal die prijs ongetwijfeld naar beneden gaan). Is dan een aanschaf van Home-accupakket van Tesla het overwegen waard en zijn die achteraf te combineren met de dan bestaande situatie?

3. Zijn paralell geschakelde panelen te prefereren boven serieel geschakelde panelen en kun je dat vooraf regelen?

4. Moeten panelen op enige regelmaat onderhouden worden en zitten daar kosten aan vast?

5. Zijn er andere te verwachten jaarlijkse kosten?

6. Is met een te verwachten toekomstige daling van de stroomprijzen (als veel huizen zonnecollectoren hebben geplaatst) een reële optie en wat verwacht u daarvan?

BVD

Martien

Kijk, de eerste vragen. Hier mijn antwoorden:.

1. Monokristallijne panelen zijn zwart, polykristallijne zijn blauw. Monokristallijne zijn iets efficiënter, maar ook duurder. De keuze hangt vooral af van wat je mooi vindt.
  2. De salderingsregeling kan na 2020 versoberd worden, maar er komt dan een overgangregeling en uitgangspunt blijft dat zonnepanelen rendabel zijn. Dat is bij het home-accupakket nog maar de vraag: dit is behoorlijk duur, salderen blijft waarschijnlijk economisch efficiënter.
  3. Ze zijn eigenlijk altijd serieel geschakeld vanwege de geleverde spanning per paneel. Dat heeft een nadeel als er soms schaduw op je panelen valt: in dat geval heeft de hele serie er last van als er schaduw op 1 paneel valt. Kies in dat geval voor micro-omvormers ofwel optimizers.
  4. [ dit antwoord heb ik een beetje aangepast ] Onderhoud is nauwelijks nodig. Eenmaal in de twee a drie jaar schoonmaken met lauw water en een spons (geen schoonmaakmiddel !!) is meestal voldoende. Pas wel op als je moet klauteren om erbij te kunnen!
  5. De enige kosten die op termijn (na 10 a 15 jaar) kunnen opduiken is het vervangen van een gesneuvelde omvormer. Het is mogelijk dat dit gebeurt, en die mogelijkheid is ook al meegenomen in onze berekening van de terugverdientijd.
  6. De verwachting is inderdaad dat de stroomprijs verder gaat dalen, ook omdat in Duitsland veel zonne- en windenergie wordt geproduceerd. De terugverdientijd kan daardoor iets langer worden.
Kijk ook bij onze veelgestelde vragen over zonnepanelen.

Is er een mogelijkheid alleen de materialen via jullie te kopen en de installatie zelf te doen?

Een kennis van mij kan dat voor weinig geld doen.

Het is niet mogelijk in ons collectief alleen materialen te kopen maar niet de installatie te laten verzorgen. De goede en lange garanties die wij bieden kunnen wij ook alleen bieden omdat we veel eisen stellen aan de leveranciers die de installatie verzorgen. Verder is het Zonnecollectief gericht op ontzorging en zekerheid, en willen wij niet dat er binnen onze actie onveilige situaties voorkomen omdat buiten onze controle gewerkt wordt. De lage prijzen die wij bieden zijn ook alleen mogelijk in combinatie met een efficient ingericht totaalproces; de leveranciers bieden de materialen niet los aan voor deze prijzen. Tenslotte raden wij niemand aan om de installatie van zonnepanelen door een niet daarvoor opgeleid en gecertificeerd persoon te laten uitvoeren. Er zijn veiligheidsrisico's die niet allemaal vanzelf spreken en het systeem moet decennialang probleemloos functioneren. Daar komt veel bij kijken en is volgens ons zeker de prijs van een goede installateur waard.

Wij gebruiken ongeveer 2000 Kwh per jaar, hoeveel panelen moet ik dan op mijn dak plaatsen en wat is de totale som , van deze investering

Lang geleden heb ik zelf op het schuine dak van mijn schuurtje 4 zonnepanelen gelegd; de opgewekte stroom gaat simpel via een stekker het stopcontact in.

Daarnaast heb ik ook al lang geleden een zonnecollector met boiler op mijn (schuine) dak laten leggen voor warm water.

Dat (zuidelijke) dak is nogal ingewikkeld: behalve de zonnecollector liggen er ook 2 Velux ramen. Er staan 2 schoorstenen en er is een dakkapel. Bovendien staat tussen de zon en het huis een grote kastanjeboom (die vorige week wel behoorlijk gesnoeid is). Ik heb er geen kijk op of het nog te doen is om verspreid over dit dak een aantal zonnepanelen te leggen. Ik heb eens gelezen over een organisatie die aan de hand van een satellietfoto (Google Earth?) een gratis advies uit zou brengen; ik dacht dat het GreenChoice was (mijn leverancier), maar kan er niets over terugvinden. Of doet het consumentenbondcollectief dat ?André van Oort

Ik ben penningmeester van een jonge VvE (1,5 jaar) van een nieuw, klein (14 app) complex.

We hebben nog onvoldoende middelen om zonne-energie-panelen aan te schaffen. Toch zijn onze bewoners erg geïnteresseerd in het gebruik van zonne-energie. Welke mogelijkheden staan ons ter beschikking om toch zonne-energie te installeren?

Ger H.

Reinigen de panelen zichzelf door de regen? Ik woon in de aanvliegroute van vliegveld Zestienhoven en heb veel last van roet(?)deeltjes uit vliegtuigen. Deze vallen straks ook op de panelen. Hoeveel extra onderhoud moet ik hier jaarlijks aan plegen om het rendement te behouden?

Nu met de rente op bijna 0% is het toch altijd rendabel om zonnepanelen te kopen. Wij hebben nu 3 jaar de zonnepanelen en hadden het laatste jaar een overschot wat uitbetaald werd van 40 euro / jaar bij 24 panelen. Als dus de vooruitzichten kloppen, 30 jaar de panelen en 20 jaar de omvormer is het toch wel prettig om in je eigen gebruik volledig te voorzien.

Vraag hier alles wat je altijd al wilde weten over zonne-energie. Heb je wel eens overwogen om zonnepanelen op je dak te leggen? Vraag je je af wat het oplevert? En wat is nu eigenlijk precies een zonneboiler?

Al je vragen kun je hier stellen, en ik zal iedere algemene vraag over zonne-energie proberen te beantwoorden. Antwoorden van anderen zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Heb je vragen over bepaalde merken of fabrikanten? Daar zal ik niet altijd op ingaan, maar wie ervaring heeft met een merk waarover iets gevraagd wordt kan daar natuurlijk wel op reageren. Lees hier wat wij als Consumentenbond voor onderzoek deden naar fabrikanten van zonnepanelen, en lees hier over onze test van zonneboilers.

Heb je de Dakcheck gedaan voor ons Zonnecollectief en heb je daar specifieke vragen over? Stel die dan bij de bijbehorende klantenservice.

[img]f34eec8e-25b2-4992-906b-3349f0e05398.jpg[/img]

Geplaatst door Erik op Apr 18, 2016.

Tegenwoordig is het bijna gebruikelijk om bij aankoop van een product garantie uitbreiding erbij kopen, met als gevolg: gaat de leverancier failliet vervalt ook die uitgebreide garantie als de e.v.t. koper van dat bedrijf die niet wil overnemen.

Hoe gaat het met de zonnepanelen, 20 - 30 jaar is wel lang. Ze geven b.v. 25 jaar 80% opbrengsten of ze geven 5 jaar garantie op de omvormer. In die jaren kan veel gebeuren met een bedrijf, zeker de overnamen van bedrijven nemen als maar toe.

Hoe denken jullie hierover, het is toch voor de meesten een uigaven van rond de 7000 euro.

Iedere geïnstalleerde watt-piek levert ongeveer 0,9 kWh per jaar aan zonnestroom op. Zie onze website voor meer informatie.

Om deze 2000 kWh per jaar helemaal met zonnepanelen te dekken moet je dus ongeveer 2000 / 0,9 = 2200 Wp plaatsen. Een modern zonnepaneel, zoals geleverd via ons Zonnecollectief, levert 265 Wp. Met 8 panelen kom je dan net niet aan die 2000 kWh per jaar, met 9 panelen juist ruim.

Voor deze investering moet je heel ruwweg denken aan €3500. Doe de Dakcheck voor een nauwkeuriger en op maat gemaakte berekening.

Wij gebruiken ongeveer 2000 Kwh per jaar, hoeveel panelen moet ik dan op mijn dak plaatsen en wat is de totale som , van deze investering

Geplaatst door G.H.M. Koman op Apr 22, 2016.

Jazeker, dat doet het Zonnecollectief van de Consumentenbond! Doe de Dakcheck, dan krijg je van ons een indicatie van de mogelijkheden op je dak.

Dat het dak op het zuiden gericht is, is al gunstig. Mogelijk gooit de schaduw van de kastanjeboom of de schoorstenen (een beetje) roet in het eten, maar daar houden we rekening mee. Waarschijnlijk is er zon genoeg, misschien zijn er micro-omvormers nodig vanwege schaduw een deel van de dag. Dat wordt duidelijk uit de Dakcheck, en mocht het eventueel niet mogelijk zijn: dan zeggen we dat ook.

Lang geleden heb ik zelf op het schuine dak van mijn schuurtje 4 zonnepanelen gelegd; de opgewekte stroom gaat simpel via een stekker het stopcontact in.

Daarnaast heb ik ook al lang geleden een zonnecollector met boiler op mijn (schuine) dak laten leggen voor warm water.

Dat (zuidelijke) dak is nogal ingewikkeld: behalve de zonnecollector liggen er ook 2 Velux ramen. Er staan 2 schoorstenen en er is een dakkapel. Bovendien staat tussen de zon en het huis een grote kastanjeboom (die vorige week wel behoorlijk gesnoeid is). Ik heb er geen kijk op of het nog te doen is om verspreid over dit dak een aantal zonnepanelen te leggen. Ik heb eens gelezen over een organisatie die aan de hand van een satellietfoto (Google Earth?) een gratis advies uit zou brengen; ik dacht dat het GreenChoice was (mijn leverancier), maar kan er niets over terugvinden. Of doet het consumentenbondcollectief dat ?André van Oort

Geplaatst door A.J.M. van Oort op Apr 22, 2016.

Ook een VvE kan zonnepanelen installeren. Dat werkt wel iets anders dan waneer een particuliere huiseigenaar zonnepanelen installeert, kijk hier hoe je de zonnestroom kunt verdelen.

Ook via het Zonnecollectief kunnen VvEs aan zonnepanelen komen. Vraag indien gewenst om nader advies.

Ik ben penningmeester van een jonge VvE (1,5 jaar) van een nieuw, klein (14 app) complex.

We hebben nog onvoldoende middelen om zonne-energie-panelen aan te schaffen. Toch zijn onze bewoners erg geïnteresseerd in het gebruik van zonne-energie. Welke mogelijkheden staan ons ter beschikking om toch zonne-energie te installeren?

Ger H.

Geplaatst door G.J.T. Hoogerwerf op Apr 23, 2016.

In het algemeen spoelt de regen de panelen inderdaad wel ongeveer schoon. In specifieke situaties echter kan dat misschien iets anders zijn, zoals in dit specifieke geval waarbij inderdaad wat meer roet op de panelen terecht kan komen. Geen reden om geen zonnepanelen te kunnen hebben, maar in zo'n geval wel net iets beter in de gaten houden. Als je bij de panelen kunt komen is het wellicht voldoende om eens per jaar de panelen even met een natte doek af te nemen. Verder beschikt de installatie geleverd via ons Zonnecollectief over monitoring: je kunt de zonnestroomproductie real-time volgen via internet of een app op de smartphone. Stel dat er roet op de panelen is neergeslagen: dan merk je dat via de monitoring. Op een zonnige voorjaarsdag wordt dan niet het piekvermogen bereikt. Dat loopt zo'n vaart niet, en als het wel gebeurt is een natte doek voldoende.

Reinigen de panelen zichzelf door de regen? Ik woon in de aanvliegroute van vliegveld Zestienhoven en heb veel last van roet(?)deeltjes uit vliegtuigen. Deze vallen straks ook op de panelen. Hoeveel extra onderhoud moet ik hier jaarlijks aan plegen om het rendement te behouden?

Geplaatst door dr.J. Reijngoud op Apr 24, 2016.

Via het Zonnecollectief bieden wij 10 jaar systeemgarantie, geeft de producent van panelen en omvormers 10 jaar productgarantie, en zit op de zonnepanelen een vermogensgarantie. Lees hier alles over garantie op zonnestroomsystemen,

Maar zoals je al zegt: leuk die garantie, maar als de leverancier failliet gaat staat je mooi met lege handen. Maar niet bij ons: want in een geval dat dat zou gebeuren zetten wij je over naar een andere leverancier. Daar staan we voor in, 25 jaar lang.

Tegenwoordig is het bijna gebruikelijk om bij aankoop van een product garantie uitbreiding erbij kopen, met als gevolg: gaat de leverancier failliet vervalt ook die uitgebreide garantie als de e.v.t. koper van dat bedrijf die niet wil overnemen.

Hoe gaat het met de zonnepanelen, 20 - 30 jaar is wel lang. Ze geven b.v. 25 jaar 80% opbrengsten of ze geven 5 jaar garantie op de omvormer. In die jaren kan veel gebeuren met een bedrijf, zeker de overnamen van bedrijven nemen als maar toe.

Hoe denken jullie hierover, het is toch voor de meesten een uigaven van rond de 7000 euro.

Geplaatst door J.E.J. van Os op Apr 24, 2016.

Ik heb vorig jaar een nieuwbouw woning gekocht met 3 zonnepanelen (geplaatst vanwege het behalen van de EPC norm). Kan ik deze in aantal uitbreiden met een willekeurig ander type of moet ik exact hetzelfde type aanhouden? De huidige omvormer is nu reeds maximaal belast, dus ik ga er van uit dat deze vervangen moet worden.

Hoi, Naast natuurlijk een dak met zonnepanelen zo goedkoop mogelijk laten leggen, met een goede kwaliteit, en op die manier een korte terugverdientijd realiseren is de andere kant natuurlijk ook de opbrangst van de extra Kwh die je evt levert.

Ik heb zelf 40 panelen liggen (zelf gelegd) en heb er voldoende neergelegd om straks een warmtepomp aan te kunnen sluiten als de CV (met zonneboiler) versleten is.Tot die tijd houd ik wat Kwh's per jaar over. Nu vraag ik me dus af waar ik de grootste terugbetaling krijg van de kwh's. Ik weet dat 1 Kwh ongeveer 5-6 ct kost en de rest is belasting en transport. Ik begrijp dat eerst de inkoopprijs (incl. belasting en Kwh) betaald werd, echter nu is dat minder. En verder wat verwachten we na 2020, wanneer de huidige energieovereenkomst af loopt?

mvg

G. Theuws

Je hebt dus al gekeken naar het vermogen van de omvormer, als ik het goed begrijp kan die geen hoger vermogen aan dan dat van de drie panelen die al geplaatst zijn. Omdat het huis een jaar oud is neem ik aan dat dat moderne panelen zijn met een vermogen van meer dan 250 Wp per stuk. Wellicht zou je dan inderdaad de omvormer kunnen vervangen en de panelen combineren met nieuwe - dat kan niet per definitie altijd, dus dat moet per geval bekeken worden.

Maar waarom zou je de omvormer eigenlijk vervangen? Wellicht is het het handigst om de bestaande situatie intact te laten en de nieuwe panelen met een nieuwe omvormer te installeren. Beide omvormers kunnen dan gewoon op het net worden aangesloten - de bestaande omvormer is als het goed is al aangesloten op een aparte groep en daar kan de tweede omvormer dan bij.

Ik heb vorig jaar een nieuwbouw woning gekocht met 3 zonnepanelen (geplaatst vanwege het behalen van de EPC norm). Kan ik deze in aantal uitbreiden met een willekeurig ander type of moet ik exact hetzelfde type aanhouden? De huidige omvormer is nu reeds maximaal belast, dus ik ga er van uit dat deze vervangen moet worden.

Geplaatst door E.J. Maaskant op Apr 24, 2016.

Belangrijk is om twee componenten te onderscheiden:

1. Je zonnestroom kun je salderen tot aan het aantal kWh dat je van het net afneemt. Daarvoor krijg je het volle pond: evenveel als een kWh die je koopt (momenteel ongeveel 20 ct/kWh)
  2. Lever je meer terug dan je van het net afneemt, dan krijg je voor dat deel een stuk minder per kWh, en hangt het inderdaad af van je energieleverancier. Op onze site verwijzen we door naar een overzicht van de vergoedingen per leverancier. Dat kun je gebruiken om degene met de hoogste vergoeding te kiezen, wat nogal belangrijk is als je zoveel panelen hebt liggen.

Hoi, Naast natuurlijk een dak met zonnepanelen zo goedkoop mogelijk laten leggen, met een goede kwaliteit, en op die manier een korte terugverdientijd realiseren is de andere kant natuurlijk ook de opbrangst van de extra Kwh die je evt levert.

Ik heb zelf 40 panelen liggen (zelf gelegd) en heb er voldoende neergelegd om straks een warmtepomp aan te kunnen sluiten als de CV (met zonneboiler) versleten is.Tot die tijd houd ik wat Kwh's per jaar over. Nu vraag ik me dus af waar ik de grootste terugbetaling krijg van de kwh's. Ik weet dat 1 Kwh ongeveer 5-6 ct kost en de rest is belasting en transport. Ik begrijp dat eerst de inkoopprijs (incl. belasting en Kwh) betaald werd, echter nu is dat minder. En verder wat verwachten we na 2020, wanneer de huidige energieovereenkomst af loopt?

mvg

G. Theuws

Geplaatst door Theuws op Apr 25, 2016.

Een paar vragen:

- ik kan niet bij mijn dak en dus nooit schoonmaken, is dat een punt?

- moet ik eerst nieuwe bitumen op mijn dak laten aanbrengen en ander onderhoud laten plegen? Neem aan dat dat dan voor ca 20 jaar ook niet meer mogelijk is.

- Zijn deze panelen goed te verhuizen en weer op een ander dak aan te brengen. Ik verwacht niet nog 7 jaar in mijn huis te wonen

• Schoonmaken: het eenmaal in de twee a drie jaar schoonmaken met lauw water en een spons lukt je dus niet omdat je er niet bij kunt, maar je kunt de opbrengst wel in de gaten houden via de monitoring die in ieder geval via het Zonnecollectief voorhanden is.
  • Het gaat om een plat dak, begrijp ik? De panelen komen dan op een frame dat niet 'muurvast' verankerd zit maar gezekerd is met een ballast (tegels). Bij vervanging van bitumen kunnen ze dus even tijdelijk van hun plaats.
  • En daarom kun je ze dus inderdaad ook verhuizen. Hoewel dat natuurlijk wel een hoop gesjouw is, dus je zou ook kunnen overwegen om ze te laten zitten omdat ze de verkoopwaarde van je woning verhogen en je ze dus op die manier verrekent. Maar meeverhuizen kan dus.

Een paar vragen:

- ik kan niet bij mijn dak en dus nooit schoonmaken, is dat een punt?

- moet ik eerst nieuwe bitumen op mijn dak laten aanbrengen en ander onderhoud laten plegen? Neem aan dat dat dan voor ca 20 jaar ook niet meer mogelijk is.

- Zijn deze panelen goed te verhuizen en weer op een ander dak aan te brengen. Ik verwacht niet nog 7 jaar in mijn huis te wonen

Geplaatst door L.T.I. Wentholt op Apr 25, 2016.

Reputatie 2
Badge +2
ik snap nog niet waar de voordelen van het Zonnecollectief in zitten. Naast de algemene orientatie over dit onderwerp is stap 3 een offerte aanvragen. Bij welk bedrijf is dat? Welk merk zonnepanelen? Welke omvormer? enz enz.

Elke willekeurige zonnepanelen leverancier heeft deze stappen op z'n website staan. Waarom dan het Zonnecollectief zonder keus uit hardware en leverancier?

Als je op de link Zonnecollectief klikt zie je die voordelen meteen op een rij staan. Kort samengevat: alles wordt voor je gedaan, we hebben de beste producten al uitgezocht. En garantie betekent ook echt garantie: mocht een leverancier failliet gaan dan zetten we je over naar een andere. Daar verbinden we onze naam aan.

Bij welk bedrijf? Het Zonnecollectief is een samenwerking van de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis. Afhankelijk van je regio kom je bij het uitvoerende bedrijf terecht: KiesZon of SolarNRG. Ook de informatie over merken en typen etc vind je als je op de link hebt geklikt, maar je hebt wel gelijk dat je het niet meteen ziet en dat je nog een paar keer moet doorklikken. Dan kom je bij de productinformatie.

ik snap nog niet waar de voordelen van het Zonnecollectief in zitten. Naast de algemene orientatie over dit onderwerp is stap 3 een offerte aanvragen. Bij welk bedrijf is dat? Welk merk zonnepanelen? Welke omvormer? enz enz.

Elke willekeurige zonnepanelen leverancier heeft deze stappen op z'n website staan. Waarom dan het Zonnecollectief zonder keus uit hardware en leverancier?

Geplaatst door E.B.F. Stroeve op Apr 26, 2016.

Vreemd dat de consumentenbond in haar eigen artikel van september 2015 de leverancier "Trina Solar" niet specifiek aanraadt; maar via het zonnecollectief wel panelen van deze leverancier worden aangeboden? Staat dat niet haaks op elkaar?

Reageer