Consumentenbond.nl

Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

406 reacties

….. mits je van de router afblijft en dat is altijd het geval….

volgens mij niet, want de installateurs vragen ID en wachtwoord van de router om de omvormer te installeren 

Wij verhuizen binnenkort naar een nieuwe woning waar we graag zonnepanelen op het dak zouden laten leggen (dak op zuidwesten). Het betreft echter een woning uit 1977 waar nog asbest in het dak zit (onduidelijk wat precies, waarschijnlijk het dakbeschot). Ik lees op meerdere plekken dat er dan geen zonnepanelen geplaatst kunnen worden. Is dat inderdaad niet mogelijk/verstandig? Of zijn er wel degelijk gerenomeerde bedrijven te vinden die dat wel doen?

Ik zou het jammer vinden wanneer zonnepanelen agv de kosten voor het saneren niet meer haalbaar zijn.

Zoals het er nu voor staat zullen we na de overdracht van de woning zsm een asbestinventarisatie laten doen, maar ik zou graag nu al een goede indicatie hebben van onze (on)mogelijkheden.

Alvast bedankt voor je/jullie advies. 

Reputatie 7
Badge +4

google is je beste vriend hier, bv: https://dkvwg750av2j6.cloudfront.net/m/67a0df104ec0236d/original/Publicatie-Aedes-Zonnepanelen-en-asbestdaken-2013.pdf

Reputatie 7
Badge +6

Een asbest dakbeschot is iets heel anders dan een asbest dakbedekking . Het gaat om asbest dat met hemelwater in aanraking komt . Dat wordt het gevaarlijkst geacht en wil de overheid op termijn weg hebben . Veel oudere huizen hebben binnen ook asbest . Zelf verwijderen van een asbest dakbeschot aan de binnenkant kon wel eens gevaarlijker zijn dan gewoon zo laten . Is voor het leggen van panelen geen probleem tenzij er asbestplaten zodanig liggen dat de dakbedekking eraf moet voor verwijdering als je dat nu of in de toekomst wil . Is bij mijn garage het geval . Natuurlijk is alle asbest verwijderen uiteindelijk beter als het gemakkelijk en zonder risico kan . We kunnen aangescherpte regels in de toekomst ook niet uitsluiten .  Een installateur van zonnestroom zou hier ook goed in moeten kunnen adviseren . Als het dak nog van isolatie voorzien moet worden , kan het verhaal ook weer anders worden . Altijd slim om meerdere vrijblijvende offertes te vragen aan zonnestroom- installateurs die ter plaatse zijn wezen kijken en daarbij deze vragen stellen . Ook jezelf op de hoogte brengen van alles wat met zonnestroom te maken heeft is aan te raden om geen installatie te krijgen die achteraf tegenvalt . Hier en op andere sites is ruimschoots info te vinden .

Reputatie 3
Badge +2

Beste @Cat HB 
Ik denk dat je pas na de asbestinventarisatie verder moet kijken naar de opties.
Bij een huis uit die tijd is het misschien ook een optie om het dak compleet te renoveren met extra isolatie, vooruitlopend op het beter isoleren of zelfs energieneutraal maken van het huis. Als je zonnepanelen op het dak legt wil je die er immers de komende 15 jaar niet afhalen, want dat zouden zinloze kosten zijn. Er afhalen, tijdelijk opslaan en er weer opleggen zal namelijk behoorlijk duurder zijn dan alleen er op leggen.

Reputatie 7
Badge +6

Inderdaad , Harry . Ik snap eigenlijk niet waarom het niet precies bekend is waar dat asbest zit en hoe het zit met de isolatie . Koper krijgt gewoonlijk een door verkoper ingevulde vragenlijst waar alle belangrijke vragen aan de orde komen en die naar waarheid ingevuld moet worden . Een onafhankelijke aankoopkeuring is ook altijd zeer aan te raden opdat er later geen lijken uit kasten tuimelen . Beter even wachten met die panelen tot duidelijk is dat ze er probleemloos op kunnen . 

Reageer