Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

602 reacties

@cville, je hebt een punt. Mijn handicap is dat ik die prijs niet weet want ik heb nog geen zonnepanelen en twee jaar geleden was het nog 6 of 8 cent. Ik bedoel het als bij wijze van spreken, maar met alle plezier, verander die 8 cent dan naar wat het werkelijk is. Ik dacht 80% van de kale productieprijs van een kWh zonder energiebelasting, netbeheerkosten, administratiekosten. Dus vul voor die 8 en 45 cent alsjeblieft in wat jij denkt dat het is. 

Want ze zeiden 80% van de leverkosten. En het enige dat de energiemaatschapoij levert is kWh. Het overige zoals energiebelasting en netbeheerkosten en administratie is niet iets wat de energiemaatschappij levert, dat is slechts iets dat zij doorberkent. Dus taalkundig is het volgens mij heel correct gezegd, 80% van de leverkosten. En dat is de kale kWh prijs, en zo kwam ik op 8 cent uit. 

Reputatie 6
Badge +6

@Jan Dus ging ik doordenken. Een grote 5000 liter waterzak in de kruipruimte rondom geïsoleerd met 18cm isolatie Rc>6,3 koopje van marktplaats, eenmalig vol laten lopen met regenwater en dan weer afsluiten.

Jan zeg eens eerlijk, heb jij dit nu echt zelf bedacht?😀 Of van een Ridder⚔ “gestolen”?

Even de “omgekeerde” wereld:

De ijsblokken werden s’winters uit de kasteelgracht gezaagd, en in de diepe kelders van het kasteel bewaard, 

en zo was er altijd, het hele jaar door een gekoeld wijntje.

Zou daar ook de uitdrukking “het is hier een ijskelder vandaan komen”?

Zo zie je, dat warmen en koelen, heel verwant aan elkaar zijn.

Jan voor mij heb jij het gewoon zelf bedacht. (het idee was toch al met de Ridders, mee in het graf in genomen, en echte winters hebben we ook bijna al niet meer)⛸

Ik weet zeker dat die “waterzak” in Nederland zo vol is.🚰

Reputatie 6
Badge +3

@Jan   Op deze manier een opslag voor de winter te regelen gaat niet lukken.

Heb je het al doorgerekend? Het "saldo” wat je in een heel grote waterzak zou kunnen stoppen is naar mijn schatting misschien maximaal! 1700 kWh - Bij ca. 40% verlies zou je maximaal ca. 1000 kWh op een heel laag temperatuurniveau kunnen “oogsten”.  Dit komt overeen met max. ca. 110 m³ gas (95% rendement b.w.) - De omrekeningen in € hangen van jouw tarieven af.

De spelbreker is het volgende, tenminste bij een opwarming van 10°C → 30°C:
5000 kg x deltaT van 20 K x 4,2/3,6 = ca. 120 kWh capaciteit bij heel lage temperatuur (= max. 12 m³ gas)
- meer kan je op deze manier niet opslaan, hoe je het wil oogsten is een ander verhaal.
Disclaimer: Aan deze berekeningen kunnen geen rechten worden ontleend🤑 - YMMV

Reputatie 6
Badge +5

@Jan  Het idee van Sun Tanks (ff googlen) is zo gek nog niet.  Er is al een prijs mee gewonnen ook. De Dragons’ Den tijdens Green Buildings Event…. what ever it is 😀 Mijn reactie is niet als reclame bedoeld, maar kwam het tegen afgelopen week en sluit mooi aan bij Jan zijn voorzetje.

Darkfiber

Een hele winter overbruggen kan duidelijk niet. Ik heb lang geleden al eens uitgerekend dat je daarvoor bij een standaard huis een volume water zou moeten hebben met een oppervlak van de gebane grond en 10 meter diep. Niet dus. Bij een veel beter geïsoleerd huis is de situatie al beter maar nog vrijwel onmogelijk.

Maar dat het gedeeltelijk heel rendabel zou kunnen zijn of worden blijft een mogelijkheid. In Nederland is het overgangsseizoen immers lang. Eigenlijk zou je voor elke mogelijke afmeting van een ‘bassin’ de kosten en baten geīntegreerd over een realistisch stookjaar moeten kunnen berekenen met realistische energieprijzen. Verre van simpel. Het gaat immers ook om de variaties in het weer qua stookbehoefte, pv-opbrengst en energiekosten die bv ook van de wind afhankelijk zijn. Simulatie is denk ik een betere term dan berekening..

Reputatie 6
Badge +3

@Harrie LPP   Als een crude berekening al laat zien dat de capaciteit voor een seizoensopslag zwaar onvoldoende is (om het héél zachtjes uit te drukken) dan heb ik mijn twijfels of een simulatie met weersdata hierin een wezenlijke "verbetering” brengt.

De “proef of the pudding” is de praktijk uiteraard: Misschien zijn de ervaringsberichten (deels met uitgebreide data! over meerdere jaren) over de “solarfreezer” en de “solar booster panelen” verhelderend in dit opzicht (community VEH). En deze systemen werken ook nog met speciale zgn. PVT panelen om de bufferzak tussentijds “op te kunnen laden”! - Just my € 2 ct.

Als ik de extra investeringen en de ingewikkelde/storingsgevoelige systemen met de behaalde rendementen vergelijk weet ik wel wat ik niet zou doen.
Zonne-energie kan je makkelijker en rendabeler oogsten.

Alles valt of staat natuurlijk met kosten en de manier van berekenen. Maar straks hebben we quasi allemaal veel pv op het dak, we hebben een warmtepomp en we hebben overdag een stroomoverschot, zelfs soms in de winter. Als we dan heel weinig terug zouden krijgen voor de stroom dan is het denk ik wel heel snel rendabel om met die stroom dan maar warmte de kruipruimte in te pompen, zelfs zonder waterbassin. Andersom: als je de aanlegkosten van dit geheel gaat meetellen in de berekening en je veronderstelt een best aardige terugleververgoeding, dan kun je misschien al gauw stroom van het net kopen. Maar we hebben geen idee wat stroom van het net over 15 jaar kost. Ik demk niet 25 cent. Vast ook geen 50.

Het gaat er niet om om de hele winter te overbruggen. Het gaat om het minimliseren van de hoeveelheid energie die je inkoopt. In de oude sutuatie begint het stoken al in september. Twee koude dagen en de gasketel moet in menig huis aan, terwijl de herfstzon op het dak bakt.

Reputatie 6
Badge +6

@Jan Jou idee nog even door gezocht, 2018 zijn hier al wat proeven meen gedaan.

Gawalo.nl staan nog een paar proeven.

Of dat voor woningen allemaal uitvoerbaar is?

Zo zie dat de geschiedenis zich steeds weer herhaald.(die Ridders waren zo dom nog niet)

Als je zonnepanelen hebt, koop zo’n ijskast die zelf ijsblokjes maakt, die gaan iets makkelijker door je kruipluik.😂

Warmteopslag in ijs

Warmte opslaan in ijs – dat klinkt tegenstrijdig. Toch is het mogelijk. Bij de overgang van vloeibaar (water) naar vast (ijs) komt een hoop energie vrij. Met dat principe ontwikkelde men in 2010 in Duitsland al een ijsbuffer, die inmiddels verder is doorontwikkeld. In Nederland zijn volgens hetzelfde principe ook grotere projecten van een ijskelder voorzien. Een ijszak voor in de kruipruimte van woningen gebruikt het principe ook. 

Het voordeel van een ijsbuffer is dat die in de zomer gratis koelte geeft. De ijsbuffer moet in de zomer wel volledig ontdooien en voldoende opwarmen om in het stookseizoen als bron voor de warmtepomp te dienen.

Daar ben ik weer, moest andere dingen doen.

@Darkfiber, dank voor je berekening, heb ik goed idee hoe het kan gaan. In offerte geven ze 3025kWh voor 8 panelen en 10 stuks is 3800kWh. Het zijn Qcell panelen, met Duitse Tüv en ISO certificaat, meest verkocht zeggen ze. Alles 25 jaar garantie.

En Goodwe omvormer 12 jaar garantie.

Goodwe omvormer

Maar met bijbetaling van €800 kun je een omvormer per paneel krijgen met 25 jaar garantie.

Enphase omvormer per paneel

Het gaan waarschijnlijk 10 panelen worden, rechts 6 en links aan de achterkant 4, dan lijkt het misschien toch nog op 12 panelen. Want anders zitten we op 4500kWh opbrengst in een jaar. Beetje veel nog, Want eerst inductiekoken en elektrische boiler plaatsen, van het gas afgaan, en dan kijken hoe het uitpakt. Immers, die vier en die zes panelen zijn makkelijk uit te breiden naar 2x6 of 2x9 of 2x12. Naargelang onze toekomst, ook twee Tesla's voor de deur of zo. Maar wij kunnen ons stroomoverschot ook doorgeven aan iemand anders, bij ons gratis het net op en bij die andere, de uitwonende kinderen bijvoorbeeld, gratis het net af. Maar dat is nog even toekomst. Adviezen genoeg gehad. 

Over salderen was ik een van de eersten hier op het forum om dat uit te leggen. Maar er kwam steeds wat bij. Maar die is inmiddels bij iedereen al bekend. We zitten nu in het vervolgstadium, creatief omgaan met salderen . . .

Klopt @Gebruiker1644596728 heb ik niet zelf bedacht zo'n waterreservoir goed geïsoleerd als opslag van energie. Er zijn al meerdere systemen in gebruik. Onze Lidl supermarkt heeft een grote waterkelder onder de parkeerplaats al een jaar of zes. Maar ik ben in het vervolgstadium, creatief omgaan met salderen, dus wat kan ik doen met zo'n 5000 liter waterzak. @Darkfiber heeft het al berekend, maar ik mis die Rc=6,3 in de berekening, dan ga je richting energieneutraal. Maar nooit weg om dat mee te nemen in de planning. Nee, die waterzak moet niet gaan vriezen. Maar in de zomer kan je er koelte uit halen, lekker toch. Dus een joekel van een coil van je vloerverwarmingsbuis erdoorheen laten lopen, die trekt dan koeling mee.

@RonaldD die Sun-Tanks zijn een voltreffer. Ik kan die waterzak in de kruipruimte alweer opdoeken, Sun-Tanks is nog een beter idee. Gewoon een opslagtank met water op je zolder of elders aan onbenutte ruimte en dan met je overtollige energie dat water opwarmen. En dan lopen daar de leidingen doorheen om de warmte door je huis te transporteren. Deze is bingo, ik ga mijn gedachten hier op zetten. Ik denk dat dit het bij mij wint van een Gawalo ijsbuffer dinges, warmte halen uit ijs wanneer het overgaat van vloeibaar naar vriezen. Ik ben nou een beetje moe geworden van het typen, paar daagjes rust!

Ik was nog aan het doordenken. Bij Sun-tanks sla je de overtollige energie van je zonnepanelen (dus niet netstroom, en niet saldeerstroom!!!!) op in warmwater tanks. Die zijn optimaal geïsoleerd. Dit is een manier om zonder te salderen zonne-energie als warmte op te slaan wanneer er veel zon is en warmte af te nemen als er weinig zon is. Dus overdag veel zon is 's avonds en 's nachts lekkere warmte. En het teveel aan zon van de vorige maand heb je de volgende maand nog warmte van als er weinig zon is. Je doet gewoon het best mogelijke.

Suntank heeft deze tanks, ze hebben ook tanks die je in de muren en vloeren van de woningen kan opnemen.

Nou heeft Suntank ook stalen geïsoleerde boilers om overtollige zonnewarmte in op te slaan. Datzelfde idee had ik om met een geïsoleerde warmwaterboiler te doen. @Darkfiber had berekend dat het niet zou werken, maar Suntank doet het ook. Misschien kan hij z'n berekeningen nog eens laten schijnen over de dingen van Suntank?

Reputatie 6
Badge +5

@JanOns idee van energie is vooral gevat gevormd door het denken in KW en m3. En we vergelijken ook alles (alle alternatieven) met de door ons bekende energiebronnen en -prijzen. Warmtepompen en airo's werken feitelijk met het idee van verplaatsen van beschikbare warmte. (zout) Water wordt ook al in accu's voor zonne-energie gebruikt. https://www.offgridcentrum.nl/product-category/alle-producten/accus/zoutwater-accus/ Water lijkt dus echt wel een drager die wij nog te weinig benutten. Met mijn agrarische verleden, moet ik ook wel eens denken aan het maken van kuilgras. Bij dat proces komt heel veel warmte vrij. In een tuin zou je de warmte van composthoop ook nog eens kunnen benutten. Dergelijke ‘warm water’ systemen vragen natuurlijk wel wat aan pompen en opslagruimte in een woning. Jammer dat ik geen nieuwbouw ga doen, dan dook ik er volledig in. Zodra er ergens eens een opstelling is wil ik zeker gaan kijken.

Deze dingen werken. Natuurlijk werken ze. Er wordt hier gezegd dat ze getest worden. Zeker, maar dat is niet om te kijken of het werkt. Als je energie stopt in water of steen wordt het warm en als je het er uit haalt wordt het koud. Duh.
Het gaat er om wat het kost en wat de baten zijn; op termijn. High tech opties zijn fantastisch, maar meestal ook duur; niet alleen in aanschaf en aanleg, maar ook in onderhoud. En wat als er iets stuk gaat? Het gaat er om om technieken te ontwikkelen die zo veel mogelijk opbrengen voor elke euro die je er in investeert. Dan kunnen soms behoorlijk technische uitkomsten zijn, maar soms is simpelheid uiteindelijk juist efficiënt. PV-installaties op particuliere daken bovenop de pannen zijn niet voor niets zo populair: monteer panelen op het dak, trek kabels en schroef een omvormen aan de muur en je bent al vrijwel klaar. Je hoeft verder helemaal niets te doen.
Je moet er ook altijd bij stilstaan dat bedrijven altijd voorstander zijn bij het verkopen van oplossingen die gunstig zijn voor hen en dat innovatieve bedrijven er over tien jaar meestal niet meer zijn.

Reputatie 6
Badge +3

Omdat ik vanochtend niets beters te doen heb😴:

Als ik 1000 l water van 20 °C → 95 °C wil verwarmen duurt dit met 5 kW (extra) vermogen minimaal 17 uur (zonder warmteverliezen!). Als ik vervolgens de opgeslagen warmte maximaal wil gebruiken om mijn huis te verwarmen lukt dit alleen met een echte lage temperatuur verwarming met een aanvoer temperatuur < 30 °C.

Hoe lang kan ik met de zo of anders opgeslagen warmte uiteindelijk mijn huis warmhouden?
De in ca. 1000 l water opgeslagen warmte komt overeen met maximaal! ca. 10 m³ Groningergas (bij 95% rendement b.w.).

Bij lager beschikbaar vermogen in het voor- en naseizoen wordt het laden van de opslag heel lastig, maar dan is de behoefte aan warmte juist groter.

O ja - de boilerverliezen - voorbeeld van een gebruikelijke 200 l warmwaterboiler:  Op 60°C is het warmteverlies per dag ongeveer 1-1,2 kWh - en dan is de isolatie al relatief goed (energielabel "B”).
(Bron: https://zonnecollector-info.nl/nl/stilstandverliezenboiler.html met online calculator)

Voor buffervaten (1000 l) op hogere temperatuur is het warmteverlies natuurlijk groter - tot 10 kWh (ca. 1 m³ gas) per etmaal. (Bron: https://www.goensjohan.be/buffervaten-energiebuffer-warmte)

Mijn conclusie: De overbruggingstijd van een “Sun Tank” o.i.d.  van ca. 1000l is met ca. 2 - 3 dagen (bij een verwarmingsbehoefte van ca. 4 m³/d gas) zeer beperkt en het benodigde laadvermogen is vermoedelijk vaak niet beschikbaar.
Geen garantie op de resultaten van mijn berekeningen!

Als dat betekent dat je dan van elke zonloze periode in voor en najaar de eerste twee dagen verder geen stookkosten hebt en uiteraard op alle zonnige dagen op zonnige dagen overdag al opslaat wat je in de nanacht al kunt gebruiken om het huis wat warmer te maken dan scheelt het toch al een boel want als ik mijn opbrengstgrafiekjes van mijn pv bekijk duren zonloze perioden zelden langer dan drie dagen, uitgezonderd globaal half november tot half februari.

Reputatie 6
Badge +5

opbrengstgrafiekjes van mijn pv bekijk duren zonloze perioden zelden langer dan drie dagen, uitgezonderd globaal half november tot half februari.

Ik krijg eigenlijk ook wel een positief idee bij sun tank achtige constructies. Mogelijk met heatpipes (werken ook wanneer het bewolkt is) het verder uitzoeken waard. Ik heb best wel veel loze ruimtes in mijn hoekhuis.

Reputatie 6
Badge +3

@Harrie LPP   Als je denkt dat het een boel aan stookkosten scheelt, kan je dan misschien een grove berekening /schatting/simulatie voor de forumleden maken (inclusief de kosten!/baten)?

Een fictief "verwarmings” scenario en een, volgens mij op dit moment, beter alternatief.
Met een 7.000 Wp installatie met 45° op zuid kan je misschien max. 40 kWh/d in maart oogsten (onder optimale condities!). De effectieve 5 kW verwarmingsvermogen uit mijn zeer optimistisch/onrealistisch voorbeeld hierboven haal je daarmee nooit tijdens een periode van ca. 2 dagen.

Ook met 10.000 Wp zitten in maart maximaal 60 kWh/d (= 6 m³/d aan “gas”) in het (buffer)vat.

Op het dak van een rijtjeshuis kan je een passende pv-installatie (26 x 380 Wp) op zuid sowieso niet kwijt.
En in drie dagen ben je vermoedelijk weer minimaal 20 kWh aan warmteverliezen kwijt geraakt.

Voorlopig zou ik zeggen het scheelt een beetje, maar dan kost het ook een hele boel (10.000 Wp x € 0,9/Wp = minimaal € 9.000,- plus de “kleine rest” voor opslag (SunTank o.i.d., aansturing, leidingwerk etc.).

Lever dan liever het overschot aan stroom tegen op dit moment ca. € 40 - 50 ct/kWh terug en koop van het resulterende bedrag weer gas.  (zonder reusachtige investering)

Just my € 2ct

Afsluitend: “Warmteopslag” van overtollige kWh van de pv-panelen om daarmee het huis te verwarmen blijft, voor mij tenminste, zeer onrendabel.

P.S.: Voor de liefhebbers: https://duurzaamheiloo.nl/warmteopslag/ - alles op een rijtje.

Voor wie mijn berekening van de opslagcapaciteit wil checken, op de website van "SunTank":

https://www.sun-tank.nl/sun-tank-calculator.html - veel rekenplezier!

Wat het verschil is tussen “opgeslagen warmte” en “verbruikte warmte” en vooral hoe dit tot stand komt wordt helaas niet duidelijk, verder zit er nog een vout in het label bij de slider voor vermogen - dit moet natuurlijk kW en niet kWh zijn, niet waar @Jan?

Vraag hier alles wat je altijd al wilde weten over zonne-energie.

Dank voor het aanbod. Ik heb er een, pardon, drie.

Er bestaan dunne filmpanelen.
Wat is daarvan in procenten zo ongeveer de opbrengst als je dat vergelijkt met een nieuw, maar gemiddelde kwaliteit, 360Wp allblack (dus de mooiste maar niet de beste opbrengst) monokristalijn zonnepaneel?

Wie heeft er ervaringen mee?

En hele andere vraag: Kun je deze op offgrid (laten) monteren?

mvg
Lisa

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1564293153  Beste Lisa,
Ik neem aan dat je het over gebruikte, 2de hands panelen hebt, klopt dit? - Heb je misschien merk & type van de panelen?

Dan kan je het antwoord op je eerste vraag in de technische data eventueel opzoeken c.q. het percentage uit(laten)rekenen. Algemeen is de opbrengst per m² lager dan bij mono's en ook bij poly’s,
de opbrengst per nominale Wp is dan weer wel hoger. Maar als je een beperkt dakoppervlak hebt zijn “normale” panelen interessanter/rendabeler.
Er zijn op tweakers.net topics te vinden die over thin-film panelen gaan, maar omdat deze panelen niet meer nieuw verkrijgbaar zijn, zijn deze topics ook niet meer echt actief.

Ik zelf heb geen ervaring met dunne film panelen.

Betreffende de laatste vraag: Je kan alle soorten panelen in principe in een offgrid configuratie/"montage” gebruiken.

YMMV

P.S.: Het is niet gebruikelijk om dezelfde bijdrage meer dan een keer plaatsen.

@Gebruiker1564293153  Beste Lisa,
[ ….. ] 

P.S.: Het is niet gebruikelijk om dezelfde bijdrage meer dan een keer plaatsen.

Mijn dank voor uw reaktie !

Sorry. Ik had de knop “wissen” nog niet gevonden.
Zal waarschijnlijk in de “nieuwe vraag” verder gaan .. Hoop ik ..
Dank voor je reactie.

Het gaat om nieuwe zonnepanelen (met specs zoals beschreven) t.o.v. nieuwe dunne filmpanelen.
Die vergelijking zoek ik. Omdat van dunnen filmpanelen beschreven wordt dat de opbrengst hoger is dan van monokristalijne zonnepanelen.

Maar ik zie dat nieuwe dunne filmpanelen volgens uw informatie niet meer verkrijgbaar zijn ..
Dat is een onaangename verrassing ..
Een bepaalde fabrikant daarvan leek mij een actieve website te hebben, vandaar mijn vragen.
Sanko-solar

Lisa

Ik heb even gezocht, maar kreeg deze vraag niet zo snel gevonden tussen de 22 pagina’s. 

Ik ben benieuwd of iemand weet hoe het precies met salderen zit. 

is het voor leveranciers verplicht op je teruglevering weg te strepen tegen je verbruik óók als dit niet op het gelijke telwerk is opgewekt. 

als reken voorbeeld:

normaal levering: 1000 KWH

normaal teruglevering: 1500KWH

dal levering: 1000 KWH

dal teruglevering: 500 KWH. 

Is het dan verplicht voor een leverancier om het volgende te doen:

normaal is 1000-1500= -500

dal is 1000-500= 500

restant normaal en dal is 500-500 = 0

dus je betaalt voor 0 KWH onderaan de streep. 

of mogen ze ook het volgende doen:

dal is 1000-500= 500

je krijgt de terug lever vergoeding voor 500 KWH en betaalt ook voor 500 KWH. 

Dit laatste geval kan namelijk nadelig uitvallen voor de consument omdat je dan ook ODE en EB moet betalen over die 500 KWH én de terugleververgoeding is vaak lager dan het totaal bedrag incl de belastingen en toeslagen voor verbruikte stroom. 

mocht verduidelijking over mij vraag nodig zijn laat maar horen!

Reputatie 7
Badge +5

hier is geen wetgeving voor, dus de leverancier mag dit zelf bepalen en in je contract vastleggen

Reputatie 1
Badge

Ik heb even gezocht, maar kreeg deze vraag niet zo snel gevonden tussen de 22 pagina’s. 

Ik ben benieuwd of iemand weet hoe het precies met salderen zit. 

is het voor leveranciers verplicht op je teruglevering weg te strepen tegen je verbruik óók als dit niet op het gelijke telwerk is opgewekt. 

als reken voorbeeld:

normaal levering: 1000 KWH

normaal teruglevering: 1500KWH

dal levering: 1000 KWH

dal teruglevering: 500 KWH. 

Is het dan verplicht voor een leverancier om het volgende te doen:

dal is 1000-500= 500

restant normaal en dal is 500-500 = 0

dus je betaalt voor 0 KWH onderaan de streep. 

of mogen ze ook het volgende doen:

dal is 1000-500= 500

je krijgt de terug lever vergoeding voor 500 KWH en betaalt ook voor 500 KWH. 

Dit laatste geval kan namelijk nadelig uitvallen voor de consument omdat je dan ook ODE en EB moet betalen over die 500 KWH én de terugleververgoeding is vaak lager dan het totaal bedrag incl de belastingen en toeslagen voor verbruikte stroom. 

mocht verduidelijking over mij vraag nodig zijn laat maar horen!

Iedere leverancier bepaalt dat voor zichzelf. Er zijn er echter - Eneco b.v. - die het contractueel op de voor de consument voordeligste manier doen.

Reputatie 7
Badge +5

ik zou even aangeven waar eneco precies voordelig is, want veel grote zonnepaneel klanten lopen weg bij eneco, op dit moment

Reputatie 1
Badge

ik zou even aangeven waar eneco precies voordelig is, want veel grote zonnepaneel klanten lopen weg bij eneco, op dit moment

De vraag ging over het salderen over meerdere telwerken. Eneco en sommige anderen doen dat contractueel op een voor de consument voordeligste manier. Ik heb niet beweert dat Eneco in zijn algemeenheid voordelig is maar de gestelde vraag beantwoord. Ik ben zo’n “grote zonnepaneel klant” en ik ben op dit moment niet van plan om bij Eneco weg te gaan.

Reputatie 7
Badge +5

rustig, niet bijten 😉 het ging mij om de duidelijkheid, de vraagsteller haalde er nogal wat bij

Reageer