Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

458 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Onze mogelijkheden zijn beperkt , @RonaldD . De twee binnen-units van ons multisplit systeem komen zo laag mogelijk boven de deuren van de kamers te hangen . Dan is er nog 8cm ruimte tussen bovenkant en plafond. 2 x Daikin Comfora FTXP 20 . Buitenunit komt op de achtergevel onder de overstekende dakrand . Als verwarming zullen we ze vermoedelijk onder de huidige omstandigheden weinig gebruiken omdat er ook radiators hangen . 

Hallo Erik,

Vraag tav ’Saldering’ vanaf 2030.

Momenteel wek ik met zonnepanelen  (bewust) net iets minder stroom op dan ik verbruik.

Ik heb inmiddels ook een slimme meter.

Ik krijg op ‘internet’ niet goed duidelijk of ik vanaf 2030:

• alleen het verschil - op jaarbasis - behoef te betalen aan de energiemaatschappij
  • of dat ik voor mijn volledige verbruik (huidig tarief) zo’n 22 cent per kWh betaal en voor mijn opgewekte stroom zo’n 6 a 12 cent krijg. En dat ik dit verschil aan de energiemaatschappij moet betalen

Groet, Wouter

Reputatie 5
Badge +4

Hallo Erik,

Vraag tav ’Saldering’ vanaf 2030.

Momenteel wek ik met zonnepanelen  (bewust) net iets minder stroom op dan ik verbruik.

Ik heb inmiddels ook een slimme meter.

Ik krijg op ‘internet’ niet goed duidelijk of ik vanaf 2030:

• alleen het verschil - op jaarbasis - behoef te betalen aan de energiemaatschappij
  • of dat ik voor mijn volledige verbruik (huidig tarief) zo’n 22 cent per kWh betaal en voor mijn opgewekte stroom zo’n 6 a 12 cent krijg. En dat ik dit verschil aan de energiemaatschappij moet betalen

Groet, Wouter

Het laatste, dat is nu zo en dat zal zo blijven, alleen krijg je nu nog 22 cent voor de zelf opgewekte stroom en dan nog een cent of zes.
Alles wat je meer opwekt dan je gebruikt (waarom doe je dat niet?) krijg je nu ook een slordige 6 cent, maar dat is van energie maatschappij afhankelijk.
De een geeft wat meer dan de andere.

Het wordt nog een beetje complexer als je ook laag en hoog tarief gebruikt, overdag door de week wek je hoog tarief stroom op, in het weekend laag tarief.
Dan heb je al vier tarieven, wek je meer op dan je verbruikt dan krijg je daar nog een aparte vergoeding voor.
Om het nog een beetje meer complexer te maken wordt de saldering afgebouwd en krijg je nog voor een deel de 22 cent, maar dat wordt elk jaar minder.
Om nog een stap verder te gaan kunnen de tarieven ook nog per week, dag of uur wijzigen dankzij de slimme meter.
Alleen ver doorgestudeerde wiskunde studenten zullen de energie nota dan nog kunnen begrijpen.
Het lukt een groot deel van de mensen nu al niet eens meer.
Daar boven op komt dat energie maatschappijen al regelmatig de mist in gaan met de nota, ze snappen het zelf ook niet meer.

Hallo Free Spirit,

”...gebruikt (waarom doe je dat niet?) krijg..”. 
Ik ga niet meer stroom opwekken dan ik verbruik, omdat het een keer ophoudt wat ik bij aanschaf kon ophoesten. 

“..ook laag en hoog tarief gebruikt..”

Gelukkig heb ik die complexiteit niet.

“...wordt de saldering afgebouwd..”

Juist omdat ik (iets) minder opwek dan verbruik, zal ik pas vanaf 2030 te maken krijgen dat ik 

• voor alle opwek zo’n 6 cent krijg
  • en alle stroom van de energiemaatschappij zo’n 22 cent moet betalen (prijspeil nu)

Tot die tijd krijg ik nog 22 cent voor mijn opgewekte stroom. Toch?

“..tarieven ook nog per week, dag of uur wijzigen ..”

Hmmm. Tja, dan wordt het voor mij ook (te) ingewikkeld. 

Groet, Wouter

Reputatie 5
Badge +4

“Tot die tijd krijg ik nog 22 cent voor mijn opgewekte stroom. Toch? “

Ja, maar voor een steeds kleiner deel van de opgewekte stroom.
Elk jaar 9% minder, maar helemaal definitief is het nog niet.

Reputatie 4
Badge +3

Die 6 cent is ook niet zeker. Er zijn in het verleden zelfs nog hogere bedragen gegeven. Sommige klanten hebben dat zelf nog. Reken maar op 4 a 5 cent voor de toekomst. De maatschappijen die meer geven gaan dat geld anders aan je verdienen.

“Tot die tijd krijg ik nog 22 cent voor mijn opgewekte stroom. Toch? “

Ja, maar voor een steeds kleiner deel van de opgewekte stroom.

Je krijgt geen geld voor je opgewekte stroom. Je krijgt geld voor je aan het net teruggeleverde stroom.

Op dit moment krjig je effectief precies evenveel geld voor de aan het net teruggeleverde stroom dan je betaalt voor de van het net afgenomen stroom. Dat heet salderen.
In de toekomst krijg je minder voor de aan het net geleverde stroom dan je betaal voor de afgenomen stroom. Die tarieven zouden dan ook nog kunnen gaan variëren met de tijd, misschien wel per minuut.

hoi, ik heb sinds bijna een jaar 16 zonnepanelen , nu is een maand geleden de omvormer defect geraakt (kabels waren gesmolten). ik vind het in een woord belachelijk dat ik een maand heb moeten wachten op een omvormer die ik zelf binnen twee dagen geleverd kan krijgen. De verkoper zegt dat hij eerst een akkoord moeten hebben van de fabrikant voordat hij gaat vervangen. Tja, zo werkt het natuurlijk niet lijkt mij 

Gevolg is dat ik een maand geen opbrengst heb en geen goed gevoel heb bij de garantie afhandeling

dit kan toch zomaar niet dat de verkoper zich schuil houd achter de fabrikant, of heb ik het mis ?

Als consument heb je je rechten, maar wat er zich afspeelt binnenin het bedrijf waar je iets mee doet is niet jouw zaak. Wettelijk heb je te maken met degene die jij betaald hebt, niet diens leverancier, de fabrikant of iemand anders.
Dat maakt de zaak simpeler. Je moet dat de leverancier een redelijke termijn geven om het garantiegeval op te lossen. Een maand is denk ik niet onredelijk. Zonnepanelenleggers maken in deze maanden van het jaar immers de grootste omzetten.
Gelukkig was de afgelopen maand niet de beste maand voor zonne-energie, dus erg veel heb je niet gemist.

Reputatie 7
Badge +6

Helaas komt het heel veel voor dat bij garantiezaken allerlei hobbels genomen moeten worden . En vaak wordt geprobeerd er onderuit te komen .

Badge

Goedemorgen beste lieden,

Ik ben nieuw hier en ik wil weten hoe het staat met de garantie op losse zonnepanelen.

Ik heb eind oktober 2020 mijn dak laten bekleden met AEG-zonnepanelen (22 x 330wp) en Enphase micro-omvormers door bedrijf BongoSolar met een garantie op het hele systeem van 20 jaar, de omvormers 25 jaar. In november 2020 zag ik op de monitorings-app dat een paneel ruim 30% minder presteerde dan de rest. Ik heb dat aangekaart. Bongo vroeg dat na bij Enphase en koppelde terug dat Enphase had gezegd dat het softwareprobleem was en dat Enphase in december update zou uitbrengen waardoor het probleem zou zijn opgelost. Zo gezegd zo gedaan.

Door het bewolkte weer van de winter kon ik pas in feb 2021 zien dat de update niet had gewerkt. Ik kaartte dat weer aan en verzocht om die ene paneel te vervangen. Dat wil BongoSolar niet doen omdat ze zeggen dat ze een offerte hebben uitgebracht met een bepaalde leveringscapaciteit en dat ze na een jaar zullen kijken of die capaciteit is gehaald. Zo ja, dan doen ze niets. Zo nee, dan zullen ze erover nadenken.

Naar mijn mening:

•  Heb ik op elke onderdeel garantie, dus per paneel en per omvormer (volgens Europese regelgeving minimaal 6 maanden op alle elektronica?)
  •  Bongo wijst naar Enphase. Volgens mij zit het probleem niet in het Enphase-systeem maar in die ene zonnepaneel.
  • Als we een heel zonnig jaar hebben, dan overschrijd ik de geoffreerde capaciteit met de helft van mijn panelen, dus in dat geval wordt de paneel niet vervangen en blijft het ongebruikt liggen
  • Elke dag dat de paneel niet is vervangen, mis ik stroomopbrengst.

De hamvraag is: Is BongoSolar verplicht de ene zonnepaneel te vervangen?

Alvast bedankt

Kash Toekoen (Rotterdam)

Reputatie 5
Badge +4

In mijn beleving kan Bongo Solar zich niet verschuilen achter een leveringscapaciteit, die varieert sowieso.
Een defect onderdeel waar garantie op zit moet gewoon gerepareerd of vervangen worden.

Reputatie 7
Badge +6

Dat zijn de welbekende kastje-muur spelletjes . Als klant hebben we daar niets mee te maken waar het probleem zit en welke uitvluchten de fabrikant of installateur zoekt . Bongo Solar dient het op te lossen binnen een redelijke termijn . Zo simpel is het . Helaas is de praktijk vaak weerbarstig  . Als er binnen de garantietijd telkens weer eentje stuk gaat , staat je nog wat te wachten . Als eentje 30% minder levert is dat mijns inziens onacceptabel en moet er gewoon vervangen worden . 

Badge

@Wiersum: Ik denk dat het probleem niet in de micro-omvormers zit, maar ik de zonnepaneel omdat het Ephase-subsysteem is doorgemeten en doet wat het moet doen, nl: Meten hoeveel stroom er wordt opgewekt en dat doorgegeven aan het (huis)stroomnet.

Reputatie 7
Badge +6

Kan ook , @Kash . Dat moet de installateur makkelijk kunnen vaststellen . Bijvoorbeeld door als proef even de micro-omvormer om te wisselen met een van de anderen . Als hetzelfde paneel minder blijft presteren , heeft die een defect . Als het probleem meeverhuist met de omvormer , dan is die defect . Ik neem aan dat dit probleem later is opgetreden . Dat het dus geen oorzaak van schaduw of vervuiling door vogelpoep is . 

Badge

@Wiersum: Goed idee om de omvormer te verwisselen en juiste oorzaak te achterhalen. Ik heb net contact gehad met juridische dienst van VEH. Hun advies is dat ik alles schriftelijk moet vastleggen en opnieuw contact opnemen met BongoSolar voor een oplossing. Dat ga ik doen. Het resultaat wordt hier gedeeld. Dank voor alle reactie. Grt, Kash.

Reputatie 7
Badge +6

@Kash Let op ! Die test niet zelf doen , maar aan de installateur overlaten   . 

Badge

Ja, dat weet ik. In de algemene voorwaarden staat dat ik zelf iets doe, wat dan ook, dan vervalt alle garantie. Ik blijf er dus netjes van af. Bedankt voor het meedenken.

Ik kom jouw probleem ook op het volgende forum tegen, misschien dat je er iets aan hebt: https://www.circuitsonline.net/forum/view/148989
Maar zoals gezegd:
# Niet zelf er aan zitten.
# Je hebt als consument consuent alleen te maken met degene die jij de opdracht hebt gegeven. Wat die je vertelt over waar hij de spullen van heeft en wat die er van vindt doet qua rechten niet ter zake.
# Inderdaad alleen maar schrfitelijk communiceren.

Ik vindt het opmerkelijk bij adviesartikelen over zonnepanelen dat niets wordt genoemd over dakonderhoud nadat de panelen erop zitten. Want het blijkt enorm lastig te zijn.

Voordat onze panelen werden geplaatst hebben we onze dak goed laten nakijken en €3K euro aan reparaties laten uitvoeren bij dezelfde ondernemer die de panelen zou plaatsen.

5 jaar later hebben we daklekkage. De ondernemer (ingehuurd via Hanbank/SunNED) die de reparaties toen heeft uitgevoerd is tussendoor gestopt met werken. We krijgen geen reactie meer van Hanbank die eigenlijk geen dakreparaties doen. Dakbedrijven willen ons niet helpen omdat ze de panelen niet kunnen/willen verwijderen omdat ze niet verantwoordelijk willen zijn voor eventuele schade aan de panelen. Andere zonnepanelen bedrijven kunnen ons ook niet helpen omdat ze geen dakwerk uitvoeren.

Ik vond het idee van zonnepanelen best leuk maar heb er nu toch een beetje spijt van.

Reputatie 7
Badge +6

@PatTheDog , Goed punt . Het zou beter zijn om bij twijfel en zeker bij oudere daken eerst een onafhankelijke deskundige de staat van het dak te laten bekijken alvorens er panelen op te leggen . Die goedkope zonnestroom kan duur uitpakken als het hele spul er weer af moet en na reparatie er weer op . En dan moet je  indien nodig ook nog een dakreparateur trachten te vinden die goed werk levert tegen een redelijk prijs .

Ik heb een vraag: we hebben overcapaciteit van onze 30 zonnepanelen. Plm. 1000 kWh per maand.

Onze CV-ketel is op gas (jaarlijks 4000 m3). Hoe kan ik mijn gasverbruik omlaag krijgen door mijn overcapaciteit te gebruiken?

Reputatie 7
Badge +6

Het eerste wat in me opkomt is infrarood bijverwarming .

Eh, een warmtepomp? Samen met isolatie en andere maatregelen kan je verbruik dan misschien wel naar nul.
Maarre, ik snap niet hoe je 12.000 kWh per jaar over kunt hebben van 30 panelen.
Enne, waarom heb je 30 panelen terwijl je niet weet wat je met de stroom moet?

Eh, een warmtepomp? Samen met isolatie en andere maatregelen kan je verbruik dan misschien wel naar nul.
Maarre, ik snap niet hoe je 12.000 kWh per jaar over kunt hebben van 30 panelen.
Enne, waarom heb je 30 panelen terwijl je niet weet wat je met de stroom moet?

Dank voor je reactie!

Ja ik heb overcapaciteit ivm toekomstig gebruik. Ik dacht later nog een warmtepomp aan te schaffen. Mijn beeld is dat die aangesloten moet worden op buizen in de vloer, voor vloerverwarming. Maar ik heb nu radiatoren en wil nu niet de vloer veranderen en daar buizen in leggen omdat er nu mooi parket op ligt.

Tevens denk ik aan een elektrische auto.

Maar kan de warmtepomp ook ipv mijn huidige cv-ketel?

Reageer