Consumentenbond.nl

Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

394 reacties

Hebben deze zonnepanelen een vermogen van 250 watt-piek? Dan zou de jaaropbrengst zeer zeker die 1500 kWh moeten zijn, en eigenlijk nog wel meer (ca 1800 bij dat vermogen).

De opbrengst is dus maar de helft van wat het zou moeten zijn, en dat is niet goed. Minder zonnestroom en de investering veel later terugverdiend. Het zou door die schaduwval kunnen komen, in dat geval zouden optimizers een zinvolle investering zijn, ondanks de kosten van een bijbehorende nieuwe omvormer. Maar deze lage opbrengst zou ook kunnen duiden op een of meer defecte panelen! Het is zaak om dit even goed te controleren. Dit kan eenvoudig door op een zonnige dag naar het geleverde vermogen te kijken: dit moet in de buurt komen van het piekvermogen. Is het dan veel lager, dan is er sprake van een defect en dient de leverancier aan het werk gezet te worden (garantie).

Nu na drie jaar met 8 zonnepanelen kan ik het rendement wel overzien. De panelen leveren ong. 880 kWh in plaats van de berekende 1500 kWh. Leverancier was dus wel erg optimistisch. Alles werkt wel goed.Ik houd het maar op een vergissing. Ik woon in een bomenrijke buurt. Waarschijnlijk valt er meer dan berekend schaduw op de panelen, zeker in voor en najaar. En de bomen groeien. Mijn vraag: heeft het zin (en is het betaalbaar) om nu nog optimizers te plaatsen?

Dirk Strasser, Son

Geplaatst door D.T. Strasser op Mei 27, 2016.
Dit heeft een relatie met uw andere item. Gegeven de lage opbrengst heb ik het sterke vermoeden dat er sprake is van een defect.

Over onze berekening van de 7 jaar terugverdientijd en daarna 15 jaar gratis stroom zijn wij wel degelijk stellig: dit hebben wij goed uitgezocht en onderbouwd. De langere terugverdientijd van deze panelen kan hiermee te maken hebben, maar ik zie nu ook dat ze al 20 jaar oud zijn. Dan hebben ze een lager vermogen dan de eerder genoemde 250 watt-piek, en is bovendien de terugverdientijd ook al minder gunstig omdat tien jaar geleden de salderingsregeling nog niet bestond.

Ik zou toch iets minder stellig zijn. Mijn 8 panelen op plat dak komen uit een vergelijkbaar project. Ze zijn in 20 jaar afbetaald. De extra kosten nu het dak vernieuwd moet worden reken ik dan niet mee. Zonnepanelen zijn zeker zinvol, maar probeer er als gebruiker geen geld aan te verdienen.

Eigenlijk is die analyse heel eenvoudig: de baten zijn veel hoger dan de kosten. Je investeert een bedrag dat je na 7 jaar hebt terugverdiend, daarna heb je nog een jaar of vijftien gratis stroom.

Zie voor meer uitleg het rekenvoorbeeld op onze website.

Hallo, is er een kosten baten analyse? Ik heb en plat dak voor evt. 8 panelen.

In afwachting me vriendelijke groet,

peter nadort

Geplaatst door peternadort op Mei 25, 2016.
Geplaatst door Erik op Mei 26, 2016.
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb daar zeker iets aan. Maar de panelen zijn nu drie jaar oud. Ik kan mijn dashboard aflezen en afgelopen maand was de piek een keer 1723 van de max 1973. Dat lijkt me netjes, dus dan werkt alles goed. Ik betwijfel zeker niet uw prognoses, maar alle omstandigheden zijn anders, en ik weet dat m.n. kleine schaduwen grote gevolgen hebben. Dus reken je niet rijk. Ik ga op zoek naar optimizers. Dank.

Dit heeft een relatie met uw andere item. Gegeven de lage opbrengst heb ik het sterke vermoeden dat er sprake is van een defect.

Over onze berekening van de 7 jaar terugverdientijd en daarna 15 jaar gratis stroom zijn wij wel degelijk stellig: dit hebben wij goed uitgezocht en onderbouwd. De langere terugverdientijd van deze panelen kan hiermee te maken hebben, maar ik zie nu ook dat ze al 20 jaar oud zijn. Dan hebben ze een lager vermogen dan de eerder genoemde 250 watt-piek, en is bovendien de terugverdientijd ook al minder gunstig omdat tien jaar geleden de salderingsregeling nog niet bestond.

Ik zou toch iets minder stellig zijn. Mijn 8 panelen op plat dak komen uit een vergelijkbaar project. Ze zijn in 20 jaar afbetaald. De extra kosten nu het dak vernieuwd moet worden reken ik dan niet mee. Zonnepanelen zijn zeker zinvol, maar probeer er als gebruiker geen geld aan te verdienen.

Eigenlijk is die analyse heel eenvoudig: de baten zijn veel hoger dan de kosten. Je investeert een bedrag dat je na 7 jaar hebt terugverdiend, daarna heb je nog een jaar of vijftien gratis stroom.

Zie voor meer uitleg het rekenvoorbeeld op onze website.

...Geplaatst door Erik op Mei 26, 2016.
Geplaatst door Erik op Mei 27, 2016.
Een vraag over ervaringen met de welstandscommissie : ik heb voorgesteld op een blinde zijmuur van mijn huis ( op het zuiden ) een luifel met zonnepanelen ( helling 30 graden) te plaatsen, uiteraard een flink stuk boven het zijraam van de begane grond. De welstandscommissie vindt het plan niet passend, omdat een blinde rechtopgaande gevel betreft die geen aanleiding geeft om een groot horizontaal element toe te voegen. Bovendien zal de luifeldoor de hoge plaatsing goed zichtbaar zijn. Ik vraag me af of er andere leden zijn die in vergelijkbare situaties toch toestemming voor de plaatsing hebben gekregen.
Ik heb een dak op het zuid-zuid-westen. Nu staan er hoge bomen voor mijn huis die een schaduw op mijn huis werpen gedurende het overgrote deel van de dag. Is het dan nog wel rendabel om een zonnepaneel te nemen? Kan ik mijn gemeente verplichten om de bomen weg te halen vanwege inkomstenderving?

Ik heb een dak op het zuid-zuid-westen. Nu staan er hoge bomen voor mijn huis die een schaduw op mijn huis werpen gedurende het overgrote deel van de dag. Is het dan nog wel rendabel om een zonnepaneel te nemen? Kan ik mijn gemeente verplichten om de bomen weg te halen vanwege inkomstenderving?

Geplaatst door J.C. Vos op Mei 27, 2016.

Bij iedere Gemeente heeft het groenbeleid voorrang boven individuele interesses van haar inwoners. Maak een afspraak met de verantwoordelijke medewerker groenbeleid van uw Gemeente en leg uw vraag voor. Indien er vanuit dat plan goede argumenten worden voorgedragen heeft u géén kans. Het 'gaatje' zult u zèlf moeten vinden wanneer er géén argumenten vanuit het plan voortvloeien. De Gemeente echter aansprakelijk willen/kunnen stellen.........?
Hartelijk dank voor uw reacties.

Hier zijn mijn antwoorden :

1. Op het forum wordt gesproken over muurmontage met landscape panelen. Op een 8 m. lange muur zou ik 8 portrait panelen kunnen monteren tegen slechts 5 landscape panelen. Als alternatief geeft men aan : verticaal gemonteerde panelen. Dat ligt waarschijnlijk iets minder gevoelig voor de welstandscommissie ( hoewel grote zwarte panelen toch een ander aanzicht geven dan bakstenen muren, zoals in de rest van de wijk ) , maar mij werd verzekerd dat verticale plaatsing een vermindering van het rendament van de panelen met 40 a 50 o/o zou betekenen. De investering loont dan niet meer.

2. Prima suggestie - ik ga proberen zo'n architect te vinden.

3. Deze firma werkt met landscape beugels. Voor portrait beugels vond ik een Belgische fabrikant AvaSolar-wall , vertegenwoordigd door Navetto, Maasland.

4. Veendam , ziet er netjes uit, alleen weinig licht op de voorkant van de 1e verdieping. Heb nog gedacht aan glas glas panelen van Solar World, maar volgens importeur zijn deze niet toegestaan volgens de bouwvoorschriften.

5. Zonnepanelen in doekvorm : gaat de lichtval in mijn kamer beperken en ik vrees dat zo'n ' markies' op 5 m. hoogte wel niet acceptabel zal zijn voor de commissie.

Interessante uitdagende vraag.....met vijf antwoorden:

1 - Vraag HIER op dit forum eens na.

2 - Een plaatselijke en slimme architect kan je beslist ook verder helpen met het verkrijgen van de nodige vergunning. Ik ken een architect, die zelfs op wens van een klant een huis heeft gebouwd zònder ramen en de wettelijk voorgeschreven lichtinval via het platte dak heeft gerealiseerd. Bijna niets is onmogelijk, je moet alleen slim argumenteren èn de weg kennen bij de Gemeente.

3 - Een andere optie is een luifelfabrikant naar zijn ervaringen te vragen bij voorbeeld bij deze firma

4 - Of laat uw Gemeente deze keurige oplossing eens zien in Veendam

5 - Er zijn inmiddels ook al zonnepanelen in doekvorm, oprolbaar en dan plaatst u dus gewoon een zonwerende luifel boven uw raam....... ;-))

Horen we de uiteindelijke oplossing nog?

Suc6.

Een vraag over ervaringen met de welstandscommissie : ik heb voorgesteld op een blinde zijmuur van mijn huis ( op het zuiden ) een luifel met zonnepanelen ( helling 30 graden) te plaatsen, uiteraard een flink stuk boven het zijraam van de begane grond. De welstandscommissie vindt het plan niet passend, omdat een blinde rechtopgaande gevel betreft die geen aanleiding geeft om een groot horizontaal element toe te voegen. Bovendien zal de luifeldoor de hoge plaatsing goed zichtbaar zijn. Ik vraag me af of er andere leden zijn die in vergelijkbare situaties toch toestemming voor de plaatsing hebben gekregen.

Geplaatst door B. Backx op Mei 27, 2016.
Geplaatst door H.G. van Rheenen op Mei 27, 2016.
Buitenmuur, luifel-zonnepanelen en de welstandscommissie........(vervolg)

- Ik heb gelezen, dat in UK een speciale zonnecellen-verf (ook voor de buitenmuur?) wordt ontwikkeld met dezelfde werking als bij zonnepanelen. Gecombineerd met isolerend materiaal als ondergrond een prima ontwikkeling. Praktisch, omdat er geen vergunning van de welstandscommissie aangevraagd hoeft te worden behalve eventueel m.b.t. een afwijkende kleurstelling. klik voor het bericht

- Geen SPAM, maar voor een gratis adviesgesprek in niet allerdaagse situaties: probeer het hier eens
Zoals in eerdere bijdragen toegelicht: als er slechts een deel van de dag en/of op een deel van de panelen sprake is van schaduwval, dan kunnen zonnepanelen nog steeds zinvol zijn (al dan niet met optimizers). Als er echter het overgrote deel van de dag sprake is van schaduw op de panelen dan is het waarschijnlijk niet meer zinvol. Via de Dakcheck wordt je individuele situatie bekeken en wordt beoordeeld of zonnepanelen aan te raden zijn, mocht de uitkomst zijn dat zonnepanelen in dit specifieke geval worden afgeraden dan is het verder kosteloos.

Helaas kan een gemeente niet worden verplicht om bomen weg te halen, wel kan het zinvol zijn om met de gemeente in overleg te treden.

Geplaatst door J.C. Vos op Mei 27, 2016.
Moeten zonnepanelen worden schoongemaakt. Zo ja hoe en hoe vaak?

René van der Heijde
Reputatie 7
Badge +4
https://www.zonnepanelen.net/schoonmaken-overzicht/
Zonnepanelen hoeven nauwelijks te worden schoongemaakt.

Dit is ook in de praktijk gebleken bij onze samenwerkingspartner Vereniging Eigen Huis. Zij hebben een zonnelab: al jarenlang een testopstelling van de meest uiteenlopende zonnepanelen op het dak van hun kantoor. In al die jaren hebben ze geen enkel paneel hoeven schoonmaken, terwijl de permanent gemonitorde opbrengst niet terugloopt.

Moeten zonnepanelen worden schoongemaakt. Zo ja hoe en hoe vaak?

René van der Heijde

Geplaatst door R.B. vd Heijde op Mei 31, 2016.
Badge
Hallo, ik heb 2 vragen: 1. Recent heb ik online een check gedaan en allerlei gegevens ingevuld, maar vervolgens nooit meer iets gehoord en ook geen aanbod gekregen. Hoe kan dat? 2. De enige 'zorg' die ik heb m.b.t. zonnepanelen, is dat door het boren door alle daklagen heen (isolatie, folie, etc etc.) er daar lekkage gaat ontstaan. Dat begint misschien heel klein, maar kan grote gevolgen hebben. Hoe wordt dat voorkomen?
  1. Dat is vreemd. Was dat voor ons Zonnecollectief middels de Dakcheck? En dat was dus dit jaar? Niet in de spambox? Wellicht goed om dat de klantenservice te bellen: 033 4507750
  2. Er wordt slechts 1 dakdoorvoer gemaakt, en er wordt zeer veel aandacht besteed aan het goed afdichten, het is waterdicht. Soms kunnen de kabels ook door een ventilatiebuis.

Hallo, ik heb 2 vragen: 1. Recent heb ik online een check gedaan en allerlei gegevens ingevuld, maar vervolgens nooit meer iets gehoord en ook geen aanbod gekregen. Hoe kan dat? 2. De enige 'zorg' die ik heb m.b.t. zonnepanelen, is dat door het boren door alle daklagen heen (isolatie, folie, etc etc.) er daar lekkage gaat ontstaan. Dat begint misschien heel klein, maar kan grote gevolgen hebben. Hoe wordt dat voorkomen?

Geplaatst door C. Wassenaar op Jun 2, 2016.
Badge
Ja, dit jaar via de dakcheck, maar daarna nooit een aanbod gekregen, wel allerlei mailtjes. Maar kan ik een adviseur vrijblijvend naar ons dak laten kijken en zo, want ik weet ook niet hoe ik de oppervlakte moet berekenen hoeveel panelen er dan passen.

Dankuwel verder voor uw antwoord op vraag 2. Hopen dat ik mijn eega nu eindelijk kan overtuigen ;-)

Mag ik nog 1 vraag stellen: hoe zit dat als je terug moet leveren aan het net? Ik heb gehoord dat je dan in moet schrijven bij de KVK en eigenlijk soort ondernemer wordt met alle ingewikkelde gevolgen van dien en zo? Ik snap er nog niet veel van en wil graag ALLES van tevoren weten en niet voor verrassingen komen te staan.

1. Dat is vreemd. Was dat voor ons Zonnecollectief middels de Dakcheck? En dat was dus dit jaar? Niet in de spambox? Wellicht goed om dat de klantenservice te bellen: 033 4507750
  2. Er wordt slechts 1 dakdoorvoer gemaakt, en er wordt zeer veel aandacht besteed aan het goed afdichten, het is waterdicht. Soms kunnen de kabels ook door een ventilatiebuis.

Geplaatst door C. Wassenaar op Jun 2, 2016.
Geplaatst door Erik op Jun 2, 2016.
Dag iedereen,

Eerst en vooral wil ik iedereen die op dit forum zit al bedanken om nog maar zonnepanelen te overwegen. Ze zijn namelijk goed voor het milieu én je kan er een hoop geld mee besparen op je energiefactuur! Ik zou graag een duidelijk beeld schetsen van zonnepanelen. We kunnen ze namelijk opdelen in twee groepen. De eerste zijn de Fotovoltaïsche zonnepanelen. Deze zetten het invallend licht op de zonnepanelen, via een omvormer, om in elektriciteit. Deze fotovoltaïsche zonnepanelen kunnen we echter verder onderverdelen in 3 verschillende soorten (Monokristallijne zonnepanelen, Polykristallijne zonnepanelen en Amorfe zonnepanelen) De tweede soort zonnepanelen zijn de Thermische zonnepanelen. Deze zetten de invallende warmte over op een speciale vloeistof en daarna op het water in de zonneboiler. Dit is ideaal om op een milieuvriendelijke manier uw water te verwarmen. Ikzelf ben gegaan voor Thermische zonnepanelen. Ik heb deze gezet in 2010 met behulp van een ecolening. Ik raad iedereen aan om een lening te overwegen, zonnepanelen plaatsen is namelijk een hele onderneming. Ik ben nog steeds super tevreden van mijn zonnepanelen en hoop dat ik een meerwaarde heb kunnen brengen op forum.Als er iemand nog vragen heeft over mijn ervaringen, beantwoord ik deze met veel plezier! Groetjes van Victor
Reputatie 7
Badge +4

Ja, dit jaar via de dakcheck, maar daarna nooit een aanbod gekregen, wel allerlei mailtjes. Maar kan ik een adviseur vrijblijvend naar ons dak laten kijken en zo, want ik weet ook niet hoe ik de oppervlakte moet berekenen hoeveel panelen er dan passen.

Dankuwel verder voor uw antwoord op vraag 2. Hopen dat ik mijn eega nu eindelijk kan overtuigen ;-)

Mag ik nog 1 vraag stellen: hoe zit dat als je terug moet leveren aan het net? Ik heb gehoord dat je dan in moet schrijven bij de KVK en eigenlijk soort ondernemer wordt met alle ingewikkelde gevolgen van dien en zo? Ik snap er nog niet veel van en wil graag ALLES van tevoren weten en niet voor verrassingen komen te staan.

alle info mbt zonnepanelen, van opwekken tot belastingteruggaaf, vind je hier: zonnepanelen.net

kost even wat leestijd, maar alles is er te vinden.
Het is ook niet de bedoeling dat na de Dakcheck meteen een aanbod volgt. Op basis van de door uw ingevoerde gegevens wordt bekeken of uw dak geschikt is voor zonnepanelen. Eventueel kan er ook nog iemand bij u thuis komen kijken. Dat is dus precies wat u vraagt: de Dakcheck houdt in dat een adviseur vrijblijvend naar uw dak komt kijken! Daarna volgt het aanbod (waaronder natuurlijk het aantal panelen), en dat is nog steeds vrijblijvend. Reageer dus vooral op die mailtjes, de rest volgt!

Mag ik nog 1 vraag stellen

Ja hoor, en nog wel meer ook

😀

Hoe zit dat als je terug moet leveren aan het net? Ik heb gehoord dat je dan in moet schrijven bij de KVK en eigenlijk soort ondernemer wordt met alle ingewikkelde gevolgen van dien en zo? Ik snap er nog niet veel van en wil graag ALLES van tevoren weten en niet voor verrassingen komen te staan

Nee, daarvoor hoef je je niet in te schrijven bij de KvK. Kijk eerst hier hoe terugleveren en salderen werkt. Het enige wat eenmalig hoeft te gebeuren is aanmelden bij de netbeheerder dat er wordt teruggeleverd. De rest gaat vanzelf, want de energieleverancier is verplicht de afgenomen en teruggeleverde stroom tegen elkaar weg te strepen.
Is het voor een VVE / persoon interessant om zonnepanelen aan te schaffen .

Met name gaat het over de terug verdien tijd.

Mijn vraag is of volgende items deze terugverdientijd niet gaan beïnvloeden?

1.Energie prijzen worden door leveranciers naar beneden bijgesteld.

2.Salderen. Dit Salderen wordt op dit moment door de netwerkbeheerders kosteloos geaccepteerd tot ca 5000 KWU. Het is niet bij wet vastgelegd dat de netwerkbeheerders dit kosteloos moeten doen. Op dit moment worden in het land SLIMME meters geplaatst. Deze meters geven Online aan wat er geleverd of terug gezet wordt. Op het moment dat de SLIMME meters zijn geplaatst heeft de netwerkbeheerder de exacte gegevens van afname en terug-leverantie. Zal de Netwerkbeheerder hierna gaan bepalen dat het Salderen geld gaat kosten?

3.Op het moment dat er inzichtelijk is (slimme meter) wat de afname en terug-levering van energie is zal de belasting gebruik kunnen gaan maken van deze gegevens. Kan de belasting over het transport heen en weer (van eigen opgewekte energie)belasting gaan heffen?
Reputatie 7
Badge +4
alles over salderen vind je hier: https://www.zonnepanelen.net/salderen/

hoe het na 2020 zal gaan is koffiedik kijken, feit blijft dat energie een schaars goed is en blijft. En dus zal opwekken ervan niet gauw belast gaan worden is mijn mening. Die gok durf ik wel te nemen.
Voor een huishouden is het interessant om zonnepanelen aan te schaffen, als je dak daarvoor geschikt is. Voor een VVE kan het ook interessant zijn, dan moeten wel alle leden dat willen.

1. De elektriciteitsprijzen zouden inderdaad nog kunnen dalen.
  2. Salderen is wel degelijk bij wet vastgelegd. En niet tot 5000 kWh, dat is ruim twee jaar geleden al afgeschaft. Je energiebedrijf moet salderen tot aan je eigen verbruik. Het doet er niet toe of je een slimme meter hebt of niet.
  3. Zie nogmaals de uitleg over salderen.
Is het voor een VVE / persoon interessant om zonnepanelen aan te schaffen .

Met name gaat het over de terug verdien tijd.

Mijn vraag is of volgende items deze terugverdientijd niet gaan beïnvloeden?

1.Energie prijzen worden door leveranciers naar beneden bijgesteld.

2.Salderen. Dit Salderen wordt op dit moment door de netwerkbeheerders kosteloos geaccepteerd tot ca 5000 KWU. Het is niet bij wet vastgelegd dat de netwerkbeheerders dit kosteloos moeten doen. Op dit moment worden in het land SLIMME meters geplaatst. Deze meters geven Online aan wat er geleverd of terug gezet wordt. Op het moment dat de SLIMME meters zijn geplaatst heeft de netwerkbeheerder de exacte gegevens van afname en terug-leverantie. Zal de Netwerkbeheerder hierna gaan bepalen dat het Salderen geld gaat kosten?

3.Op het moment dat er inzichtelijk is (slimme meter) wat de afname en terug-levering van energie is zal de belasting gebruik kunnen gaan maken van deze gegevens. Kan de belasting over het transport heen en weer (van eigen opgewekte energie)belasting gaan heffen?

Geplaatst door M.G.H. Koehorst op Jun 5, 2016.
Enige tijd geleden heb ik via de Consumentenbond een aanvraag gedaan voor zonnepanelen,. Mijn bijna platte dak ligt op het zuiden met twee hellingen, tegen elkaar in. Het antwoord dat ik kreeg was dat een dak met deze helling niet geschikt is voor zonnepanelen. Nu heb ik door een installateur uit de buurt 18 panelen laten leggen met ondersteuning in twee verschillende hoeken, en de meter draait als een tierelier, terug!

***Verwijderd door beheerder i.v.m. privacygevoelige informatie***
Reputatie 5
Badge +5
Wij nemen dit soort ervaringen zeer serieus en kijken voortdurend samen met VEH hoe we de processen in de inkoopactie kunnen verbeteren. Bedankt dus voor uw melding M. van Dijk!

Enige tijd geleden heb ik via de Consumentenbond een aanvraag gedaan voor zonnepanelen,. Mijn bijna platte dak ligt op het zuiden met twee hellingen, tegen elkaar in. Het antwoord dat ik kreeg was dat een dak met deze helling niet geschikt is voor zonnepanelen. Nu heb ik door een installateur uit de buurt 18 panelen laten leggen met ondersteuning in twee verschillende hoeken, en de meter draait als een tierelier, terug!

***Verwijderd door beheerder i.v.m. privacygevoelige informatie***

Geplaatst door M. van Dijk op Jun 12, 2016.
Badge
Vandaag kregen wij een brief met de melding dat wij volgende week een slimme meter geplaatst zouden krijgen door Stedin. Wij hebben dit geweigerd, omdat we geen slimme meter willen ivm privacy. Als je zonnepanelen aanschaft, heb je dan persé een slimme meter nodig? Kan het niet gewoon via de oude meter terugdraaien?

Geplaatst door M.G.H. Koehorst op Jun 5, 2016.

Reageer