Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

458 reacties

Reputatie 5
Badge +7

Wanneer komt er weer een zonnecollectief?

Geplaatst door Fam. Terpstra op Jun 1, 2017.
Beste Fam. Terpstra, hierboven geeft mijn collega Natasja het antwoord. Groetjes, Natalie
Goedendag,Heb een vraagje betreffende het verschil in een installatie met micro omvormers of met power optimizers + omvormer.Is het beter om een investering te doen voor zonnepanelen met micro omvormers of met de power optimizers + omvormer. Heb begrepen dat de omvormer na 7 - 12 jaar vervangen moet worden, dus ook weer extra kosten.

Ook is mij aangeboden het type zonnepaneel LG NeOn 330 WP ipv een "minder" rendabel paneel van 270 WP of 300 Wp. Voordeel is dat er minder zonnepanelen benodigd zijn met maar een meerprijs van €60,= per paneel tov de 270 Wp. LG heeft een product garantie van 12 jaar. Het zou gaan om een installatie op een plat dak zonder schaduw met zon op het zuiden. jaarlijks stroom verbruik 3700 KWh. Zou graag jullie advies willen horen wat het beste zou zijn.Dank voor de medewerking.mvg,Richard
Reputatie 5
Badge +5
Voor een dak zonder schaduw is de toepassing van zowel micro-omvormers of power optimizers niet echt nodig voor het hoogste rendement. Zeker, de 'mpp-tracking' per paneel zorgt er ook voor dat kleine verschillen tussen de panelen geen negatieve invloed hebben op het totaalrendement van je installatie, maar die winst weegt over het algemeen niet op tegen de meerkosten van zo'n systeem. Andere, lastiger in geld uit te drukken voordelen zijn het kunnen monitoren van de prestaties van elk zonnepaneel afzonderlijk en (bij micro-omvormers) het volledig in werking blijven van de rest van je systeem als er een defect aan 1 zonnepaneel of kabel zou zijn, waardoor je in alle rust kunt kijken wat je aan dat defect kunt laten doen. Ook lopen er bij micro-omvormers geen gelijkstroomkabels over het dak en door het huis, wat in ieder geval in de VS als veiligheidsvoordeel wordt gezien.

Verder is er bij power optimizers een minimumaantal panelen dat je moet aansluiten en kun je niet zomaar meerdere dakvlakken op dezelfde omvormer aansluiten, maar in jouw situatie lijkt me die afweging niet van toepassing.

Wat betreft de panelen van 270/300 Wp of de duurdere van 330 Wp is het moeilijk een advies te geven. Als dakruimte niet beperkend is (ik neem aan dat je ernaar streeft om je totale stroomverbruik te dekken; normaal gesproken kun je uitgaan van zo'n 900 kWh opbrengst per jaar op elke 1000 Wp aan zonnepaneel) en het dus niet uitmaakt of je 12 of 14 panelen moet plaatsen is er minder reden voor de duurdere 330 Wp panelen te kiezen. Maar als de product- en vermogensgarantie beter is, en/of je hebt meer vertrouwen in de kwaliteit en stabiliteit van de fabrikant, kan de 330 Wp optie toch aantrekkelijker zijn. Ik ga er daarbij even vanuit dat het formaat van beide typen zonnepaneel gelijk is (dat hoeft niet zo te zijn).
Hallo Peter,Dank voor de heldere uitleg betreffende de verschillen in opties.

Alle panelen (330-300-270) hebben hetzelfde formaat, echter de LG NeOn 330 Wp heeft een iets betere vermogens garantie. Productgarantie 12 jaar en Lineare rendementsgarantie 25 jaar (84,8% volgens de folder).Wat me ook opvalt in de documentatie bij het schakelen van zonnepanelen in serie met een centrale omvormer is de factor maar 85%. Bij een parallelle schakeling dmv micro omvormers wordt deze factor minimaal 95%. De panelen van LG zorgen nog eens voor 3% meeropbrengst dus een uiteindelijke opbrengst van 98%.Ik weet niet in hoeverre dit ook zo is in de praktijk ? Zijn natuurlijk mooie verkoop argumenten.Ander punt is de omvormer, als deze echt maar 10-12 jaar mee gaat zijn dat ook extra kosten.mvg, Richard
Badge
De vraag is misschien al wel eens voorbij gekomen, dat weet ik niet meer, maar ik heb 2 vragen:

- weet iemand wat het omslagpunt is voor hoog- en laagverbruik: wanneer is het zinvol om een dubbele meter te hebben en wanneer is het beter om een enkele meter te hebben?

- Onze meters moeten vervangen worden, zijn heel oud. We moeten een digitale (maar weigeren een slimme meter). Hoe weet ik of de digitale meter die we krijgen terug kan tellen voor als we mogelijk zonnepanelen laten plaatsen?

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Reputatie 5
Badge +5
Een antwoord op beide vragen is te vinden op/via ons dossier over slimme meters.
Badge
Ik kom er achter dat het zonnecollectief gesloten is. Is bekend wanneer dit weer open staat voor particulieren? Ik wist niet dat er een einddatum aan het collectief via de consumentenbond zat 😞
Badge
Dankjewel.

Een antwoord op beide vragen is te vinden op/via ons dossier over slimme meters.

Geplaatst door Peter van der Wilt op Jun 21, 2017.
Op mijn dak ligt nu een zonneboiler van 19 jaar oud. Die moet nodig vervangen worden. Ik wil echter ook zonnepanelen op dat dak. Is het verstandig om een nieuwe zonneboiler plus panelen te laten installeren, of kan ik beter alleen voor zonnepanelen kiezen?
Reputatie 5
Badge +5
De combinatie is zeker aan te bevelen, omdat je met zonnepanelen alleen stroom opwekt, en met een zonneboiler direct op je gasverbruik bespaart. De landelijke aankoopsubsidie op zonneboilers maakt deze momenteel nog aantrekkelijker.

Op mijn dak ligt nu een zonneboiler van 19 jaar oud. Die moet nodig vervangen worden. Ik wil echter ook zonnepanelen op dat dak. Is het verstandig om een nieuwe zonneboiler plus panelen te laten installeren, of kan ik beter alleen voor zonnepanelen kiezen?

Geplaatst door C. Sponhoff op Jun 22, 2017.
Hartelijk dank voor je reactie!
Badge
Ik hoop alsnog antwoord te krijgen op mijn vraag

😉

:

Ik kom er achter dat het zonnecollectief gesloten is. Is bekend wanneer dit weer open staat voor particulieren? Ik wist niet dat er een einddatum aan het collectief via de consumentenbond zat :(Geplaatst door C.W.V. op Jun 22, 2017.[/quote]
Reputatie 5
Badge +5
Beste C.W.V.,

Zie voor het antwoord op je vraag over het Zonnecollectief de reactie van Natasja CB op 30 mei, op de voorgaande pagina in deze topic.
Wie heeft ervaring met het huren van zonnepanelen via HalloStroom.

Ik lees hier graag over.

Vraag hier alles wat je altijd al wilde weten over zonne-energie. Heb je wel eens overwogen om zonnepanelen op je dak te leggen? Vraag je je af wat het oplevert? En wat is nu eigenlijk precies een zonneboiler?

Al je vragen kun je hier stellen, en ik zal iedere algemene vraag over zonne-energie proberen te beantwoorden. Antwoorden van anderen zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Heb je vragen over bepaalde merken of fabrikanten? Daar zal ik niet altijd op ingaan, maar wie ervaring heeft met een merk waarover iets gevraagd wordt kan daar natuurlijk wel op reageren. Lees hier wat wij als Consumentenbond voor onderzoek deden naar fabrikanten van zonnepanelen, en lees hier over onze test van zonneboilers.

Informatie vind je ook op onze website, inclusief Veelgestelde vragen. Heb je de Dakcheck gedaan voor ons Zonnecollectief en heb je daar specifieke vragen over? Stel die dan bij de bijbehorende klantenservice.

[img]e6e922cc-216c-46cb-ae93-3eda944125e7.png[/img]

Geplaatst door Erik op Apr 18, 2016.
Reputatie 5
Badge +5
Ervaring met Hallostroom (of meldingen daarover) hebben wij bij Consumentenbond nog niet, dus hopelijk meldt iemand anders zich daarmee voor u. Wat ik er wel over kan zeggen: op de website zie ik dat ze met gerenommeerde merken werken, en dat ze 10 jaar systeemgarantie bieden. Dat laatste is heel belangrijk, zeker als je ook langere tijd aan de huur vastzit. Maar over de duur van de huurovereenkomst en prijzen zie ik niets op de site, waarschijnlijk kom je daar pas achter als je een offerte aanvraagt.

De algemene voorwaarden (onderaan de site van HalloStroom te vinden) bevatten bepalingen over het desgewenst op enig moment overnemen van de zonnepanelen (en ze dus in eigendom krijgen) maar daarbij staat wel de bepaling (14.1) dat je vanaf dat moment voor garantie alleen nog bij de fabrikant terecht kunt! Waar je verder op moet letten is of je verwacht tijdens de huurperiode te verhuizen, en of je de opties onder hoofdstuk 11 van de algemene voorwaarden dan goed genoeg vindt.

Omdat details over kosten/prijzen ontbreken zou ik naar al dat soort scenario's expliciet vragen in het offertetraject, en alleen een contract afsluiten als je bevredigende en gedetailleerde antwoorden op die vragen kunt krijgen. Want het zou aantrekkelijk kunnen zijn, maar je zit er wel langere tijd aan vast. Vraag dus ook na hoe het met die systeemgarantie zit als HalloStroom zelf binnen 10 jaar zou ophouden te bestaan.
ik kan het onderzoek wat de Consumentenbond deed naar fabrikanten van zonnepanelen niet geopend krijgen.

ik wil graag weten wat de ervaringen zijn van het Amerikaanse bedrijf Sungevity.kan iemand mij daar iets over vertellen. ik zit namelijk bij Engie en zij doen zaken wat betreft zonnepanelen met dit bedrijf.

vriendelijke groet Maaike Meijer
Reputatie 5
Badge +5
@Maaike, ons onderzoek staat hier www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/onderzoek-kwaliteit en je zou deze site gewoon moeten kunnen openen. Sungevity hebben we niet onderzocht, omdat dat geen fabrikant van zonnepanelen is, maar een leverancier. Je kunt dus via Sungevity zonnepanelen kopen en laten installeren, en ze zeggen (vanzelfsprekend) met topkwaliteit producten te werken. Op dit moment zie ik op hun site niet welk(e) merk(en) zij nu aanbieden, daarvoor zou je contact kunnen opnemen met Sungevity.
Mijn aanbieder promoot RECOM 280 Wp Black Panther zonnepanelen als een Europese fabrikant. Op sites kom je verschillende Recom productie landen tegen als Griekenland, Franrijk, Polen, etc. Klopt dit allemaal wel? Wie is de Nederlandse importeur voor Recom zonnepanelen?
Ik ben in gesprek met een installateur over zonnepanelen met of zonder optimizers. Via de mail van de installateur lees ik een opmerking die door een kennis wordt tegengesproken. De installateur meldt: "Een optimizer zet in geval van schaduw op een paneel het betreffende paneel uit zodat de rest wel energie kan opwekken/leveren." Ik dacht dat het "paneel in de schaduw" slechts minder presteert en de rest optimaal blijft. Wat is waar en wat niet?
Reputatie 5
Badge +5
Ik zou een andere installateur kiezen, want je hebt zelf gelijk en de installateur niet. Zie ons artikel over micro-omvormers en power optimizers.

Ik ben in gesprek met een installateur over zonnepanelen met of zonder optimizers. Via de mail van de installateur lees ik een opmerking die door een kennis wordt tegengesproken. De installateur meldt: "Een optimizer zet in geval van schaduw op een paneel het betreffende paneel uit zodat de rest wel energie kan opwekken/leveren." Ik dacht dat het "paneel in de schaduw" slechts minder presteert en de rest optimaal blijft. Wat is waar en wat niet?

Geplaatst door N. Teekens op Jul 13, 2017.
jouw gedachte is juist! het slechtstpresterende paneel heeft door optimizers geen invloed op de rest!!

Ervaring met Hallostroom (of meldingen daarover) hebben wij bij Consumentenbond nog niet, dus hopelijk meldt iemand anders zich daarmee voor u. Wat ik er wel over kan zeggen: op de website zie ik dat ze met gerenommeerde merken werken, en dat ze 10 jaar systeemgarantie bieden. Dat laatste is heel belangrijk, zeker als je ook langere tijd aan de huur vastzit. Maar over de duur van de huurovereenkomst en prijzen zie ik niets op de site, waarschijnlijk kom je daar pas achter als je een offerte aanvraagt.

De algemene voorwaarden (onderaan de site van HalloStroom te vinden) bevatten bepalingen over het desgewenst op enig moment overnemen van de zonnepanelen (en ze dus in eigendom krijgen) maar daarbij staat wel de bepaling (14.1) dat je vanaf dat moment voor garantie alleen nog bij de fabrikant terecht kunt! Waar je verder op moet letten is of je verwacht tijdens de huurperiode te verhuizen, en of je de opties onder hoofdstuk 11 van de algemene voorwaarden dan goed genoeg vindt.

Omdat details over kosten/prijzen ontbreken zou ik naar al dat soort scenario's expliciet vragen in het offertetraject, en alleen een contract afsluiten als je bevredigende en gedetailleerde antwoorden op die vragen kunt krijgen. Want het zou aantrekkelijk kunnen zijn, maar je zit er wel langere tijd aan vast. Vraag dus ook na hoe het met die systeemgarantie zit als HalloStroom zelf binnen 10 jaar zou ophouden te bestaan.

Geplaatst door Peter van der Wilt op Jul 3, 2017.

Onderstaande is ter informatie. Hieronder een uitdraai van de offerte bij Hallostroom. Men staat je correct te woord en legt uit hoe of wat.

Uw besparing wordt ieder jaar groter

Met zonnepanelen huren bij HalloStroom kunt u al gaan besparen vanaf de eerste maand (berekening o.b.v. huidige energietarieven, een prijsstijging van energie van 2% per jaar en de bestaande salderingsregeling). De grootste besparing komt na jaar 10. U heeft dan de mogelijkheid het hele zonnestroom-systeem van ons over te nemen tegen een vaste lage prijs per zonnepaneel. De verwachte levensduur van het systeem is 30 jaar; u kunt dus na de huurperiode van 10 jaar dus nog 20 jaar genieten van gratis zonnestroom. Met zonnepanelen huren kunt u nu al minder betalen per maand, en bouwt u een groeiend voordeel op voor in de toekomst.

Uw totale besparing per maand €50,50

U betaalt daarvoor een vaste lage huurprijs voor 8 panelen: € 41,00

U bespaart dus netto maandelijks 9,50

Uw besparing wordt steeds groter

• 1 jaar€ 114,-
  • 10 jaar€ 1.716,-
  • 20 jaar€ 9.075,-
  • 30 jaar€ 18.935,-

Wat zit er in uw HalloStroom Huur Zon pakket?

Uw zonnestroomsysteem wordt compleet geleverd en bevat:

• 8 Canadian Solar CS6K-270 Wp Poly (Blauw) zonnepanelen
  • Omvormer - GoodWe 2000-NS
  • Opbrengst monitoring via internet en app op smartphone
  • Actieve controle door HalloStroom van de opbrengst van uw systeem
  • Volledig geïnstalleerd op uw dak
  • Reparatie service en verzekering
Bekijk hier de details van het pakket

Persoonlijke ontwerp voor uw dak

Op basis van uw verbruik, de ligging en afmetingen van uw dak, plus uw specifieke wensen hebben onze zonnesysteem ontwerpers een ontwerp op maat voor u gemaakt.

Type dak: SchuindakDakbedekking: Dakpannen

Hellingshoek: 36 graden

Oriëntatie dak: West

Opstelling: Portrait

100% Schaduwvrij?: Ja

Huren zonder zorgen bij HalloStroom

• Geen zorgen over de kwaliteit met 10 jaar volledige garantie
  • Honderden tevreden klanten gingen u reeds voor
  • Uw huurprijs staat vast en wordt nooit verhoogd
  • Altijd 14 dagen bedenktijd
  • Zonnepanelen na het eerste jaar overnemen zonder boete
  • Verhuizen gedurende de huurperiode
  • Altijd een gratis werkvoorbereidingsbezoek vooraf
  • Vakkundige all-in montage in één dag
  • Wij zorgen voor een nieuwe electriciteitsmeter (indien van toepassing)
  • Jaarlijks gratis energieadvies (optioneel)
Lees meer over onze voordelen van huren

Uw nieuwe energierekening per maand

Het merendeel van onze klanten kiest voor een eenmalige bijdrage in de installatiekosten om de vaste huurprijs per maand zo laag mogelijk te houden en maximaal te besparen. U kunt hieronder aangeven of en hoeveel u wilt bijdragen in de installatiekosten. Hoe meer u bijdraagt, hoe lager uw maandelijkse huurprijs. Wij zijn in onderstaande berekening voor u uitgegaan van uw opgegeven verbruik en een overstap naar een door ons geadviseerde leverancier en hebben op basis daarvan een schatting gemaakt van uw nieuwe maandbedrag. Overstappen naar een nieuwe energieleverancier is optioneel en niet verplicht. Deze berekening verandert mee wanneer u de eenmalige bijdrage in de installatiekosten wijzigt.

Hopelijk kan de consumentbond iets met deze informatie.
Reputatie 5
Badge +5
We kunnen dit aanbod van HalloStroom niet helemaal gaan analyseren en vergelijken met andere aanboden, maar drie kanttekeningen wil ik nog wel maken op basis van bovenstaande:

1) in de tekst (uit een offerte neem ik aan?) zie ik niet welke prijs er gerekend gaat worden bij het overnemen van de zonnepanelen na 10 jaar. Dat is relevante informatie voor je een contract afsluit.

2) er staat dat je na die 10 jaar nog tot 20 jaar gratis stroom hebt. Daar ontbreekt de waarschuwing dat de verwachte levensduur van de omvormer niet veel langer dan de garantie op de omvormer van 10 jaar is. Als het goed is zullen de zonnepanelen inderdaad vrolijk door blijven werken, maar daar heb je alleen wat aan met een eveneens werkende omvormer. Reken dus op het minstens 1 keer moeten laten vervangen van de omvormer na de huurperiode. Kostprijs van de betreffende omvormer ligt momenteel tegen de 400 euro.

3) de berekening is op basis van de huidige salderingsregeling. Inmiddels heeft de minister bekend gemaakt dat het Ministerie van EZ deze regeling tot 1 januari 2023 wil houden zoals hij nu is (maar echte zekerheid hierover kan het nieuwe kabinet pas geven). Vanaf 2023 zal er dan een andere regeling in de plaats komen, die eventueel ongunstiger zou kunnen uitpakken (details zijn nog niet bekend). Het is dus veilig om ervan uit te gaan dat de besparing vanaf 2023 wat lager zal liggen dan wat HalloStroom nu voorgespiegelt.

Veel plezier van je zonnepanelen, of je ze nu via HalloStroom of een andere aanbieder laat installeren!
Ik lees op jullie site niets over het verschil van glas op folie panelen en glas op glas panelen. Kunt u hier iets over zeggen

Reageer