Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

604 reacties

Badge

De ACM legt redelijk goed uit hoe het zou moeten: Wat is terugleveren? En hoe werkt salderen? | ACM ConsuWijzer 

Oxxio zal vervolgens aan moeten geven hoe zij de regels interpreteren. 

Ik lees geen woord over hoe om te gaan als er gedurende het jaar verschillende tarieven zijn gehanteerd en van welke kWh's met welke tarieven de terug geleverde kWh's dan afgetrokken moeten worden. Voor der hand liggende opties zijn, van de goedkoopste of de duurste kWh's eerst of evenredig verdeeld over de verschillende tarieven.

Ik heb vandaag contact gehad met de customer service van oxxio ( wel ff een half uur in de wacht…) maar volgens die dame die ik sprak werkt het als volgt: ik heb vanaf 31 maart 2021 nu nog een overschot van 1100 kwh vanuit mijn zonnepanelen, deze worden nu eerst nog gesaldeerd met de tekorten die ik vanaf oktober , november , december ga hebben , als dat tegoed op is ga ik de teveel gebruikte energie weer betalen vanaf in dit geval januari met het bedrag wat ik op dat moment moet betalen voor de energie. Volgens mij is dit ook de meest logische methode….

@Sandeman Klinkt inderdaad niet onlogisch, een soort rekeningcourant met het overschot van kWh's die je nog moet salderen. Maar het moet ook omgekeerd werken want als je je contract in het najaar start, dik de min ingaat in de winter en dat aftikt, zou je einde contractjaar met een overschot blijven zitten dat je dan weer niet kan salderen.

Er wordt door niemand gesproken dat de tarieven voor stroom zowel bij afname als bij teruglevering aan het net in de zomer zelfs negatief kunnen zijn , m.a.w. je moet betalen om de stroom van je zonnepanelen kwijt te kunnen richting het net en je krijgt geld als je stroom verbruikt van het net maar dat zal in de praktijk niet of nauwelijks gebeuren tenzij je je aparaten en of thuis accu kan aanschakelen om te gebruiken of te laden.

Dit  zal in de toekomst, vanwege de pieken van opwekken en het te lage verbruik vooral hoog zomer plaats vinden, je thuis batterij, als je die al hebt, zit allang vol of je laad deze met gratis stroom dus ook daar kan je niet veel voordeel in vinden.

Wanneer je tegen de avond thuis komt ga je stroom gebruiken, koken , computer, licht , tv aan etc. wanneer geen dure accu hebt en je niet meer kan salderen kan moet je de stroom betalen als je afneemt  en jou panelen niets of nagenoeg niets meer opleveren eind van de dag.  Dit ook in de winter dan zul je stroom moeten kopen als de panelen niets leveren.

Ik zie het nut van aanschaf zonnenpanelen niet zitten, zolang je kan salderen is het geen probleem maar daarna wel het gebruik van de apparaten zou je misschiel nog wel slim kunnen regelen maar daar heb je het mee gehad. Er is alleen nog een miljeu overweging om zonnepanelen aan te schaffen . Uiteraard krijg je nog wel wat geld van de stroom die je terug leverd als het net niet vol zit.

Of vergeet ik nog iets 

Reputatie 7
Badge +5

Of vergeet ik nog iets 

dat zou je wel zeggen als je je realiseert dat anderhalf miljoen huizen inmiddels zonnepanelen hebben. Toegegeven, salderen hielp daarbij. Maar energie is geld waard, dus er zit altijd een verdienmodel achter, zowel in geld als in duurzaamheid.

Reageer