Consumentenbond.nl

Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

394 reacties

Badge

Vraag hier alles wat je altijd al wilde weten over zonne-energie. Heb je wel eens overwogen om zonnepanelen op je dak te leggen? Vraag je je af wat het oplevert? En wat is nu eigenlijk precies een zonneboiler?

Al je vragen kun je hier stellen, en ik zal iedere algemene vraag over zonne-energie proberen te beantwoorden. Antwoorden van anderen zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Heb je vragen over bepaalde merken of fabrikanten? Daar zal ik niet altijd op ingaan, maar wie ervaring heeft met een merk waarover iets gevraagd wordt kan daar natuurlijk wel op reageren. Lees hier wat wij als Consumentenbond voor onderzoek deden naar fabrikanten van zonnepanelen, en lees hier over onze test van zonneboilers.

Informatie vind je ook op onze website, inclusief Veelgestelde vragen. Heb je de Dakcheck gedaan voor ons Zonnecollectief en heb je daar specifieke vragen over? Stel die dan bij de bijbehorende klantenservice.

Krijg je bij levering van zonnepanelen bij de omvormer ook de mogelijkheid om opwekking, verbruik en teruglevering te zien?

Reputatie 7
Badge +4

zonder extra technische oplossingen zal de omvormer alleen laten zien wat je opwekt. je slimme meter laat zien wat je teruglevert en afneemt. met die rekensom kun je dus bepalen wat je zelf verbruikt

Badge

Ok, thnx. Zit er dus niet bij ingegrepen. Jammer b

Reputatie 7
Badge +6

Ik vind het mooi dat ik mee kan kijken . Ik zie ook de opbrengst direct hoger of lager worden afhankelijk van wolken. Er zijn bij mij grafieken per dag maand en jaar en die zijn ook altijd later opnieuw te bekijken, Ook de CO2-reductie is te zien. Het actueel vermogen (  levering of teruglevering  ) kan ik op de slimme meter zien bij code 16.7 . Dat is afhankelijk van wat de panelen op dat moment leveren en afhankelijk van je huishoudelijk stroomverbruik . Voorbeeld : Als je panelen 3000 Watt leveren op het moment dat je zelf 1000 Watt verbruikt  , zie je op de slimme meter bij 16.7  wat op dat moment terug geleverd wordt. 2000 Watt dus .

Badge

Hallo,

Wij willen ook zonnepanelen en zijn aan het oriënteren en hebben nu 3 offertes liggen, maar wij komen er niet helemaal uit. Wij hebben een schuin dak liggend op oost / west. Verbruik van 1200 kWh per jaar. Koken op inductie, oven, vaatwasser, wasmachine en verdere standaard apparaten. Geen toekomstplannen voor airco's warmtepomp of electrisch rijden. Wij hebben stadsverwarming. Nu worden er in 2 offerte 5 / 6 panelen op west aangeboden en een offerte die micro omvormers aanbiedt met 2 op oost en 2 op west. Er is geen schaduw of wat dan ook op het dak. Nu is onze vraag, wat is het handigst, ‘s avonds koken we dus elektrisch, maar in de winter is de zon al onder dus is wellicht ook niet rendabel om alles op west te gooien. Dan wordt het salderen ook nog stapsgewijs afgebouwd vanaf 2023. Wij vragen ons oprecht af of het rendabel is om überhaupt zonnepanelen te nemen i.v.m. de lage energiekosten. 

Wellicht dat jullie tips hebben…

Groet.

Reputatie 3
Badge +2

@Ewout87 1200 kWh is idd niet veel voor 2 personen. Vertel een beetje meer over het projectje/dak: merk/type paneel - hoeveel Wp?; wat is de dakhelling? en vooral wat is de prijs of de prijs per Wp (excl. btw)? - Dusdanig kleine installaties zijn verhoudingsgewijs duur.

In de donkere maanden (nov,dec,jan) is de opbrengst sowieso maar ca. 10% van het jaartotaal en sterk afhankelijk van je dakhelling. Het grootste verbruik is meestal 's avonds tussen ca. 17 uur en 20 uur zoals je zelf opmerkt en dan is er geen zon in de winter.

- Als je geld over hebt zou he het in een lokaal project van een energiecoöperatie kunnen stoppen, dit levert ook een aardig rendement op. - Ik zelf heb zowel  2565 Wp aan zonnepanelen op het dak als ook een aantal “zonnedelen” bij een lokale coöperatie.

Reputatie 7
Badge +6

Een dak pal op het zuiden is uiteraard het meest gunstig . Dan heb je echter in de vroege ochtend en late avond veel minder opbrengst . Ik zou gaan voor 3 stuks op het oosten en 3 op het westen . Beter wat overcapaciteit en over de hele dag verdeeld . Waarom ? De meerkosten zijn in verhouding laag en voorlopig verdien je nog aan teruglevering . Hoe dat later geregeld wordt is onzeker . Bedenk ook dat het toekomstig stroomverbruik vermoedelijk hoger wordt en de stroomprijs ook . Wel of geen micro-omvormers  heeft voordelen en nadelen. In dit geval aan te raden . Bij alleen panelen op west niet . Dan beter een string met centrale omvormer binnen . Met wat gericht zoekwerk kun je alle aanvullende info op diverse sites vinden. Mijns inziens is het ook bij een laag verbruik en ongehinderde instraling van de zon altijd aan te raden om te doen al kan niemand in de toekomst kijken. De aanschafprijs is flink gedaald en de kwaliteit is flink verbeterd. 

Badge

@Ewout871200 kWh is idd niet veel voor 2 personen. Vertel een beetje meer over het projectje/dak: merk/type paneel - hoeveel Wp?; wat is de dakhelling? en vooral wat is de prijs of de prijs per Wp (excl. btw)? - Dusdanig kleine installaties zijn verhoudingsgewijs duur.

In de donkere maanden (nov,dec,jan) is de opbrengst sowieso maar ca. 10% van het jaartotaal en sterk afhankelijk van je dakhelling. Het grootste verbruik is meestal 's avonds tussen ca. 17 uur en 20 uur zoals je zelf opmerkt en dan is er geen zon in de winter.

- Als je geld over hebt zou he het in een lokaal project van een energiecoöperatie kunnen stoppen, dit levert ook een aardig rendement op. - Ik zelf heb zowel  2565 Wp aan zonnepanelen op het dak als ook een aantal “zonnedelen” bij een lokale coöperatie.

@Gebruiker1555668491 klopt wij hebben een heel laag verbruik. Dakhelling 40 graden.

Oost / West opstelling: 4 x NSP Solar 320 Wp Black (URE) zonnepaneel & 4 x Enphase IQ7 micro-omvormer inclusief Envoy-S. € 2453 ex BTW.

Alleen west opstelling: 5 x Suntech 320 WP zonnepaneel - geheel zwart - mono & Solaredge omvormer - SE1500M volledig + M2640 optimizer. € 2492ex BTW

Klopt wij zien ook dat het heel duur is, wij willen eigenlijk niet geheel onafhankelijk wordne maar zoveel mogelijk eigen stroom opwekken dus zitten wij nu een beetje te kijken hoe of wat. Maar het is lastig. Ook omdat wij op inductie koken zat ik zelf te denken misschien alles op west zodat wij wellicht grotendeels van het jaar kunnen koken zonder stroom af te nemen… 

Reputatie 7
Badge +6

Koken zonder stroom af te nemen ? Dat gaat op deze manier bij lange na niet lukken . Ligt er wel aan of je met een of meerdere ‘ pitten ‘ kookt ‘ en met hoeveel vermogen. Met Oost/ West opstelling heb je maximaal 640 watt aan de westkant en de oostkant levert bijna niks meer als de zon daar weg is , waarbij aangetekend moet worden dat het piekvermogen alleen onder de gunstigste omstandigheden gehaald wordt . Met koken zit je meestal tussen 1000 en 3000 watt , afhankelijk van hoe je kookt. Met 5 x 320 zit je gunstiger . En dan moet de zon wel schijnen . Bij bewolking komt er nog wel wat binnen maar stukken minder. Ik zit op het zuiden en alleen op wolkenloze dagen kom ik als de zon er recht op staat in mei en juni rond de middag enkele uren in de buurt van het piekvermogen . Dat is 3000 watt . Momenteel zit het maximum op 2750 watt . Bij elk wolkje dondert de opbrengst fors naar beneden . 

Reputatie 3
Badge +2

@Ewout87 

Je vergist je waarschijnlijk wat het koken betreft zonder stroom af te nemen. Heb je maar gemeten wat je inductiekookplaat aan vermogen tijdens het koken trekt? - Vermoedelijk iets van 2 - 3 kW voor ca. 30 - 60 minuten; jouw panelen leveren aan het eind van de middag misschien nog iets van gemiddeld 0,5 kW (als je geluk en maximale productie hebt). Wat denk je wat je lever- en teruglevertelwerk voor en na het koken laten zien?  - Nog kan je een op een salderen, maar na 2023 wordt dat geleidelijk minder. -

Algemeen: Ik zelf zou er met  € 1,92/Wp (micro-omvormers) niet aan beginnen en ook bij € 1,56 voor de optimizer oplossing voor alleen west heb ik serieuze (vooral technische) twijfels.

Een enigszins rendabele installatie zou, zelf met de dure micro-omvormers, nu minder dan € 1,3/Wp moeten kosten. Een standaard installatie (10 panelen 3400Wp - schuindak) met stringomvormer zou niet meer dan € 1,-/Wp mogen kosten.

Just my 2 mWh

Badge

@Ewout87

Je vergist je waarschijnlijk wat het koken betreft zonder stroom af te nemen. Heb je maar gemeten wat je inductiekookplaat aan vermogen tijdens het koken trekt? - Vermoedelijk iets van 2 - 3 kW voor ca. 30 - 60 minuten; jouw panelen leveren aan het eind van de middag misschien nog iets van gemiddeld 0,5 kW (als je geluk en maximale productie hebt). Wat denk je wat je lever- en teruglevertelwerk voor en na het koken laten zien?  - Nog kan je een op een salderen, maar na 2023 wordt dat geleidelijk minder. -

Algemeen: Ik zelf zou er met  € 1,92/Wp (micro-omvormers) niet aan beginnen en ook bij € 1,56 voor de optimizer oplossing voor alleen west heb ik serieuze (vooral technische) twijfels.

Een enigszins rendabele installatie zou, zelf met de dure micro-omvormers, nu minder dan € 1,3/Wp moeten kosten. Een standaard installatie (10 panelen 3400Wp - schuindak) met stringomvormer zou niet meer dan € 1,-/Wp mogen kosten.

Just my 2 mWh

@Gebruiker1555668491  klopt ik vergist me, minder stroom afnemen… Inductiekookplaat zal ik eens bekijken zodra het minder bbq weer wordt ;). Je zegt met panelen op west heb je technische twijfels, hoezo?

@E.T. Wiersum  Klopt dat dan west beter is. Wellicht dat we voor een westopstelling gaan en dan zoveel mogelijk apparaten in de middag aanzetten :).

Reputatie 7
Badge +6

Ja , denk het wel .En dan misschien beter een paar extra leggen . De meerprijs daarvan valt erg mee in relatie tot de totaalprijs. Vooral als in de toekomst salderen ongunstig wordt of verdwijnt , kun je alles wat veel stroom verbruikt zo veel mogelijk inplannen op momenten dat er veel zonnestroom binnenkomt . Dat doe ik nu al . Denk aan waterkoker , Oven , stofzuiger , strijkijzer , wasmachine , afwasmachine etc. Mocht in de toekomst een Oost-opstelling erbij aantrekkelijk worden , dan kun je dat altijd nog doen. Als je geen last hebt van schaduw en alleen op het Westen legt , heb je geen micro-omvormers en optimizers nodig , wat het geheel flink goedkoper en betrouwbaarder maakt. 

Reputatie 3
Badge +2

@Ewout87  Het gaat om de noodzaak van/voor optimizers, zie het antwoord van @E.T. Wiersum.

Reputatie 7
Badge +4

optimizers gebruik je alleen bij serieuze schaduwpartijen. als je daar geen last van hebt gewoon 1 string voor oost en 1 string voor west zonder optimizers.

Reputatie 3
Badge +2

optimizers gebruik je alleen bij serieuze schaduwpartijen. als je daar geen last van hebt gewoon 1 string voor oost en 1 string voor west zonder optimizers.

“Gewoon 1 string”” is bij dit lage aantal panelen per dakvlak een beetje kort door de bocht heb ik me laten vertellen.

Badge

“Gewoon 1 string”” is bij dit lage aantal panelen per dakvlak een beetje kort door de bocht heb ik me laten vertellen.

@Gebruiker1555668491  klopt dat heb ik mij ook laten vertellen, minimaal 5 per kant, en dat wordt een beetje veel voor ons verbruik

Reputatie 7
Badge +6

Ter herinnering , want dat is al vaker opgemerkt : Het Wattpiek vermogen wordt vrijwel nooit gehaald en als het toch gehaald wordt dan is het alleen op het moment dat de zon precies recht op de panelen staat . Dat vervelende ding blijft daar echter niet staan . :wink:  Daarnaast spelen nog vele andere factoren. Was voor mij reden om wat meer panelen te nemen opdat de gemiddelde opbrengst wat hoger was . Op een zonnige dag als vandaag was mijn maximum  kortstondig 2466 Watt bij een Wattpiekvermogen van 3100 Watt. Alleen in Mei heb ik een paar keer rond 3000 Watt gehad. Zodra er een wolk voor de zon schuift zit ik al snel op minder dan 1000 Watt . 

Reputatie 3
Badge +2

Wanneer je de hoogste dagopbrengst hebt hangt m.n. af van de hellingshoek van je dak.

Steile daken pieken eerder in het voorjaar, platte daken in mei - juni.

Hete panelen leveren een veel lager vermogen dan wat in de specs staat (Het zgn STC-vermogen wordt bij  25°C gemeten). De panelen bereiken nu op een windstille dag makkelijk 60 - 70°C en als je weet dat het vermogen met ca. 0,4% afneemt voor elke °C boven de 25°C kom je op nog maar ca. 85% van de geïnstalleerde Wp.

YMMV

Zijn er mensen die ervaring(en) hebben met de Solarstudio?  Leverancier zonnepanelen, ‘zonnepanelen zonder investering’?  

Reageer