Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

458 reacties

Reputatie 2
Badge +2
[quote]Hoe vaak hoor je niet aan de deur dat hun energie bedrijf nog goedkoper is dan die je nu heeft ?.Tja dat ze niet vertellen dat het echt niet zo is maar dat ze er zelf €50 per aangebrachte klant krijgen vertellen ze dus niet en dat zal met deze verkoper dan ook zijn.Maar vergeet niet dat je niet alleen hele goede panelen moet hebben maar ook de omvormer en de aanvoer kabels moet van een goede kwaliteit zijn.Tevens mis ik in het verhaal dat als een enkele paneel minder opbrengt dat dit invloed heeft op de gehele opbrengst.
Reputatie 5
Badge +5
@Audb "Tevens mis ik in het verhaal dat als een enkele paneel minder opbrengt dat dit invloed heeft op de gehele opbrengst.":

dat laatste geldt niet als je voor micro-omvormers kiest, en slechts in beperkte mate als je voor power optimizers kiest. Zie onze uitleg hierover op deze pagina over oplossingen voor deels beschaduwde daken; wat daar staat geldt ook voor situaties waarin 1 van je panelen het minder goed zou doen om andere redenen.
LS

Het gaat om een vakantiewoning op de Veluwe (
Reputatie 5
Badge +5
@ G.Th. Visbach: welke helft van het jaar wordt de vakantiewoning bewoond? En hoe goed is deze geïsoleerd? Dat zijn al twee aspecten om in je keuze te betrekken.
Reputatie 2
Badge +2
Een duurdere optie is een pellet kachel maar daar tegen is het wel een stuk goedkoper in gebruik en het geeft meer sfeer.
Reputatie 5
Badge +5

Een duurdere optie is een pellet kachel maar daar tegen is het wel een stuk goedkoper in gebruik en het geeft meer sfeer.

Geplaatst door Audb op Mrt 7, 2017.

Bedenk dan wel dat alle vormen van hout stoken voor overlast door uitstoot van schadelijke stoffen kunnen zorgen, zie hierover ons artikel in de Gezondgids (pdf).
Vakantiewoning Veluwe: het betreft bewoning verspreid over het jaar met vakanties en weekenden, totaal minder dan 6 mnd. Er is een open haard aanwezig, voor fun, niet voor verwarming. De voorkeur betreft vervanging van gevel-gaskachels door CV.

De hoofdvraag is: Gas- CV of Electra-CV. Wat zijn de afwegingen/argumenten svp??
Reputatie 5
Badge +5
nog een paar afwegingen:

- als ik het goed begrijp is er nu nog geen cv-systeem. Dus voor zowel gas-cv als elektra-cv in de zin van lucht-water of water-water warmtepomp zouden leidingen en radiatoren aangelegd moeten worden.

- ik begrijp dat het geen supergoed geïsoleerde nieuwbouwwoning is; een hybride warmtepomp/cv-ketelsysteem is dan op middellange termijn (zeg de levensduur van 15-20 jaar van zo'n systeem) het meest energiezuinig en nu met ISDE aanschafsubsidie voor het warmtepompdeel wellicht ook het voordeligst. Maar het hangt toch af van de jaarlijkse warmtebehoefte of de investering financieel loont, zowel in de apparaten als in de aanleg van radiatoren etc. Een energieadviseur aan huis kan hierbij goed helpen.

- Om helemaal geen gas meer nodig te hebben kun je ook denken aan lucht-lucht warmtepompen (maar hiervoor geldt geen subsidie). Dat zijn eigenlijk omgekeerde/omkeerbare airco's, met binnen- en buitenunits (lucht-water of water-waterpomp hebben ook binnen- en buitenunits, maar brengen hun warmte over op verwarmingsbuizen met water erin; de lucht-lucht warmtepomp blaast warme lucht uit, vandaar 'omgekeerde airco'). Als er nog geen cv-systeem is zou dit voordeliger kunnen uitpakken. Dat hangt dan wel weer af van o.a. het aantal ruimten dat je wilt verwarmen, en dus het aantal binnenunits die nodig zijn. Opnieuw: vraag een energieadviseur langs te komen.

- als de verwarmingsbehoefte niet al te groot is, en er maar enkele plaatsen verwarmd hoeven worden, zou directe elektrische verwarming (bijv. in de vorm van infraroodpanelen) ook kunnen. Dat is niet energiezuinig, maar als de benodigde stroom gecompenseerd kan worden met eigen zonnepanelen op het dak kan het een duurzame optie zijn, waarvoor veel minder installatiewerk nodig is.

Tenslotte: deze topic is bedoeld voor vragen over zonne-energie; voor vragen die alleen over stoken en niet over zonnepanelen of zonneboilers gaan kun je beter een aparte topic openen!
er zijn veel mogelijkheden voor duurzame energieopwekking ( als amsterdamse particulier) . Maar wat is de toekomstige architectuur. In ieder geval gaat de gemeente gas ontmoedigen. ik kan een aantal keuzen bedenken ?

1. zonnepanelen met zonne boiler voor water en verwarming.

2. zonne panelen met teruglevering en elektrische verwarming

3 zonnepanelen met 2 dagen lokale energie voorraad ( home battery) . met netaansluiting als pure backup ( of misschien ook wel niet )

vanzelfsprekend is het kostenplaatje ook belangrijk maar niet perse leidend.

Heeft er Iemand een paar links naar "echte" onderzoeken zodat ik een beeld kan vormen?
Hallo

Ik heb een vraag waarvan ik het antwoord niet kan vinden of ik begrijp niet wat er staat.

Het gaat over het volgend. Ik kan zonnepanelen goedkoop krijgen van een vriend die te veel heeft gekocht. Nu zit hier geen omvormer bij, want die heeft hij zelf nodig. Mijnvraag is, kan ik elk merk omvormer kopen ( uiteraard afhankelijk v.d. specificaties v.h. paneel ) of hoofd bij het merk paneel ook een merk omvormer.
Reputatie 5
Badge +5
Optie 2) en 3 zijn niet zo efficiënt, zowel qua stroomkosten als vanuit het oogpunt van energiebesparing/CO2-uitstoot.

Elektrische verwarming in de van radiatoren, straalkachels, infraroodpanelen etc. heeft een veel lager rendement dan verwarming d.m.v. elektrische warmtepompen (waarbij veel energie, in feite indirecte zonne-energie, uit buitenlucht/grondwater wordt gehaald). Voor wat oudere woningen met een nog aanzienlijke warmtevraag is de 'hybride warmtepomp' voor de komende decennia, als we gasverbruik minderen maar veel woningen nog wel een gasaansluiting hebben, een heel geschikt principe. Zo'n hybride combineert een warmtepomp met een HR-cv-ketel op aardgas.

Die warmtepompverwarming kan vanzelfsprekend goed met zonnepanelen gecombineerd worden. Al dan niet met thuisaccu voor kortdurende elektriciteitsopslag. En met warmwaterbuffer voor tapwater zodat de warmtepomp op de meest gunstige tijdstippen (bijv. in de winter overdag en niet 's nachts, als het kouder is en het rendement daardoor lager) kan draaien. Zonneboiler kan er ook nog bij.

Wat betreft onderzoek, gericht op de praktijk van Nederlandse woningen, is de 'Routekaart Hybride warmtepomp' een goed startpunt.

er zijn veel mogelijkheden voor duurzame energieopwekking ( als amsterdamse particulier) . Maar wat is de toekomstige architectuur. In ieder geval gaat de gemeente gas ontmoedigen. ik kan een aantal keuzen bedenken ?

1. zonnepanelen met zonne boiler voor water en verwarming.

2. zonne panelen met teruglevering en elektrische verwarming

3 zonnepanelen met 2 dagen lokale energie voorraad ( home battery) . met netaansluiting als pure backup ( of misschien ook wel niet )

vanzelfsprekend is het kostenplaatje ook belangrijk maar niet perse leidend.

Heeft er Iemand een paar links naar "echte" onderzoeken zodat ik een beeld kan vormen?

Geplaatst door hjw099 op Mrt 18, 2017.
Reputatie 5
Badge +5
Het is niet zo dat bij een bepaald merk paneel een bepaald merk omvormer hoort. Wel zijn niet alle combinaties mogelijk, en hangt het niet alleen af van de specs van het paneel maar ook van het hele systeem: aantal panelen, wel/niet verschillende dakvlakken etc.

Een goede installateur kan hierbij adviseren. Zelf installeren raden wij niet aan.

Hallo

Ik heb een vraag waarvan ik het antwoord niet kan vinden of ik begrijp niet wat er staat.

Het gaat over het volgend. Ik kan zonnepanelen goedkoop krijgen van een vriend die te veel heeft gekocht. Nu zit hier geen omvormer bij, want die heeft hij zelf nodig. Mijnvraag is, kan ik elk merk omvormer kopen ( uiteraard afhankelijk v.d. specificaties v.h. paneel ) of hoofd bij het merk paneel ook een merk omvormer.

Geplaatst door F. van Haasteren op Mrt 19, 2017.
Heeft iemand ervaringen met SolarStudio en hun concept van huurkoop van zonnepanelen? Er wordt geproken over de hoge kwaliteit van door BMW gefabriceerde panelenk en dat deze zo goed zijn bevonden door dw consumentenbond, maar daar vind ik over terug.

Ook zijn ze relatief duur en wodt erg makkelijk heengestapt over het feit dat de regeling voor teruglevering na 2020 waarschijnlijk versoberd wordt.

Wie kan zijn ervaringen met mij delen.

Hubert van Straelen
Reputatie 5
Badge +5
De panelen zullen glas-glas panelen van SolarWatt (grotendeels eigendom van een van de eigenaren van BMW) zijn, een Duitse fabrikant die in 2015 inderdaad goed uit ons onderzoek kwam. Glas-glas panelen zouden voordelen voor lange-termijn kwaliteitsbehoud kunnen hebben; SolarWatt geeft er in ieder geval een langere product- en vermogensgarantie op dan de meeste andere fabrikanten.

Verder hebben wij het concept van SolarStudio niet bekeken. Wees je ervan bewust dat huurkoop vaak duurkoop betekent. Maar als een maandbedrag je beter past dan een eenmalige grotere investering kan het een goede oplossing zijn.

Heeft iemand ervaringen met SolarStudio en hun concept van huurkoop van zonnepanelen? Er wordt geproken over de hoge kwaliteit van door BMW gefabriceerde panelenk en dat deze zo goed zijn bevonden door dw consumentenbond, maar daar vind ik over terug.

[...]

Geplaatst door H. van Straelen op Mrt 20, 2017.
Badge
Weet iemand of het mogelijk is zonnepanelen te laten plaatsen zonder dat er een connectie is met internet of met een app? Wij hebben geen digitale meter en willen dat ook niet. Volgens mij wordt er bij het plaatsen van zonnepanelen ook een soort monitoringskastje geplaatst wat je dan weer kunt linken aan een app. Niemand kan uitsluiten dat dit gehackt wordt. Als het echter mogelijk is om gÉÉn internetconnectie aan te leggen en toch de opbrengst bij te kunnen houden, zouden we wellicht toch tot aanschaf en plaatsing over willen gaan.
Reputatie 5
Badge +5
Het is zeker mogelijk om zonnepanelen te plaatsen zonder de omvormer met het internet te verbinden. Je kunt dan inderdaad je opbrengst niet op een app of speciale internetpagina volgen, maar de omvormer zelf heeft altijd een display waar je op z'n minst de meest basale informatie (totale opbrengst, actueel vermogen) op kunt raadplegen.
Men heeft bij mij onlangs een nieuwe meter geplaatst. Daar ik geen slimme meter wilde kreeg ik de, wat zij noemden, een domme meter. Echter wel een digitale meter. Ik heb al sinds 4 jaar zonnepanelen en nu beweerde laatst iemand dat ik nu niet meer kan/mag salderen. Klopt dit? Zo ja, waarom is dat
Reputatie 5
Badge +5
Nee, dit klopt (gelukkig) niet, tenzij het een digitale meter is die geen teruglevering registreert. Als de meter 4 standen kent (levering en teruglevering voor piek- en daltarief) verloopt de saldering net als bij een slimme meter. Bij twijfel zou een telefoontje naar je netbeheerder moeten volstaan om hier uitsluitsel over te geven.

Men heeft bij mij onlangs een nieuwe meter geplaatst. Daar ik geen slimme meter wilde kreeg ik de, wat zij noemden, een domme meter. Echter wel een digitale meter. Ik heb al sinds 4 jaar zonnepanelen en nu beweerde laatst iemand dat ik nu niet meer kan/mag salderen. Klopt dit? Zo ja, waarom is dat

Geplaatst door J. Quadvlieg op Mei 4, 2017.
Hoe berekent de leverancier de kosten? Ik heb gemerkt dat er verschil zit in de berekening van de zonne-energie. Voor eigenaren van zonne-panelen is dit wel belangrijk. Ik kan dit nergens vinden in de informatie op deze website. Het gaat om twee punten: 1. Als de saldering berekend wordt, krijg je dan altijd dezelfde kosten terug die je betaald hebt voor dit kw-uur? Als ik het goed begrepen heb, zijn er bedrijven (oa Vandebron) die een bruto-prijs berekenen en een netto-prijs teruggeven bij de saldering. Klopt dat? 2. Is de berekening van de saldering voor alle bedrijven standaard? Eneco heeft mij verteld dat zij een gunstige methode hanteren: ze trekken namelijk eerst de teruggave hoog-tarief af van het verbruikte hoog-tarief en daarna trekken ze de teruggave laag-tarief ook nog af van het vebruikte hoog-tarief. Met deze methode betaal je weinig of geen hoog-tarief meer. Als Eneco de enige is met deze berekenmethode dan is dat wel een belangrijke wegingsfactor voor de keuze van de energieleverancier. Beide bovenstaande punten heb ik niet terug kunnen vinden in de informatie op deze website, terwijl ik denk dat dit belangrijke punten zijn als zonnepanelen-eigenaar om een keuze te maken voor de juiste energie-leverancier.
Reputatie 7
Badge +4
vandebron doet hetzelfde als eneco, de meest optimale verreken methode voor de consument. zie de faq op de site van vandebron
Reputatie 5
Badge +5
En Pure Energie stelt eerst over alle kWh (zoals wettelijk verplicht) te salderen, en vervolgens op beide telwerken voor de eventuele netto teruglevering op dat telwerk €0.12 excl. BTW per kWh te betalen.

Net weer een andere methode dus, waarbij er geen kWh-en van daltarief naar piektarief 'verschoven worden', maar door de royalere terugleververgoeding zou dit volgens deze leverancier nog gunstiger uitpakken voor de consument.

vandebron doet hetzelfde als eneco, de meest optimale verreken methode voor de consument. zie de faq op de site van vandebron

Geplaatst door E.B.F. Stroeve op Mei 7, 2017.
Waarom is het zonnecollectief gestopt en komt er een vervolg voor leden die zonnepanelen willen kopen
ik ben benieuwd of er al ervaringen zijn met zgn. 'in dak' zonnepanelen en met zonnedakpannen.
Badge

Waarom is het zonnecollectief gestopt en komt er een vervolg voor leden die zonnepanelen willen kopenGeplaatst door A Bakker op Mei 21, 2017.
We hebben gemerkt dat consumenten onze content en testinformatie rondom zonne-energie en zonnepanelen wel erg waarderen maar dat we voor de daadwerkelijke aankoop van zonnepanelen niet de meest logische partij zijn. Veel consumenten kopen liever bij lokale partijen/installateurs die een aanbod op maat kunnen doen.Er komt dus geen vervolg op het Zonnecollectief, maar zullen wel informatie blijven bieden.
Wanneer komt er weer een zonnecollectief?

Reageer