Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

509 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Een warmtepomp voldoet alleen als een woning voldoende isolatie heeft of op een rendabele manier na-isolatie kan krijgen . Hybride kan anders ook nog . Een combinatie van warmtepomp en ketel . De ketel springt dan bij als de warmtepomp het niet redt . De ketel moet wel geschikt zijn voor hybride .

Badge

Een warmtepomp voldoet alleen als een woning voldoende isolatie heeft of op een rendabele manier na-isolatie kan krijgen . Hybride kan anders ook nog . Een combinatie van warmtepomp en ketel . De ketel springt dan bij als de warmtepomp het niet redt . De ketel moet wel geschikt zijn voor hybride .

Dank voor je reactie!

Kan je ook het water elektrisch voorverwarmen? Dan hoeft de cv-ketel minder gas te gebruiken. Maar dan moet je ook de cv-ketel aanpassen? Of kan die ongewijzigd zijn werk doen?

Reputatie 7
Badge +4

dat heet een boiler :wink:

Reputatie 7
Badge +6

Een losse elektrische boiler is zeker ook een optie . Of close-in boiler of heetwaterkraan . Het totale plaatje kun je beter ter plaatse door een of meerdere vakmensen laten bekijken betreft kosten en mogelijkheden naar mijn mening . Het eigen gedrag speelt ook mee qua warmwaterverbruik . Daar kan per gezin groot verschil in zitten en dus ook de beste te kiezen oplossingen . 

Badge

Een losse elektrische boiler is zeker ook een optie . Of close-in boiler of heetwaterkraan . Het totale plaatje kun je beter ter plaatse door een of meerdere vakmensen laten bekijken betreft kosten en mogelijkheden naar mijn mening . Het eigen gedrag speelt ook mee qua warmwaterverbruik . Daar kan per gezin groot verschil in zitten en dus ook de beste te kiezen oplossingen . 

Duidelijk, dank!

Reputatie 5
Badge +3

@F Bruinsma Hoeveel m³ gas van de 4.000 m³ je kan besparen met je “overcapaciteit” van ca. 12.000 kWh hangt van  diverse randvoorwaarden af. - Helaas weten we nog niet voldoende van jouw huidige cv-installatie en jouw eigen plannen zij ook wat diffuus op dit moment. Blijkbaar wil/kan je niet helemaal van het gas af, maar als je ketel relatief jong is kan additioneel een warmtepomp een optie zijn zoals @E.T. Wiersum schrijft, anders zijn er ook passende hybride warmtepompen te koop (berekening bij Remeha bijvoorbeeld).

Voor een warmtepomp is een mogelijkst lage aanvoertemperatuur zeer wenselijk!

Verder zou je nog de ontwikkelingen wat de salderingsregeling betreft in de gaten kunnen houden,
zeker bij met 12.000 kWh “overcapaciteit”.

Beschouw dit als mogelijk vertrekpunt, waarschijnlijk komen er nog andere opties langs.

Badge

@F BruinsmaHoeveel m³ gas van de 4.000 m³ je kan besparen met je “overcapaciteit” van ca. 12.000 kWh hangt van  diverse randvoorwaarden af. - Helaas weten we nog niet voldoende van jouw huidige cv-installatie en jouw eigen plannen zij ook wat diffuus op dit moment. Blijkbaar wil/kan je niet helemaal van het gas af, maar als je ketel relatief jong is kan additioneel een warmtepomp een optie zijn zoals @E.T. Wiersum schrijft, anders zijn er ook passende hybride warmtepompen te koop (berekening bij Remeha bijvoorbeeld).

Voor een warmtepomp is een mogelijkst lage aanvoertemperatuur zeer wenselijk!

Verder zou je nog de ontwikkelingen wat de salderingsregeling betreft in de gaten kunnen houden,
zeker bij met 12.000 kWh “overcapaciteit”.

Beschouw dit als mogelijk vertrekpunt, waarschijnlijk komen er nog andere opties langs.

goede filmpjes van Remeha. Dank!

Het wordt hoe dan ook een dure parketvloer want uiteindelijk moet hij er toch uit.  Hij kost je nu elke dag geld aan de PV-installatie die minder waard wordt, gas dat je stookt, te goedkoop verkocht stroom en binnenkort aan investeringen die je doet om voorlopig toch nog de vloer te behouden.

Wat ik bedoel: ga ook na wat een nieuwe vloer kost. Het kan zijn dat het leggen van vloerverwarming problematisch is, maar het kan ook behoorlijk meevallen.

Heeft iemand ervaring met het bedrijf NOVAVOLT uit Apeldoorn? 

Reputatie 4
Badge +5

Ik heb een vraag: we hebben overcapaciteit van onze 30 zonnepanelen. Plm. 1000 kWh per maand.

Onze CV-ketel is op gas (jaarlijks 4000 m3). Hoe kan ik mijn gasverbruik omlaag krijgen door mijn overcapaciteit te gebruiken?

@F Bruinsma Met 30 panelen …. 12000 kWh ‘overcapaciteit’? Dit lijkt niet correct? Zal 1000 kWh/per jaar bedoeld zijn. Met 325 Wp panelen kom ik maar op maximaal  9750 kWh productie/jaar, uitgaande van 100% opbrengst. Dat is natuurlijk al niet realistisch. Mijn overcapaciteit met 18 panelen (310 Wp) is zo'n 1200 kWh/jaar en verbruik woning is rond 2200 kWh. Ik heb recent gekozen voor een elektrische doorstromer voor warm water en een paar airco's (L/L warmtepompen) voor inzet als (bij) verwarming. Verbruik 3,5 Kw airco is per 12 uur rond de 2,4 kWh/etmaal = 74 kWh/maand. Ik ga er van uit dat de verwarming met airco mij zo’n 400 kWh per 4 (winter) maanden gaat kosten. Van mijn overcapaciteit rest dan nog zo'n 800 kWh. Exacte verbruik doorstromer (douche en warm water) weet ik nu nog niet.

Reputatie 5
Badge +3

Houdt er wel rekening mee dat dit interessant is nu de salderingsregeling nog bestaat.

Dat houdt een keer op en we weten nog niet hoe en wanneer.  Zoals nu de plannen zijn wordt het geleidelijk afgebouwd. Ik ben dus nog heel voorzichtig om dergelijke investeringen te doen.

Reputatie 4
Badge +5

Houdt er wel rekening mee dat dit interessant is nu de salderingsregeling nog bestaat.

Dat houdt een keer op en we weten nog niet hoe en wanneer.  Zoals nu de plannen zijn wordt het geleidelijk afgebouwd. Ik ben dus nog heel voorzichtig om dergelijke investeringen te doen.

@basicIk ben er ook wel sceptisch over/ voorzichtig mee. Geloof dat er vanaf 2023 sprake is van 9% afbouw/jaar van de “teruglevermogelijkheid”. Reden dus om de overcapaciteit kWh/jaar te gaan benutten. Denk dat ik eens ga nadenken/oriënteren op hoe ik 7 of 8 maanden/jaar 0 kWh/maand kan verbruiken met een accu-systeem en verbruik in de wintermaanden ook kan reduceren. Alles is wat afhankelijk van hoe de salderingsregeling er ‘echt’ uit gaat zien en wat we van de energieprijzen kunnen verwachten. Ik zag laatst een klein systeempje waarbij accu, dynamo, en een waterpomp  off grid en continu bleef werken zonder leegloop vd accu. Kan het filmpje niet meer vinden, helaas.

Badge

Ik heb een vraag: we hebben overcapaciteit van onze 30 zonnepanelen. Plm. 1000 kWh per maand.

Onze CV-ketel is op gas (jaarlijks 4000 m3). Hoe kan ik mijn gasverbruik omlaag krijgen door mijn overcapaciteit te gebruiken?

@F Bruinsma Met 30 panelen …. 12000 kWh ‘overcapaciteit’? Dit lijkt niet correct? Zal 1000 kWh/per jaar bedoeld zijn. Met 325 Wp panelen kom ik maar op maximaal  9750 kWh productie/jaar, uitgaande van 100% opbrengst. Dat is natuurlijk al niet realistisch. Mijn overcapaciteit met 18 panelen (310 Wp) is zo'n 1200 kWh/jaar en verbruik woning is rond 2200 kWh. Ik heb recent gekozen voor een elektrische doorstromer voor warm water en een paar airco's (L/L warmtepompen) voor inzet als (bij) verwarming. Verbruik 3,5 Kw airco is per 12 uur rond de 2,4 kWh/etmaal = 74 kWh/maand. Ik ga er van uit dat de verwarming met airco mij zo’n 400 kWh per 4 (winter) maanden gaat kosten. Van mijn overcapaciteit rest dan nog zo'n 800 kWh. Exacte verbruik doorstromer (douche en warm water) weet ik nu nog niet.

Nee, klopt. Overcapaciteit klopt niet. Was wat te optimistisch omdat ik de zomermaanden als norm had gebruikt. Dank voor je tips. Ik zal me verdiepen in die doorstromers voor douche en warm water (boiler in de keuken hebben we al) en de airco's. Ik heb al een aantal elektrische verwarmingen, van die convector kachels (dan blijft de cv-radiator uit).

Reputatie 3
Badge +4

@Erik. 

Ik ben sinds 19.12.2003 lid van de Zonnestroom Producenten Vereniging, zie https://www.zpv.nu/

Op hun website is van allerlei informatie over zonne-energie en hiermee verbonden zaken te vinden. Lidmaatschap is € 10,-/jaar. Tevens hebben zij een ANBI-status ( ivm belastingaangifte inkomstenbelasting ). Zij zijn de pioniers van Nederland aangaande zonne-energie en hebben hiervan een uitgebreide kennisbank, ook geven zij kwartaalblad Power to the People uit met actuele artikelen/onderwerpen.

Dus voor degenen die naar informatie zoeken over zonne-energie kunnen dit ook doen bij de ZPV.

Als VvE wille we voor algemeen gebruik zonnepanelen op ons platte dak laten installeren. Wij willen bij een aantal leveranciers/installateurs een offerte aanvragen.

Is er een model of voorbeeld document voor het aanvragen van een offerte waarin de de voorwaarden en behoefte vermeld kunnen worden?

Ik zweer bij een model dat ongeveer 100 jaar geleden in zwang kwam: bellen en uitnodigen.

Reputatie 3
Badge +4

@Hans Sodaar

Ik zou je vraag voorleggen aan de Consumenetbond, daar zij alle expertise hebben over offertes aanvragen - contractstukken- voorwaarden - wettelijke eisen contractstukken - betrouwbaarheid installatiebedrijf ( waaraan moet een zonnepanelen installatiebedrijf voldoen ). Mogelijk kan je begeleiding aanvragen voor dit offerte - opdrachtprocedure van je VVE.

Ook Vereniging Eigen Huis en de Zonnestroom-Producenten Vereniging hebben veel nuttige tips en handvatten om een goede keuze te maken: wat zijn de mogelijkheden in jullie situatie / hoe dit offerteproces aan te vangen.

Tevens dienen jullie vooraf aan de Netbeheerder in jullie gebied op de hoogte te stellen van jullie plannen om een PV-installatie te laten plaatsen. Dit zijn jullie wettelijk verplicht. Tevens is het handig te bekijken hoeveel je VVE bewoners in het complex bij elkaar verbruiken en hoeveel de PV-installatie gaat produceren. Rekening houden met de toekomstplannen ( aardgasloos maken complex, dus met stroom koken en/of verwarmen, andere mogelijkheden van verwarmen. Zie bij jullie gemeente welke Wijkuitvoeringsplannen van de Warmteviesie er zijn om alle woningen aardgasloos te maken? Er is nu steeds meer intresse voor een thuisaccu i.v.m. salderingsregeling wordt vanaf 2023 afgebouwd en problemen teruglevering op het net worden steeds groter. zie https://energiewijzer.nl/wat-is-een-thuisaccu/

Gezien de huidige energie situatie / prijzen / tekort aan aardgas ( i.v.m. Russische aardgas levering c.q. versneld afbouwen afhankelijkheid van Rusland ( Vladimir Putin )).

Ook dienen we in Europa en Nederland eens goed te bekijken hoe afhankelijk we zijn voor: grondstoffen / producten / diensten van andere landen en werelddelen voor onze economie! We moeten productie / diensten meer zelf doen in Europa/Nederland ( zie de huidige chip-tekorten ).

We hebben deze problemen zelf al ervaren tijdens de Corona-pandemie: tekorten aan allerlei medische producuten die allemaal uit China moesten komen en de hele wereld wilden ze zo snel mogelijk hebben. Evenzo containervervoer vanuit de hele wereld wordt ook moeilijker en duurder.

Bijvoorbeeld zonnepanelen,  apparatuur PV-installatie en grondstoffen om deze te maken.

Met de huidige crisis in Europa aangaande Rusland, verstrekt dit alleen maar. Evenzo de uitbreidingsdrang van China om steeds meer zijn macht ( militair ) te gebruiken in zijn eigen regio en in de wereld. We zijn te afhankelijk geworden doordat Multinationals en Big Tech-bedrijven bijna van alles in China laten produceren omdat het goedkoop is en erg nauwlijks tot geen regels/toezicht zijn op arbeidsomstandigheden/beloning/milieueisen/mensenrechten/vrijheid van meningsuiting-media e.d. 

Ls,

Ik heb deze maand mijn jaar afrekening gekregen van Pure Energie en volgens die nota ben ik 6 MWu meer gaan verbruiken in het afgelopen jaar, terwijl mijn situatie ongewijzigd is, anders dan dat ik 33 zonnepanelen heb aangebracht.

In rekening wordt gebracht 9 MWu 

Zelf opgebracht 8 MWu

Ttoaal verbruik is daarmee 17 MWh. Dit is 6 MWu meer dan in de voorgaande jaren toen ik nog geen zonnepanelen had. Iemand een suggestie waardoor dit kan komen?

Groet Sjoerd Nijhuis

Ls,

Ik heb deze maand mijn jaar afrekening gekregen van Pure Energie en volgens die nota ben ik 6 MWu meer gaan verbruiken in het afgelopen jaar, terwijl mijn situatie ongewijzigd is, anders dan dat ik 33 zonnepanelen heb aangebracht.

In rekening wordt gebracht 9 MWu 

Zelf opgebracht 8 MWu

Ttoaal verbruik is daarmee 17 MWh. Dit is 6 MWu meer dan in de voorgaande jaren toen ik nog geen zonnepanelen had. Iemand een suggestie waardoor dit kan komen?

Groet Sjoerd Nijhuis

Dus nadat u 33 zonnepanelen hebt aangebracht is uw totale elektriciteitsverbruik gestegen? Ik zal wel iets doms zeggen maar is de meter niet verkeerd om aangesloten?

Dan zou ik geen teruglevering zien (kleine 5 MWu) Nu krijg ik na saldering 9 MWu in rekening en heb ik 3 MWu direct zelf gebruikt.

Groet Sjoerd Nijhuis.

Uw verbruik is geen 17. U betrekt 9 van uw leverancier, wekt er 8 op en levert er weer 5 terug. Totaal verbruikt u dan 12. Is dit meer in lijn met het verleden?

Reputatie 5
Badge +3

Klopt helemaal @A. Deen. In het eerste bericht geeft hij/zij foutief aan 17.000kWh - 6.000kWh aan.

Een veel gemaakte fout van zonnepaneelhouders dat de elektriciteitsmaatschappijen niet het eigen verbruik uitbetalen.

Klopt helemaal @A. Deen. In het eerste bericht geeft hij/zij foutief aan 17.000kWh - 6.000kWh aan.

Een veel gemaakte fout van zonnepaneelhouders dat de elektriciteitsmaatschappijen niet het eigen verbruik uitbetalen.

Alleen is de afname na saldering dan geen 9 MWh maar 4 MWh en zou er op de factuur 9MWh als bruto verbruik moeten staan en 4MWh bij het te betalen bedrag. Dus helemaal snap ik het nog niet.

Reputatie 5
Badge +3

Rekening 9000kWh

opbrengst 8000kWh

verbruik 12000kWh

teruglevering 5000kWh

eigen gebruik zonne-energie 3000 kWh

Er mist ergens 1000kWh. Te verklaren door afrondingsverschillen van 5 gegevens.

Badge

Beste lezers,

Ik ben mij aan het oriënteren op zonnepanelen met micro omvormers in verband met schaduw op het dak. Nu heb ik een offerte voor 385WP panelen (Trina TSM-DE09.05) met Enphase IQ7+ omvormers. Deze omvormers hebben een maximale output van 295V. Ik las dat de output van je omvormers maximaal 20% onder de maximale output van je panelen moeten liggen, dat is hier niet het geval (-24%). Is dit een probleem?

Gegevens huis:

Hellingshoek dak: 40 graden

Orientatie: Zuid

Vangt 's zomers alleen 's morgens en 's avonds geen volle zon. 'S winters wat vaker.

Ik hoor graag jullie mening/advies.

Reageer