Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

458 reacties

hoi, ik heb sinds bijna een jaar 16 zonnepanelen , nu is een maand geleden de omvormer defect geraakt (kabels waren gesmolten). ik vind het in een woord belachelijk dat ik een maand heb moeten wachten op een omvormer die ik zelf binnen twee dagen geleverd kan krijgen. De verkoper zegt dat hij eerst een akkoord moeten hebben van de fabrikant voordat hij gaat vervangen. Tja, zo werkt het natuurlijk niet lijkt mij 

Gevolg is dat ik een maand geen opbrengst heb en geen goed gevoel heb bij de garantie afhandeling

dit kan toch zomaar niet dat de verkoper zich schuil houd achter de fabrikant, of heb ik het mis ?

“Tot die tijd krijg ik nog 22 cent voor mijn opgewekte stroom. Toch? “

Ja, maar voor een steeds kleiner deel van de opgewekte stroom.

Je krijgt geen geld voor je opgewekte stroom. Je krijgt geld voor je aan het net teruggeleverde stroom.

Op dit moment krjig je effectief precies evenveel geld voor de aan het net teruggeleverde stroom dan je betaalt voor de van het net afgenomen stroom. Dat heet salderen.
In de toekomst krijg je minder voor de aan het net geleverde stroom dan je betaal voor de afgenomen stroom. Die tarieven zouden dan ook nog kunnen gaan variëren met de tijd, misschien wel per minuut.

Reputatie 4
Badge +3

Die 6 cent is ook niet zeker. Er zijn in het verleden zelfs nog hogere bedragen gegeven. Sommige klanten hebben dat zelf nog. Reken maar op 4 a 5 cent voor de toekomst. De maatschappijen die meer geven gaan dat geld anders aan je verdienen.

Reputatie 5
Badge +5

“Tot die tijd krijg ik nog 22 cent voor mijn opgewekte stroom. Toch? “

Ja, maar voor een steeds kleiner deel van de opgewekte stroom.
Elk jaar 9% minder, maar helemaal definitief is het nog niet.

Hallo Free Spirit,

”...gebruikt (waarom doe je dat niet?) krijg..”. 
Ik ga niet meer stroom opwekken dan ik verbruik, omdat het een keer ophoudt wat ik bij aanschaf kon ophoesten. 

“..ook laag en hoog tarief gebruikt..”

Gelukkig heb ik die complexiteit niet.

“...wordt de saldering afgebouwd..”

Juist omdat ik (iets) minder opwek dan verbruik, zal ik pas vanaf 2030 te maken krijgen dat ik 

• voor alle opwek zo’n 6 cent krijg
  • en alle stroom van de energiemaatschappij zo’n 22 cent moet betalen (prijspeil nu)

Tot die tijd krijg ik nog 22 cent voor mijn opgewekte stroom. Toch?

“..tarieven ook nog per week, dag of uur wijzigen ..”

Hmmm. Tja, dan wordt het voor mij ook (te) ingewikkeld. 

Groet, Wouter

Reputatie 5
Badge +5

Hallo Erik,

Vraag tav ’Saldering’ vanaf 2030.

Momenteel wek ik met zonnepanelen  (bewust) net iets minder stroom op dan ik verbruik.

Ik heb inmiddels ook een slimme meter.

Ik krijg op ‘internet’ niet goed duidelijk of ik vanaf 2030:

• alleen het verschil - op jaarbasis - behoef te betalen aan de energiemaatschappij
  • of dat ik voor mijn volledige verbruik (huidig tarief) zo’n 22 cent per kWh betaal en voor mijn opgewekte stroom zo’n 6 a 12 cent krijg. En dat ik dit verschil aan de energiemaatschappij moet betalen

Groet, Wouter

Het laatste, dat is nu zo en dat zal zo blijven, alleen krijg je nu nog 22 cent voor de zelf opgewekte stroom en dan nog een cent of zes.
Alles wat je meer opwekt dan je gebruikt (waarom doe je dat niet?) krijg je nu ook een slordige 6 cent, maar dat is van energie maatschappij afhankelijk.
De een geeft wat meer dan de andere.

Het wordt nog een beetje complexer als je ook laag en hoog tarief gebruikt, overdag door de week wek je hoog tarief stroom op, in het weekend laag tarief.
Dan heb je al vier tarieven, wek je meer op dan je verbruikt dan krijg je daar nog een aparte vergoeding voor.
Om het nog een beetje meer complexer te maken wordt de saldering afgebouwd en krijg je nog voor een deel de 22 cent, maar dat wordt elk jaar minder.
Om nog een stap verder te gaan kunnen de tarieven ook nog per week, dag of uur wijzigen dankzij de slimme meter.
Alleen ver doorgestudeerde wiskunde studenten zullen de energie nota dan nog kunnen begrijpen.
Het lukt een groot deel van de mensen nu al niet eens meer.
Daar boven op komt dat energie maatschappijen al regelmatig de mist in gaan met de nota, ze snappen het zelf ook niet meer.

Hallo Erik,

Vraag tav ’Saldering’ vanaf 2030.

Momenteel wek ik met zonnepanelen  (bewust) net iets minder stroom op dan ik verbruik.

Ik heb inmiddels ook een slimme meter.

Ik krijg op ‘internet’ niet goed duidelijk of ik vanaf 2030:

• alleen het verschil - op jaarbasis - behoef te betalen aan de energiemaatschappij
  • of dat ik voor mijn volledige verbruik (huidig tarief) zo’n 22 cent per kWh betaal en voor mijn opgewekte stroom zo’n 6 a 12 cent krijg. En dat ik dit verschil aan de energiemaatschappij moet betalen

Groet, Wouter

Reputatie 7
Badge +6

Onze mogelijkheden zijn beperkt , @RonaldD . De twee binnen-units van ons multisplit systeem komen zo laag mogelijk boven de deuren van de kamers te hangen . Dan is er nog 8cm ruimte tussen bovenkant en plafond. 2 x Daikin Comfora FTXP 20 . Buitenunit komt op de achtergevel onder de overstekende dakrand . Als verwarming zullen we ze vermoedelijk onder de huidige omstandigheden weinig gebruiken omdat er ook radiators hangen . 

Badge +1

Wij wachten de nieuwste ontwikkelingen nog even af . Wel zijn we van plan om boven airco te plaatsen omdat het daar ondanks behoorlijk goede dakisolatie bij langdurige hitte toch te heet wordt . Door deze alleen aan te zetten als er voldoende zonnestroom is , is daar in theorie geen netstroom voor nodig . Tegenwoordig kunnen die dingen in de winter ook verwarmen . Ga ik alleen bij voldoende zonnestroom doen denk ik  .  Beneden werd het eigenlijk nooit onaangenaam heet als gevolg van dubbel glas , muurisolatie en overal rolluiken uitgezonderd de voordeur . Toch zal iedereen wel gemerkt hebben , dat bij langdurige hitte zonder airco en weinig of geen wind om in de nacht te kunnen ventileren , het binnen steeds warmer wordt . Bij ons ongeveer een graad per dag erbij . Ook wij hebben op zonnige winterse dagen de CV vrijwel niet nodig als gevolg van veel glas op het zuiden en daardoor gratis zonnewarmte . 

Mocht je een airco/L/L warmtepomp nemen, overweeg dan goed waar je de binnenunit ophangt. Airco's worden hoog geplaatst, want koude lucht zakt. Gebruik je hem als verwarming wil je eigenlijk net andersom. Warme lucht stijgt. Meeste adviezen zijn gericht op het koelen met een airco. Langzamerhand beseffen adviseurs dat hoog tegen het plafond plaatsen niet altijd de beste optie is, indien iemand er ook mee gaat verwarmen. Mijn daikin 3,5 kwh verbruikt overigens bij een buitentemp. van 6-7 grd zo'n 10-12 kwh op een dag van 09.00 tot 24.00 uur. Gemiddelden over lange perioden kan ik je nog niet geheel geven. Daarvoor heb ik ze te kort. Ik tracht mijn 1250 kwh overcapaciteit te gebruiken voor verwarming door een airco. Boven heb ik hem zo gericht dat hij de koudelucht het trappengat in kan blazen. Hoop dat dat een wijze beslissing was?

Reputatie 7
Badge +6

Klinkt allemaal goed , @Harrie LPP . De airco werd lange tijd als onding gezien . Wat nu aangeboden wordt , werkt  ( zoals je ongetwijfeld weet :wink: ) , ook als warmtepomp met een rendement van ongeveer 300% . Het gebruikte koudemiddel is nu niet of bijna niet schadelijk meer . Als de stroom van zonnepanelen komt dan is er qua milieu nog weinig op aan te merken . Degenen die het nog steeds ondingen noemen hebben dit vermoedelijk nooit gelezen . 

E.T. We hebben nu bijn a een jaar een airco boven in de hal hangen. Met de bestuurbare kleppen die elke airco tegenwoordig heeft kunnen we de slaapkamers min of meer apart aanblazen. Door beneden de kamerdeur open te zetten komt koele lucht ook naar beneden. Het werkt als een tierelier. We hebben een normaal huis waarvoor 1250 m3 gas nodig is om het te verwarmen. We hebben afgelopen zomer 115 kWh gebruikt om te koelen en hebben niet zuinig gedaan, geen bepaald boeiende hoeveelheid dus. Wel doen we altijd ons best om de zon buiten te houden en ramen open te zetten zodra het buiten koeler is dan binnen, ook 's nachts. Wel waren er een aantal nachten dat dat helemaal niet zo was. Toen heeft de airco de hele nacht op de minimale stand gewerkt met een opgenomen vermogen van 230W. Overdag hadden we altijd genoeg aan 650 W opgenomen vermogen van de airco, zelfs op die dagen dat het officieel 38 graden was.
Dat een airco zo goed werkt zit er voornamelijk in dat hij de lucht ontvochtigt, dat heeft meer effect dan de temperatuurdaling die je op de thermometer ziet. Zonder airco werd het hier het jaar ervoor 26 graden en erg benauwd. Nu werd het 24 graden en heel aangenaam. Je moet wel tegen droge lucht kunnen.
In december hebben we nog 100 kWh opgemaakt omdat we die ‘over’ hadden van de PV-saldering. Dat werkt uitsluitend op de bovenverdieping dan, maar het was wel aangenaam.

Nadeeltje hier is dat er een heel zachte brom hoorbaar is van de buitenunit die aan de muur hangt, ondanks correcte beugels etc. De binnenunit is in de laagste stand voor mij niet hoorbaar en geeft in de hogere standen een geruis. Ik vind geruis minder hinderlijk dan een brom.
Als ik een verwarming met een echte warmtepomp ga nemen komt die zeker 100% los van het huis te staan.

Reputatie 7
Badge +6

Wij wachten de nieuwste ontwikkelingen nog even af . Wel zijn we van plan om boven airco te plaatsen omdat het daar ondanks behoorlijk goede dakisolatie bij langdurige hitte toch te heet wordt . Door deze alleen aan te zetten als er voldoende zonnestroom is , is daar in theorie geen netstroom voor nodig . Tegenwoordig kunnen die dingen in de winter ook verwarmen . Ga ik alleen bij voldoende zonnestroom doen denk ik  .  Beneden werd het eigenlijk nooit onaangenaam heet als gevolg van dubbel glas , muurisolatie en overal rolluiken uitgezonderd de voordeur . Toch zal iedereen wel gemerkt hebben , dat bij langdurige hitte zonder airco en weinig of geen wind om in de nacht te kunnen ventileren , het binnen steeds warmer wordt . Bij ons ongeveer een graad per dag erbij . Ook wij hebben op zonnige winterse dagen de CV vrijwel niet nodig als gevolg van veel glas op het zuiden en daardoor gratis zonnewarmte . 

Reputatie 7
Badge +6

Dank je wel @André van der Knaap. Je geeft me een rijtje leesvoer, ik moet die nog verwerken. Maar je bent heel ijverig bezig, petje af. Inderdaad het beste om de warmte in de constructie te laten gaan met vloerverwarming. Het kan wel om de cementdekvloeren te slopen en nieuwe aan te leggen met vloerverwarming erin, maar dan is het beste je huis helemaal leeg en stuur je je vrouw op een exotische vakantie want ze zou eens stress kunnen krijgen van al het stof. Je hebt hele goede ideeën en je voert ze ook uit. Als je zou verhuizen naar een nieuwbouwhuis kan je alles laten maken naar je eigen ideeën, dat is misschien voordeliger? Maar het is je gelukt van een D-label huis een A-label te maken. De overheid wil dat iedereen dat doet en jij bent het goede voorbeeld. Als je in die labeldinges duikt kom je er vanzelf achter dat het om eenvoudige uitvoerbare maatregelen gaat. Eigenlijk maar één ding, zorg dat de Rc omhoog gaat door de isolatie twee of drie keer zo dik te maken.

Ik ken dat woonwijkje Sion bij Rijswijk. Een maat van me heeft daar een huis gekocht. Het ligt iets te dicht tegen de grote snelweg aan maar door drievoudige beglazing voldoen ze aan de geluidsnorm. Op zolder echter niet, maar het bouwbesluit heeft dan de mogekijkheid dat je het als onbenoemde ruimte definieert, en dan geldt die geluidseis niet. Er is daar ook een grote RWZI, alle riool wordt daar gezuiverd. De hele wijk zit in die lucht. Iedereen heeft moeten tekenen dat ze er geen bezwaar tegen maken. Als je er 10 minuten in zit ruik je het niet meer, maar al je visite gaat bij aankomst eerst over hun nek van de rioolstank. Zijn vrouw rookt meer dan een pakje sigaretten per dag. Dat kan alleen buiten want binnen is alles climatecontrol, dezelfde lucht blijft de hele winter in het huis. Een sigaretje binnen roken en je ruikt een half jaar sigarettenlucht. Dus voor de deur en in het schuurtje grote asbakken vol met peuken. Ik weet van hun dat ze alleen voor de beauty zijn gegaan en absoluut niet gesnapt hebben wat ze kochten. Er staan een stuk of 30 handtekeningen in de papieren waar ze geen bezwaar tegen zullen maken. De enige klacht die ze dus hebben is het plasje water op de vloer van de badkamer en een krasje in het glas ergens. Het is ook erfpachtgrond en ze hebben de hoofdprijs betaald. Ik probeerde hun nog te wijzen op dezelfde nieuwbouw hier in Brabant maar dan eigendomsgrond en een stuk goedkoper maar ook climatecontrol en warmtepomp en zo, maar het waren mensen die eerst voor alles tekenen en daarna pas advies gaan vragen. Helaas.

Badge +1

@André van der Knaap. Leuk zoals je met energie bezig bent. Idd zal gas duurder worden. Toch wil ik het niet laten afsluiten. In 2020 verbruikte ik 180 m3 gas voornamelijk voor douchen en warmwater. de CV staat zelden aan, omdat ik met pellets verwarm. Totaal verbruik ik daarvan ongeveer 1250 kg/jaar. Aangezien ik dit jaar 2 L/L warmtepompen heb aangeschaft hoop ik mijn Kwh verbruik in 2021 na saldering rond 0 verbruik te krijgen. Nu puzzelt mij de vraag of ik warm watervoorziening anders kan en wil regelen. Ofwel elektrisch/boilers ofwel mogelijk met zonnecollectoren. Deze laatste hebben dus nog (m3/kwh) backup nodig. Indien ik meer zonnepanelen ga plaatsen heb ik nog meer kwh om in te zetten voor bv warmwatervoorziening. Dus wikken en wegen om m3 verbruik nog lager te krijgen. Met een doorstroomboiler in de douche zal ik zo'n 80/90 m3 minder kunnen verbruiken. Kortom: de laatste lootjes zijn het lastigst. Ik wil eerst dit jaar eens bekijken wat ik met L/L warmtepompen aan stroom kwijt ben en dan kies ik weer hoe verder.

Het mooiste verwarmings-/koelingssysteem vind ik geothermie per individuele eengezinswoning. In Sion - Rijswijk Z-H wordt een hele woonwijk gebouwd voorzien van aardwarmte-installatie per eengezinswoning. Afhankelijk van de bodemgesteldheid wordt een doublet leiding in de bodem geboord. Bij mijn neef tot 30 meter diep.

Mijn eigen woning wil ik ook voorzien van vloerverwarming op de begane grondvloer aangesloten op mijn CV-installatie.

Warmte-koude-opslag op 30 meter diepte noemt men geen geothermie. Geothermie is gebruik maken van het feit dat het diep in de aardkorst warmer is dan aan het oppervlak. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Geotherm)

Je eigen woning koelen met alleen een vloerverwarming op de beganegrondvloer gaat tegenvallen. Kou wil nu eenmaal niet naar boven. Je krijgt dan in je woonkamer koude voeten en een heet hoofd terwijl de eerste verdieping even heet blijft.

In een grote delen van Nederland zijn er overigens beperkingen mbt dingen die je in de bodem brengt, hetzij omdat er geen grondwater dicht onder het oppervlak is, hetzij omdat het grondwater stroomt, hetzij wegens wettelijk bescherming van dat grondwater. In dat laatste geval gaat het om mogelijke vervuiling of om het doorprikken van ondoorlatende lagen.

Hét grote probleem stip je zelf aan: om een bestaand ‘ouderwets’ gebouw om te bouwen naar de beste installatie is erg kapitaalintensief en daarmee wordt het vanzelf minder energie-efficiënt; het kost namelijk ook veel energie om zo'n installatie te maken. Daarom zal het in veel gevallen goedkoper én milieuvriendelijker zijn om er, zolang hetgebouw bestaat, tegen relatief geringe kosten een warmtepomp in te zetten en die te voeden met wind- en zonne-energie die in de wintersituatie waarschijnlijk deels via andere energiedragers zoals waterstof is opgeslagen geweest.

Reputatie 1
Badge +2

Zonne-energie geeft warmte, wat in de koudere tijden van het jaar erg welkom is, maar de de warmere periode kan het ook een last zijn. Zeker gezien de opwarming van de aarde en de bijbehorende klimaatveranderingen. Daarom wil men graag een aangename temperatuur in huis als erbuiten.

In de koudere periode verwarmt de zon mijn woonkamer, soms zoveel dat de CV-installatie niet hoeft bij te verwarmen.

Afgelopen zomers werd het in mijn woning uiteindelijk 27° en in mijn achtertuin 35° in de schaduw. Mijn achtertuin ligt precies op het zuiden en is voor maar 30% bestraat, overige struiken en een bloemen-/kruidentuin.

Om mijn huis zo koel mogelijk te houden hield ik overdag alles zo dicht mogelijk, zonwering gebruikt. Als de buitentemperatuur lager was dan de binnen, ramen/deuren open om te ventileren met de koudere buitenlucht. Koudste moment van de dag is net voor zonsopgang. Zodoende kon ik zonder mechanische hulpmiddelen het redden en dus geen extra energieverbruik om mijn huis te koelen. In de achtertuin gaf ik net na zonsopgang de planten slootwater om ze voldoende vocht te geven en hiermee ook de tuin aan het afkoelen.

Andere mensen zie ik ventilators, airco's gebruiken wat energieverbruik verhoogd.

Het mooiste verwarmings-/koelingssysteem vind ik geothermie per individuele eengezinswoning. In Sion - Rijswijk Z-H wordt een hele woonwijk gebouwd voorzien van aardwarmte-installatie per eengezinswoning. Afhankelijk van de bodemgesteldheid wordt een doublet leiding in de bodem geboord. Bij mijn neef tot 30 meter diep. Onder de trap woonkamer is de kast voor de aardwarmte-installatie unit. Hij heeft in alle vloeren vloerverwarming ( zolder - 1e verdieping - begane grondvloer . Temperatuur grondwater is 12°. Hiermee in de zomer de vloeren te koelen en via een warmtewisselaar in de koudere periode te verwarmen. Vloerverwarming ( < 30° ) is een traag systeem, maar zeer energiezuinig, ruimtebesparend, esthetisch en hygiënisch.

Mijn eigen woning wil ik ook voorzien van vloerverwarming op de begane grondvloer aangesloten op mijn CV-installatie.

De laatste jaren werd duidelijk, dat aardgas gebruik en winning nadelig gevolgen heeft voor het klimaat en omwonende aardgaswinningsgebied. Vandaar dat ik aan het overwegen welke andere vorm verwarmen van mijn woning mogelijk waren tegen welke kosten. Mijn 1e voorkeur ging uit naar aardwarmte-installatie: de doublet-leidingen zouden dan aangebracht worden in de achtertuin minimaal 5 meter uit elkaar. Alle vloeren openbreken om vloerverwarming aan te brengen. Begane grondvloer onderzijde voorzien van voldoende isolatie. Dan zou ik kunnen verwarmen en koelen.

Als het bij nieuwbouw geïntegreerd wordt is dit het meest efficiënt en kostenbesparend. In mijn situatie is het niet erg efficiënt en de verbouwingskosten van aardgas HR CV-ketel naar aardwarmte-installatie zijn in verhouding hoog.

Daar ik een grote toekomst zie voor de waterstof economie, wil ik uiteindelijk mijn aardgas HR CV-ketel vervangen door een waterstof CV-ketel als het aardgasstelsel geschikt is voor waterstof. In Zuid-Holland heeft Stad aan Haringvliet zijn aardgasleiding stelsel omgebouwd voor waterstof en de huizen voorzien van een waterstof CV-ketel.

Reputatie 1
Badge +2

Hallo @Jan ,

Ik ben geen techneut met verwarmingsinstallaties, maar het lijkt mij dat de drieweg-klep in je systeem blijkbaar niet correct staat of functioneert. De drieweg-klep bevindt zich op de kruising van je CV-leidingen waar de aanvoer- en retourleidingen naar de radiatoren en boiler zich splitsen (meestal vlakbij je verwarmingstoestel).

Op mijn CV-installatie zit ook een drieweg-klep die bepaalt waar het ketelwater van de CV-ketel heen gestuurd wordt. Standaard staat de drieweg-klep open voor de CV-installatie ( radiatoren ). Indien de thermostaat in de woonkamer warmte vraagt staat de drieweg-klep in de stand, dat het ketelwater naar de radiatoren gaat. Als de sensor in de zonneboiler constateert, dat de watertemperatuur van de buffer van 80 l. bovenin beneden de 80° zakt, dan slaat de CV-ketel aan en wordt de drieweg-klep in de stand gezet , dat de zonneboiler wordt bijverwarmt. Als de buffer zonneboiler weer herstelt is schakelt de CV-ketel uit en wordt de drieweg-klep teruggezet in stand CV-installatie.

Reputatie 7
Badge +6

@André van der Knaap. ik stook houtkachel conform de vorig jaar ingevoerde EcoDesign2023 wet/EU regel. In de thermostaat heb ik de cv-ketel voor de radiatoren uitgezet maar voor warm water staat hij nog wel aan. De pomp van de cv-ketel ben ik met mijn tengels van afgebleven. ‘s Ochtends voelen de radiatoren echter een beetje warm aan. Ik denk dat ze warm worden van de 75l boiler die aan de ketel hangt. Dus dat het nu in omgekeerde richting gaat, het warme water voor bad en keuken verwarmt de radiatoren. Immers, de kachel is ‘s ochtends nog niet aan. Wat adviseer je voor deze situatie? Ik had op de laatste afrekening maar 330 m3 aardgas voor een heel jaar. 

Reputatie 1
Badge +2

Hallo @RonaldD ,

Aanvulling bovenstaande uitleg:

In 1993 had mijn woning een EI 1,61 - label D. Nog geen enkele verduurzaming werk gedaan/laten uitvoeren.

Mijn stroomverbruik ( normaal + dal ) was toen  839 Kwh/jaar

En mijn gasverbruik was toen 929 m3/jaar

Vergeleken met 2020 is stroomverbruik ongeveer hetzelfde, maar gasverbruik = 929 minus 293 = 636 m3  ( 68% ) minder verbruikt!

Reputatie 1
Badge +2

Hallo @RonaldD ,

Warm water dat door de zon opgewarmd wordt. In de zomer is mijn zonneboiler 200 l. volledig gevuld met water van 80°, dan slaat de pomp automatisch af als beveiliging. In de winter wordt het water in de zonneboiler ook opgewarmd,  de bovenste ongeveer 80 l. in de zonneboiler wordt constant op 80° gehouden ( buffer ). Dus als verwarming via de collector op het dak onvoldoende is levert de HR CV-ketel zoveel warmte bij zodat de buffer instant blijft. In de collector zit gewoon water, indien het temperatuur verschil meer dan 8° tussen collector en boiler is gaat de pomp draaien en als het verschil kleiner wordt dan 2,5° slaat de pomp af. Dan loopt de collector geheel, zodat in de winter het water niet kan bevriezen.

Voordeel minder gasverbruik dan als al het warmwater verwarmt moet worden door de HR CV-ketel.

Zoals je ziet verbruik ik weinig aardgas, dit deels door dat mijn woning een betere Energie Index 0,90 ( label A ) heeft en deels door gedrag bewoner.

Ik kan niet exact aangeven hoeveel dit verschil in gasverbruik  is.

Grootste verbruik is voor verwarming van mijn woning, dan volgt denk ik bijverwarmen zonneboiler en als  laagste is het gasfornuis - koken.

Grootste kostenpost van de energierekening is gasverbruik, daar in niet al te lange tijd de gaskraan in Groningen dicht gaat en dus aardgas van buiten Nederland moet worden aangevoerd zal de gasprijs alleen maar verder stijgen.

Badge +1

Wat levert zo'n zonneboiler nu op?

Reputatie 1
Badge +2

Mijn ervaring met PV-panelen en verduurzamen van mijn eengezinswoning.

Ik heb mijn eengezinswoning uit 1980 ( EI 1,061 - energielabel D ) verbeterd door de thermische schil beter te isoleren ( begane grondvloer - buitenmuren - isolatieglas gevelkozijnen met geïsoleerde nachtventilatie rooster - dak ), HR CV-ketel in combinatie met zonneboiler 200 l. , 9 stuks Bisol BMU 255Wp met micro-omvormers  en overal Led-lampen ( EI 0,90 - energielabel A ).

Jaarnota  Greenchoice  ( 3-jaar vast ) energierekening 2020: levering groene stroom ( 381 Kwh ), teruglevering zonnestroom ( 2.177 Kwh ), levering aardgas (293 m3 ) was de totale nota inclusief energiebelasting-opslag duurzame energie-vaste leveringskosten-netwerkbeheerkosten- vermindering energiebelasting-btw = teruggaaf € 22,-. Aldus ben ik kosten neutraal. Wat mooi.

Mijn PV-installatie heeft in deze periode totaal geproduceerd 2.586 Kwh. Mijn totale verbruik groene stroom was 821 Kwh. 2018 was mijn beste productie van 2.680 Kwh en beste maand was mei 2018 met een productie van 402 Kwh.

In mijn energiecontract (Groene stroom ui Nederland) met Greenchoice is de prijs levering normaal- en daltarief stroom  en teruglevering normaal- en daltarief stroom het zelfde. Zijnde € 0,11/Kwh exclusief BTW, energiebelasting-opslag duurzame energie-vaste leveringskosten-netwerkbeheerkosten- vermindering energiebelasting wordt alleen berekend bij levering

Mijn achterdak met dakdoorvoer HR CV-ketel, PV-panelen en zonnecollector

.

Wat ik aan warmte-energie (stadsverwarming) verbruik kost minder dan de vaste kosten en voor elektriciteit betaal ik netto ca. EUR 100 per jaar. Ik woon in een huurhuis en zou zonnepanelen kunnen huren of zelf aanschaffen maar dat kost meer dan het bespaart. Wellicht zou dat mogelijk zijn als ik (deels) elektrisch zou verwarmen. maar hoe reken je dat uit? Aan die stadsverwarming zit ik vast en zolang de vaste kosten blijven stijgen (sinds 2017 met 2-3% per jaar) zie ik geen mogelijkheid tot een milieuvriendelijker energieverbruik, hoe graag ik dat ook zou willen. 

Badge +1

Zijn er hier al mensen die met opslagsystemen (accu's en omvormers) in combinatie met zonnepanelen werken? Ookal is het nu nog niet rendabel ivm salderingsregeling. Ben benieuwd naar ervaringen. Staat deze vraag onder het juiste topic? Mvg RonaldD 

Ik verwacht inderdaad geen reactie hier. Voor de rest is er al een andere discussie voor:

txs...Dan ga ik die discussie eens volgen ...

Zijn er hier al mensen die met opslagsystemen (accu's en omvormers) in combinatie met zonnepanelen werken? Ookal is het nu nog niet rendabel ivm salderingsregeling. Ben benieuwd naar ervaringen. Staat deze vraag onder het juiste topic? Mvg RonaldD 

Ik verwacht inderdaad geen reactie hier. Voor de rest is er al een andere discussie voor:

Reageer