Consumentenbond.nl

Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

358 reacties

Hoi, heb een vraagje over de aanschraf van zonnepanelen.
Kan je elke zonnepaneel met optimizer aansluiten op elke willekeurige omvormer?
Alvast bedankt.
Kan je verschillende type panelen en merken door elkaar gebruiken? Mogelijk door de verandering van salderingsregeling en technieken, dat ik nu een set van 6x280Wp, merk X op het dak plaats en over 5 jaar 4x320Wp erbij zet is dat mogelijk? Moet je deze vervolgens schijnend met een MTTP en rekening houden met een fase 3 omvormer en aansluiting, wat is daarin jullie advies beste forumlezers?
Reputatie 5
Badge +3
Dit zijn echt vragen voor een installateur, laat je gewoon goed voorlichten.
Ik heb onlangs 12 zonnepanelen met optimizers en omvormer laten plaatsen op mijn dak.
We hebben gekozen voor optimizers omdat er een (gemeente)boom naast ons huis staat.
Één van de panelen blijft qua opbrengst fors achter met de panelen ernaast en eronder.
Dat het afwijkt van het paneel ernaast kan met schaduw van de boom te maken hebben.
Echter de panelen eronder zouden van dezelfde schaduw last hebben.
Wij hebben dit aangegeven bij de leverancier/installateur maar die zeggen dat alles binnen de norm valt (10 a 15% verschil) en dat we af moeten wachten tot het voorjaar omdat dan de zon hoger staat.
Volgens onze gegevens (opbrengst per paneel aan het einde van de dag) is het verschil met het onderliggende paneel in het gunstigste geval 13% bij zonnig weer maar loopt het op tot 100% bij bewolkt weer.
Op deze manier zijn we in 10 dagen al bijna 1000Wh aan opbrengst misgelopen.

Wat zijn onze rechten?
Moeten we inderdaad wachten tot het voorjaar zoals de leverancier/installateur aangeeft?
Of kunnen we eisen dat er ter plekke gemeten moet worden en bij afwijkingen het paneel en de optimizer vervangen moeten worden?
Wil zonnepanelen plaatsen. IN deze wereld zijn naar ik begreep veel cowboys. Wat zijn goede betrouwbare bedrijven?
Reputatie 3
Badge +5
peetr59 schreef:

Wil zonnepanelen plaatsen. IN deze wereld zijn naar ik begreep veel cowboys. Wat zijn goede betrouwbare bedrijven?

@peetr59, dank voor je vraag en welkom hier! 🙂

Omdat jouw vraag mooi past in een reeds bestaand topic, ben ik zo vrij geweest deze voor je te verplaatsen.
Badge
Erik schreef:

Kijk, de eerste vragen. Hier mijn antwoorden:.

1. Monokristallijne panelen zijn zwart, polykristallijne zijn blauw. Monokristallijne zijn iets efficiënter, maar ook duurder. De keuze hangt vooral af van wat je mooi vindt.
  2. De salderingsregeling kan na 2020 versoberd worden, maar er komt dan een overgangregeling en uitgangspunt blijft dat zonnepanelen rendabel zijn. Dat is bij het home-accupakket nog maar de vraag: dit is behoorlijk duur, salderen blijft waarschijnlijk economisch efficiënter.
  3. Ze zijn eigenlijk altijd serieel geschakeld vanwege de geleverde spanning per paneel. Dat heeft een nadeel als er soms schaduw op je panelen valt: in dat geval heeft de hele serie er last van als er schaduw op 1 paneel valt. Kies in dat geval voor micro-omvormers ofwel optimizers.
  4. [ dit antwoord heb ik een beetje aangepast ] Onderhoud is nauwelijks nodig. Eenmaal in de twee a drie jaar schoonmaken met lauw water en een spons (geen schoonmaakmiddel !!) is meestal voldoende. Pas wel op als je moet klauteren om erbij te kunnen!
  5. De enige kosten die op termijn (na 10 a 15 jaar) kunnen opduiken is het vervangen van een gesneuvelde omvormer. Het is mogelijk dat dit gebeurt, en die mogelijkheid is ook al meegenomen in onze berekening van de terugverdientijd.
  6. De verwachting is inderdaad dat de stroomprijs verder gaat dalen, ook omdat in Duitsland veel zonne- en windenergie wordt geproduceerd. De terugverdientijd kan daardoor iets langer worden.
Kijk ook bij onze veelgestelde vragen over zonnepanelen.

Als je volledig omgaat naar een huishouden zonder gas vanuit de oude situatie vraag ik me toch af of er rekening gehouden wordt met de kosten die je betaalde voor gas en dan de omzetting naar elektrisch. Per maand betaal je als gezin X + Y euro even voor het gemak aan energie in de normale situatie. Nu ga je gas X vervangen door elektrische zaken Y zoals koken en warm water, circa 10 kwh per dag aan verbruik extra boven op de normale Y (stroom) die je al verbruikte is dus eigenlijk X vervangen voor een extra Y . 12 panelen leveren op per jaar circa 2500 Kwh (2018 een hele goede zomer) 365 dagen 10 kwh per dag bovenop je gebruik nu (door koken en warm water) dan vergeten we nog het warm stoken van je huis (ook ongeveer 7 KWh per dag) , je vervangt tenslotte het gas, betekend nu al 1150 Kwh die je moet afrekenen bovenop je oude rekening van het verbruik elektra ofwel 2 x Y (dit alles naast de aanschaf van de panelen) Dan vergeten we even de toekomstige verhogingen van elektra. (O ja en de elektrische auto nu een jaar in bezit heeft ook nog eens 1000 KWH opgeslokt voor 2000 km) zelf zit ik nu, na een maand controleren op 1 kwh per uur verbruik is dus 24 Kwh per dag en nacht. zonder koken en af en toe warm water, wel warme lucht middels airco splitjes 1 staat er dag en nacht aan op 19 graden (2.5 kwh) kantoordeel 6 x 6 de rest staat uit. reken dat eens door naar een jaar. Is nu dus 24 x 365 dagen. voor het gemak / 2 want straks zal de zon beter zijn best doen.
Het verbruik was zonder panelen per jaar 600 gas en 2750 kwh stroom dat word nu dus 4380 kwh even kort door de bocht. dus 2 x Y
laat die getallen even bezinken en lees het desnoods nog een keer door. Doe ik wat fout lees ik dat later wel..echter.

Ik zie geen terugverdien mogelijkheid als je met de beste wil van de wereld en voor het milieu wat wil doen. Dat lukt wel als je op de oude manier doorgaat met gas en de panelen hebt toegevoegd. Maar dat is toch niet de bedoeling van het geheel. Ps ik ben dus zoals wel blijkt uit de getallen hierboven zelf met een klein halletje om naar volledig elektrisch en heb geen gas meer nodig. Hiermee kan ik echter ook aangeven dat die hele opzet een grote leugen is. Wees gewoon eerlijk en geef aan dat het ten goede komt van het milieu en dat is prima. Maar een terugverdien idee is echt onzin als je volledig overstapt. Die investering komt echt niet terug in 5 of 10 jaar. Spiegel de mensen geen onzin voor AUB. Ga je thuis namelijk volledig om, is de installatie met warmtepomp etc. nog steeds zo duur dat je met een voordeel van 50 euro als je dat al mag halen op je huidige rekening, je er heel lang over zal doen om dat terug te verdienen, mits de stroom niet steeds iets duurder wordt want dan duurt het nog langer. O ja als er wat kapot gaat dan gaat het al op zeker niet lukken. en als je groot onderhoud moet afsluiten op de installatie.. etc. Leg mij het tegendeel nu eens haarfijn uit..... 🤓 ik ben echt niet negatief maar gewoon realistisch en er wordt te vaak niet goed voorgelicht om zaken er toch maar doorheen te drukken.
Reputatie 6
Badge +5
@Ron1964 Hier wordt ook gesproken over wel of niet zonnepanelen: https://community.consumentenbond.nl/energie-11/hoe-verstandig-is-het-om-nu-zonnepanelen-aan-te-schaffen-17482?postid=81444

Reageer